Minkä ikäisenä omaan huoneeseen yksin nukkumaan?

  • Viestiketjun aloittaja ÄitiMamma
  • Ensimmäinen viesti
ÄitiMamma
Meillä on 2v8kk ikäinen lapsi, jolle vaihdettiin tänään uusi lastensänky.Lapsi nukkuu meidän kanssamme samassa makuuhuoneessa,vaikka hänellä on kyllä omakin huone. Nyt on alettu miettimään,että milloin kannattaisi siirtää hänet omaan huoneeseen nukkumaan ja kaipaisin tästä kokemuksia ! Minkä ikäisenä siirsitte ja miten siirto on mennyt ? Onko lapsi joustavasti nukahtanut omassa huoneessa vai onko täytynyt vanhemman jäädä patjalle yöksi ? Onko yöllä ollut trafiikkia vanhempien sänkyyn ? Tapahtuiko siirto kesällä vai talvella ( valoisaan vai pimeään aikaan)? :flower: :flower: Kiitos vastauksista !
onko me jätetty liian myöhään siirtäminen....onnistuuko se vielä kivuttomasti :\|
 
Murmeli
Mä en kyllä osaa auttaa,mut kerron kuitenkin että meillä lapsi siirtyi jo 2kk iässä omaan huoneeseen kun heräsin jokaiseen pieneenkin inahdukseen (itkuhälytin seuranaan) ja sainkin paljon paremmin nukkua. Monet on sanonut että mitä pienempänä siirtää ni sitä helpompaa,mutta ei ehkä niin aikasin kun me.
 
Meillä esikoinen on kolme ja puol vuotta ja nukkuu edelleen meidän huoneessa ja tulee joka yö vielä omasta sängystään ihan viereenkin....välillä nukkui jo omassa huoneessa, mutta sitten kaikki mummollareissut yms. yökyläilyt kesällä sotkivat kuvion ja hän halusi nukahtaa taas meidän sänkyyn....nyt on taas mahdoton vaihe siirtää, kun hän muutenkin puhuu peikoista....ja en jaksaisi enää sitä ainaista trafiikkia - mieluummin annan hänen nukkua vaik koko yön vieressä!
pikkuveli 10 kk nukkuu lähes aina katkeamattomia yöunia, kun älysin siirtää vähän reilu 6 kk vanhana ennen eroahdistusta (noin 8-9 kk)
nukkumaan omaan huoneeseen....
 
pinguviini
meillä tyttö oli vuosi ja kymmenen kuukautta kun siirrettiin häkkärin kera toiseen huoneeseen nukkumaan. Eikä tullut mitään ongelmia koska kaikki muut tutut elementit oli mukana. Oma tuttu sänky, oma tutti ja unilelu.
Ja meillä just kanssa vaihdettiin tohon toiseen huoneeseen, koska en enää pystynyt nukkumaan samassa huoneessa tytön kanssa.
 
Meillä tyttö pian kaksivuotias, muutama viikko siten me vanhemmat muutettiin pois yhteisestä makkarista kun hankittiin vuodesohva olkkariin. Tyttö siis jäi entiseen makkariin omaan sänkyyn ja järjestystä muutettiin ko. huoneessa muutenkin. Ei ole ollut mitään vaikeuksia, tyttö oli vain ylpeä kun sai oman huoneen :) Tuntuu että kaikki nukutaan rauhallisemmin ja paremmin kuin ennen.
 
PIIPII
Meidän pikkupoitsu laitettiin omaan huoneeseen nukkumaan jo 3 kk ikäsenä. Ei vierasta huonettaan eikä sinne nukkumaan menoa, mutta öisin kyllä vieläkin heräilee ja huhuilee äitiä avuks (siis nyt on jo 21 kk), en tie pitäskö antaa vähän unikoulua....
Ennen hän jäi sinne ihan kivasti aina yksinään, ja hetkisen pulisemisen jälkeen nukahti, mutta nyt kun laitettiin neljä kuukautta sitten isoon sänkyyn, ja sitte 3 kk sitten alko tarha ja kaikkea uutta, on ollut kipeänäkin paljon, niin useasti pitää sängyn viereen jäädä hetkeks istumaan. Taitaa olla normaalia, ja vähän kait lepsuilua äidin taholta,kun eilenkin iskä vei nukkumaan ja sano että nyt pitää yksin nukkua, ja niinhän poju jäi yksin valittamatta huoneeseensa.
Tsemppiä.
 
heli-77
Meillä pojalle ostettiin oma "ISOJEN" sänky just ennen kun täytti 2v.
Se oli hänestä niin hieno että olis pitänyt jo kauppaan jäädä testaileen! No, sitä ennen siis nukkunut 1-2v. meidän välissä. Kun sänky tuotiin kotiin pistettiin se heti pojan huoneeseen ja hän halusi siihen heti yöksi nukkumaan. Aina on pitänyt mennä itse patjalle viereen muka "nukkumaan". Välillä on nukkunut yön omassa sänkyssä ilman heräilyjä ja välillä ei :/ Sitten tässä kerran viime kesänä MINÄ haluamaan että tule äitin viereen nukkumaan kun kohta jo niin "ISOPOIKA" nyyh :'( ! Ja tossa meidän sängyssä se taas nukkuu... :whistle: Eli oma moka :ashamed:! Mut tavallaan on kivakin et tuossa vieressä nukkuu. Täytyy vissin taas tehdä asialle koht jotakin jos se toinen kohtapuoliin sais alkunsa.
Ja meillä tämä omaan sänkyyn + huoneeseen tapahtui talvella.
Sori, innostuin vähän näpytteleen :whistle:
 
ÄitiMamma
Kiitos kommenteista..niin kuin eräs kirjoittaja sanoi,että mitä nuorempana siirtää omaan huoneeseen sen parempi. Meillä on nyt toinen yö menossa uudessa sängyssä ja senkin kanssa kävi niin,että tyttö nukahti viereeni ja siitä isi nostaa omaan sänkyyn. Halua olisi toisaalta siellä nukkuakin ilman viereen nukahtamista... Ehkä silloin siirtyisi nopeammin omassa huoneessakin nukkumaan omaan sänkyyn..
Ajattelin keväällä kun tulee valoisaa niin yrittää asiaa..ehkä olisi vain raakasti pitänyt vauvaikäisenä siirtää omaan huoneeseen.
Itse nukuin ihan kouluikäisenäkin äitini selän takana, että paraskin puhuja ( minä nimittäin) ja aikuisenakaan en jää mielelläni yksin vilkkaan mielikuvitukseni kanssa omakotitaloon :( ..Ja ikää on ?
 
mä kans
Meillä esikoinen oli 2v 1kk, siirrettiin omaan sänkyyn omaan huoneeseen muutama viikko ennen pienemmän syntymää. Ihan vähän taisi itkeskellä uuteen paikkaan nukahtamista (vaikka istuinkin vieressä), mutta se alkoi kyllä pian sujua vaikka vielä jonkun aikaa jouduttiin nukuttamaan vieressä istuen. Ekasta yöstä lähtien tuli sitten ihan itse ilman ongelmia yöllä meidän luo ja meidän sänkyyn. :p

Pienempi puolestaan siirrettiin pois pinnasängystä jo 1,5-v:nä, koska alkoi kiivetä reunan yli. Silloin hankittiin pienehkö kerrossänky, pienen ei tarvinnut nukkua yksin vaan isonsiskon kanssa samassa huoneessa. Hänen kohdallaan olikin monen viikon rankka opetusprosessi saada hänet pysymään pinnattomassa sängyssä nukkumaan mennessä... :eek: Huoneenvaihto sinänsä ei tuntunut siinä kovin paljon. Ja kyllä sieltäkin sitten tultiin aina meidän sänkyyn.
 
Meillä esikoinen ja keskimmäinen olivat n. 9kk ikäisiä siirtyessään omaan huoneeseen. Kaikkien unet parani :) . Silloinen kotimme antoi mahdollisuuden omiin huoneisiin.

Kuopus (1v4kk) nukkuu yhä meidän makkarissa (omassa pinnasängyssä), mutta nukkuu yöt niin hyvin ettei ole "häiriöksi".

Muutamme ensi kesänä, jolloin ehkä koko tyttötrio saa yhteisen makkarin ja sitten leikkihuoneen erikseen.
 
meillä vasta nelivuotias opettelee nukkumaan omassa huoneessa. Tosin joudun keskellä yötä siirtymään tytön huoneeseen nukkumaan.

Vaikka tarkoitus olisi vain kellähtää ja olla nukkuvinaan. Lähteä tytön nukahtamisen jälkeen omaan sänkyyn. Mutta uni voittaa aina minut ensin :LOL: Kyllä se tästä pikku hiljaa.
 
koukero
esikoinen oli 2viikkoa kun ei saatu nukuttua ja en imettäny niin ok.nukkunu 3kklähtien täydet yöt.mutta seuraava lapsi oli 3kk kun meni omaan huoneeseen ja aina nukkunu paljon huonommin muutenkin.että semmosta mutta jokainen tehkööt tyylillään.
 
Varmasti aika lapsikohtainen juttu...Meitin tyttö siirtyi nukkumaan omaan huoneeseen siinä 2v4 kk iässä...Omassa sängyssä nukkui sitä ennen jo pitkään mutta samassa huoneessa.Hänen kanssaan tuo omaan huoneeseen nukkumaan siirtyminen sujui oikein hyvin...

Poika on nyt 2v11kk ja nukkuu yhä samassa sängyssä kanssani...Hänellä on lasten huoneessa oma sänky mutta sieltä hän sitten aamuyöstä viimeistään yleensä kampeaa viereen...
 
Jenni äippä
Meillä poika 5 ja nukkuu välillä omassa huoneessa ja muuten vieressä. Pääasia että nukkuu, kun täytyy aamulla noustava 5jälkeen.
lähtee kyllä joskus pois vierestä.
 
mulla 5v poika ja nukkuu äitin eli mun vieressä.olisi tarkoitus yrittää saada omaan sänkyyn häntä nukkumaan mutta sängylle ei muuta paikkaa kuin mun huone joten saa nähdä pysyykö sitten omassa sängyssä. :)
 
meillä lapsi on nukkunu pienestä pitäen lähes omassa huoneessaan... toisin ensimmäiset kk kun söi useammin oli samassa huoneessa mutta aika pian muutti omaan huoneesee ku yörytmistä tuli säännöllinen ja vain kerta syöttö... meillä toiminu sama systeemi kaikilla lapsilla ja nykyisinkin ilta syst on helpot ja nopeat... ei tarvitse mitää iltaohjelmaa sängyssä vaan nukahtaa rauhassa omaan sänkyyn ku sinne siirtyy... suosittelen mahd pian siirtoa... muutama ilta voi mennä itkien mutta tottuu varmasti pian uuteen järjestelyyn...
 
minun 5 v poika nukkuu mun viekussa joka yö....enkä ota siitämitään stressiä..kyllä se sinne omaan huoneeseen vielä joku päivä osaa...osaisi varmasti nyt jo mutta näin on ihanaa...tämä kaikki alkoi toki siitä että hän on sairastellut erittäin paljon 3kk iästä asti tähänpäivään..sitten tämä tapa on vaan jäänyt että hän käpertyy äitin kainaloon jokailta...ihanaa...kaikilla tämä ei toimi mutta minä olen erittäin tyytyväinen tähän ratkaisuun...me olemme!!!
 

Yhteistyössä