Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
hänen lapsensa on normaalikokoinen ja painoi 18kg + pituutta oli 100cm vasta 7-vuotiaana
Metrin mittainen 7 v lapsi ei kyllä oo normaalikokoinen, vaan ikäisekseen
tosi lyhyt.
100 cm & 18 kg lapsi kuulostaa minun korviini hieman pullealta, muttei lihavalta. Sellaiselta taaperonpyöreältä
Mä en ole ollekaan selvillä noista normaalimitoista. Tuo terkkari oli joku sijainen, joka oli tosi ärhäkkä tarttumaan joka asiaan ja hän toisteli miten omat lapset on normaaleja ja miten he on kehittyneet. Vertasi minun tyttöäni omiin lapsiinsa. Kotona aloin miettiä että onkohan asia tosiaan näin.
No asia on nyt tosiaan niin, että sun lapsellasi on turhan paljon sitä painoa. Sitä harvemmin tulee tuon ikäiselle (liikkuvat paljon ja vapaaehtoisesti) liikaa ilman sitä faktaa, että syö liikaa. Siihen kannattaa tarttua nyt, kun painoa on vähän liikaa, eikä sitten kun sitä on 10kg liikaa 110cm lapsella.
Ymmärrän kyllä taas hyvin miksi lasten ylipainosta on ammatti-ihmisten hankala kommentoida, kun se otetaan näin loukkauksena. Pelkästään hyvää sillä tarkoitetaan; sitä että ehdittäisiin estää ei-toivottu painonnousu ennen kuin sitä ylipainoa on sairaalloinen määrä.
Tarkastakaa ruokatottumukset, ruoka-ajat ja -määrät+muut ja katsokaa puolen vuoden päästä niin huomaat että se "pieni pyöreys" oli alkua jostain mitä et todellakaan tyttölapsellesi toivo.