Minkä ikäisenä lapset oppii uimaan?

Siinäpä se kysymys.

Tutun lapsi on nyt uimakoulussa, lapsi on juuri täyttänyt 8 vuotta. Aloinpa sitten miettiä, että minkäköhän ikäisenä itse opin ja minkä ikäisenä yleensä oppivat... Jotenkin muistelen että olisin osannut uida ennen kouluun menoa, mutta mietin, että keksinköhän nyt vaan.
 
Riippuu hyvin paljon siitä paljonko lapsi on saanut harjoitella. Toiset viettävät kesät mökillä järven äärellä, varmasti oppivat uimaan aiemmin. Toiset käyvät uimahallissa pari kertaa talven aikana ja silloin tällöin rannalla, ei siinä kovin äkkiä opi uimaan.

Oma 8,5-vuotiaani osaa uida jotenkuten, uimahallissa käymme noin joka toinen viikko. Mökkiä ei ole. Kohta 7v ei osaa uida vielä yhtään.
 
"vieras"
itse olen oppinut 3,5 vuotiaana, mutta meillä oli taloyhtiön saunan yhteydessä uima-allas, joten uitiin kesät talvet kaks kertaa viikossa.. yhen tytön muistan yläasteelta, joka oli 7 luokalla vielä lastenaltaassa koulun uintireissuilla kun uimataito oli niin huono. mutta se oli ennenkaikkea harjoituksen puutetta, kun tämä tyttö kai kävi uimassa vain juuri koulun kanssa.
oma kohta kolmevuotias sukeltaa noin 3-4m matkoja, pieniä matkoja pärskii myös pää pinnalla, mutta ei kyllä varsinaisesti voi puhua uinnista vielä
 
"poikia3"
Jos lasta käytetään uimassa säännöllisesti, niin n. 5-vuotiaana oppii uimaan.

Sukeltelemaan mun kaikki lapseni ovat oppineet jo 3-vuotiaina.

Nyt 7-vuotias poikani ui jo 6-vuotiaana yhtäjaksoisesti 100 metrin matkan. Nyt 10-vuotiaani rupesi 9-vuotiaana uimaan kilpaa, ja ui siis yksissä treeneissä pari kilometriä.

Mun mielestäni, jos ekaluokkalainen ei ui, olisi syytä kiireesti viedä lapsi uimakouluun.
 
fdas
Hirvittävän yksilöllistä.
Meidän lapset on molemmat oppinut tuossa 5-6 -vuotiaana. Keskimmäinen sai sen 10m suorituksen tehtyä viime kesänä (oli silloin 5). Esikoinen taas ui viime kesänä 100m matkan kahdella eri uimalajilla (oli silloin 8).
Ja olenpa törmännyt varsin taitavaan 3-vuotiaaseen uimariin. Toisaalta kaikki aikuisetkaan ei osaa uida.
Eiköhän se ole kiinni siitä, miten usein moiseen harrastukseen on mahdollisuus.
 
"..."
isompi tyttö oppi juuri 4v täytettyään (ui 25m, sitten pitää levätä). 3v sukelteli jonkinlaisia matkoja. Pienempi on 2.5v, polskii kellukkeilla, inhoaa sukeltamista, eli ei ihan niin pikaista oppimista hänellä odotettavissa
 
Meidän pojat ovat oppineet 6-7 vuotiaina uimaan. Viimekesänä olivat uimakoulussa (täälä pääsee uimakouluun yli 5 vuotiaat), niin huomasin että siitä ryhmästä, 15 lasta, 1 tai 2 osasi uida ja ne oli niitä vähän isompia... Meidän pojan kaveri on nyt uimakoulussa ja se on nyt 9v...
 
"anu"
Esikoinen oppi just viime viikolla 6-vuotiaana. Sitä ennen ui selkää, kellui mut nyt vasta ui niin hyvin et voi sanoa että osaa uida.
Ja sukeltanut on aina - kävi 3-vuotiaaksi vauvauinnin jatkoryhmässä joten on taitava sukeltaja.

Keskimmäinen on 4-v ja en vielä sanoisi, että osaa uida. Mut sanottaisko näin, että on hyvin sinut veden kanssa eikä heti uppoakaan.
 
"vieras"
meidän tyttö oppi 4 vuotiaana. On ollut aina tosi innostunut uimisesta javedessä läträämisestä. Olemme myös aina käyneet paljon uimahallissa, vähintään kerran viikossa, sillä itsekin tykkään uintia harrastaa kuntoilumielessä. :)
 
lucifer
esikoinen oppi 4v ja on kuin sammakko mennessään.... joo, mä en oo mikään vesipeto. mies taas on ja muksut on tullu isäänsä. käyvät saanöllisesti talvisin uimahallissa kaksi kertaa viikossa, uimavalvoja oli jo ehdottanut että muksu alkaisi uida oikeasti harrastuspohjalta kun ui neljä altaan mittaa ongelmitta putkeen (äiti olis jo hukkunu tuossa vaiheessa) ei oikein innostunu isä eikä äitikään ideasta.
ja se että penska sukeltaa 180cm syvältä ongelmitta renkaita useamman putkeen, käy siis pinnalla joka välissä ja heti uudestaan alas... oon yrittäny sitä saada opettamaan taidon mullekin , mutta ei ....
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"Miiri"
Minkä nyt sitten laskisi uimiseksi: Meilläkin on käyty vauvauintia, joten lapset on sukellellut ihan vauvasta lähtien ja jonkinnäköistä räpiköimistä, joka on pitänyt pinnalla on ollut havaittavissa 3-vuotiaasta lähtien.

Mutta uimavalvojan valvoman 10m uimasuorituksen (altaassa jossa jalat eivät yletä pohjaan) teki sinä kesänä, kun oli juuri täyttänyt 5vuotta.
 
La Paset
Meillä 3-vuotias poika ui kellukkeilla, seuraavana vuonna ui jo, mutta pakotin pitämään isossa hotellin altaassa kellukkeita. 5- vuotiaana heitti kellukkeet itse pois. Valvoimme lasta , tietysti, koko ajan.
 
"Viivi"
No kyllä kouluikäisen mielestäni pitäisi jo osata uida, vaikka isoja eroja tietysti onkin.
Meidän
- 2v ui kellukkeilla
- 5v ui kohtuullisen hyvin, mutta "isoon" altaaseen vaadin vielä laittamaan kellukkeet turvaksi (ui viime talvena uimakoulussa ns merenneito-merkin)
- 7v ui mennen tullen ison altaan päästä päähän. Suoritti oman uimakouluryhmänsä yhtenä nuorinpana ns uinnin harrastustaitotason eli hyljemerkin)
 
"piipula"
nuorimmainen oppi himpun verra aale 2v, seuraava 3v ja vanhin 6v, vaati kyllä 4krt viikossa uimahallille ja kaikki oppi yhtäaikaa kun paikka kunnalle saatiin uimahalli, pienin opetettiin niin että seisoin sikoni kanssa vastakkin jyysin llasta potkaisemaan vatsastani vautia ja sisko ojensi kätensä ja tarttui lasta käsistä sitten vähitellen pidensimme välimatkaa ja pyysin poikaa kaivamaan veteen kuopan.keskimmäinen oppi ensin selkäuinnin, korvat pitää olla veden alla ettei uppoa ja nyt lapsenlapsi 4v ui 20 m ilman kellukkeita ja sukeltelee syvässä päässä, olis kyllä hyvä kun mummiki oppis vielä uimaan
 
viera.s
Harjoittelusta riippuu, yleensä uimakouluissa kuitenkin käydään ja alkeellinen uimataito saavutetaan alle kouluikäisenä. Minä opin uimaan ekaluokkaa edeltävänä kesänä.

Meidän lapsemme on aina tykännyt kovasti vedestä. Viime kesänä 4-vuotiaana osasi "uida" pää veden alla. Eli pääsi eteenpäin ja pysyi pinnalla, mutta vain sen matkaa kuin pystyi hengitystä pidättämään. Sukellellut on aina, käytiin vauvauinnista ja se on ollut koko ajan lapselle luontevaa. Pienillä uimaan oppimista vaikeuttaa pään paino, eli siis kun pää on suhteessa vartaloon niin suuri, on vaikeaa ellei peräti mahdotonta uida pää kokonaan pinnalla.

Nyt 5-vuotiaana lapsi on oppinut uimaan jonkin verran myös pää pinnalla, käy tällä hetkellä uimakoulussa mutta osasi jo ennen sitä muutaman metrin uida. Varsinaisen uimataidon oppimiseen menee kyllä varmasti vielä vuosi tai pari, siis "oikeaksi" uimataidoksihan lasketaan se, että osaa uida vähintään 200 m, josta osan selällään. Lapseni ei osaa vielä uida selällään ollenkaan.

Lapsella on kyllä eskari-ikäisiä kavereita, jotka pelkäävät vettä eivätkä uskalla laittaa päätä ollenkaan veden alle. Vesipelko tietysti hidastaa oppimista.

Eihän kaikki opi uimaan ollenkaan, nykyään sentään melkein kaikki. Mutta äitini asui sisämaassa missä ei ollut järviä kävelymatkan päässä eikä tietenkään myös uimahalleja. Hän yritti opetella uimaan vasta aikuisena, mutta ei siitä oikein mitään tullut. Pystyy ehkä 10 m räpiköimään, mutta jäykkänä ja vaikeasti. Hän ei osaa sukeltaa, ei uskalla laittaa kasvoja veden alle kuin korkeintaan nenästä kiinni pitäen ja jalat pohjassa. Eikä osaa kellua, kun on niin jännittynyt siellä vedessä.
 

Yhteistyössä