Minkä ikäisenä lapsesi lopetti päikkärit?

  • Viestiketjun aloittaja "nemi"
  • Ensimmäinen viesti
"hei"
[QUOTE="hei";22263255]Kyllä 2-vuotiaan pitäisi vielä päikkärit nukkua, jollei sitten nuku tosi pitkiä yöunia (unentarve n. 13 tuntia vuorokaudessa ).[/QUOTE]

2-vuotiaan unentarve on 10-16h/vrk
 
Meillä lapsi on nyt 2v 2kk, eikä oo noin kuukauteen enää nukkunu päikkäreitä. Lepäilee yleensä päivittäin sängyssä ja lueskelee, lauleskelee, vaan ei nuku. Yöunet nukkuu noin klo 21-8.30. Oisin kans toivonu, et vielä päivisinki nukkuis, mut näin tää näköjään ny menee...
 
Meillä 4,5 vuotias poika on vasta nyt jättämässä kokonaan päikkäreitä pois. Nukkuu kyllä vieläkin ehkä 1-2 päivänä/viikko,päiväkodissa ei nuku. Olen itse sitkeästi pitänyt kiinni niistä, koska vieläkin huomaan, että monena päivänä ne kuitenkin tarvitsisi = n. klo 16-20 käytös ihan mahdotonta jos ei nuku. Yöunet nukkuu n. 21-07.30. Oli kausi jo parivuotiaana että luulin, että jättää päikkärit, mutta en antanut periksi ja nopeasti palasi takaisin ruotuun. Edelleen nukahtaa iltaisin nätisti klo 21, vaikka nukkuisi päiväunia 2 tuntia joten vieläkin periaatteessa voisi nukkua vaikka päivittäin, mutta en jaksa tapella. Pienempi 2v4kk itse pyytää päikkäreille ruoan jälkeen ja nukkuu 2-3h.
 
"vieras"
Meidän 1v8kk on alkanut jättämään päikkärit pois muutaman kerran viikossa. Ei yksinkertaisesti vaan nukahda, tai nukahtais niin myöhään (n. klo 18) että jo puolen tunnin unet siirtää iltanukahtamista lähelle puoltayötä. Jos nukkuu päikkärit, niin menee illalla nukkumaan 21-22 ja herää aamulla 8-9. Päikkärit n. 13-15. Jos ei nuku päikkäreitä, niin nukkuu 20-09. Eli kummin päin vaan, tulee vuorokaudessa unta 13h.
 

Yhteistyössä