Minkä ikäisenä kännykkä?

  • Viestiketjun aloittaja Kolmen kopla
  • Ensimmäinen viesti
Yks hyväksi kotettu neuvo: Älä laita lapsellesi liian hienoa kännykkää. Meillä on ihan tavallisen vähän vanhemman malliset puhelimet, ja ei tule kiusausta ottaa puhelinta kouluun näytille. Kuulemma muilla on niin älyttömän hienoja puhelimia, niillä on niin kiva pelata ja kuvata ja tehdä vaikka mitä. Meillä on korostettu sitä, että puhelin on asiallista soittamista varten. Se ei ole lelu!!!!

..Ja eipä ole meillä ollut sitten ongelmia saldojenkaan kanssa. Puhelimella kun soitetaan vain tarvittaessa..
 
Kuopuksemme sai kännykän aloittaessaan koulun. Hän ei ollut silloin vielä edes täyttänyt seitsemää vuotta (nyt hän on 8 vuotta). Kännykkä on koulussa mukana, mutta repussa äänettömällä.
Saldorajaa tai estoja ei ole tarvittu. Hän, kuten vanhemmatkin lapsemme ovat suhtautuneet kännykkään hyvin vastullisesti. Laskut ovat pysyneet kohtuullisina (alle 10 euroa).
 
Meillä 10v. tyttö sai joululahjaksi kännykän, toki liittymässä on estot ettei tule julmettuja laskuja ;) On ihan hyvä olla jo olemassa kun jonkun verran yksinkin kulkee tai on kotona yksin , niin saadaan toisemme puolin ja toisin kiinni hetki kuin hetki. Kouluun ei toki puhelinta saa viedä, on kielto jo ihan koulunkin puolesta, ettei muuten kuin pakon edessä saa ottaa sinne mukaan. :)
 
Rimpsessa
8-vuotiaallamme on kotikännykkä, jonka ottaa kaverille mukaan, että saadaan hänet sieltä tarvittaessa kiinni. Ei ole estoja, muttei hän soitakaan muille kuin meille. =)
 
väyrynen
eivät vielä omista kännykkää.
Meillä on lankapuhelin, mä yleensä kotona kun lähtevät kouluun ja kun tulevat kouluun, vien/haen heidät harrastuksistaan jne.
Luultavasti saavat puhelimen, kun menevät yläasteelle (poika 1.5v.n ja tyttö 2.5v.n päästä).
Tai voivat saada aikaisemminkin, jos menen esim. töihin. =)
 
flerry
Pojalla ollut oma kännykkä suurinpiirtein 6.5 vuotiaasta asti. Sellanen 20 e hintanen käytetty.Kun tulee aika että saa viedä kouluun olen ajatellut ostaa valmiiksi maksetun liittymän ärrältä niin sitten jos puhelin jää kadoksiin niin ei niin älyttömästi harmita. Saldorajaa ei nyt ole, koska sääntö on että yhdestäkin kaverille soitetusta ilman lupaa puhelusta lähtee puhelin pois.
 
Meilläkin oli aikaisemmin tästä kovasti keskusteluja noh tyttö sai 12v synttärilahjax kännykän ja saldoraja 20 euroa ja hyvin on ollu tarkka puheluistaan.Eikä turhia höpöttele eikä tekstaileLasku ollu 10-20 eikä ole vielä kertaakaan ylittäny saldorajaa.Soittaa kun tullu kotiin koulusta mulle töihin ja ihan hyvä niin.Viihde, huvi estot myös laitettu kännykkään.
 
harmaalehmu
meillä tytöllä ollu känny eka luokan syksystä lahtien, sillä olin silloin yh eikä meillä ollut lankapuhelinta.

Hyvin on homma toiminut, laskut aina olleet 10 - 20 e. Kännyt eivät mitään huippu-uutuuksia ole olleet ja saldorajaa en ole laittanut kun ei ollu tarvetta. Viihdenumeroestot on.

Tyttö on melkoinen hutilus, yhä edelleen :( on siis puhelinkin ollut väliin teillä tietymättömillä, latauksen kanssa myös ongelmia reissussa - kun ei tuo muista joko laturia tai sitä että pitää ladata. Yksi puhelin kävi kevätpurossa uimassa, mutta aika hyvin on muuten puhelintaan pitänyt.
 
MEIDÄN NEITI SAI NYT KÄNNYKÄN(10V MAALISKUUSSA). HÄNELLÄ ON PUHEAIKAA 7E KUUKAUDESSA JA SEN YLI EI SAA MENNÄ. HÄN EI VOI SOITTAA KUN ÄIDIN JA ISÄN NUMEROIHIN. J AKAIKKI MAKSULLISET TEKSTIVIESTIT ON SULJETTUJEN LISTALLA.(PAITSI NORMAALIT VIESTIT PUHELIMESTA TOISEEN). KÄNNYKKÄ SAA OLLA KOULUSSA MUKANA ÄÄNETTÖMÄLLÄ JOS TIETÄÄ ETTÄ EN OLE KOTONA ILTAPÄIVÄLLÄ KUN TULEE KOULUSTA KOTIA. :)
 
N.9v ja ostimme easy liittymän, ettei tarvitse väärinkäytöksiä ja varkauksia pelätä,jos puheaika on loppu, niin aina voi äiti siihen puhelimeen soittaa ja varmistaa missä mukula on. Aivan ehdoton, kun ipana menee johonkin yökylään. Tuntuu, että talonväen puhelimet ei koskaan vastaa, numeroa ei olekaan tai se on väärä.
 
joku
Meillä esikoinen sai 7 vuotiaana ja seuraava 6 vuotiaana. Ei ole puheaikarajoituksia, koska pojat puhuu niihin aika vähän.

Puhelimet ovat olleet ehdottomasti tarpeellisia kun kulkevat kavereiden luona kylässä. Heille on helppo soittaa jos viipyvät liian pitkään tai he voivat soittaa jos menevätkin toiseen napuriin. Näin tiedän, missä he ovat.

Esikoinen ei ole halunnut puhelinta ottaa kouluun, koska pelkää, että se menee repussa rikki. Eskarilainen ei ole edes miettinyt asiaa.

Kolmannelle on tarkoitus ostaa puhelin myös heti kun menee eskariin ja alkaa kulkea yksin kavereiden luona tässä lähiympäristössä. Se on paljon helpompaa niin kuin soitella kavereiden vanhemmille ja hätyytellä sitä kautta lasta kotiin.

Siinä olen myös huomannut, että puhelimesta on hyötyä kun ovat mummin luona. Saavat soittaa omasta puhelimestaan, eikä tarvi mummin puhelinlaskuja kasvattaa.

Itse asiassa kun puhelimesta ei ole tullut kielletty hedelmä, laskut pysyy tosi pieninä. Hyvä jos puhuvat 4 euron edestä kuukaudessa.
 
Meidän 8-vuotiaalla ei ole puhelinta eikä vielä jokuseen vuoteen hankitakaan. Hän käy myös paljon kavereilla, mutta meillä on sovitaan kotiintuloaika aina kavereille lähtiessä, ja se yleensä pitää. Jos jostain syystä viipyy, niin soitan kaverin kotiin (tiedän kyllä missä lapsi on).
 
joku
Minnille vain tiedoksi, että minäkin tiedän, missä lapset on, mutta kavereiden luo on sen verran pitkä matka, että haluan tietää, pääsevätkö perille. Joutuvat ylittämään autoteita yms. joten katson, että on hyvä jos on puhelin, mistä soittaa jos sattuu jotain.
Toinen asia on se, että lapset kulkevat toistensa tykönä kylässä kun vanhemmat ei ole kotona. Joten miten silloin soittaa jos lapsi ei ole huomannut katsoa kelloa, että tulisi kotiin?
Koululainen varsinkin käy toisten koululaisten luona silloin kun he ovat kotona ilman vanhempia. He tekevät mielellään läksyt yhdessä. Mutta on turvallisemman tuntoista kun tietää, että pojalla on puhelin matkassa.

Toki jokainen voi luottaa siihen, että mitään ei koskaan ja milloinkaan tapahdu, mutta itse olen siunannut tämän sen, että on olemassa kännykät. Muistan itse lapsena, kuinka juoksimme naapurin kakaroiden luona kylässä. Ja vaikka kuinka oli vannotettu, että pysymme vain siellä, niin kyllä sitä luuhattiin salaa muuallakin. Jos jotain sattui, ei apua saanut helposti. Nyt on ainakin puhelin jos lapsella sattuu vaikka mäenlaskussa jotain. Voi soittaa apua, eikä tarvitse lojua tuntikausia odottamassa, että aikuinen sattuu kulkemaan ohi.
Aina voi luottaa tuuriin, mutta minä ainakin luotan siihen, että lapsi saa apua jos hänelle jotain sattuu. Jossain vaiheessa on lapsikin päästettävä aikuisten näkökentän ulkopuolelle ja minä olen rauhallisempi kotona jos tiedän, että saan lapsen kiinni.

Tiedän lapsen jokaisen kaverin kännykkänumeron, mutta kun niihin yrittää soittaa, onkin joku vaihtanut liittymää ja numeroa, akku ei ole ladattu, puhelin onkin jollain lapsella matkassa, puhelin on varattu yms. On helpompaa jos lapsella on oma puhelin.

Tämä vuodatus on juuri siksi, että minua ärsyttää nämä "minun lapseni ei tarvitse kännykkää, koska pidän lapsestani huolta". Minäkin pidän lapsistani huolta, mutta olen rauhallisemmalla mielellä kun lapsi tulee illallla pimeää pyörätietä pitkin ja tiedän, että jos jotain sattuu, hän voi soittaa kotiin, eikä tarvitse lojua ojassa tuntikausia. Minusta muutama euro, mikä vanhaan puhelimeen menee, on aika pieni summa siitä, että saa lapsensa kiinni silloin kun haluaa, eikä tarvitse miettiä, että onko kaikki hyvin.

Jokainen tavallaan, mutta miksi ei voi hyödyntää nykyajan tekniikkaa, ilman, että on joku "moralisti" naama rullalla heti ukisemassa, että "meillä ei ainakaan, me tiedämme missä lapsi on". Kyllä me "kännykkä-äiditkin" tiedämme, mutta me haluamme saada lapsen varmasti kiinni ilman, että täytyy luottaa siihen, että kaverin vanhemmalla on akku ladattu.
Ja tokaluokkalainen on jo sen ikäinen, että ei äiti tai kaverin äiti voi koko aikaa olla p***seen takana vahtaamassa. Siksi on itsellä rauhallisempi olo jos voi soittaa muksulle, että tulee sieltä mäenlaskusta jo kotiin.

Itse asiassa, arvasin, että tähän ketjuun tulee joku vinkumaan, että "meillä ei ainakaan ja minä en ainakaan ikinä osta kännykkää, koska minä pidän huolta". Älä osta, mutta minusta lasten elämä on muuttunut turvallisemmaksi kun heille on ostettu puhelimet.
 
kipakka71
meillä oman puhelimen 12-vuotiaana. asumme maalla ja koulumatkat pitenevät. joskus saattaa tulla jopa kyytiongelmia tai myöhästymisiäkin (todennäköisemmin). kotona lankaliittymä joka tapauksessa internetin takia. lapsilla on tällä hetkellä reissupuhelin. sen saa käyttöönsä vain matkalle tai jos joutuu yksin linja-autolle menemään esim. harjoituksiin. saldorajoituksesta en tykkää. sillä tosipaikan tullen puhelimella et voi pahemmin soitella.
 
:hug:
meillä neiti menee ens syksynä ekalle ja sillä on kanssa kotikännykkä..vaikka ei ees paljon oo kotona yksin..joskus hetken, mutta otettiin joulun alla liittymä, kun saatiin paljon puhe aikaa.. :wave:
 
puhkis
lapsilla, 12 ja 14 v. ole kännyköitä. Eivät siis itse niitä halua. Nuorempi joskus lainaa varakännyä, kun lähtee johonkin.
Ihmettelen tässä vaan ihan itsekseni, miten kalliita puhelinlaskuja joidenkin lapsilla on 10, jopa 20?/kk! Omatkaan laskuni kun eivät yllä edes kymppiin kuussa, vaikka jonkun verran soittelenkin.
 
katjawi
Me sovimme perheessämme että esikoispoika saa puhelimen 12 vuotiaana,eli vuoden kuluttua ajankohtainen.Kun olemme poissa kotoa jätämme ns. varakännykän lapselle,jotta tavoittaa tarvittaessa vanhemmat.
 
tessan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.12.2004 klo 21:01 Kolmen kopla kirjoitti:
Onko teillä saldoraja liittymässä? KUn tuntuu vaan ajatus kamalalle että lapsella on saldoraja täynnä ja tapahtuisikin jotain mikä olis pakko ilmottaa esim äitille töihin...Mutta en nyt tahdois mitään mielettömiä puhelinlaskujakaan alkaa maksaa.Tuo koti-kännykkä vois toimia meilläkin 7v tytöstä kun on kyse...Tuntuu olevan nimittäin nyt joku buumi että monella on koulussa puhelin mukana...
meillä on toi hoidettu niin että ollaan sanottu että puhelinmaksu saa olla tietyn verran ,sitten ollaan selitetty paljon siis saa suunnilleen puhua ja tekstata. Lopuksi ollaan sanottu että jos menee yli niin korvaa sen äitille tai iskälle kotihommina tai rahana. eka lasku meni yli, ja sen jälkeen ei ole menny. Meillä tuli kännykkä 9v iässä, ja alusta asti on saanut pitää kännykkää mukana. Saisi pitää muutenkin mutta lisänä jos koulumatkalla sattuu jotain, tai on muuten tärkeää asiaa niin on turvallinen olo ;) Kyllä meillä ainakin tyttö ymmärti melkein heti kännykän arvon, ja huolehti siitä sen mukaisesti
 
meillä esikoinen sai puhelimen kouluun mennessään että minä voin varmistaa että' poika on heränny kouluun ja sen pitää ilmoittautua mulle kun on koulusta kotiin tullu jne....

pienempi saa varmaan jo eskariin mennessään kun pitää ite hoitaa ittensä taksipysäkille jonne on matkaa n.600m
 

Yhteistyössä