Minkä ikäisenä jätät lapsen yksin/päästät ulos

Minkä ikäisiä lapsia olette uskaltaneet jättää hetkeksi kotiin yksin (kaupassa käynnin ajaksi, koiran pissattamisen ajaksi, roskien viennin ajaksi...?) ja entäpä minkä ikäisenä olette päästäneet lapsen yksin (kavereiden) kanssa (taloyhtiön) pihalle?
 
Esikoinen alkoi ulkoilla yksin siinä 4 v tienoilla.

Roskien viennin ajan lapset ovat olleet yksin kotona jo silloin, kun toinen oli 2 v ja toinen vauva. Kun vien roskat, niin siihen menee ehkä 20 sekuntia.

Emme asu kerrostalossa.
 
Tuo 4,5-v menee yksin ulos tohon meidän pihalle (itse loikin ikkunassa katsomassa), mutta ei hän hirveen kauna siellä yksin viihdy. Roskien viennin ja puiden haun ajaksi olen jättänyt tytöt keskenään (asutaan omakotitalossa) ja varmistan että leikivät yhdessä, muuten joudun nappaamaan pienemmän kainaloon ja haen puut (pienempi kohta 1-v). Kaverin kanssa olen pihalle kanssa päästänyt, mutta tosiaan asutaan omakotitalossa (ei siis tota 1-v:tä). Hyvin on totellut ettei mene asettamiemme rajojen ulkopuolelle. Tämä on tämmöinen tosai rauhallinen lähiö, ei vettä ihan lähellä eikä isoja teitä.
 
Roskien viennin ajaksi ihan vastasyntyneestä alkaen. Toi on minusta verrattavissa vessassa tai suihkussa käyntiin. Toki pienempänä piti varmistaa, että lapsi oli turvallisessa paikassa (pinnis, leikkikehä, tms).

Kaupassa käynti tai yksin ulkoilu ei ole meillä vielä ajankohtaista. Nyt sentään uskallan kupsuttaa kukkapenkkiä intensiivisesti keskittyen tai ajaa nurmikkoa samaan aikaan kun poika (2.5v) on mun kanssani ulkona. Siis siten, että en pidä poikaa koko ajan silmien alla (vaan ehkä korvien...) ja olen aika kaukana hänestä. Mutta nyt vielä raja menee siinä, että emme ole talon eri puolilla vaan koko ajan samalla eli näköyhteys saadaan askeleella tai parilla...
 
3v ikäisenä oli takapihalla yksin, ovi oli sinne auki, lähinnä ruuan laiton ajan. 4v-> on yksin ulkoillut, käynyt pari kertaa naapurin pihassa leikkimässä. Asutaan omakotialueella. Kyllähän se yhtä kyttäämistä on, vaikka tähän mennessä on sujunut hyvin ja muistanut, ettei pihasta mennä pois.
 
Lasken pojan 3 v 3 kk joskus hetkeksi itsekseen pihallemme (paritalo) niin että ovi tai ikkuna on auki ja näen/kuulen mitä poika tekee. Pysyy hyvin pihalla ja asutaan rauhallisessa paikassa.
 
6veen olen jättäny kauppareissun ajaksi yksin kotia. Ja jonkun kerran 6vee+5vee on olleet keskenään kotona, tai sitten lisänä vielä 3vee. Ja 6vee+1vee on myös olleet keskenään kotona. Omassa pihassa nämä kolme isompaa saa keskenään touhuta, mutta vain 6veellä on lupa käydä eskarikaverin kanssa pyöräilemässä omaa pihaa kauempana.
 
meillä tuo 3v on koko kesän ollut kaverin kanssa taloyhtiön pihassa.tottakai katsellaan perään mutta hyvin on noudattanut rajoja mihin saa mennä ja mihin ei.
sisällä on ollut yksinään ehkä 5 min
 
meillä 3v1kk poika ja en kyllä ulos jättäis hetkeksikään valvomatta!! sen verran vilkas tapaus ja saattaa yks kaks keksiä mitä vaan tai lähtee vaikka kissan perässä ties minne että ei tulis kuuloonkaan... asutaan omakotitalossa ja joki noin 500m päässä ja suht vilkas tie noin 100m päässä niin piankos se sinne pinkaisee.. sisälle voin jo hetkeksi jättääkin jos jää esim. telkkaria kattoon mut en sinnekkään ku ehkä 10-15 minuutiks ja itse siis silloin vain kotipihassa..kai sitä jokainen laps on tässäkin asiassa erilainen ja kyllä sen melkein vanhemmat vaistoo millon voi luottaa sen verran lapseen ja millon vielä ei..
 
Meillä 4v3kk ja 2v3kk saavat olla omassa pihassa (aidattu ja näköyhteys) kahdestaan, portin ulkopuolella leikkipaikalla kahdestaan jos olen itse omassa pihassa. Eivät kyllä lähde mihinkään mutta autoja liikkuu pihassa enkä muutenkaan halua et ovat yksin siellä.
 
Meillä 3-v saa ulkoilla hetken yksin, jos naapureitakin on pihalla. On pieni taloyhtiö ja kaikki tuntevat toisensa. Usein jää vielä ulos kun itse lähden edeltä vauvan kanssa kotiin laittamaan ruokaa. Välillä tulee itse hetken päästä perässä, välillä pitää huudella muutamankin kerran, mutta koskaan ei ole lähtenyt pihasta.
 
Meillä nyt 4v. on ollu vähän aikaa yksin rivarin pihalla kun puen pienemmän ja itseni ulos tai käyn nopeasti sisällä yms. Ihan yksin ei ole vielä pihalla leikkinyt, kesällä jonkin aikaa kun ovet oli auki. Omalla pienellä pihalla on leikkinyt itsekseen jo pari vuotiaana kun itse olen touhunnut sisällä. Kotiin olen myös isomman jättänyt kun oon nukutanu vauvaa, mutta varmistan aina että katselee lastenohjelmia tai leikkii.

Kaupassa käyminen yksin on vielä pitkän ajan päässä, ehkä parin vuoden päästä voin jättää yksin kauppareissun ajaksi (30-40 min.) kun on 6-7 v.
 
Meillä on ollut sisällä nukkumassa vauvasta asti sillä aikaa kun käytän koirat (max.15min ja koko ajan itsellä paniikki, että nyt se herää...). Valveilla ollessa oli joku 1,5-v. Lähinnä iltapissatuksen ajaksi jäi sisään, muuten otin aina mukaan.

Ulkona oli ekaa kertaa (suojaisa rivarin piha) muiden lasten kanssa 3-vuotiaana, joskin takaovi koko ajan auki, jolloin leikin äänet kuuluu sisälle/takapihalle, missä itse puuhailin. Todella hyvin on noudattanut sovittuja rajoja, vaikka muilla (vähän vanhemmilla)lapsilla on vähän eri rajat.

Kaupassa käynnin ajaksi en vielä uskalla jättää yksin kotiin, vaikka poika (3,5v) sitä ehdottaakin. Meillä on kuitenkin lähimpään kauppaan 2km matkaa, eli ei selviä ihan 15min sieltä kotiin. Ehkä sit joskus 5-vuotiaana? Tai koululaisena...
 
Esikoiseni (tyttö) alkoi ulkoilla yksinään 4v. ja nyt ekaluokkalaisena harjoittelee olemaan lyhyitä pätkiä yksin kotona. Pelkää kovasti kaikenmaailma kummituksia ym. joten ei oikein uskalla olla yksikseen.

Nuorempani on 3,5v. poika, joka kyllä vielä niin holtiton tapaus, etten uskalla päästää yksin pihalle ollenkaan. Joskus saattaa olla ihan hetken isosiskonsa kanssa omalla pihalla. Odotankin innolla sitä aikaa, kun ei tartte olla kärppänä vieressä vahtimassa...
 

Yhteistyössä