Minkä ikäisen lapsen veisit saunaan

Mummin oli pakko puoliväkisin esikoinen raahata saunaan jo jostain puolen vuoden iästä. Ei perkele uskonu vaikka sanoin miljoona kertaa! Kakkonen oli vähän alle 1-vuotiaana, ei ollu mummillakaan enää kiire kun oli saanu esikoisesta jo saunakaverin.
 
meil on lapset käynyt lämmössä ihan vastasyntyneestä asti, en muista missä vaiheessa alko saamaan löylytkin. muistan kun esikoinen kävi ensimmäisen kerran pesulla kotona ollessaan ja pappa vei sen jälkeen saunaan lämmittelemään.. siis seisoi poika sylissä saunassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ä-2:
Yli yksi! Eihän niit suosituksia huvikseen anneta....Lapsen lämmönsäätely ei vielä valmis! Se neuvolan tätsy ajattelee vain sun lapses parasta niinku sunkin pitäis?!
samaa mieltä... Kyllä sielä saunassa on vauvalle liian kuuma vaikka ei löylyä heittäisikää!!!!
 
vierastan
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Alkuperäinen kirjoittaja Ä-2:
Yli yksi! Eihän niit suosituksia huvikseen anneta....Lapsen lämmönsäätely ei vielä valmis! Se neuvolan tätsy ajattelee vain sun lapses parasta niinku sunkin pitäis?!
samaa mieltä... Kyllä sielä saunassa on vauvalle liian kuuma vaikka ei löylyä heittäisikää!!!!
Lapsi kannattaa alle 1-vuotiaana laittaa vauva-ammeeseen ja valella vedellä välillä. Löylyä ei tietenkään heitetä eikä saunaa lämmitetä 100 asteseksi. Lapsi on tietenkin ammeensa kanssa alalauteilla. Saunassa ei olla puolta tuntia vaan n. 10 min korkeintaan.

Alle 1-vuotiaan saunominen on lähinnä lämpimässä peseytymistä ja saunaympäristöön totuttelua.

En ymmärrä mikä tällaisessa "saunomisessa" on terveydelle vaarallista. Neuvolasta olen kysynyt saako näin saunottaa alle 1-vuotiasta ja vastaus oli myöntävä.
 
vierastan
lisään vielä, että olen itse saunonut 3kk ikäisestä lähtien ja minua on saunotettu samalla periaatteella 1- vuotiaaksi asti kuin minä saunotan nyt lastani. Ylälauteilla olen istunut vasta ala-asteen viimeisillä luokilla. Järjen käyttö on sallittua saunomisessakin :)
 
Mä olin 4päivää vanha kun vaari vei mut saunaan! Ylälauteille ja heitti löylyä! Äiti oli vaan pesuhuoneessa huutanut et älä tapa sitä tyttöä sinne! No hengissä ollaan ja tykkään saunasta kuin hullu puurosta :LOL: Esikoinen on syntymässä nyt kuukauden sisällä ja olen miettinyt että kyllä hänkin saunaan pääsee ennen kuin 1vee täyttää! Mutta todellakin vain lämmittelemään sinne alalauteelle :)
 
annu
Meillä on lapset "saunoneet" noin 5kk iästä saakka (siis ei heitetty löylyä, vaan nautiskeltu lämmöstä.) Ja aina pitäis päästä saunaan, kun mennään pesulle.
En ole tosin muutenkaan lapsia hoitanut ja kasvattanut mitkään ohje/suosituskirjat kädessä vaan terveellä maalaisjärjellä =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja SähköhellaElla:
Lämpöö "ottamassa" 3viikkoisina noi on käyneet
meillä noi teinit tais mummo viedä ulkosaunaan n.kk ikäsenä.tää nuorin oli 6vkoa kun kävi alalauteilla kummitätin kanssa lämmittelemässä.

muoks*ei vissiin ihan suositusten mukaan menny!
 
Vastasyntynen oon vienyt saunaan. Aina kun vauvan kylvetin, nosti ammeen laverille ( meillä on erikoinen sauna, ei perus-lauteilla) ja saunan ovi auki. Paljon mukavampaa kylpeä siinä lämpösessä.
Ja vauvalle ei heitelty löylyjä joten ei tarvii alkaa viskelemään :whistle:
 
No kuopus oli 2kk kun käytiin mökkisaunassa. Mökillä siis ulkosauna ei muuta pesumahdollisuutta poika pestiin saunassa joka oli lämmin mutta ei siellä kukaan löylyä heittänyt eikä edes käyty lauteilla istumassa.
Kotisaunassa on alettu käydä alalauteella pyörähtämässä joskus 6kk iässä
Minun käsittääkseni tuo vuoden suositus koskee just jotain ylälauteilla oloa ja löylyn heittoa eihän siellä alalauteilla ilman löylyä ole paljon sen kuumempi kuin helleilmalla ulkona ;)
 
tuplis2
Meillä kaksoset pääsi saunaan alalauteelle lämmittelemään ikää oli tuolloin ekalla kerralla reilu 2 viikkoa ja siitä lähtien oltiin saunassa ja 8kk sitä vasta oltiin polleina saunan lauteella itse heittämässä vettä kiukaalle, isin/äitin sylissä
 

Yhteistyössä