Minkä ikäisen kanssa rinteeseen?

  • Viestiketjun aloittaja Devo
  • Ensimmäinen viesti
sunnuntailaskija
Meidän tyttö aloittaa tänä talvena, ikää tällöin 3v4kk. Ihan vaan kokeillaan suksia ja lasketaan ilmaisessa lastenrinteessä.

Tavalliset sukset on olleet jo koko talven, ja osaa jo käyttää niitä, vähän alamäkeenkin mennä.
 
Meillä nyt kanssa noussut puheisiin tuo rinteeseen meno, kovasti olisi kummallakin haluja mennä mäkeen. Itse olin suurinpiirtein 5-6 vuotias kun mäkeen menin ja opin heti miten suksia käytellään! Monta vuotta sitten ihan aktiivisesti laskinkin, aikuis iällä on jäänyt vähiin tuo mäessä koluaminen. Mutta kyllähän sitä hiihtoloman kunniaksi piti veljen tytön kanssa käydä hieman paikallista laskettelukeskusta kannattamassa ;)

Nyt onkin haussa noille vintiöille vehkeet. ovat siis 7 ja 5 vuotiaat. :)
 
Olen vienyt poikani ekan kerran rinteeseen vähän alle kolmevuotiaana. Silloin lapsi on oikeasti hempuli jota raahataan siellä ylös ja alas, eli vanhemmat saa hyvää liikuntaa ja läkähtyy. 4-vuotiaana pojan käytännössä pystyi opettamaan laskettelemaan, silloinkin se on kyllä aikamoista raahaamista (hissit ym) mutta lapsi osaa jo jonkinverran ottaa omilla lihaksillaan vastaan. Varmaan järkevä ikä olisi siinä 5-vuotiaana. Lentokoneen siivillä (kädet siis lentokoneasennossa) saa hyvin opetettua lapselle painonsiirron.
 
Ens talvena ois tarkoitus laittaa kuopus mäkee, siis sellaiseen ilmaiseen harjoitus rinteeseen. Pojalla silloin ikää reilut 2,5 vuotta. Tänä talvena siis n. puoltoistavuotiaana on jo pihassa "kävellyt" murtsikat jalassa. Pojalla hyvä tasapaino, mutta katotaan ens talvena miten käy. niin ja ku isoveljen pienen pienet laskettelusukset + monot on olemassa.
 
Mut on viety rinteeseen nelivuotiaana ja veikka vielä aiemmin. Meillä on ollut alkuharjoitteiden jälkeen koiran fleksi vyötäröllä, jotta vauhti ei karkaa ja vanhemmat sai jarruttaa. Etuna se, että lapsi saa löytää oikeat liikeradat. Olen opettanut itsekin monta lasta laskemaan näin ja yksi oli erityislapsi, joka oppi laskemaan kivasti 5-6 vuotiaana. Mutta aluksi sinne lastenrinteeseen, mars ja liikuntaa vanhemmille - vetämällä lapsia ylös!
 

Yhteistyössä