Minkä ikäisen jättäisitte yöllä muutamaksi tunniksi lastenne hoitajaksi??

  • Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti
Riippuu minkä ikäisiä ne vahdittavat on?
Meillä esikoinen on piqn 14v ja oikein fiksu tapaus, kauppareissun ajan on vahtinut 2- ja 5-vuotiaita mutta en moneksi tunniksi vielä jättäisi keskenään, riippumatta siitä nukkuuko pienet vai ei.
 
"utelias"
Meillä lapset 2v8kk, 5v8kk, 7v8kk ja 9v5kk ja normaalisti nukkuvat yönsä kiltisti, joskus pienin saattaa itkeä pissahädän yhteydessä, mietin vaan, et onko laissa määritelty jotain tiettyä ikää??? Lapsenvahti olisi 15 vuotias sukulaistyttö...
 
"Meiju"
Elokuvan ajaksi uskaltaisin todellakin jättää lapset normaalin 15-vuotiaan vahdittavaksi. Tietysti, jos teinin ei koskaan ole ollenkaan tarvinnut hoitaa pienempiä, niin en aloittaisi harjoittelua illalla.
 
jeanine
Riippuu niiiin tilanteesta, osapuolista, henkilökemioista yms. Mä voisin ihan hyvin jättää 12-vuotiaan sukulaistytön "hoitamaan" 3-vuotiasta lastani siten, että tulisin kuitenkin (selvinpäin) yöllä kotiin. Itse olen 11-vuotiaana hoitanut alle vuoden ikäistä ja seitsenvuotiasta, nyt jälkikäteen tuntuu aika hurjalta :D
 
"utelias"
Tämä tyttö on ollut päivällä muutaman kerran lapsenvahtina meillä hetken ajan ja meidän lapset kovasti hänestä tykkää. Lisäksi tämä tyttö käy meillä usein kylässä ja hänellä on 2 ihan pientä sisarusta (3,5kk pikkuveli ja 1,5v pikkusisko). Hommahan toimisi niin, että itse olen ihan puhelinsoiton päässä, en elokuvissa, mutta aikaa menisi ehkä saman verran ja kotiin ehtisin 5 minuutissa tarpeen vaatiessa. Tietenkin selvinpäin olisin, mutta pisti silti mietityttään JOS jotain sattuisi niin mitenhän viranomaiset suhtautuisivat siihen, että alaikäinen vahtii pieniä lapsia???
 
Arew
Nimim. Uteliaana tapauksessa uskaltaisin kyllä jättää lapset 15-vuotiaan huomaan. Meillä kotona 15-v ja 17-v pitäneet huolta silloin 4-v pikku veljestään vanhempien 4-5 pv ulkomaan reissun ajan. Toki kotipaikkakunnalla ollut tarvittaessa sukulaisaikuinen hälytettävissä hätiin.
 
Kaksi 13-vuotiasta (muistaakseni olivat 13, yläasteella jo kuitenkin) jätettiin vahtimaan kahta 6 v lasta, yhtä 4 v lasta, yhtä 1-vuotiasta ja yhtä 7-vuotiasta kun kaverin kanssa mentiin BAARIIN :attn:
(lähikapakkaan yhdelle kaljalle)

Lapset siis nukkuivat, 13-vuotiaat olivat hereillä.
 
jeanine
[QUOTE="utelias";25115600]Tietenkin selvinpäin olisin, mutta pisti silti mietityttään JOS jotain sattuisi niin mitenhän viranomaiset suhtautuisivat siihen, että alaikäinen vahtii pieniä lapsia???[/QUOTE]

Mun mielestä surullista, että tällaista nykypäivänä ajatellaan... Oma on elämäsi. Alaikäisen voi palkata vaikka kokonaiseksi kesäksi lastenhoitajakseen, täysiaikaisena. Alaikäisyys ei tarkoita sitä, että hoitaja on kädetön ja aiheuttaisi lapsille jonkunlaisen riskin. Eivätkä viranomaiset tuollaiseen puutu jos hoitajalla kuitenkin on kokemusta lapsista etkä ole mitään alle 10-vuotiasta jättänyt vastuuseen.
 

Yhteistyössä