Minkä ikäiselle ootte ruvenneet "opettaa" pottailua?

milleri
en laittas noin pienenä. Kaveri laittoi tyttönsä oliko se nyt 7kk ikäsenä sillein istuskelemaan siihen välillä,niin sit 2venä ei tyttö suostunut lainkaan pottatouhuihin,ja vaipaan tekee mieluummin vieläkin. Älä hätäile sen kanssa, aikaa on vielä rutkasti.
 
Alta vuoden ikäisenä.
Kaksi isompaa on olleet päiväkuivia n. 1,5-vuotiaana ja yökuiviakin siinä 2v. pintaan.

Tuota kolmattakin olen yrittänyt, mutta se vaan vihaa pottaa. Ja väkisin en ala istuttamaan.
Tänään ostin ensimmäistä kertaa pönttöön pienentäjän, se näyttäisi kelpaavan paremmin.
Tyttö on nyt sen 1,5v., ja alkaisi olla kyllä ihan kypsä päiväkuivaksi, mutta potalle ei suostu.
 
storm
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alta vuoden ikäisenä.
Kaksi isompaa on olleet päiväkuivia n. 1,5-vuotiaana ja yökuiviakin siinä 2v. pintaan.

Tuota kolmattakin olen yrittänyt, mutta se vaan vihaa pottaa. Ja väkisin en ala istuttamaan.
Tänään ostin ensimmäistä kertaa pönttöön pienentäjän, se näyttäisi kelpaavan paremmin.
Tyttö on nyt sen 1,5v., ja alkaisi olla kyllä ihan kypsä päiväkuivaksi, mutta potalle ei suostu.
sama meillä, juoksee pottaa karkuun :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja storm:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alta vuoden ikäisenä.
Kaksi isompaa on olleet päiväkuivia n. 1,5-vuotiaana ja yökuiviakin siinä 2v. pintaan.

Tuota kolmattakin olen yrittänyt, mutta se vaan vihaa pottaa. Ja väkisin en ala istuttamaan.
Tänään ostin ensimmäistä kertaa pönttöön pienentäjän, se näyttäisi kelpaavan paremmin.
Tyttö on nyt sen 1,5v., ja alkaisi olla kyllä ihan kypsä päiväkuivaksi, mutta potalle ei suostu.
sama meillä, juoksee pottaa karkuun :D
Niin tuokin :D
Juoksee, huutaa "Eieiei" ja pudistelee päätään mennessään...

Sitten taas riisuu itse vaipan ja lorottelee lattialle. Tulee usein itse etukäteen ilmoittamaan, että "pissa" tai "kakka".
Olisi selkeästi siis mun mielestä valmis, mutta joku siinä potassa vaan tökkii.

Yritetään nyt sitten suoraan pöntölle. Alan olla aika kypsä kulkemaan rätti kourassa perässä ja keräilemään niitä riisuttuja vaippa-sukkahousu-rusetteja pitkin kämppää...
 
Meillä on pottailtu syntymästä asti. Tai alkuun pissitettiin lavuaariin ja sit pönttöön kun mun selälle helpompaa. Potalle on alkanut siinä vaiheessa kun osaa istua itse. Tosin potan päällä on pidelty aikaisemminkin.

Poika on nyt 1½v ja tekee pissoja vaippaan ja joskus kakatkin mutta tekee myös pöntölle...potalla ei jaksa istua ja muutenkin pojalle on potta huonompi kun tuntuu että pisit tulee silti yli vaikka miten asetellaan pilleliä sinne pottaan.

Edellisen tytön kanssa tehtiin samoin, tyttö oli päiväkuiva 1-vuotiaana ja yövaippakin jäi 1½-vuotiaana. Tämä poika ei ole selvästikään valmis vielä hallitsemaan rakkoaan joten ei kiiruhdeta mutta tehdään tarpeet mieluiten vessaan...kuka nyt kakat tai pissat housussa haluis olla.
 
storm
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja storm:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alta vuoden ikäisenä.
Kaksi isompaa on olleet päiväkuivia n. 1,5-vuotiaana ja yökuiviakin siinä 2v. pintaan.

Tuota kolmattakin olen yrittänyt, mutta se vaan vihaa pottaa. Ja väkisin en ala istuttamaan.
Tänään ostin ensimmäistä kertaa pönttöön pienentäjän, se näyttäisi kelpaavan paremmin.
Tyttö on nyt sen 1,5v., ja alkaisi olla kyllä ihan kypsä päiväkuivaksi, mutta potalle ei suostu.
sama meillä, juoksee pottaa karkuun :D
Niin tuokin :D
Juoksee, huutaa "Eieiei" ja pudistelee päätään mennessään...

Sitten taas riisuu itse vaipan ja lorottelee lattialle. Tulee usein itse etukäteen ilmoittamaan, että "pissa" tai "kakka".
Olisi selkeästi siis mun mielestä valmis, mutta joku siinä potassa vaan tökkii.

Yritetään nyt sitten suoraan pöntölle. Alan olla aika kypsä kulkemaan rätti kourassa perässä ja keräilemään niitä riisuttuja vaippa-sukkahousu-rusetteja pitkin kämppää...
kuulostaa erittäin tutulta :D. ja meillä vielä se että koira on koko ajan kieli pitkällä odottamassa että jos tyttö kakkaa lattialle niin saa mennä syömään. :x
 
Alkuperäinen kirjoittaja Yainaba:
Meillä on pottailtu syntymästä asti. Tai alkuun pissitettiin lavuaariin ja sit pönttöön kun mun selälle helpompaa. Potalle on alkanut siinä vaiheessa kun osaa istua itse. Tosin potan päällä on pidelty aikaisemminkin.

Poika on nyt 1½v ja tekee pissoja vaippaan ja joskus kakatkin mutta tekee myös pöntölle...potalla ei jaksa istua ja muutenkin pojalle on potta huonompi kun tuntuu että pisit tulee silti yli vaikka miten asetellaan pilleliä sinne pottaan.

Edellisen tytön kanssa tehtiin samoin, tyttö oli päiväkuiva 1-vuotiaana ja yövaippakin jäi 1½-vuotiaana. Tämä poika ei ole selvästikään valmis vielä hallitsemaan rakkoaan joten ei kiiruhdeta mutta tehdään tarpeet mieluiten vessaan...kuka nyt kakat tai pissat housussa haluis olla.
Meilläkin on pissitetty lavuaariin ja pönttöön ihan syntymästä asti. Päivisin on paljon ilman vaippaa kotona ja itse ilmoittaa kun on tarvetta vessaan. Toki ei aina ehdi kun on kivat leikit kesken ja joskus lähtee ihan juoksemalla potalle... Yöt on oikeastaan aina kuiva. Meilläkin tyttö 1,5v
 
Poika oli 7kk, kun aloteltiin totuttelu... Vaipan vaihdon yhteydessä istutettiin tovi ja kateltiin kuvakirjoja tai jotain leluja siinä samalla. Aika nopsaan siitä tuli säännöllinen rutiini ja vuosikkaana poika pyys ite potalle. Takapakkiakin tosin tuli välissä, mut vähän ennen 2-vuotissynttäreitään oli sekä päivä- että yökuiva.

Tosi yksilöllistä on miten on valmis ja innostuu... Kannattaa edetä lapsen ehdoilla. Ite kyl suosittelen aikasta totuttamista, mut kantsii pitää harjottelu mahollisimman kivana juttuna ja tietty palkita onnistumisista. Potan tyhjäks jäämisestä ei kantsi tehä numeroo vaan mieluusti jättää kokonaan huomiotta. Hyviä aikoja käyttää potalla on ruokailujen ja unien jälkeen. :)
 
Meidän typy lopetti nukkuessaan pissaamisen 5 kuukauden ikäisenä, joten silloin oli luontevaa heti unien jälkeen kiikuttaa pieni pytylle tai potalle pissille. Eli aina unien jälkeen käy potalla ja tekee heti pissat. Nyt 10kk ikäisenä vien joka vaipanvaihdon yhteydessä potalle, ja oikeastaan aina tulee pissa. Kakkaa ei ole vielä pottaan tehnyt. Itse ei tietysti osaa hädästään ilmoittaa, mutta tämä tuntuu nyt meille sopivalta ja ainakin toistaiseksi neiti on iloisena siinä potalla istunut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja upupaepops:
Meidän typy lopetti nukkuessaan pissaamisen 5 kuukauden ikäisenä, joten silloin oli luontevaa heti unien jälkeen kiikuttaa pieni pytylle tai potalle pissille. Eli aina unien jälkeen käy potalla ja tekee heti pissat.
Näinpä meilläkin. Ei siis pissaa nukkuessaan ja pissat tulee joskus vaippaan kun äiti ei ole tarpeeksi nopea aamulla :snotty: Eli haluaisi jäädä vielä pötköttelemään sänkyyn....
 
Meillä esikoista aloin käyttää potalla n. 9kk iässä. Muutaman kerran sinne jotain tulikin ja aina mielellään meni. Silti oppi päiväkuivaksi vasta 2,5vuotiaana.
Nyt kuopus (ensi kuussa 2v) on alkanut ottaa n. kuukausi sitten vaippaa itse pois eikä oikein viihdy enää sen kanssa. Annoin sitten olla ilman ja alkoi itse käydä potalla. Vahinkoja käy 0-2kertaa päivässä ja yöt ja päiväunet käyttää vielä vaippaa. Häntä en oikeastaan eritysemmin milloinkaan alkanut opettaa potalle.
 

Yhteistyössä