Minkä ikäiselle lapselle olet avannut oman pankkitilin ja miten toimit sen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Mama1990
  • Ensimmäinen viesti
Tytölle avattiin tili aikoinaan, meillä vanhemmilla käyttöoikeus (tili näkyi mm. meidän verkkopankkitunnuksilla. Tyttö sai tililleen Visa Electronin kun täytti 13v. Kun täytti 18v, tili poistui automaattisesti meidän näkyviltä, eikä silloin aikoinaan ollut edes puhetta pankissa, että tytön käyttöoikeutta omalle tililleen voisi rajoittaa pidemmälle.

Vanhempien käyttöoikeudesta voidaan tietenkin sopia. Minullakin on käyttöoikeus isäni (78v) ja mieheni (46v) tiliin.
Meillä ei ole käyttöoikeutta kenelläkään noihin tileihin ennen kuin lapsi jonka tili on kyseessä on 21v.

blurblurblur
Tytölle avattiin tili aikoinaan, meillä vanhemmilla käyttöoikeus (tili näkyi mm. meidän verkkopankkitunnuksilla. Tyttö sai tililleen Visa Electronin kun täytti 13v. Kun täytti 18v, tili poistui automaattisesti meidän näkyviltä, eikä silloin aikoinaan ollut edes puhetta pankissa, että tytön käyttöoikeutta omalle tililleen voisi rajoittaa pidemmälle.
Meidän tilit näkyvät mutsin nettipankissa vaikka me kaikki kakarat jo 3kympin paikkeilla.
Varmaan ihan itse saa siellä pankkivirkailijan kanssa päättää miten nuo asiat menevät.

meillä
Lapselle avattiin tili nimenantojuhlien jälkeen, koska silloin hän sai ensimmäiset rahalahjansa. Kaikki lahjarahat - joita tuli eniten ekan parin vuoden aikana - on talletettu suoraan tilille. Lisäksi olen ihan viime aikoina, kun tulotaso on parantunut, siirtänyt tilille n. 30 e kuukaudessa ylimääistä säästöön.

Olen itse lapsuudesta oppinut, että lahjarahat ovat lapsen (silloin minun) omia, ja että osalla voi toki ostaa jotain mutta osan voi säästää. Olen käyttänyt ja hallinnoinut omaa tiliäni ala-asteelta asti. Ikää en tarkkaan muista, mutta varmaan 10 ikävuodesta ylöspäin. Visa Electronin sain sitten kun se oli mahdollista, olisko tuolloin ollut 12-vuotiaana. Hyvin pysyi rahat säästössä ja säästöt karttuivat teini-iässä kesätyötienesteillä. Tosin tämä on lapsesta riippuvainen asia, joten luonne-erot ja taipumukset otetaan kyllä huomioon siinä vaiheessa, kun lapselle tehdään käyttötili. Ehkäpä siinä vaiheessa on viisaampaa siirtää se jokunen tuhat kertynyttä pääomaa esim. määräaikaiselle säästötilille tai rahastoihin.

Kertaakaan ei sellaista tilannetta ole tullut, että tililtä olisi kummankaan vanhemman tarvinnut rahaa nostaa, vaikka tässä välissä ollaan erottukin ja taloudellinen tilanne on ollut heikompi. Suurituloisia emme myöskään kumpikaan ole. Meillä molemmilla näkyy verkkopankissa myös lapsen tilin tiedot.

samasama
Jokaiselle kolmelle avattiin heti, kun saatiin Kela- kortti :D - eli varsin pieniä olivat. Ja sinne laitetaan kaikki mahdolliset synttäri-, joululahjarahat sekä muut matkan varrella olevat kertyneet säästöt. Käyttöoikeus vain meillä vanhemmilla alustavasti (muistaakseni) sinne 18- vuoteen asti.

Näihin tileihin emme ole kajoneet ollenkaan ottotarkoituksissa.
Meillä täysin sama kahdelle lapselle. Lapsilisärahat menevöt suoraan rahastoihin

vierasss
Muutaman kuukauden iässä ollessaan se taidettiin hänelle avata.

Sinne on mennyt lahjarahoja ja joskus olen itse siirtänyt sinne sivuun talteen pieniä määriä. Isompia hankintoja varten, esim. pyörä hänelle nyt ostettiin niistä rahoista. Sen verran tarkoitus olisi sinne kerätä että saa sitten 18-vuotiaana sieltä esim. autokoulurahat ja vähän päälle. Eli ei mitään älyttömiä summia, ne saa sitten tienata itse. :)

Mama1990
Esim. kesätöistä ollaan kyllä jo puhuttu, että jos sellaisia saa, niin rahat ohjataan tuonne tilille. Saa sitten mummonsa kanssa niitä rahoja sieltä nostaa, mutta muihin ei saa koskea. Esim. ajokorttirahat saadaan tuolta sitten toivottavasti, ehkä sitten jopa ensimmäinen autokin.

Tai sitten jos tilanne näyttää siltä että kortti teinille pitäisi hankkia, niin sitten tosiaan eri tili, mihin saapi sitten itse säästää ja käyttää. Eli ohjaa ne kesätyö-rahat sinne ja itse käyttää miten haluaa. Mutta tämän tilin rahat on kuitenkin aivan muuta kuin teinin vaatteita ja meikkejä varten

Täällä panki avaa jokaiselle syntyvälle lapselle tilin ja tekee 10 euron alkutalletuksen, eli jokainen lapsi on sanu sen heti synnyttyään.
Eipä sen käytöstä ole sen surempia suunnitelmia ollu. Isommat (15 ja 16 v) saa 50 euroa/kk rahaa sinne tilille ja tekevät sillä mitä tykäävät -vaatteensa joutuvat hankkimaan itse, eli joko ostavat vaatteet kirpparilta ja herkuttelevat tai säästävät vaatteisin a ovat muten vähemmällä kulutuksella.
Nuorimmalle (8v) laitetaan sinne talteen ismopia summjia mitä saa ja siten jos hän jotain halua osaa, voidaan nostaa sieltä.

"Aasd"
Ehdottomasti oma tili omia ansioita ja omia säästöjä varten. Olisi noloa, jos omat ansiot olisivat mummon takana. Oma tili ei tarkoita sitä, että rahat pitää tuhlata vaan omallekin tilille voi säästää rahaa. Kun säästämisen oppii jo nuorena, niin myöhemmin on helpompaa, kun tilillä on aina rahaa käytettävissä ( ellei jotain isompaa kriisiä satu kohdalle) eikä rahoja ole tuhlattu viimeistä euroa myöten. Itsenäisyyteen on hyvä kasvaa vähitellen eikä yhdessä päivässä, kun täyttää 18.

+++
Kuulostaa mielenkiitoiselta toi 21 vuoden ikä suomessa. Haluaisiko joku kertoa missä pankissa tämä on mahdollista?

Olen itse pankissa duunissa ja meillä kun henkilö täyttää 18 poistuvat vanhempain valtuutukset ja henkilölle lähtee automaattisesti kirje jossa kerrotaan tilistä ja pyydetään toimittamaan uusi valtakirja jos haluaa valtuuttaa jonkun hoitamaan asiakkuuttaan.

.vieras
Kuulostaa mielenkiitoiselta toi 21 vuoden ikä suomessa. Haluaisiko joku kertoa missä pankissa tämä on mahdollista?

Olen itse pankissa duunissa ja meillä kun henkilö täyttää 18 poistuvat vanhempain valtuutukset ja henkilölle lähtee automaattisesti kirje jossa kerrotaan tilistä ja pyydetään toimittamaan uusi valtakirja jos haluaa valtuuttaa jonkun hoitamaan asiakkuuttaan.
Meillä on tilit osuuspankissa. Siellä tehtiin sopumus niin että lapsi sai käyttöoikeuden vasta kun oli 21v.

Yhteistyössä