Minkä ikäiselle lapselle olet avannut oman pankkitilin ja miten toimit sen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Mama1990
  • Ensimmäinen viesti
Mama1990
Me avattiin VIHDOIN 5-vuotiaalle tytölle oma pankkitili, tai tarkemmin mummo avasi sen ja laittoi synttärilahjan jo sinne (30e). Haluttiin että vain mummolla on käyttöoikeus tiliin kunnes lapsi on 18-20v, eli me vanhemmat ei päästä rahoja ottamaan ilman että mummo on tietoinen siitä. Näin taataan se, että rahat on vaan lapsen tarpeisiin. (Tarkoitan sitä siis, että vaikka olisi kuinka tiukkaa/tuntuu ettei ole varaa ostaa jotain tarpeellista lapselle, niin ei tule hetken mielijohteesta otettua sieltä rahaa).

Lapsilisistä laitan menemään tilille 10e/kk, mies palkastaan myös saman summan kuukaudessa. Säästöillä maksetaan sitten lapsen isompia juttuja, kuten leirikoulu/ajokortti/opiskeluja/harrastuksia, riippuen ihan tilanteesta.

Tärkeintä meille on se, ettei lapsi saa itse nostettua edes teininä tililtä rahaa itse,jotta ne ei kulu ns. turhuuteen. :)

Isoisä on avannut lapsillemme tilit heti kun on ollut mahdollista ( alle 1v). Tilille ei ole kenelläkään käyttöoikeutta ennen kuin lapsi on 18v ja voi itse käyttää rahat ( ajokortti, auto ym.). Isovanhemmat laittavat joka kuukausi 100e/ tili.
Itse avasimme lapsille myös tilit heti kun mahdollista ja lapsilisät siirrän tileille ja lahjarahat ym. Näiltä tileiltä saamme ma vanhemmat nostaa rahaa.

Mama1990
[QUOTE="gekko";30048137]Sit kun mummo dementoituu tai kuolee, rahat on siellä lapsen aikuistumiseen eikä niillä maksella leirikouluja.[/QUOTE]

:D lapsen mummo on tällä hetkellä 45v, joten en ensimmäisenä usko dementoitumiseen tai kuolemiseen ennenkuin lapsemme on 18v. Tosin voinhan minäkin kuolla vaikka huomenna. Koskaan ei voi tietää.

Jokaiselle kolmelle avattiin heti, kun saatiin Kela- kortti :D - eli varsin pieniä olivat. Ja sinne laitetaan kaikki mahdolliset synttäri-, joululahjarahat sekä muut matkan varrella olevat kertyneet säästöt. Käyttöoikeus vain meillä vanhemmilla alustavasti (muistaakseni) sinne 18- vuoteen asti.

Näihin tileihin emme ole kajoneet ollenkaan ottotarkoituksissa.

"meh"
Avattu kaikille lapsille tilit alle vuoden ikäisenä. Laitan lapsilisistä sinne jotain ja aina satunnaisesti jotain isompia summia. Lapsi saa tilin käyttöönsä, kun täyttää 18vuotta. Siihen astiin meillä vanhemmilla on käyttöoikeus, mutta saamme nostaa näiltä tileiltä rahaa ainoastaan pankissa ja molemmat vanhemmat yhteensä. Joten mielijohteesta ei kyllä sieltä tileiltä mitään oteta :D Itseasiassa ei olla ikinä otettu lasten tileiltä vielä rahaa, vanhin lapsemme on nyt kohta 9v.

Mama1990
Mä laittelen myös kahdelle kumilapselle silloin tällöin pieniä summia niiden tileille, esim. ostan pienen lahjan ja loput laitan rahana. Samaa ajattelin meidänkin lapsen kohdalla tehdä esim. jouluna, koska saa muutenkin paljon lahjoja.

"Vieraana"
En ole avannut 6v lapselle tiliä. Inflaation takia ei ole järkevää tallettaa rahaa pankkitilille. Säästän indeksirahastoihin omissa nimissäni ja ajattelen että mulla toivottavasti on rahaa tukea lasta taloudellisesti sitten kun hän on nuori. Jos ei ole on vielä tärkeämpää että olen säästänyt itselleni.

"aasd"
Tärkeintä meille on se, ettei lapsi saa itse nostettua edes teininä tililtä rahaa itse,jotta ne ei kulu ns. turhuuteen. :)
Lapsella kannattaa avata lähivuosina toinen tili, johon hän saa itse säästää ja opetella käyttämään pankkitiliä. Mun mielestä on tärkeää, että lapsi oppii jo teininä rahan, pankkitilin ja pankkikortin käytön. Oppii siihen, että vaikka on rahaa, niin se ei tarkoita, että rahat pitäisi tuhlata.

viera.s
Avasimme tilin lapsen ollessa muutaman kuukauden ikäinen. Lapsi sai rahaa lahjaksi jo ensimmäisillä nimipäivillään (emme järjestäneet erikseen nimenantojuhlia), joten eihän lapsen rahoja olisi saanut muuten järkevästi pidettyä erillään. Eikö aloittajan ja muiden vasta myöhemmin tilin avanneiden lapset sitten ole saaneet pieninä rahalahjoja ollenkaan?

Nimenomaan ensimmäisen parin vuoden aikana tili karttui mukavasti, sen jälkeen hitaammin, koska isompana lapsella on jo kaikenlaisia lahjatoiveita. Jotain lahjarahoja on myöhemmin käytetty myös toivelelun ostamiseen, jos lapsi ei ole saanut toivomaansa juttua suoraan lahjaksi. Mutta ihan pienenä hänellä ei erityisiä toiveita luonnollisesti ollut, silloin kaikki rahalahjat meni suoraan säästöön.

Tähän tiliin lapsi saa todennäköisesti käyttöoikeuden ja esim. Visa electronin joskus teini-iässä. Tarvitseehan nuoren harjoitella rahankäyttöä jo ennen täysi-ikäisyyttä. Tilille ei säästetä muuta kuin nämä sukulaisten rahalahjat, joten ei sinne mitään valtavaa summaa kerry, muutama tonni ehkä.

Jos myöhemmin taloudellinen tilanteemme on niin vakaa ja varma, että haluamme säästää lapselle lapsilisät tai muuten suurempia summia, avaamme erikseen tilin tai säästämme esim. rahastoon. Tällaiset rahat lapsi saisi käyttöönsä vasta 18-vuotiaana. Ei meillä nytkään mitenkään tiukkaa ole ollut, mutta olemme säästäneet ylimääräiset ASP-tileille, sillä emme ole vielä omistusasuntoa hankkineet. Nyt tosin rakennamme taloa. Kun se on valmis ja jos sitten lainanlyhennysten jälkeen jää ylimääräistä, voisimme alkaa säästämään lapselle itsekin.

Meillä on molemmille avattu tilit kun ovat olleet muutaman kuukauden ikäisiä. Käyttöoikeus vasta 18-vuotiaana, saavat sitten sieltä ajokorttirahat, toivottavasti myös rahat autoon. Säännöllisesti ei siirretä rahaa, synttäreinä yms. juhlapäivinä sukulaiset siirtävät josseivat anna muuta lahjaa :)

Mama1990
[QUOTE="aasd";30048203]Lapsella kannattaa avata lähivuosina toinen tili, johon hän saa itse säästää ja opetella käyttämään pankkitiliä. Mun mielestä on tärkeää, että lapsi oppii jo teininä rahan, pankkitilin ja pankkikortin käytön. Oppii siihen, että vaikka on rahaa, niin se ei tarkoita, että rahat pitäisi tuhlata.[/QUOTE]

Yli vuoden on tuo nappula jo "omaa rahaa" käyttänyt (saa silloin tällöin siis mummeilta, papoilta, kummeilta yms. esim. pari euroa), ja säästää omaan pussukkaansa. Välillä pyytää laskemaan ja kertomaan mitä sillä rahalla saisi, kaikkein eniten odottaa että säästössä on HopLoppiin rahat. On kerran maksanut oman rannekkeensa OMASTA TAHDOSTAAN, tietty me oltais maksettu jos ei olisi omia rahojaan halunnut käyttää. Myös yhden cd:n ostanut kun rahat siihen riitti.
Miksi se rahan käyttö pitäisi oppia juuri pankkitilin ja pankkikortin kautta?

kotiäiti vapaasta tahdosta
Meillä on avattu tilit lapsille heti kun ovat saaneet henkilötunnuksensa eli tilien avaaminen on ollut mahdollista.
Käyttöoikeus isällä, lapsella itsellään ja minulla. Lapsilisät menevät suoraan lasten tileille joskin toisen rahat on kierrätettävä toisen lapsen tilin kautta kun Kela maksaa lapsilisät vain yhdelle tilille perhekuntaa kohti.

Toistaiseksi ei ole tarvinnut lasten tileiltä ottaa senttiäkään mihinkään mutta kun tuosta kasvavat ja tulee suurempia menoja niin katsotaan sitten.

"Aasd"
Yli vuoden on tuo nappula jo "omaa rahaa" käyttänyt (saa silloin tällöin siis mummeilta, papoilta, kummeilta yms. esim. pari euroa), ja säästää omaan pussukkaansa. Välillä pyytää laskemaan ja kertomaan mitä sillä rahalla saisi, kaikkein eniten odottaa että säästössä on HopLoppiin rahat. On kerran maksanut oman rannekkeensa OMASTA TAHDOSTAAN, tietty me oltais maksettu jos ei olisi omia rahojaan halunnut käyttää. Myös yhden cd:n ostanut kun rahat siihen riitti.
Rahan käytön opettelu alkaa käteisestä. Mutta myöhemmin kun ikää tulee lisää, nikn on hyvä opetella myös pankkitilin ja pankkikortin käyttöä. Kun lapsesi on 10-vuotias, niin voi olla, että moneen asiointiin vaaditaan pankkikortti eikä pelkän käteisen käyttö enää toimikaan.

Rahat pankkitilillä toimivat kätevämmin kuin käteinen. Meillä esim. teinit haluavat rahat mieluummin suoraan tilille kuin käteisenä, koska tililtä ne on näppärä ottaa käyttöön tarvittaessa eikä tarvitse kuljetella rahoja mukana. Teinit maksavat pikuostoksetkin mkieluummin kortilla kuin rahalla.

"Miu"
Meillä on lapselle avattu tili 2 viikon ikäisenä, piti oikein käydä katsomassa verkkopankissa...
Eli ainakaan meidän pankissa ei kelakorttia ja nimeä edes ole tarvittu tiliä avatessa, nimenkin on saanut vasta 2kk iässä...
Mutta heti siis avattiin ja sinne on kuukausittain säästetty sekä itse että isovanhemmat ja osa näistä säästöistä menee automaattisesti joka kuukausi rahastoon.
Tilinkäyttöoikeuden saa lapsi itse 21-vuotiaana. Siihen asti on käyttöoikeus meillä molemmilla vanhemmilla, joten teoriassa voitaisi jotain isompia hankintoja jne. hoitaa lapsen tiiltä, mutta käytännössä ei vielä ole siihen tarvetta tullut. Lapsi siis nyt 6-vuotias.

viera.s
Tietysti 5-vuotiaan taskurahoja voi säilyttää vaikka jossain pussukassa ja maksaa pikkuostokset käteisellä. Ennen täysi-ikäisyyttä nuoren pitää kuitenkin oppia hallitsemaan suurempienkin summien käyttöä, eikä satoja saati tuhansia euroja kannata missään pusseissa ja purnukoissa säilyttää. Nuoren pitää myös oppia hallitsemaan sellaisten rahojen käyttö, jotka ei ole siinä suoraan kädessä laskettavissa, jotta sitten täysi-ikäisenä ei tule tilinylityksiä tai ongelmia talouden suunnittelussa. Pelkästään käteisellä ei varmasti enää kymmenen vuoden päästä pysty toimimaan, käteisen käyttö on koko ajan vähenemässä ja jo nyt korttia tarvitaan useisiin asioihin.

Nykyään ei edes palkkoja käytännössä makseta koskaan käteisenä kouraan ja kai toivot, että nuori saisi ensimmäisen kesätyöpaikan jo alle 18-vuotiaana?

Ei siis mikään kiire minusta, mutta viimeistään 14-15-vuotiaana oma tili ja kortti on tarpeen. Ei kai sen ikäinen edes suostu siihen, että lahjarahat laitettaisiin mummin hallinnoimalle tilille ja jos ne jää sitten käteen polttelemaan, niin katoavat herkemmin turhuuksiin kuin tililtä.

viera.s
[QUOTE="Miu";30048558]
Tilinkäyttöoikeuden saa lapsi itse 21-vuotiaana. Siihen asti on käyttöoikeus meillä molemmilla vanhemmilla, joten teoriassa voitaisi jotain isompia hankintoja jne. hoitaa lapsen tiiltä, mutta käytännössä ei vielä ole siihen tarvetta tullut. Lapsi siis nyt 6-vuotias.[/QUOTE]

Ei Suomessa ole mahdollista pitää täysi-ikäisen rahoja vanhempien takana. Jos ne lapsen tilille nyt laitatte, hän saa ne kyllä halutessaan 18-vuotiaana käyttöönsä, sanotte mitä sanottu. Tämä on yksi syy, miksi minä en ainakaan kovin varhain ala suuria summia lapselle säästämään, koska mistäs sitä voi vielä tietää, onko hän vastuullinen rahankäyttäjä 18-vuotiaana. Moni on siinä vaiheessa vielä melko kypsymätön.

Ei Suomessa ole mahdollista pitää täysi-ikäisen rahoja vanhempien takana. Jos ne lapsen tilille nyt laitatte, hän saa ne kyllä halutessaan 18-vuotiaana käyttöönsä, sanotte mitä sanottu. Tämä on yksi syy, miksi minä en ainakaan kovin varhain ala suuria summia lapselle säästämään, koska mistäs sitä voi vielä tietää, onko hän vastuullinen rahankäyttäjä 18-vuotiaana. Moni on siinä vaiheessa vielä melko kypsymätön.
Meillä on myöskin tehty lastentileille sopimukset joissa on maininta että eivät saa käyttöoikeutta ennen kuin ovat 21vuotiaita. Pankki tehnyt virheen mielestäsi?

"wieras"
Meidän kummallekaan lapselle ei ole avattu tilejä eikä tulla ottamaankaan vähään aikaan. Kaikki lahjarahat sun muut sijoitettu rahastoihin ja tullaan tekemään jatkossakin.

"yks vaan"
meillä kans tytölle mummi ja ukki tekivät heti tilin, johon ei kellään ole käyttöoikeutta, paitsi sitten tyttärellämme kun täyttää 18 vee. sinne mummi ja ukki laittavat viikkorahaa, ja keräävät kolikoita possuun, jotka sitten siirtävät kyseiselle tilille. .
Me vanhemmatkin avattiin tili jonne laitamme silloin tällöin rahaa,(plus sitten lahjarahat tietenkin) ja samallalailla possuun kerätään kolikoita, jotka menevät sitten tuonne meidän avaamalle tilille. (sen tilin tyttö saa sitten kun täyttää 21 vee.)

piupo
Meillä on myöskin tehty lastentileille sopimukset joissa on maininta että eivät saa käyttöoikeutta ennen kuin ovat 21vuotiaita. Pankki tehnyt virheen mielestäsi?
Tytölle avattiin tili aikoinaan, meillä vanhemmilla käyttöoikeus (tili näkyi mm. meidän verkkopankkitunnuksilla. Tyttö sai tililleen Visa Electronin kun täytti 13v. Kun täytti 18v, tili poistui automaattisesti meidän näkyviltä, eikä silloin aikoinaan ollut edes puhetta pankissa, että tytön käyttöoikeutta omalle tililleen voisi rajoittaa pidemmälle.

Vanhempien käyttöoikeudesta voidaan tietenkin sopia. Minullakin on käyttöoikeus isäni (78v) ja mieheni (46v) tiliin.

Yhteistyössä