Mama1990
Me avattiin VIHDOIN 5-vuotiaalle tytölle oma pankkitili, tai tarkemmin mummo avasi sen ja laittoi synttärilahjan jo sinne (30e). Haluttiin että vain mummolla on käyttöoikeus tiliin kunnes lapsi on 18-20v, eli me vanhemmat ei päästä rahoja ottamaan ilman että mummo on tietoinen siitä. Näin taataan se, että rahat on vaan lapsen tarpeisiin. (Tarkoitan sitä siis, että vaikka olisi kuinka tiukkaa/tuntuu ettei ole varaa ostaa jotain tarpeellista lapselle, niin ei tule hetken mielijohteesta otettua sieltä rahaa).
Lapsilisistä laitan menemään tilille 10e/kk, mies palkastaan myös saman summan kuukaudessa. Säästöillä maksetaan sitten lapsen isompia juttuja, kuten leirikoulu/ajokortti/opiskeluja/harrastuksia, riippuen ihan tilanteesta.
Tärkeintä meille on se, ettei lapsi saa itse nostettua edes teininä tililtä rahaa itse,jotta ne ei kulu ns. turhuuteen.
Lapsilisistä laitan menemään tilille 10e/kk, mies palkastaan myös saman summan kuukaudessa. Säästöillä maksetaan sitten lapsen isompia juttuja, kuten leirikoulu/ajokortti/opiskeluja/harrastuksia, riippuen ihan tilanteesta.
Tärkeintä meille on se, ettei lapsi saa itse nostettua edes teininä tililtä rahaa itse,jotta ne ei kulu ns. turhuuteen.