Minkä ikäiselle kynä käteen?

• Viestiketjun aloittaja esikon äiti
  • Ensimmäinen viesti
esikon äiti
Minkä ikäiselle lapselle olet tarjonnut ekaa kertaa piirtämismahdollisuutta? Pikkusisarusten kanssa tämä tulee varmaan aika luonnostaan, mutta meidän taloudessa ei taida vielä edes olla yhtään värikynää ja mietin, että milloinhan noita kannattaa ostoslistalle laittaa :)

1,5 v:n äiti
Meillä tyttö tais olla jotain vuoden paikkeilla kun itse sitä halusi kun minä jotain piirtelin pöydän ääressä ja tyttö istyi vieressä. Annoin kynän ja paperia ja siitä se sitten lähti. Nyt se hakee paperin ja tulee pyytään kyniä. :D

ap.
Okei, eli en minä ihan pölhö ole kun ajatus nyt tuli ekan kerran mieleen ja tuntuu "joskus tässä lähitulevaisuudessa" ajankohtaiselta, vaikkei sillä varmasti kiire olekaan. Lapsella on ikää 1v1kk.

"perla"
Mun mielestä vuoden ikäsenä ekaa kertaa piirtäminen on yllättävän vanhana! :O
Meillä jo 8kk piirsi ja sotki ja rypisteli onnellisesti (ja taitavasti :D ), mutta varmaan johtui siitä että vanhemmat ovat taiteellisia niin siihen tuli sitten kannustettua lastakin.

[QUOTE="perla";26913233]Mun mielestä vuoden ikäsenä ekaa kertaa piirtäminen on yllättävän vanhana! :O
Meillä jo 8kk piirsi ja sotki ja rypisteli onnellisesti (ja taitavasti :D ), mutta varmaan johtui siitä että vanhemmat ovat taiteellisia niin siihen tuli sitten kannustettua lastakin.[/QUOTE]
voi meidän muiden talliaisten lapsia, jotka ovat epätaiteellisia vielä puolentoista vuoden iässä.

ap.
[QUOTE="perla";26913233]Mun mielestä vuoden ikäsenä ekaa kertaa piirtäminen on yllättävän vanhana! :O
Meillä jo 8kk piirsi ja sotki ja rypisteli onnellisesti (ja taitavasti :D ), mutta varmaan johtui siitä että vanhemmat ovat taiteellisia niin siihen tuli sitten kannustettua lastakin.[/QUOTE]

On meillä maalailtu marjoilla, sormiväreillä jne., mutta kun niillä saa mukavasti jälkeä aikaiseksi kynään verrattuna, niin ollaan toistaiseksi pitäydytty siinä. Lusikalla ruuan "pyyhkäisy" kyytiin ei onnistu, vaan vain paukuttaa lautasta lusikalla, joten tiedä häntä mitä jälkeä kynästä lähtisi... sehän selviäisi kokeilemalla ;)

"diu"
Värikylpyihinhän mennään jo puolivuotiaasta lähtien. Maalit on kyllä pienelle mukavammat kuin kynät; myrkyttömät sormivärit ja tila ja vaatteet sellaiset, joissa saa sotkea, niin voi sitä riemua :)

Tais se olla just sen 1v kun alko pölliä multa kynää joten ostin sopivia värejä ja paperia. Kyl se piirsi eikä syöny kyniä. Niin me töissäkin annetaan jo pikkupaaperoille piirustusvälineitä ja haluaahan ne ku isommatkin.

"Annika"
Esikoinen piirsi ekoja kertoja 9kk ikäisenä ja tajus homman jujun melko nopeasti. Kuopuksennhienomotoriikka ja keskittymiskyky on kylläollu selkeesti huonompia, kynä. Ja paeria on tarjottu aktiivisesti 8kk iästä, vasta nyt 1v8kk iässä on ruvennut piirtelemään enemmän kuin muutaman viivan. Vesiväreillä maalailu sen sijaan on ollut tämän kuopuksen mielihommaa kun sillä saa nopeasti kirkkaita värejä aikaan

Meillä esikoiselle yritin tarjotella kynää jostain n. 9-10kk iästä lähtien, mutta ei kyllä ymmärtänyt yhtään kynien päälle, tunki vaan suuhun... Joskus ehkä 1,5-vuotiaana taisi ruveta jotain suttua saamaan aikaiseksi. Nuorempi on nyt 1v 5kk ja hänelle en tainnut edes antaa kyniä alle 1-vuotiaana, mutta sit kun sellaisen sai niin innostuikin sillä heti suttaamaan. En vaan kovin usein kehtaa antaa, kun sitä kynää on yleensä enemmän kaikkialla muualla kuin paperissa... Vanhempi on nyt 3-vuotias eikä muuten edelleenkään yhtään innostunut piirtämisestä.

Kaukana toisistaan
[QUOTE="diu";26913321]Värikylpyihinhän mennään jo puolivuotiaasta lähtien. Maalit on kyllä pienelle mukavammat kuin kynät; myrkyttömät sormivärit ja tila ja vaatteet sellaiset, joissa saa sotkea, niin voi sitä riemua :)[/QUOTE]

Vauvojen värikylvyillä ja piirtämisellä ei kyllä ole mitään tekemistä keskenään.

ap.
Nyt on testattu. Perin juurin verisesti hän loukkaantui, kun lempeästi kielsin syömästä liituja :) (Tämä ei ole sellaista raivari-sorttia, vaan yleensä tyytyy kohtaloonsa ja joskus tosi harvoin sitten kääntää alahuulen rullalle, katsoo kulmien alta ja nyyyyyyhkäisee niin että se lähtee varpaista asti :D ) Hetken päästä innostui keräämään liituja kuppiin ja pois ja kuppiin ja pois. Jonkun viivan vahingossa piirsi, mutta se tai äidin piirrustukset eivät kiinnostaneet lainkaan - vielä tällä kertaa.

• Tykkää
Reactions: Lilya

Yhteistyössä