Minkä ikäinen voi ulkoilla yksin? eikai jo 3v?

  • Viestiketjun aloittaja "naapuri"
  • Ensimmäinen viesti
"naapuri"
Olen itse lapseton, joten ei ole kovin tuttuja nämä jutut, mutta jotenkin tuntuu oudolta kun naapurin pikkuinen, jonka arvelisin olevan n.3v, ihan maks. 4v, hengailee yksin tuolla ulkona eikä suinkaan missään aidatulla pihalla vaan myös tuossa talojen välissä menevällä autotiellä.
 
vvvv
Meillä 3v poika ja en todellakaan uskaltaisi jättää yksin pihalle. Naapurissa pienikokoinen lapsi, luulin että on samaa ikää poikani kanssa, osottautui 5 vuotiaaksi :) Eli ulkonäkö ja koko voi hämätä :)
 
"Minna"
Meidän 4-vuotias opettelee yksin ulkoilua. Siis ihan tässä omalla pihalla ja oman taloyhtiön leikkipaikalla. Käyn vähänväliä kuikuilemassa, että on edelleen omalla pihalla. Aika hurjalta tuntuu tämäkin. En edes tällätavalla opettelis itsekseen ulkoilua päivääkään alle neljä vuotiaan kanssa!
 
juuh
Meillä 3v poika ja en todellakaan uskaltaisi jättää yksin pihalle. Naapurissa pienikokoinen lapsi, luulin että on samaa ikää poikani kanssa, osottautui 5 vuotiaaksi :) Eli ulkonäkö ja koko voi hämätä :)
mä luulin kans uuden naapurin laste max.4vuotiaaksi ja ihmetyelin miten se saa kulkea yksin kunnes mulle selvisi et se onki jo ekalla...
Oma 3vuotiaani on niin vauvaposkinen ja pieni(90cm) et sitä luullaan aina max 2vuotiaaksi.
 
Mulla on 5vuotias ja kohta 4vuotias ja ne on nyt kaks vuotta olleet keskenään omakotitalon takapihalla. Toki seuraan välillä että ovat pihassa, mutta molemmat on peloteltu niin hyväksi autotielle menosta etteivät sinne todellakaan mene.
 
"Kukka"
Asiahan riippuu täysin paikasta, missä asutaan. Ja siitä lapsesta. Meillä 3-vuotias leikkii useinkin yksin tuossa pihassa (rivitaloja, jotka muodostavat kehän pihalle. Autotiet menevät lähellä, mutta lapsi ei koskaan ole pyrkimässä tielle. Seurailen lasta ikkunasta. Pääsääntöisesti lapsi leikkii naapurilasten ja sisarustensa kanssa, mutta joskus saattaa kykkiä hiekassa pitkäänkin yksikseen kakkuja tekemässä.

Asumme pienehkön kaupungin ns. hyvällä alueella, joka vaikuttaa hyvin turvalliselta.
 
dhd
Meillä 5v ja vajaa 4v ovat saaneet tänä kesänä ulkoilla päineen pieniä aikoja rivaripihallamme sekä taloyhtiön pihalla ja ovat myös saaneet pyöräillä pihapiirissä. Säännöt ovat tiukat: jos sovituilta alueilta poistutaan tai kutsusta ei tulla luokse tms, ulkona päineen oelilu kielletään. Yleensä menemme 1.5v:n kanssa myöhemmin perästä ulos. Tuota nuorinta en kovin äkkiä päästäisi ulos ilman valvontaa, on sen verran vilkas!! Vanhemmat ovat aika rauhallisia ja tottelevaisia. Käyn toki koko ajan ikkunasta katsomassa vieläkö 3,5v ja 5v ovat sovitulla alueella..
 
"Vieras"
Meillä on pojat kohta 3v ja kohta 5v ja heitä luullaan kaksosiksi... että hieman voi koko/näkö hämätä. Mutta itse kysymykseen ei tuo meidän vanhempikaan vielä yksin ole ulkona koska pihan vieressä on kapeahko "kaupunkimetsä" jonka takana vilkas maantie ilman suoja-aitoja.

Mummolassa saa olla yksin talonyhtiön pihalla kun lähistöllä ei ole mitään liikennettä ja ikkunasta/pihalta näkee koko ajan mitä puuhaa.
 
"aapee"
No onhan se tietysti mahdollista että onkin vanhempi, kulki vain vielä viime vuonna vaipoissa, joten siitä ajattelin että maks 4v, mutta lapsettomana en tosiaan juuri tiedä näistä ikäkausista.. Tuo autotiellä oleminen vain tuntuu jotenkin hurjalta kun tuollaiset pikkuiset tuntuu omasta mielestäni niin arvaamattomilta, että saattavat hetkellä minä hyvänsä hypätä auton eteen.

Toisaalta, näin tahattomasti lapsettomana, saattaa vauvakuumeenikin olla niin kovana että siksi ylireagoin :D
 
"vieras"
No riippuu ihan lapsestakin. Tiedän pari 3-vuotiasta, jotka ovat kiltisti ulkoilleet omalla (omakotitalo) pihalla itsekseen. Eivät ole ikinä edes yrittäneet karata. Omaa 3-vuotiasta en päästäisi edes aidatulle alueelle omine nokkineen. Se varmaan kiipeis vaikka aidasta yli, jotta pääsis tutkimaan maailmaa.
 
pojo
Meillä on aidattu leikkipiha ja siltikään en halua jättää 4v:tä sinne itsekseen. Mun kaikki aika menee ikkunasta tuijottamiseen. Joskus siellä on ollut hetken verran 2v:kin hänen kanssaan, jos olen hakenut vaikka sadetakit, mutta kyllä olen hilpaissut nopeasti tuon parinkymmenen metrin matkan.
 
"ffff"
Ei tuo yksinään ulkoilu ole aina edes ikäkysymys, luonne vaikuttaa kans paljon.
Jotkut ovat valmiita ulkoilemaan yksin jo 3-vuotiaina suojatulla pihalla. Näin meillä tyttö aloitti kun kauan asiaa mankui ja halusi leikkiä isompien mukana. Ei ollut koskaan karkaamisia tai muita ongelmia.
Häntä tosin olisi kokonsa ja käytöksen takia taas voinut luulla vanhemmaksikin. :)
 
meillä
Meillä eskari saa mennä omalla asuinalueellamme tietyille kavereille kylään, kun kertoo mihin menee. Pienemmän 3v:n käyn saattamassa itse naapuriin leikkikaverille. Tosin kerran kävi siellä pissavahinko ja karkasi kotiin. Ja kerran on karannut omalta pihalta naapuriin. Joku ehkä 4taloa välissä samalla kadulla. Joskus voi myös näyttää että lapsi ulkoilee yksin. Meillä jjuniori tykkää pyöräillä ja itse kävelen näkö\huutoyhteyden päässä perässä.

Onko se lapsi yksin vai onko isoa sisarusta mukana?
 
"juu"
Me asutaan uudella mäelle rakennetulla asuntoalueella, jonka alaosassa on omakotitaloja. Joissakin näistä taloista tosi useasti näkee pieniä, siis juuri jotain max 3 v., yksinään tai keskenään muiden lasten kanssa ulkona. Ja kun eivät ole edes omassa pihassa (tontit pieniä kaupungin rinnetontteja), vaan suhaavat aivan surutta autotiellä (ei ole jalkakäytävää edes). Mun mielestä se on ihan hirveää, enkä ikipäivänä omaa kolmevuotiasta voisi kuvitella valvomatta päästäväni autotien välittömään läheisyyteen.
 
"Mä vain"
Meillä 4v on ollut rivarin takapihalla itsekseen, mutta se on aidattu piha ja lisäksi joku vahtinut sisäpuolella eli siis terassin ovi auki. Ei tulisi mieleenikään päästää vielä yksinään minnekään taloyhtiöiden leikkipaikoille. Onhan päiväkodeissakin aidatut piha-alueet niin miksi joillain on niin kiire antaa pienten lasten mennä yksinään puistoihin tms?
 

Yhteistyössä