Minkä ikäinen olit kun sinut on viety osapäiväiseen tai kokopäiväiseen hoitoon?

wh
Mä olin 2.5v kun menin kunnalliselle pph:lle. Ennen sitä olin mummoni äidillä päivisin n 2kk ikäisestä, mutta sitä en laske hoitopaikaksi kun asuimme melkeen samassa pihassa ja olin siellä muutenkin paljon lapsena.

kinuski
Mä olin 9kk kun mut vietiin päiväkotiin, olin siellä kouluikään asti ja vielä 2 ekaa kouluvuotta iltapäivähoidossa. En ole saanut traumoja :). Mutta ei sillon "ennenvanhaan" monesta muustakaan sellaisesta asiasta tullut traumoja, mistä nykyään tuntuu muka tulevan.

vieras
Alle 1-vuotias olin..Varmaan noin 9-10kk ikäinen ja suoraan ihan kokopäivähoitoon.En kovin traumatisoitunut ole,mutta omat lapset on menneet hoitoon vasta vajaa 2-vuotiaina. :D

9kk vanhana mut vietiin päiväkotiin ja en oo traumatisoitunu. :D mut omia lapsia en kyllä vie niin pienenä, isomman kanssa sain onneks olla kotona niin kauan et oli 3v ja toivon mukaan myös ton pienemmän kanssa on mahdollista olla.

Olin 2kk kun menin hoitoon. Ensin olin jollain vanhemmalla tädillä, sitten pph:lla. Päiväkotiin pääsin vasta kun menin eskariin. En tietääkseni ole mitenkään pahasti traumatisoitunut. Hyvät välit on kumpaankin vanhempaan ja siskoihinkin. Ja mun muistikuvissa lapsuus oli ihanaa aikaa! En kyllä pahemmin muista mitään hoidossa olosta paitsi että yhdellä pojalla valui räkä ruokapöydässä ja mä meinasin oksentaa... :x

1v 11kk- 2v 2kk välisen ajan olin ekaa kertaa hoidossa tutulla. Sitten kotona. Hoitoon menin taas 3v 2kk ikäisenä eka naapurin tädille muutamaksi kuukaudeksi ja sitten heti perään pph:lle ainakin kolmeksi vuodeksi.

Nyt kun luin noi äidin kirjoittamasta vauvakirjasta ja mietin niin tulee jotain mielivuvia noista kahdesta ekastakin hoitopaikasta, melko jännä :) Siellä naapurin tädillä sai aina ruoan jälkeen sellaisen pupupurkan joka oli keittiön kaapissa purkissa :)

Kyllä mä koen traumatisoituneen - ainakin tuolla pph:lla (se oli hirvee paikka). Jos joskus omia lapsia saan niin hoidan ne kotona ainakin siihen asti kunnes kuopus menee kouluun ja on siellä pari ekaa vuotta.

S
Alkuperäinen kirjoittaja noppispoppis:
9kk vanhana mut vietiin päiväkotiin ja en oo traumatisoitunu. :D mut omia lapsia en kyllä vie niin pienenä, isomman kanssa sain onneks olla kotona niin kauan et oli 3v ja toivon mukaan myös ton pienemmän kanssa on mahdollista olla.
Peesi, paitsi itse olin 7 kk. Ei niin mitään traumoja, mitä tosiaan nykyiset vauvat asiasta saisivat :D...

Olin about puolivuotias kun minut laitettiin hoitoon. Päiväkotiin sellaiselle vauvaosastolle, seimeksi niitä kai kutsuttiin. Ehdin olla lapsena todella monella pph:lla ja muutamassa päiväkodissa. Luulen että se ainainen hoitopaikan vaihtaminen on ollut haitallisempaa kuin vauvana hoitoon vieminen, vaikka sekin nykynäkökulmasta tuntuu hurjalta.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Alkuperäinen kirjoittaja noppispoppis:
Peesi, paitsi itse olin 7 kk. Ei niin mitään traumoja, mitä tosiaan nykyiset vauvat asiasta saisivat :D...
Mitenköhän nämä nykyvauvat saavat traumoja kaikenlaisesta normaalitoiminnasta :D?

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
mä oon saanut olla kotona kouluikään asti, en oo päivääkään ollut hoidossa missään. Ja olen onnellinen siitä. Millään tavalla en oo jääny paitsi mistään tiedosta tai taidosta kuin ne, ketkä on ollu pienestä asti päiväkodissa.
näin se on menny mullaki. Oma äiti oli pph joten siinä sivussa olin "hoidossa" itsekin :)

Mä olen ollut 10kk kun mut on lykätty pph:lle täysipäiväisesti. Yksityinen oli käsittääkseni.. 80-luvun alussa ei tietty ole ollut ihan samaa tietoa lasten psyykkeen kehityksestä, joten olen mä ehkä taipuvaisempi uskomaan tämän päivän kehityspsykologeja siinä, että lapselle on kuitenkin parempi olla kotihoidossa vähän pidempään. Eihän se tietenkään silti automaattisesti sitä tarkoita että sössitty oot jos hoitoon joudut aikaisemmin :D Oon ihan tyytyväinen että ite oon ollu pph:lla kuin päiväkodissa isossa ryhmässä, on kuitenkin aika eri asia.

Omaa lasta en kuitenkaan hoitoon laittais noin pienenä. Onneksi on vapaus valita. Pienempi tulee olemaan 2v kieppeillä ja esikko reilu 3v kun hoitoon menevät ja toivottavasti saadaan johonkin pieneen ryhmään päiväkotiin tai pph:lle. Saapi nähdä.

minävain
mä olin 1v kun päiväkotiin menin täysipäiväsenä, en ole mielestäni traumatisoitunut.

omat lapset oli esikoinen 4v. ja kuopus 3v kun hoitoon menivät päikkyyn kokoaikais
eksi

Oon sitä sukupolvea, mutta vanhemmat sai järkättyä niin että mut nuorimpana vietiin hoitoon 2v ja sisaruksetkin siihen asti kotona. Joku 1v tuntuu hurjan pienelle hoitoonmeneväksi. Tänään eräs 1v opettelija oksens mun päälle kun huusi niin ankarasti ja on huutanu jo monta päivää. pahaa tekee kattoa toisen paniikkia. Vaikka onha niitä rohkeitakin.

Yhteistyössä