Minkä ikäinen olit kun sinut on viety osapäiväiseen tai kokopäiväiseen hoitoon?

Aiemmin äitiysloma oli vain muutaman viikon ja lapset vietiin hoitoon aivan vauvana. Kuinka monelle on ne kamalat vanhemmat tehneet näin? Onko hoito ollut kunnallista vai oliko hoitaja esim. isoäiti?

Jos olit hoitoon mennessä aivan pieni vauva, niin oletko nyt aivan traumatisoitunut?

mä oon saanut olla kotona kouluikään asti, en oo päivääkään ollut hoidossa missään. Ja olen onnellinen siitä. Millään tavalla en oo jääny paitsi mistään tiedosta tai taidosta kuin ne, ketkä on ollu pienestä asti päiväkodissa.

En ole traumatisoitunut, kun hoitoon menin 9kk iässä ja sitä ennen meillä oli lastenhoitaja hoitamassa. Ihan normaalia oli viedä hoitoon. Ehkä traumaattisempaa lapselle onkin viedä hoitoon leikki-iässä. Lapsi kun on ensin tottunut rauhalliseen eloon kotona ja sitten nakataan 100 päiseen laumaan, jossa oudot säännöt ja meteli huima.

6 kk enkä ainakaan tiedosta saaneeni minkäänlaisia traumoja kiintymyssuhteiden muodostamiseen.

Äiti ja iskä kävivät töissä, ja se mahdollisti monenlaista mukavaa.

Pph:lla olin, päiväkotipaikkaa eivät vanhempani mulle saaneet.

DEE
mä olin 2kk kun pistettiin pph.lle. äiti joutui laitokseen ja isä haki sitten töistä tullessaan mut ja siskoni hoidosta. Meillä oli myös kotona välillä lastenhoitaja palkattuna jos isällä oli pitempi päivä töissä tms. niin hoitaja haki pph.lta ja vei omaan kotiin. Äiti muutti takas kotiin kun olin 3v ja sillon menin tarhaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
En ole traumatisoitunut. Ihan normaalia oli viedä hoitoon. Ehkä traumaattisempaa lapselle onkin viedä hoitoon leikki-iässä. Lapsi kun on ensin tottunut rauhalliseen eloon kotona ja sitten nakataan 100 päiseen laumaan, jossa oudot säännöt ja meteli huima.
lapsikohtainen asia. Meillä poika meni isoon päiväkotiin täytettyään 5v ja sillä menee siellä hyvin. vasu-keskustelussa sanottiin, että omaa ihan kaikki samat tiedot ja taidot kuin tarhakaverinsa, jotka on olleet siinä päiväkodissa 1vuotiaasta asti, samoin sosiaalisissa suhteissa ei mitään ongelmia, sanoi, että aina hänellä on kavereita, osaa ottaa toiset huomioon ja osaa ratkoa muiden lasten kanssa eteen tulevia ongelmia fiksusti.

vauva olin
Mut vietiin kunnalliseen päiväkotiin niin pienenä kuin se oli mahdollista. Ei traumoja, olen fiksu ja sosiaalinen, elämässäni menestynyt, omaan hyvät välit vanhempiini ja olen mielestäni "sopivasti normaali" ihminen. :)

Pusse
Alkuperäinen kirjoittaja Pusse:
Oon syntynyt v.82 ja olin kotona eskariin asti. Äiti kävi koko ajan töissä, öisin kylläkin, mutta hoiti mut siihen päälle päivisin...
Ja lisätään vielä että olisin noin yleisesti varmaankin vähemmän traumatisoitunut ja herkkä jos olisin SAANUT olla päiväkodissa vaikka muutaman vuoden...

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
En ole traumatisoitunut. Ihan normaalia oli viedä hoitoon. Ehkä traumaattisempaa lapselle onkin viedä hoitoon leikki-iässä. Lapsi kun on ensin tottunut rauhalliseen eloon kotona ja sitten nakataan 100 päiseen laumaan, jossa oudot säännöt ja meteli huima.
lapsikohtainen asia. Meillä poika meni isoon päiväkotiin täytettyään 5v ja sillä menee siellä hyvin. vasu-keskustelussa sanottiin, että omaa ihan kaikki samat tiedot ja taidot kuin tarhakaverinsa, jotka on olleet siinä päiväkodissa 1vuotiaasta asti, samoin sosiaalisissa suhteissa ei mitään ongelmia, sanoi, että aina hänellä on kavereita, osaa ottaa toiset huomioon ja osaa ratkoa muiden lasten kanssa eteen tulevia ongelmia fiksusti.
No meni mullakin esikoinen hoitoon vasta 6v. No tuo olikin tuollainen esimerkki. Nykyisin, kun monet pitää kauheana viedä hoitoon, mutta ennenhän vasta aikaisin vietiinkin.

Yhteistyössä