minkä ikäinen lapsi saa istua etupenkillä,jossa ei ole air bagia?

  • Viestiketjun aloittaja vastatkaa
  • Ensimmäinen viesti
"nii"
no sitä minäkin oon miettinyt että monet toitottaa et ei oo tarpeeksi pituutta jne...mut joka ikasta kun yritin katsoa että minkä ikäinen saa olla etupenkillä,niin siellä oli vaan niistä autoista missä on airbag..ja meijän vanhassa rouskussa ei sitä ole*!
 
[QUOTE="nii";24082797]no sitä minäkin oon miettinyt että monet toitottaa et ei oo tarpeeksi pituutta jne...mut joka ikasta kun yritin katsoa että minkä ikäinen saa olla etupenkillä,niin siellä oli vaan niistä autoista missä on airbag..ja meijän vanhassa rouskussa ei sitä ole*![/QUOTE]

Laki kieltää selkämenosuuntaanistuimen/kaukalon asettamisen etupenkille jossa ei ole poiskytkettävää turvatyynyä. Ja vaikka olisikin niin suosittaa lapsen kuljettamista takapenkillä turvallisemman paikan takia. Turvatyynyttömässä autossa saa lain mukaan siis kuljettaa ihna kaiken ikäisiä, kunhan se turvalaiteasia on kunnossa.

Turvatyynyt ei suojaa alle 135cm pituista, on enemmänkin haitaksi. Selkämenosuuntaan isuimissa taas on kuoleman vaara kun turvatyyny paiskaa istuimen selkänojaan.
 
[QUOTE="vieras";24082837]Turvalaitteen tarvitsee istui missä vain. Esimerkiksi istuinkoroke on turvalaite.[/QUOTE]

Tarkoitin nimenomaan tuota taksiasiaa... Taksissa yli 3v saa matkustaa ilman turvalaitetta takapenkillä.
 
Mä olen monesti ihmetellyt et miksi vauvan kaukalo on etupenkillä vaikka takapenkki olis tyhjä? Voiko joku selittää tyhmälle?
Meillä esikoinen matkasi turvalaitteessa etupenkillä varmaan ensimmäiset kaksi vuotta. Siihen aikaan (13vuotta sitten) se oli ihan yleinen tapa.
Itkevää/hermostunutta vauvaa on helpompi tyynnytella kun kaukalo on vieressä ja lasta voi esim silitellä, laittaa tuttia suuhun tms, takapenkille on ajaessa vaikeampaa mennä ajonaikana lasta rauhoittelemaan :whistle:
 
Meillä esikoinen matkasi turvalaitteessa etupenkillä varmaan ensimmäiset kaksi vuotta. Siihen aikaan (13vuotta sitten) se oli ihan yleinen tapa.
Itkevää/hermostunutta vauvaa on helpompi tyynnytella kun kaukalo on vieressä ja lasta voi esim silitellä, laittaa tuttia suuhun tms, takapenkille on ajaessa vaikeampaa mennä ajonaikana lasta rauhoittelemaan :whistle:
No tota, periaatteessa et saa tehdä tuotakaan koska se häiritsee sun ajamista vaan pysähtyä pitäs silloinkin... :whistle:

Mä oon liikkunu aina suurimmilta osin itekseni vauvan kanssa ja aina on kaukalo takana, jos jotain on niin sit pysähdytään, enkä mä ymmärrä tota etupenkillä kuljetusta..Kauhistuttaa ajatus et ajaa nokkakolarin ja erottele siinä sitten moottoria ja vauvaa toisistaan.. :O Vallankin kun ei omista mitään vm.-10 autoa jossa olis saakelin hyvin kaikki suojattu..
 
"vieras"
Meillä esikoinen matkasi turvalaitteessa etupenkillä varmaan ensimmäiset kaksi vuotta. Siihen aikaan (13vuotta sitten) se oli ihan yleinen tapa.
Itkevää/hermostunutta vauvaa on helpompi tyynnytella kun kaukalo on vieressä ja lasta voi esim silitellä, laittaa tuttia suuhun tms, takapenkille on ajaessa vaikeampaa mennä ajonaikana lasta rauhoittelemaan :whistle:
Ainakin on turvallisempaa rauhoitella etupenkillä olevaa lasta kuin takapenkillä olevaa ajonaikana :)
 
No tota, periaatteessa et saa tehdä tuotakaan koska se häiritsee sun ajamista vaan pysähtyä pitäs silloinkin... :whistle:

Mä oon liikkunu aina suurimmilta osin itekseni vauvan kanssa ja aina on kaukalo takana, jos jotain on niin sit pysähdytään, enkä mä ymmärrä tota etupenkillä kuljetusta..Kauhistuttaa ajatus et ajaa nokkakolarin ja erottele siinä sitten moottoria ja vauvaa toisistaan.. :O Vallankin kun ei omista mitään vm.-10 autoa jossa olis saakelin hyvin kaikki suojattu..
No ajat on muuttuneet aika paljon niistä ajoista jolloin lapsia kuljetettiin ihan yleisesti etupenkillä. Omasta lapsuudesta muistan ettei takapenkillä ollut edes turvavöitä. Tuskin kukaan enää nykypäivänä ajelisi autolla niin , että lapset hilluvat ilman vöitä takapenkillä...?

Mä voin kyllä ajaa häiriintymättä vaikka lapsi parkuisikin vieressä tai samassa autossa.
 
[QUOTE="minä";24082958]No tota tota, häiritsee tosi paljon enemmän tutin laittaminen kuin sen huudon kuunteleminen... :O
Meidänkin esikoista kuljetettiin itsestäänselvästi etupenkillä. Nykyään sekin on niiiiiin kauhistuttavaa. Hui.[/QUOTE]

Autossa on jarrut ja kääntyvät pyörät, sen saa tarvittaessa pysähdyksiin bussipysäkille..

Mut hei, jokainen tehkööt niin kuin haluaa, mä vaan kysyin että miksi jotkut näin tekee.
 
Tuskin kukaan enää nykypäivänä ajelisi autolla niin , että lapset hilluvat ilman vöitä takapenkillä...?
Ikävä kyllä tälläistä näkee ihan liian usein =(
Aika surullista jos tänä päivänä vanhemmat eivät tiedä turvavyön eduista verrattuna matkustamiseen autossa ilman turvavöitä :( Jotenkin olen ajatellut että KAIKKI vanhemmat laittavat lapsensa vähintään vöihin... Joskus olen nähnyt (ehkä pari kertaa) kuinka autossa on ollut lapsia hillumassa takapenkillä ilman vöitä ja joka keta kyseessä on ollut ulkomaalistaustaisia kuljettajia (ulkonäön perusteella arvioituna)
 
  • Tykkää
Reactions: Kirspe
Meillä tällähetkellä 5v istuu etupenkissä turvavyöistuimessaan. Tämä kahdesta syystä (sen lisäksi että itse haluaa), takapenkki pysyy rauhallisempana, kun 2v ja 5v ei istu sielä keskenään ja jos meillä on autossa kaikki 5 penkkiä käytössä on kaksi isuimetonta vierekkäin helpompi, kuin että takapenkillä olisi reunoilla istuimet ja yhden pitäisi pujotella keskelle.
 
"vieras"
kaikki kolme istuvat turvalaitteissaan takapenkillä, koroke,vyöistuin ja turvaistuin. Joskus jos ajan yhden lapsen kanssa, niin olen ottanut korokkeen kanssa etupenkille istumaan. Mutta siis takapenkki on minusta turvallisempi ja säännöistä en tiedä enempää kun sen että alle 135 tarvitsee turvalaitteen autossa ja airpack ei saa olla päällä jos alle 135 matkustaa etupenkillä.
 

Yhteistyössä