Minkä ikäinen lapsi on sopiva viikko-viikko huoltajuuteen?

  • Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti
halipupu harmaana
Ei varmaan ole lapsen iästä kiinni, lapsethan ovat yksilöllisiä. Tehkää mmieluummin niin päin, että lapsilla on sama koti koko ajan, mutta te vanhemmat vaihdatte joka viikko asuinpaikkaa, se on parempi vaihtoehto. Lapselle tuollainen viikko siellä ja viikko täällä on aika rankkaa ja lapsi mene helposti ihan sekaisin, eikä tiedä miten tehdä ja miten olla jne..
 
Mulla nyt ei oo kokemusta mutta oma mielipide on et 4-vuotias vois olla viikon isällä ja viikon äidillä. Ei nyt mitään yli 80 km kuskaamisia mut samassa kaupungissa toimis varmasti hyvin.

Mut ite kannatan silti vkl viettämisiä toisen vanhemman luona.
 
Viimeksi muokattu:
"ninja"
minä kanssa sitä mieltä että lapsella YKSI pysyvä koti. mun miehen lapsi on vko/vko systeemillä meillä ja äidillään. tuntuu että lapsi aivan sekaisin, kyselee millon mä meen, mihin mä meen. koko ajan seilaa kassi olalla. lisäksi viettää vielä paljon aikaan mummonsa luona (äidin vkoilla) joten ravaa raukka kolmen paikan väliä jatkuvasti. oon koittanu tilanteeseen puuttua (tuloksetta) mutta päätöksethän tekee isä ja äiti. jotenki käy vaan niin sääliks.
 
"Vieras"
No ei minkään ikänen! Miten käy lapsen kaverisuhteiden, jos joka viikko pitää vaihtaa kotia?
Laittakaa omat tavarat kassiin ja eläkää itse kiertolaiselämää, näette siinä oletteko itse tarpeeksi vanhoja/kypsiä elämään kahden kodin välillä!

Tämä on itsekkäiden lapsesta piittaamattomien vanhempien huono ratkaisu.
 
[QUOTE="vieras";25417074]Hmm... siis sinusta esim 6kk:n ikäistä vauvaa voisi pompotella paikasta toiseen viikon välein?[/QUOTE]

Jos vanhemmat ovat eronneet ja kummallakin mahdollisuus hoitaa lasta, "pompottelisin" noin pientä tiheämmällä frekvenssillä kuin viikko-viikko.
Isommalla viikko- viikko voi toimia sitten paremmin.

Suomessahan tuo systeemi, että molemmat vanhemmat säilyvät tasavertaisina lapsen elämässä eronkin jälkeen on aika uusi. Pidemmän ajan tutkimuksia on esim. Ruotsista ja siellä sen on todettu olevan lapselle stressaavaa - mutta vähemmän stressaavaa ja pitkällä tähtäimellä lapsen tulevaisuuteen vähemmän negatiivisesti vaikuttavaa kuin ero, jossa toinen vanhempi tapaa eron jälkeen lasta vain lyhyitä aikoja esim viikon tai kahden välein.
Paljon se kuitenkin vaatii vanhemmilta onnistuakseen.
Vaan niin taitavat vaatia kaikki erot, joissa lapsen parhaaseen pyritään...
 
Meillä
Meidän poika on siis vajaa kolmen. Kulkenut nyt 4kk viikko viikko systeemillä.
Äidin viikolla on yhdessäpaikassa, isän viikolla kulkee kahdessa paikassa.
Isän kotona ja isän uuden kumppanin kotona viikonloppuisin ja välillä arki-iltaisin.
Onko se lapsen etu? Lapsen parhaaksi?

Lapsella on oikeus yhtäläisesti isään ja äitiin.
Muusta en tiedä.
Itse koitan pitää lapseni elämän mahdollisimman tasaisena, hänen minulla ollessaan.
Muuhun en voi vaikuttaa.
Isä elää omaa elämäänsä lapsensa kanssa ja tekee valinnat, jotka hän näkee oikeaksi.

Meilläkin kyselee minne menossa isin kanssa.

Alkuun kyseli kovasti ylipäätään mihin menossa uuteen kotiin vai vanhaan kotiin.
Oli ihan sekaisin ja pihalla :/
Alussa vaihdettiin lyhyemmällä välillä kuin viikko.
Se oli huono juttu.
Nyt kun viikko ja viikko. Ehtii asettua kotiin ja ei ole kokoajan lähdössä jonnekin tai tulossa.

Lapsi kulkee, ei tavarat. Vain hoitoreppu vaihtaa tavaroista kotia. Ja päälläolevat vaatteet.
Molemmilla on täysi varustus lapsen perustarvikkeista.

Ja juu jos saisin valita lapsi olisi minulla aina! ja hänellä olisi myös molemmat vanhemmat aina.
Viikonloppuvanhemmuus ei ole oikeaa vanhemmuutta lapselle, eikä vanhemmalle. Sitäkin mieltä olen vahvasti.
 
En ikinä suostuisi viikko-viikko systeemiin, mutta onneksi sille ei ole tarvettakaan. Lapsen isä näkee yhteishuoltajuudesta huolimatta lasta kun ollaan kaupungissa, eli harvoin. Ei sen enempää itse haluakkaan nähdä, joten pääsen mukaan helpolla.

Koululaisella max viikonloppuisin antaisin isälle, en edes joka vkl. Haluaisin vahtia koulujuttuja ja sen lisäksi jos ei asu samassa kaupungissa tai melko lähekkäin, ei juttu oikein toimi..
 
"..."
Jos vanhemmat ovat eronneet ja kummallakin mahdollisuus hoitaa lasta, "pompottelisin" noin pientä tiheämmällä frekvenssillä kuin viikko-viikko.
Isommalla viikko- viikko voi toimia sitten paremmin.

Suomessahan tuo systeemi, että molemmat vanhemmat säilyvät tasavertaisina lapsen elämässä eronkin jälkeen on aika uusi. Pidemmän ajan tutkimuksia on esim. Ruotsista ja siellä sen on todettu olevan lapselle stressaavaa - mutta vähemmän stressaavaa ja pitkällä tähtäimellä lapsen tulevaisuuteen vähemmän negatiivisesti vaikuttavaa kuin ero, jossa toinen vanhempi tapaa eron jälkeen lasta vain lyhyitä aikoja esim viikon tai kahden välein.
Paljon se kuitenkin vaatii vanhemmilta onnistuakseen.
Vaan niin taitavat vaatia kaikki erot, joissa lapsen parhaaseen pyritään...
Tiedätkö sä, että alle vuoden ikäinen lapsi ei edes kykene muistamaan kuin maksimissaan viikon. Tällöin lapsi on jatkuvasti uudessa tilanteessa ja ilman perusturvaa. Ja tiheämmällä tahdilla?! Mitä ihmettä sinun päässäsi liikkuu? 6kk lapsi heittopussina.
 
Haluan sanoa tähän sanan lapsen näkökulmasta. Meillä oli aikanaan tuo viikko-viikko systeemi vanhempien erotessa ja toimi aivan loistavasti. Vaihdoimme koteja äidin uuden kodin ja isän kodin (synnyinkoti) välillä, välimatkaa 2km. Vanhempien vaihtuminen seinien sisällä olisi ollut jotenkin luonnoton tilanne, tosin tätäkin meille ehdotettiin. Meidän mielestämme kaksi eri kotia oli paras ratkaisu. Itse olin tuolloin 14, sisko 11 ja pienin sisko 8, järjestely tehtiin vanhempiemme eron aikoihin.

Meillä ei oltu viikko-viikko systeemissä aivan ehdottomia, vaan sai kyllä käydä toisen vanhemman luona ja sovitusti myös esim. lomamatkat saattoivat järjestelyä muuttaa. Mielestäni tämä oli ehdottomasti paras järjestely meidän lasten kannalta, pienin siskommekin on tästä samaa mieltä.
 
[QUOTE="...";25417348]Tiedätkö sä, että alle vuoden ikäinen lapsi ei edes kykene muistamaan kuin maksimissaan viikon. Tällöin lapsi on jatkuvasti uudessa tilanteessa ja ilman perusturvaa. Ja tiheämmällä tahdilla?! Mitä ihmettä sinun päässäsi liikkuu? 6kk lapsi heittopussina.[/QUOTE]

Jos 6 kk lapsi muistaa maksimissaan viikon, niin silloinhan on selvää että vaihtoehto, jossa olisi toisella vanhemmallaan esim. joka toisen viikonlopun on automaattisesti suljettu pois ? Vaihtofrekvenssin tulisi siis olla tiheämpi.
:)
 
Meillä
En ikinä suostuisi viikko-viikko systeemiin, mutta onneksi sille ei ole tarvettakaan. Lapsen isä näkee yhteishuoltajuudesta huolimatta lasta kun ollaan kaupungissa, eli harvoin. Ei sen enempää itse haluakkaan nähdä, joten pääsen mukaan helpolla.

Koululaisella max viikonloppuisin antaisin isälle, en edes joka vkl. Haluaisin vahtia koulujuttuja ja sen lisäksi jos ei asu samassa kaupungissa tai melko lähekkäin, ei juttu oikein toimi..
Nämä kun ei ole minä päätän juttuja, vaan lähtökohta on lapsi.
Mun pokani isä on isänä ihan yhtä hyvä kuin minäkin äitinä lapsellemme.
Miksi lapsemme pitäisi olla erossa isästä tai äidistä enemmän?
 
cecce
Sellaista ei olekaan kuin viikko-viikko-huoltajuus. Huoltajuus ei vaihdu viikottain. Tapaamiset ja asuminen ovat eri asioita kuin huoltajuus.
Tuosta systeemistä ollaan montaa mieltä, joillakin se toimii ja joillakin ei. Jotkut lapset pitävät siitä, jotkut inhoavat sitä. Ainoa mahdollisuus sen toimimiseen on että vanhemmat ovat hyvissä väleissä ja asuvat lähellä toisiaan.

Kuinka moni vanhemmista olisi valmis muuttamaan viikon välein? Lapsen osoite on kuitenkin oltava jossain ja lapsilisä maksetaan vain sille vanhemmalle jonka luona lapsi virallisesti asuu.
 
kgjsdgr
Viikko-viikko-systeemi on lapselle auttamatta todella raskas. Erotilanteessa LAPSEN PARAS olisi se, että lapsella on yksi koti jossa vanhemmat käy vuorotellen. Tai se, että vanhemmat asuu lähekkäin ja lapsi asuu vain toisella mutta toinen vanhempi pitää lasta esim. joka toinen viikonloppu ja viikolla käy näkemässä lasta päivisin ja joskus pitää luonaan yötä. Kaikki viikko-viikko-syteemit on vain vanhempien itsekkyyttä, turha väittää muuta.
 

Yhteistyössä