Minkä antaisit 8-luokkalaiselle kotiintuloajaksi viikonloppuna...

• Viestiketjun aloittaja Teinin äiti
  • Ensimmäinen viesti
Teinin äiti
Kun lähtisi ekan kerran nuorisotalolle. Siellä iltamat ja valvojat paikalla. Matkaa n. 2km, rauhallinen ja pieni kunta eli ei minkään keskustan läpi joutuisi takaisin kotiin tulemaan vaan omakotialueen läpi pyörällään.
Mä sanoin kymmeneltä. Nuori itse hieman kiukutteli vastaan, kun iltamat kestää klo 24 asti, mutta eihän hän ikinä edes valvo siihen asti, joten se oli totaalinen no way.

vieras äiti
me asutaan Helsingissä, ja en tosiaan olisi antanut tuon ikäisen olla puoleen yöhön saakka ulkona.
Ei täällä kyllä kukaan täyspäinen nuori pyörikään missään ulkona, eikä ainakaan Helsingin rautatieasemalla, iltamyöhään. Siellä on vain ne joista ei kotona välitetä ja ketään ei kiinnosta koska tulee vai tuleeko ollenkaan.
Kymmenen on hyvä aika. Rakkaus on rajojen asettamista. Et ole mikään natsi.

"A P"
Kiitos vieras äiti sanoistasi.
Joo, Helsingissä asuminen tosiaan on eri juttu, tämä on 3000 asukkaan kunta eikä nuori ole ikinä ollut yksin isossa kaupungissa edes päiväsaikaan vielä, hurjalta tosiaan tuntuu kun näkee täälläkin Lähistöllä Turussa noita Hansassa hengaavia nuoria... Ja ihan lapsiakin vielä.

vieras äiti
joo, mutta tarkoitan sitä että ihan sama asutaanko maalla vai kaupungissa, jos lasta rakastaa ja haluaa suojella,
rajat on laitettava, ja lapsi voi kyllä tuossa iässä tulla jo kymmeneltä kotiin.
Olen huomannut, että lintukodoissa, missä itsekin kasvoin, siellä vasta älyttömyyksiä tehdään ja paljon pahaa ja huumeita käytetään ja ryypätään ym.
Tuttuja jotka asuu edelleen siellä maalla mistä olen kotoisin, heilllä ollut suuremmat ongelmat teinien kanssa kuin minulla Helsingissä, ja kaikki sitä ihmettelee...luullaan että täällä ne vaarat piilee eikä maalla.
Rajat , rakkaus, ei siellä ulkona ole mitään järkevää tekemistä pimeään kylmään aikaan yöllä.....kymmeneltä :)

"Tia"
Menisin hakemaan autolla klo 24 nuorta. Sen kerran jos on järjestetty ohjelmaakin niin mikä ettei. Ihmetelen vaan noin myöhäistä loppumista. Meillä täällä hesassa nuorisotalot menee kiinni klo 23. Jospa nuori onkin menossa jonnekkin muualle...kavereitten kaa...

Smoke
[QUOTE="Tia";30491497]Menisin hakemaan autolla klo 24 nuorta. Sen kerran jos on järjestetty ohjelmaakin niin mikä ettei. Ihmetelen vaan noin myöhäistä loppumista. Meillä täällä hesassa nuorisotalot menee kiinni klo 23. Jospa nuori onkin menossa jonnekkin muualle...kavereitten kaa...[/QUOTE]
Voiko olla mitään nolompaa että mutsi tulisi hakemaan kotiin.

"vvvv"
Älä ole niin totaali no way :)
Sullon tähän asti ollu tosi kiltti lapsi :)
Esim meidän alueen nuokkari on aina perjantaisin klo 23 asti auki.
Tehkää kompromissi, vaikka sillo 23, tai anna vähän myöten ja 23:15 pitää lähteä sieltä.

näin meilläpäin
Täälläkin nuokut menevät kiinni klo. 23.., mutta ei mun nuoren mielestä vastaan meneminen ole ollut noloa. Kyyti on kelvannut kaatosateessa ja pakkasilla kavereillekin ilomielin.

aikoinaan
Itse en tuossa iässä koskaan voinut kertoa vanhemmilleni totuutta siitä, mihin menen. En olisi varmasti päässyt. Kerroin aina meneväni kaverilleni. Todellisuudessa ryyppäsimme kaupungilla. Joskus kaverin vanhemmat hakivat meidät ja tuolloin oli oltava selvistä päin, kun ei kehdannut kaverin vanhemmille humalassa näyttäytyä.

Joten mielestäni tuo hakeminen ei todellakaan ole huono idea. En tiedä uskaltaisinko edes omiani päästää yönselkään pyöräilemään, vaikka pienellä paikkakunnalla asummekin.

Ja ei ollut noloa, kun kaverin vanhemmat hakivat.

"A P"
Nuori tosiaan oli kymmenenltä kotona ja viestittelimme moneen otteeseen illan aikana, olin häntä ovella vastassa eikä haissut tupakalta eikä todellakaan ollut kännissä. Nuokkarilla oli siis ns. yökahvila, tai sillä nimellä nuori sitä kutsui ja tiesimme tapahtumasta kyllä täällä kylillä eli ne olivat tavallaan koulun itsenäisyyspäiväjuhlien jatkot.

Mielestäni kiltti nuori minulla onkin, kun tämä tosiaan on eka kerta kun missään oli tai kunedes kotiintuloaikaa jouduimme miettimään. On tähän asti ollut aina viikonloput kotona, jopa niin, että välillä olemme mieheni kanssa miettineet, että eikö nuori haluaisi joskus kavereitaan tavata muutenkin kuin vain koulun jälkeen.

vieraskin.
Aika tiukkaa on kyllä, jos kymmeneltä pitää tulla kotiin tuollaisesta nuorille järjestetystä tilaisuudesta valvojan ollessa paikalla. Mulla itsellä ei ollut kotiintuloa-aikoja nuorena ja koskaan ei typeryyksiä tehty. Nuorisotilat oli perjantaisin klo 24 asti auki ja silloin tällöin järjestettiin nuorisotiloilla yötönyö -tapahtumia, jolloin neljään asti aamulla oli ovet auki.

Oma esikoinen on 8. luokkalainen poika ja nykyisin ei enää täällä tuollaisia järjestetä. Harmittaa vähän, kun istuu viikonloppuillatkin usein kotona tietokoneen ääressä ja samoin tekee kaverinsa, kun porukalla pelaavat ja kuulokkeiden ja mikrofonien kautta toistensa kanssa juttelevat. Seurakunnalla tokin on nuorisotilat ja siellä on perjantaisin mahdollisuus olla klo 24 asti. Ei vain tuolla rippikoululaisella ole oikein intoa käydä.

Tietty hienoa, että kotona viihtyy, mutta ettei koko nuoruusaika menisi ihan tietokoneen ääressä.

Isänmaallinen poliisi
Maanpetturi Jyrki Katainen yritti raiskata pikkulapsen. Lapsen isä näki tapahtuman ja hakkasi jätekasan kuoliaaksi. Paikalle saapunut miesryhmä vei saastaisen raadon läheiselle sorakuopalle, jossa se poltettiin puunrunkojen päällä. Tämän iloisen tapahtuman johdosta paikallinen ympäristönsuojeluyhdistys maksoi kaikille ongelmajätteen hävittämiseen osallistuneille 5 000 euron palkkion.

jhuh
Meillä ei ollut kotona kotiintuloaikoja ikinä. Tiesin jotenkin sanomattakin, että kotiin tullaan kun vanhemmat on vielä hereillä ja soittelin usein äitiä hakemaan, jos ei pyörällä lumen takia jaksanut kulkea. En juonut alkoholia, mutta jotenkin kaikki ne kaverini, joilla oli tiukimmat säännöt myös rikkoi niitä kaikkein eniten.

Varsinkin jos heillä oli aikainen kotiintuloaika, niin juonittiin hyvissä ajoin suunnitelma mennä kaverille yöksi, joka tarkoitti ryyppäämistä ja sellaisen kaverin luo menemistä, joiden vanhempia ei kiinnostanut tai jotka oli poissa kotoa.

Jotenkin itse aina seurasin kiinnostuneena kavereiden kotien dynamiikkaa, ja sitä kapinoimista. Jos mulle olisi teini-ikäisenä pistetty jotkut rajat, niin varmasti olisin niitä rikkonut. Oli mukavaa, kun vanhemmat luotti, ei ollut mitään syytä rikkoa luottamusta.

Jos saisi vapaasti olla ulkona siihen asti, kun muutkin saavat, niin uskon että helpommin pysyy kaidalla polulla. On nähnyt kaiken mitä muutkin, huomaa ettei ole sen jännempää kuin jos olisi lähtenyt aikaisemmin, ja jos on tyhmyyksissään mennyt ottamaan tupakkaa tai alkoa, niin kotona ollaan vastassa ja sitten jää kiinni.

Ja kasiluokkalainen jolla ei ole ikinä mitään viikonloppuseuraa... eikö se nyt sen kerran olisi voinut olla myöhempään, saada vähän kavereita jne? En ymmärrä tuollaista periaatteen vuoksi "kotiin kymmeneltä!!" sääntöä. Juuri tuollaisia epäoikeudenmukaisia koska-minä-sanon-niin sääntöjä ei teinit kauan kestä. Ne pitää ottaa mukaan päätöksentekoon.

"laine"
klo 24 saisi olla. mulla on samanikäinen poika ja hän itse eilen ehdotti tulevansa kotiin klo 22, se oli tietysti mulle ok, mutta olisi saanut olla pidempään. olivat luokkakavereiden kesken yhden heistä kotona, jossa ei ollut vanhempia paikalla. mä ajattelen vähän eri lailla ja mun nuori saa itse määritellä noita aikoja, edellytän siis, että miettii itse mikä on viisasta. tähän asti on toiminut. ehkä lisäyksenä, että asutaan pääkaupunkiseudulla ja tänne kaverille pitää matkustaa julkisilla ja liikkua juna-asemilla. yleensä nuori on vain kotona, tämä oli eka kerta kun oli tällainen meno, mielestäni nuorelle olisi hyvä jos tällaisia olisi jatkossakin. olisin myös ollut valmis hakemaan autolla, mutta tahtoi tulla kaverinsa kanssa junalla.

vvvvieras
Riippuisi nuoresta, hänen kaveriporukastaan, iltamien luonteesta... Itse sain kulkea nuorena aika vapaasti, koska osoitin olevani luottamuksen arvoinen. Ei tullut nuorena eikä vanhempanakaan mitään hölmöilyjä, kun tuntui kunnia-asialta käyttäytyä fiksusti.

Pystyisikö joku aikuinen hakemaan nuoren? Silloin voisin antaa olla 24 asti, kun kerran on valvojat paikalla. Ja puhelinyhteys on ehto.

"Minnaryyni"
Jos on luotettava teini niin kai sen voi antaa olla ihan hyvin loppuun asti. Mä olin ton ikäisenä jo jatkuvasti kartsalla ja ekat seksikokemukset tuli juuri tuollaisten iltamien päätteeksi. :D

Yhteistyössä