Minkä värisiä laattalattioita teillä on (eteisissä)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Meillä mies on täysin vakuuttunut siitä, että lattialaatan tulee olla harmaa. Onhan se iätön ja ajaton väri, mutta jotenkin tuntuu, että olis mukava vähän leikitelläkin noiden värivalintojen kanssa -edes ajatuksissaan :) Kun seinienkin "pitää" (=miehinen mielipide) olla täysin valkoiset. Ja komeroiden. Ja ikkunapuitteiden, listojen, väliovien, takan, sisäkaton... Huoh. Onhan se mukava, että mies on kiinnostunut ja että hänelle ei ole samantekevää, mitä kotiin laitetaan. Mutta kun nuo makuvakaumuksensa ovat niin vahvat ja konservatiiviset, että :kieh: \|O -Onko kellään muulla vastaava tilanne? Yleensä kun tuntuu siltä, että naiset saavat vastuulleen sisustusratkaisut...

Meillä on isohkon tuulikaapin, wc:n, khh ja saunaosaston lattialaatat harmaata laattaa, mutta ne on eri tiloissa eri kokoisia. Laatan pinta on rosoinen ja mattamainen eli ei liukas eikä väri ole tasaisen harmaa vaan siinä on elävyyttä. Sauma on vaalean harmaa.

Meillä on myös seinät valkoiset, katto valkealakattua paneelia, ovet ja listat (ei jalka-) valkoiset. Olohuonessa, työhuoneessa ja makuuhuoneessa yksi seinä on hivenen sävytetty eri värillä, mutta muuten kaikki seinät maalattu eri sävyisillä valkoisilla. Lattia oksaista ja punarusekeeta puulaminaattia.

Ennen muuttoa talo on hivenen kalsea ja mm. äitini ihmetteli miksi ei laiteta värejä tai tapetteja seiniin, mutta ei ihmettele enää. Me ei haluttu mihinkään ns krumeluureja vaan haluttiin pitää tyyli yksinkertaisena ja hallittuna ja väriä saadaan huonekaluista, verhoista, matoista, tauluista jne. Nyt ei seinien väri määrää sisustuksen värivalikoimaa ja esim. verhoja, tyynyjä vaihtamalla huoneeseen saa ihan eri ilmeen pienellä vaivalla ja kustannuksella. Se valkoinen/harmaa rakennusvaiheessa voi tuntua tylsältä mutta ei se sitten enää tunnu, kun olette saaneet tavarat paikoilleen.

Meillä on tehosteväriksi valituu lämmin punainen, joka toistuu mm. kakkossohvassa, verhoissa, päiväpeitossa ja taulussa.

Joskun näkee asuntoja joissa on hienot kuviotapeti, boordit, tauluja seinillä, värikkäät verhot jne ja huone on varmasti ollut hieno kun sitä on tapetoitu, mutta kun sitten on tuotu huonekalut sisään ja laitettu verhot ja taulut, on sillisalatti valmis.

Lasten huoneet ovat meillä värikkäät ja oma maailmansa ja niissä voi leikkiä värimaailmalla. Meillä eteinen on yhteydessä olohuoneeseen joten siinä ei tullut kysymykseenkää laittaa eri värisiä laattoja, mutta kodinkoitohuoneeseen välillä mietiin "hauskaa" laattalattiaa, mutta kiireen pukatessa päälle päädyttiin sinnekin sitten harmaaseen.

Onnea valintoihin mutta muista välillä pitää pääsi niiden valintojen kanssa, onhan se myös sinun koti =)

Joo, me painimme saman asian kanssa... Huoh :(
Mies tahto vain valkoista ja se harmaa kans...

Minä kaipaisn räiskyviä värejä ja kuolasin punaisten pesuhuoneiden perään!! :p

No, teimme kompromissin.

Sustuin vaaleisiin kaakeleihin jos saan ne valita ja maalattavat seinät saisin minä valita! (ne helppo ja halpa muuttaa jos kyllästyttää)

eli laatat on ruskeita ja harmaita... seinälaatat harmaita ja valkosia ja keittiössä ruskee.
Listat ja katto paneeli valkoista.

Mutta seinissä se juju, ja väriä ei puutu!!! :kieh:

Ap vastailee.

Maikki: Teillä kuulostaa hivenen siltä, mitä meillekin mies haluaisi, eli valkoista ja harmaata :) No muusta lattiasta olemme puoliskon kans yksimieliset (meillä on nyt merbau ja sen haluamme uuteenkin kotiin), samoin siitä, että tulevaankin kotiin otetaan keittiötasot täyspuisina.

Katiaana: Kuulostaa kiinnostavalta. Onko sulla galleriassa tai muualla netissä kuvia omastanne tai linkkejä sivustoille, joissa olis samantapaisia toteutuksia kuin teille tulee?

Yleensä: Pidän jokseenkin selkeästä tyylistä. En välitä koriste-esineistä ja tauluista kuin poikkeustapauksissa. Viherkasveja saa olla runsaasti. Kalusteet olemme hommanneet siten, että ne sopivat toisiinsa/ keskenään ja verhot, matot yms. sopivat noihin kalusteisiin. Meillä on sekä uusia että vanhoja huonekaluja, paljolti täyspuisia. Elikkä tuo "mukana muuttava kalusto" on ajaton ja selkeä, sellainen, että sen periaatteessa voi ympätä mihin ympäristöön vain. Olipa ympäristössä siten valkoiset seinät + harmaat lattialaatat tai väreillä maalatut seinät tai kuviotapetilla paperoidut seinät.

Mentaliteettiini ei oikein sovi ajatus "väriä ja ilmettä saa helposti vaihdettua erilaisilla tekstiileillä", vaikka tuo mies yrittää mainostaa mulle tuota samaa ajatusta :) Meillä ei siis ole esim. erikseen joulu- ja kesäverhot ;), vaan kun jotain hankitaan, se yleensä hankitaan pitkäikäiseen käyttöön. Olen ennemmin ilman jotain tavaraa kuin ostan sellaista, mitä jaksan katsella vain vähän aikaa. Enkä tykkää varastoida tavaraa (liinavaate)komeroissa(kaan). Siksi kalustusta/kaluston väritystä voinee kuvailla sanalla neutraali. Jos nyt sitten se ympäristökin on neutraali, niin kyllähän homma toimii, muttamuttamutta... Mä haluaisin sitä väriä siihen ympäristöön!

Nää on näitä makuasioita, mutta mielestäni kokonaisuus on selkeämpi ja yhtenäisempi, jos vaikka seinät ovat kokonaan keltaiset/vaaleansiniset/punaiset/vihreät/ruskeat ja verhot/sohvat/matot/hyllyt/yms. ovat vaikka valkoiset ja ruskeat kuin että seinät ovat valkoiset ja sitten sitä väriä on erikokoisina läiskinä siellä sun täällä. Esim. nk. tanskalainen tyyli tai kotivinkkityyli eivät pure minuun ollenkaan. Seinien maalauksella/tapetoinnilla sitä ilmettä saa kerralla kunnolla, eikä tuo maalaus ole kovin aikaavievää eikä kallistakaan verrattuna vaikkapa verhokankaiden yms. hintoihin ja tyynyjen ompeluun jne. Nimimerkillä "tässä asunnossa asuttu nyt 5 vuotta ja kaikissa seinissä on nyt kolmas maali menossa" :laugh: :laugh:

Mutta tuo mies... Mokoma on tainnut lukea ja katsella liikaa juttuja nyt niin muodikkaista "valoisista ja avarista yksilöllisistä kivitaloista". Täytynee piilottaa sellaisia sisältävät sisustuslehdet :p

Hyvä että tiedät mitä haluat! Värilliset seinät on tosiaan siitä hyvä ratkaisu, että ne saa maalattua/tapetoitua uudestaan useita kertoja ja virheratkaisuissa kustannus ja työmäärä eivät ole suuria. Laatoituksessa sitä vastoin, jos väri ei miellytä (esim. punainen), niin sen vaihtaminen onkin jo työläämpää.

Meillä siis ne hillityt seinät ja aluksi oli meilläkin ajatusta maalata seiniä värikkäimmiksi. Rakentamisvaiheessa oli päätöksiä tehtävänä satoja ja siinä vaiheessa kun piti maaleja valita, niin olin jo kurkkua myöten täynnä sitä suunnittelua ja vertailua. Aikataulukin pukkasi jo päälle, joten mitään malliläiskiä ei ehditty ajattelemaan.

Toisaalta meillä meni/menee osa huonekaluista uusiksi ja kun ei vielä ole niitäkään mietitty, niin katsoimme parhaaksi maalata nyt seinät hillityiksi ja ehkä sitten vuosien päästä kun kalusteet ostettu ja halutessamme uutta ilmettä asuntoon, maalaamme seinät uudestaan muulla kuin valkoisella.

Väreissä ei mielestäni olekaan mitään "pahaa" ja niitä käytetään asunnoissa liian vähän. Riippuu myös asunnoista miten niitä värejä voi käyttää. Meillä kun seisoo keskellä olohuonetta, näkymä on makuuhuoneeseen, työhuoneeseen, keittiöön sekä eteiseen, eli meidän piti miettiä miten saada kaikki tilat sopimaan toisiinsa tyylillisesti. Varmin ratkaisu oli laittaa seinät hillityiksi ja jatkaa suunnittelua joskus sitten kun sisustussuunnittelu jaksaa kiinnostaa.

Onnea uusiin valmistuviin asuntoihin, myös Katiaanalle :flower:

Kaipa tässä vähitellen päästään miestä ja minua tyydyttäviin kompromisseihin :) Mies EI suostu värillisiin laattoihin, joten lattialaatat tulevat olemaan harmaat, seinälaatat valkoiset :headwall: Mua harmittaa, mutta kuten maikki kirjoitti, niin ovatpahan varma ja ajaton ratkaisu, kun laattojen vaihto on kallista ja aikaavievää. Mies puolestaan myöntyy siihen, että keittiön ja olkkarin välissä oleva seinäke on sitten minun inspiraatioideni kohde. Sitä saan maalata/tapetoida ja kaipa sitten täytyy jokunen värikäs tyynynpäällinenkin hankkia, kääk :D

Meidän makkariin maalataan yksi tehosteseinä (kaikkien seinien maalaamiseen eräs jääräpää ei suostu), kunhan väri on hillitty. Jokin liilalla taitettu harmaa (passaakohan merbaun punertavaan sävyyn?) tai muu harmaa tai ehkä luumunvärinen, kunhan ei ole kovin tumma, ovat nyt harkinnassa. Hmm. Muita hillittyjä värivinkkejä otan mielelläni vastaan (muut seinät, katto, listat, ovet valkoisia, lattia merbau, ruskeaa puuta oleva vaatekomero -tuo viimeisin on mulle suotu myönnytys :) ) Beige tuntuu liian värittömältä minun mielestäni.

Muiden makkareiden tilanne vielä auki. Tapetti on miehestäni nihkeä vaihtoehto, mutta jos löydän jonkin oikein hyvän, niin vastaus ei ole ehdoton ei (myönnytys tuokin, huoh). Tuota yhtä tehosteseinää mietin sitten vaihtoehtona muihinkin makkareihin -onkohan se kuinka hetkellinen muoti-ilmiö? Näyttääkö typerältä, jos joka huoneessa on yksi tehosteseinä?
Yleisiin tiloihin tulee sitten valkoiset seinät.

NO, väännetään vielä. Katiaana, mua kiinnostas nähdä niitä sun kuviasi. Jos haluat, niin laita tulemaan jmail1(at)jmail.fi

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2006 klo 12:09 vieras kirjoitti:
Kaipa tässä vähitellen päästään miestä ja minua tyydyttäviin kompromisseihin :) Mies EI suostu värillisiin laattoihin, joten lattialaatat tulevat olemaan harmaat, seinälaatat valkoiset :headwall: Mua harmittaa, mutta kuten maikki kirjoitti, niin ovatpahan varma ja ajaton ratkaisu, kun laattojen vaihto on kallista ja aikaavievää. Mies puolestaan myöntyy siihen, että keittiön ja olkkarin välissä oleva seinäke on sitten minun inspiraatioideni kohde. Sitä saan maalata/tapetoida ja kaipa sitten täytyy jokunen värikäs tyynynpäällinenkin hankkia, kääk :D

Meidän makkariin maalataan yksi tehosteseinä (kaikkien seinien maalaamiseen eräs jääräpää ei suostu), kunhan väri on hillitty. Jokin liilalla taitettu harmaa (passaakohan merbaun punertavaan sävyyn?) tai muu harmaa tai ehkä luumunvärinen, kunhan ei ole kovin tumma, ovat nyt harkinnassa. Hmm. Muita hillittyjä värivinkkejä otan mielelläni vastaan (muut seinät, katto, listat, ovet valkoisia, lattia merbau, ruskeaa puuta oleva vaatekomero -tuo viimeisin on mulle suotu myönnytys :) ) Beige tuntuu liian värittömältä minun mielestäni.

Muiden makkareiden tilanne vielä auki. Tapetti on miehestäni nihkeä vaihtoehto, mutta jos löydän jonkin oikein hyvän, niin vastaus ei ole ehdoton ei (myönnytys tuokin, huoh). Tuota yhtä tehosteseinää mietin sitten vaihtoehtona muihinkin makkareihin -onkohan se kuinka hetkellinen muoti-ilmiö? Näyttääkö typerältä, jos joka huoneessa on yksi tehosteseinä?
Yleisiin tiloihin tulee sitten valkoiset seinät.

NO, väännetään vielä. Katiaana, mua kiinnostas nähdä niitä sun kuviasi. Jos haluat, niin laita tulemaan jmail1(at)jmail.fi

laitan postia tulemaan!

Vielä tuli valkoisista laatoista mieleen että nehän voi laatoittaa eri tavoilla. Meillä esim keittiön välitilan sekä khh:n seinälaatat laatoitettiin valkoisella kiiltävällä laatalla jonka koko n .10 * 30 cm mutta ladonta tehtiin tilliladontana. Mielestämme niistä tuli hienot ja ajattomat.

Myös jos käyttää erikokoisia laattoja esim pesuhuoneen suihkun kohdalla, niin se myös antaa jonkinlaista ilmettä jos ei miehesi edes suostu muutamiin värillisiin laattoihin.

Sellaisen ratkaisun näin jossain, missä vessa oli muuten laatoitettu ihan tavallisilla neliönmuotoisilla, valkoisilla laatoilla, mutta pytyn molemmin puolin oli pystysuunnassa sellainen 5 cm paksu boordilaatta. Sekin toi kivasti ilmettä siihen valkoiseen vessaan.

Sellaisen vessan näin kerran jossain päin Helsinkiä (jonkun ravintolan yleinen käymälä se oli), missä laatat oli mustia ja saumat valkoisia. Sitten ne laatat (niitä tavis-neliönmallisia) oli laitettu vinottain seinille ja lattiaan siten, että ne meni joka seinällä eri suuntaan vinoon kuin muilla seinillä. Oli meinaan aika jännä tunne, tuntui kuin olisi väkisin valunut pytyltä alas kun silmät väittä jotain muuta kuin mitä ympärillä oikeasti oli. Ei varmaan olisi ihan sopiva ratkaisu kotiin, mutta aika kiva idea ja halvasta laatasta toteutettu...

Kiitos, Katiaana. Odottelen postin kolahdusta :)

maikki: Nuo vaakatasoon ladottavat laatat ovat kivannäköiset. Varmaan johonkin sellaiseen sitten päädytään tai sitten sellaisiin oikein suuriin laattoihin. Varmaan lattiallekin tulee suurta laattaa (no kosteisiin tiloihin pientä) ainakin eteiseen, niin ei oo liikaa saumanvälejä jynssättävinä.

vieras: Mä tässä vielä vähän nieleskelen "karvasta kalkkia" tässä laatta-asiassa ja sopeutan itseni hyväksymään valkoiset laatat seinille, harmaat lattialle ;). Siis pelkästään nuo värit käyvät miehelle, ei boordeja tai muutakaan elävää tällä kertaa. Täytyy sitten leikitellä laatan muodoilla ja koilla ja repästä värejä siihen yhteen maalattavaan seinään =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2006 klo 16:46 vieras kirjoitti:

maikki: Nuo vaakatasoon ladottavat laatat ovat kivannäköiset. Varmaan johonkin sellaiseen sitten päädytään tai sitten sellaisiin oikein suuriin laattoihin. Varmaan lattiallekin tulee suurta laattaa (no kosteisiin tiloihin pientä) ainakin eteiseen, niin ei oo liikaa saumanvälejä jynssättävinä.

vieras: Mä tässä vielä vähän nieleskelen "karvasta kalkkia" tässä laatta-asiassa ja sopeutan itseni hyväksymään valkoiset laatat seinille, harmaat lattialle ;). Siis pelkästään nuo värit käyvät miehelle, ei boordeja tai muutakaan elävää tällä kertaa. Täytyy sitten leikitellä laatan muodoilla ja koilla ja repästä värejä siihen yhteen maalattavaan seinään =)

laitoin jo ajat sitte kuvat, eikös tullù?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2006 klo 16:48 Katiaana kirjoitti:
\

Just kävin tarkistamassa, mutta ei näy kuvia???? Olihan osoite oikea, siis jmail1 tunnuksena ja sitten se "at" ja jmail.fi?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2006 klo 16:52 vieras kirjoitti:
\
\

Just kävin tarkistamassa, mutta ei näy kuvia???? Olihan osoite oikea, siis jmail1 tunnuksena ja sitten se "at" ja jmail.fi?

kokeilen uudestaan

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2006 klo 16:55 Katiaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2006 klo 16:52 vieras kirjoitti:
\
\

kokeilen uudestaan

Mä ootan niin innoissani, että koko ajan naputtelen "päivitä"-nappia sähköpostissani . Vielä ei mitään näy ei kuulu. Ilmoita vaikka tässä ketjussa, kun oot pistänyt viestiä tulemaan, niin tarkistan taas heti sähköpostini. :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2006 klo 17:11 Katiaana kirjoitti:
Olen laittanut!

Ei tuu perille, ei :( Montako niitä kuvia on ja onko ne kaikki tulossa samassa viestissä? Onnistuisiko, jos laittaa yhden kuvan kerrallaan? Tai kokeilisitko ensin, että postitat vaikka yhden viestin ihan ilman kuvia, niin nähdään, tuleeko pelkkä kuvaton viestikään perille?

Mä päivittelen nyt sekä tuota sähköposti- että tätä 2plus-sivua :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2006 klo 17:15 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2006 klo 17:11 Katiaana kirjoitti:
Olen laittanut!

Ei tuu perille, ei :( Montako niitä kuvia on ja onko ne kaikki tulossa samassa viestissä? Onnistuisiko, jos laittaa yhden kuvan kerrallaan? Tai kokeilisitko ensin, että postitat vaikka yhden viestin ihan ilman kuvia, niin nähdään, tuleeko pelkkä kuvaton viestikään perille?

Mä päivittelen nyt sekä tuota sähköposti- että tätä 2plus-sivua :)

laitoin pelkän viestin...

Harmi että teillä on noin "tylsiä" miehiä noiden värimaailmoiden suhteen. Ei meilläkään mies mitään pinkkiräväkkyyksiä kannata mutta on kuitenkin hieman suopeampi tuota värimaailmaa kohtaan. Onneksi!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2006 klo 18:31 iitu kirjoitti:
Harmi että teillä on noin "tylsiä" miehiä noiden värimaailmoiden suhteen. Ei meilläkään mies mitään pinkkiräväkkyyksiä kannata mutta on kuitenkin hieman suopeampi tuota värimaailmaa kohtaan. Onneksi!

Meilläkin mies haluaa värejä ympärilleen. On jopa ehdottanut punaista seiniin tehosteväriksi, enkä laita ollenkaan vastaan. Me tod.näk. päädytään useinpien seinien maalaamiseen, joten jos väri ei miellytäkään niin vaihto on helppoa.

Myös lattialaatoista mies on sitä mieltä, että väreillä voisi vähän leikkiä. Ei mitään "tylsää" harmaata ainakaan eteiseen ja keittiöön. Edellisessä asunnossa meillä oli harmaa laattalattia kylppärissä ja vihreä eteisessä ja keittiössä ja niistä tykkäsimme kovasti. Molemmat olivat sellaisia "eläväpintaisia" ei tasaisenvärisiä laattoja.

Meillä tulee kaikki lattialaatat (et + wc + khh ja pesutilat) samaa tummansinistä laattaa. Seinät laatoitetaan vaalealla laatalla ja somistetaan sinisellä boordilla.
Makuuhuoneet on kaikki omistajansa näköisiä eli värikkäitä: yhdessä yönsinistä, toisessa vihreää ja kolmannessa hempeän punaista. Huonekalut puolestaan valkoisia/kuultomaalattuja.
Keittiö, oh ja eteinen on tylsän skandinaaviset, mutta niihin saa tosiaan värejä verhoilla, tauluilla yms. pienemmillä sisustuselementeillä.

Meillä oli sama ongelma.. mies halusi valkoista tai ainakin mahdollisimman vaaleaa. Mäkin pidän vaaleasta mutta jotain väriäkin piti saada. No nyt meille tulee sinisävyiset tapetit makuuhuoneeseen ja keltasävyiset tapetit keittiöön. Muualle tulee vaaleaa. Kylpyhuoneesta tulee tosin sinisävyinen myös. :p
onneksi sisustuksella saa kuitenkin paljon aikaan =)

Pitäkää ihmeessä päänne ainakin joidenkin asioiden suhteen. Meillä oli toi lämminsävyinen ja aurinkoisen keltainen keittiö pitkään kiistan aiheena mutta mies taipui kuin taipuikin, hiukan perusteluja se kyllä vaati :laugh:

Meillä onneksi molemmat tykkävät väreistä =) Meillä on okt alakerran lattia punertavanruskeeta isoa laatta ja seinat ovat maalattu vähän sellaisella maidonkahvinvärisella maalilla. Keittiön lattia vihertävää luonnonmarmoria, välitilalaatat taas valkoiset (ei kiiltavat,mut elävänpintaiset) koska kotinkonetkin ovat valkoisia. Vessan lattia on tummansinista laatta, seinat vaaleansiniset =) Kkh, kylppäri ja saunanlattiat ovat tummanharmaat ja seinät valkoiset, jossa on tummanharmaat tehosteet (tehty isoilla luonnonkivilaatoilla 30x60cm =) ). Makkareiden kaikki seinat ovat maalattuja ja väriä löytyy: vierashuone on vihreä, pojan huonen sinikeltainen, meidän makuhuonesta tulossa punavihreä, yksi makkari on tosin valkoinen, koska eipä ole tietossa, minkä väriseeksi joutuu sen tulevaisuudessa maalaamaan ;)

Yhteistyössä