Minkä taakseen jättää sen eestään löytää.. Että minua suututtaa ja harmittaa!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Minua harmittaa niin pirusti se että aikoinaan ajauduin ihan vääriin porukoihin ja että minulla oli kurja ja rankka lapsuus/nuoruus ja kaikki meni ihan alamäkeen ja huonosti ja siinä meni koulun käyntikin sivussa.
Miksi, miksi, miksi, miksi sitä piti asioiden mennä niin??

Nyt kun olen saanut välissä kasvaa yli viisi vuotta tai oikeastaan lapset ovat kasvattaneet minua niin nyt minulla olisi intoa ja halua alkaa opiskella itselleni ammattia niin ei se niin vaan onnistukkaan :'(
Minulla on työpaikka, mutta ei sellainen jossa minuä haluaisin loppu elämääni olla.
Minä haluaisin ammatin ja sitä kautta kunnon työn ja mahdollisuuden edetä uralla, mutta ei..

Minun kotona oloni eräpäivä eikun lähestyy ja tilanne näyttää omiin silmiin päivä päivältä vaan pahemmalta ja se stressi ja harmin määrä kalvaa koko ajan sisältä päin. Olen alkanut nähdä painajaisiakin :(
Ihan paska fiilis!! :'(

Siis kertakaikkiaan ei ole enää varaa jäädä vain koulunpenkille istumaan ja oppisopimus paikkaa olen etsinyt reilut puoli vuotta - ei vaan löydy. Liian iso homma monelle paikalle. :/

[QUOTE="aloittaja";25686991]Siis kertakaikkiaan ei ole enää varaa jäädä vain koulunpenkille istumaan ja oppisopimus paikkaa olen etsinyt reilut puoli vuotta - ei vaan löydy. Liian iso homma monelle paikalle. :/[/QUOTE]

On varaa opiskella, jos oikeasti haluaa. Yhtä köyhästi sitä pitää opiskella oli lapsia tai ei.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
No ei mullakaan kenties varaa olis ollut, mutta menin silti!
Jonkun mielestä on itsekästä opiskella aikuisiällä ja kiristää perheen kukkaronnyörejä, mutta mun mielestä on hölmöä siinä tapauksessa myös narista huonosta työstä josta ei tykkää.

Se on loppujen lopuksi hyvin pieni aika elämästään, jonka tehokkaasti koulunpenkillä aikuistuneena ja viisastuneena istuu.

Koulunkäyntiä tuetaan, saa opintotuen, tökärin jonkun kouluttautumisrahan tms, tukea koulumatkoihin yms. Vaihtoehtoja on.
Kun vain päättää tarttua toimeen.

Huom elämää on edessä vielä vaikka kuinka ja paljon, kyl se kannattaa käyttää mielekkääseen tekemiseen eikä kiertää kehää, surra menneitä, voivotella ettei voi tehdä mitään. Kaikki on mahdollista kun niin päätät ja teet.

Minäkin opiskelin kahden lapsen yh:na, sitä sit vaan elää niukemmin kun on pakko...

No mutta koska olet yh saat varmasti jotain elatusmaksuja/tukia tms. ja sinun ei tarvitse maksaa lasten päivhoidosta muunmuassa.

Ap:lla varmasti tulisi päivähoitomaksu ja oletan että mies talossa joten opintotukikin onnettoman pieni ja suuremmalla osalla tässä maassa on myös pankkilaina. Jos on ollut jo useamman vuoden kotona, ymmärrän täysin ettei varaa jäädä enää koulun penkille istumaan!

Ootko ottanu selvää aikuisopiskelusta? Ne tuet on paljon paremmat kuin nuorisoasteella, mutta niihin pitää olla työhistoriaan tietyltä ajalta jne. Ota selvää. Entäpä oppisopimus, se mahdollistaa opiskelun ja työnteon! Itsellä oppisopimus takana ja siitä ura urkeni. Paljon mahdollisuuksia silläkin saralla. Myös joissain työpaikoissa on hyvät etenemismahikset omassa koulutussysteemissä.

Älä lannistu, kyllä se onnistuu vielä! :)

Ei se ole noin yksioikoista, että saa opintotukea jne. Itse olen ainakin opintotukeni jo käyttänyt. Eli se mitä voisin mahdollisesti saada, on työkkärin harkinnanvaraista työmarkkinatukea opiskelun ajalle - siis mahdollisesti, mikäli he katsovat sen tarpeelliseksi - 2 vuodeksi. Sillä ei mitään korkeampaa tutkintoa suoriteta.

[QUOTE="vieras";25687043]No mutta koska olet yh saat varmasti jotain elatusmaksuja/tukia tms. ja sinun ei tarvitse maksaa lasten päivhoidosta muunmuassa.

Ap:lla varmasti tulisi päivähoitomaksu ja oletan että mies talossa joten opintotukikin onnettoman pieni ja suuremmalla osalla tässä maassa on myös pankkilaina. Jos on ollut jo useamman vuoden kotona, ymmärrän täysin ettei varaa jäädä enää koulun penkille istumaan![/QUOTE]

Mutta jos on oikeasti haaveammatti ja haluaa opiskella niin elämänsä järjestää siten, että saa opiskella. Niitä työvuosia, kun on edessä vuosikymmeniä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25687020:
No ei mullakaan kenties varaa olis ollut, mutta menin silti!
Jonkun mielestä on itsekästä opiskella aikuisiällä ja kiristää perheen kukkaronnyörejä, mutta mun mielestä on hölmöä siinä tapauksessa myös narista huonosta työstä josta ei tykkää.

Se on loppujen lopuksi hyvin pieni aika elämästään, jonka tehokkaasti koulunpenkillä aikuistuneena ja viisastuneena istuu.

Koulunkäyntiä tuetaan, saa opintotuen, tökärin jonkun kouluttautumisrahan tms, tukea koulumatkoihin yms. Vaihtoehtoja on.
Kun vain päättää tarttua toimeen.

Puhu euromääristä nainen!
Kahden ihmisen taloudessa tuskin 300euroa enempää saa opintotukea. Silläkö pitäisi pärjätä?
Ap on olemassa myös aikuiskoulutusta, ota selvää!! :)

AIkuisopiskelupaikkoja on, ne on ilta/etäpainotteisia, jotta opiskelu onnistuu työn lomassa, raskastahan se on, mutta siitäkin kannattaa ottaa selvää. Mahdollisuuksia on vaikka kuinka avoimessa yliopistossakin. Nyt sun pitää saada vaan itses sieltä itsesäälin suosta kiskottua ja pantava töpinäksi.

Mikä ala sulla oli mielessä?

[QUOTE="miima";25687060]Ei se ole noin yksioikoista, että saa opintotukea jne. Itse olen ainakin opintotukeni jo käyttänyt. Eli se mitä voisin mahdollisesti saada, on työkkärin harkinnanvaraista työmarkkinatukea opiskelun ajalle - siis mahdollisesti, mikäli he katsovat sen tarpeelliseksi - 2 vuodeksi. Sillä ei mitään korkeampaa tutkintoa suoriteta.[/QUOTE]

Mutta ap:han kertoi jo, että ei ole opiskellut eli tukikuukausia on jäljellä.

[QUOTE="vieras";25687075]Puhu euromääristä nainen!
Kahden ihmisen taloudessa tuskin 300euroa enempää saa opintotukea. Silläkö pitäisi pärjätä?
Ap on olemassa myös aikuiskoulutusta, ota selvää!! :)[/QUOTE]

Kyllä sillä ointotuella pärjää moni muukin, miksei siis ap. Mikä on se erityinen tilanne, joka ap:llä on muihin perheellisiin opiskelijoihin verrattuna?

Aikuiskoulutustukeen vaaditaan 8-10-vuotta työkokemusta ja vakkaripaikka, josta saa opintovapaata ja joka on valmiina kun palaa opiskelemasta. Että ei taida ikävä kyllä tässä tilanteessa auttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;25687036:
Kui paljon enempi sä sitten tienaat kotona ollessasi verrattuna opiskeluun? Varsinkaan jos et töitä saa..

*muoks* Sulla olikin jo työpaikka valmiiksi.

Joo minulla tosiaan työpaikka on. En ole uskaltanut irtisanoutua, koska tulevaisuuden suunnitelmat täysin auki vielä Tuolta minulle jo kertaalleen soittivatkin ja tarvitsivat apua, mutta niinkuin jo kirjoitin niin ei mikään loppu elämän unelma työ. En tosiaan näkisi itseäni siellä vielä vaikkapa 10vuoden päästä.

Ja minä tosiaan haluaisin nyt opiskella opiskeluni loppuu ja sitä kautta alkaa taat omaa parempaa taloudellista tulevaisuutta.

[QUOTE="aloittaja";25687124]Joo minulla tosiaan työpaikka on. En ole uskaltanut irtisanoutua, koska tulevaisuuden suunnitelmat täysin auki vielä Tuolta minulle jo kertaalleen soittivatkin ja tarvitsivat apua, mutta niinkuin jo kirjoitin niin ei mikään loppu elämän unelma työ. En tosiaan näkisi itseäni siellä vielä vaikkapa 10vuoden päästä.

Ja minä tosiaan haluaisin nyt opiskella opiskeluni loppuu ja sitä kautta alkaa taat omaa parempaa taloudellista tulevaisuutta.[/QUOTE]

Ja ennen kaikkea olla lapsillenikin tulevaisuudessa hyvä esimerkki!

Yhteistyössä