minkä kokoisen/hintaisen asunnon sossu hyväksyy äidille ja 2:le lapselle??helsinki/vantaa alue..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dssd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dssd

Vieras
eli otsikossahan se kysymys.ero tuli ja nyt olen hetken vielä äitiyslomalla mutta kohta siis hoitovapaalla,tulot siis olemattomat joten sossub puoleen joudun kääntymään.

minkähän kokosia/hintasia asuntoja kannattaa edes katsella..huh rupee vaan aika hinnoissa olemaan noi kolmiotkin ja kaksio tuntuu taas liian pieneltä,mutta vantaan puoleltakin kun katsoin kolmioita niin halvimmat olivat melkeen lähempänä 900e ja siitä ylöspäin!!!suostuuko sossu muka maksamaan meille(toki siis saanhan sitten myös asumistuen)mutta esim kolmiota missä 76neliöta ja vuokra 920e!!

ihan järkyttävää kyllä yksinhuoltajana noi asumiskustannukset!!kiva mennä sitten töihinkin kun menee melkeen koko palkka vuokraan :/

Toivottavasti ei minkään kokoista. Lapset huostaan ja itse menet vaikka veneen alle. Miksi me muut joudumme maksamaan että olet jonkun luuserin kanssa tehnyt lapset ja eroat heti kun lapset pieniä?

no ei varmana riitä mikään yksiö.kyllähän se nyt on järkevämpi muuttaa sellaiseen missä voi asua pitkään..esikoinen on jo koululainen ja vauvakun on vielä pieni niin eihän niitä voi samaan huoneeseen laittaa..toki menen töihin kunhan pieni on kyllin vanha päiväkotiin mutta nyt väliaikaisesti joudun turvautumaan sossuun.

ja kiitos,huostaanottohan se suotakoon kaikille eroaville ketkä ovat äitiyslomalla tai hoitovapaalla,olis aika täynnä lastenkodin jos näin toimittaisiin..enhän mä voi 7kk ikäistä vauvaa laittaa päivähoitoon!!

Olen asunut kahden koululaisen kanssa kaksiossa. Nyt muutamme 4h+k ja meitä on kaksi aikuista, kaksi vakituiseen meillä asuvaa koululaista, loppukesästä syntyvä vauva ja kolme koululaista lomat/viikonloput meillä.

ja olen itsekin kerennyt töitä paiskimaan ihan kiitettävästi elämäni varrella,työelämän aloitin 16vuotiaana,että jos nyt kerran elämässä joudun väliaikaisesti turvautumaan verorahoihin sossun kautta niin en meinaa siitä päänsärkyä ottaa,itse tiedän kumminkin palaavani töihin kun se on mahdollista enkä aio makailla kotona.

Jos saat asumistuen, elarit, lapsilisät yh-korotuksin ja pian alat saada kotihoidontukea (hoitolisineen Hgissä alle 1,5 v kohdalla jopa 750 euroa / kk) niin mikä se ongelma on? Ja kyllä 8 kk voi jo päivähoitoon mennä? Pakkohan heidän on voida ottaa, kun vanhempainvapaa loppuu silloin.

ja olen itsekin kerennyt töitä paiskimaan ihan kiitettävästi elämäni varrella,työelämän aloitin 16vuotiaana,että jos nyt kerran elämässä joudun väliaikaisesti turvautumaan verorahoihin sossun kautta niin en meinaa siitä päänsärkyä ottaa,itse tiedän kumminkin palaavani töihin kun se on mahdollista enkä aio makailla kotona.

Kun menet töihin niin onko sulla varaa kolmion vuokraan?jos ei niin älä ole ronkeli vaan muuta kaksioon.

Toivottavasti ei minkään kokoista. Lapset huostaan ja itse menet vaikka veneen alle. Miksi me muut joudumme maksamaan että olet jonkun luuserin kanssa tehnyt lapset ja eroat heti kun lapset pieniä?

Aina jonkun kaltaisesi on pakko tunkea tämä kommentti. Oletko samaa mieltä myös liikuntavamman takia olevasta äidistä, joka ei voi mennä töihin ja mies on vielä vaikka mahdollisesti kuollut? Että lapset vaan huostaan, jos ei itsestä pysty huolehtimaan.

Ihmettelen kyllä, että miksi ap:n pitää mennä sossulle kahden lapsen kanssa. Itse en joutuisi, jos jäisin yh äidiksi. Elarit yht. 300, lapsilisät yht. n. 300, asumistuki, päivärahat. Olen itse katsonut, että riittäisi elämiseen ilman toimeentulotukea jolloin vuokran suuruudella käytännössä mitään väliä. Ja tosiaan saisin minimiäitiyspäivärahaa.

Oletko laskenut? Silloin vuokran suuruudella käytännössä ei olisi niin väliä. Toki vähemmän vuokraa, vähemmän maksettavaa, mutta asumistuki nousee vuokran noustessa tiettyyn rajaan asti. Helsingissä luulisi rajojen olevan aika korkeat.

Ja tosiaan yksiössä ei voi lasten kanssa asua. Ei ole inhimillistä jos on ainoastaan yksi huone eikä mitään omaa rauhaa vaikkapa iltaisin. Jokainen äiti tarvitsee pienen hengähdystauon rauhassa. Vähintään kaksio, mutta tietysti kolmio sen kannalta parempi, että kaksion makuuhuone voi olla ahdas kolmelle sängylle. Jos lapset tottuvat nukkumaan äidin kanssa samassa huoneessa liian pitkään, voi olla todella vaikea saada nukutettua omaan huoneeseen. Sen kannalta siis kolmio. Nopean laskutoimituksen ja kelan asumituki laskurin mukaan 920 euron vuokrasta voisit saada jotain 700 euroa (riippuen asunnon koosta tms., laskin 80 neliöllä) ja sen mukaan ette saisi toimeentulotukea tai olisi juuri siinä rajoilla.

http://www.sosiaalitoimisto.net/pk-seutu.php tämän mukaan max vuokra ollut 2010 810€ kolmelta hengeltä. Sossu ei siis välttämättä katsoisi hyvlllä 920 euron kämppää, mutta jos sossussa ei teidän tarvitse käydä, voitte muuttaa niinkin kalliiseen asuntoon.

en laskenut vielä että tarvitsisiko siellä edes käydä,kunhan kyselen että jos vuokra menee tosiaan niille rajoile niin hyväksyisikö sossu sen jos sieltä muutaman kympin joutuu tttukea hakemaan.en tosiaan tiennyt että asumistuki summa olisi noin iso,joten tuskin sitten tarvitsee edes koko laitoksessa vierailla :D

ja katselin pieniä kolmioita n68-72neliöinen passaisi meille aivan riitävästi,mutta pk seudulla vaan on vuokrat ihan pilvissä!!toki vantaan/helsingin kaupungilta varmaan saa halvemmalla,katsoinki vvon ja saton asuntoja joissa vuokrat pilvissä,sehän nyt on vaan siitä kiinni mistä sitä asuntoa sitten tarjotaan inhimilisen ajan kuluessa

en laskenut vielä että tarvitsisiko siellä edes käydä,kunhan kyselen että jos vuokra menee tosiaan niille rajoile niin hyväksyisikö sossu sen jos sieltä muutaman kympin joutuu tttukea hakemaan.en tosiaan tiennyt että asumistuki summa olisi noin iso,joten tuskin sitten tarvitsee edes koko laitoksessa vierailla :D

ja katselin pieniä kolmioita n68-72neliöinen passaisi meille aivan riitävästi,mutta pk seudulla vaan on vuokrat ihan pilvissä!!toki vantaan/helsingin kaupungilta varmaan saa halvemmalla,katsoinki vvon ja saton asuntoja joissa vuokrat pilvissä,sehän nyt on vaan siitä kiinni mistä sitä asuntoa sitten tarjotaan inhimilisen ajan kuluessa

Mitä muistan joskus vertailleeni, niin kela laskee asumistuen vähän erikoisella tavalla, että pienemmästä kolmiosta saa vähemmän asumistukea kuin isommasta, jos vuokra sama. Ihmeellistä, mutta kannattaa tosiaan vähän laskea kelan asumistuki laskurilla että miten noi menee.

Jos saat asumistuen, elarit, lapsilisät yh-korotuksin ja pian alat saada kotihoidontukea (hoitolisineen Hgissä alle 1,5 v kohdalla jopa 750 euroa / kk) niin mikä se ongelma on? Ja kyllä 8 kk voi jo päivähoitoon mennä? Pakkohan heidän on voida ottaa, kun vanhempainvapaa loppuu silloin.

No itse en kyllä laittaisi 8kk:n ikäistä päiväkotiin kokopäivähoitoon vain siksi, että voisin maksaa vuokraa vähän isommasta ja kalliimmasta asunnosta.

Sossuahan eivät asunnon neliöt kiinnosta, vaan niillä on joku maksimivuokra, jonka maksavat. Jos vuokra menee tämän yli, se on maksettava itse. Pääkaupunkiseudulla on asuntopula varsinkin kohtuuhintaisista vuokra-asunnoista. Ap:n toki kannattaa hakea kaupungin asuntoa - se on melkein ainoa keino saada kohtuuhintainen kolmio - mutta jos ei tärppää, niin sitten on melkein päätettävä, onko valmis maksamaan isommasta asunnosta vai mahtuisiko perhe kaksioon.

Joku tilava kaksio ei välttämättä ole paha, jos pohjaratkaisu on hyvä. Esim. tilavaan olohuoneeseen mahtuu ehkä äidin sänky ja makuuhuoneesta voisi tehdä lastenhuoneen. Ja jos työpaikka on jo olemassa eli paremmat ajat ovat odottamassa hoitovapaan jälkeen, harkitsisin itse sitä, että maksaisin vaan kolmiosta sen ylimenevän osan itse.

[QUOTE="vieras";28419866]Ja tosiaan yksiössä ei voi lasten kanssa asua. Ei ole inhimillistä jos on ainoastaan yksi huone eikä mitään omaa rauhaa vaikkapa iltaisin. Jokainen äiti tarvitsee pienen hengähdystauon rauhassa.[/QUOTE]

Yksiö on tosiaan lapseperheelle liian ahdas. Eikä vain äidin, vaan myös lasten kannalta. Lasten uni häiriintyy, jos nukkumaan mentyä valot palavat täysillä ja ehkä TV:kin välkkyy samassa huoneessa. Ja ajatus taas, että lasten mentyä nukkumaan vaikka klo 20 äiti istuisi sitten pimeässä loppuillan, on yksinkertaisesti naurettava.

Ei edes ole mielekästä kannustaa perheitä valtaamaan yksiöitä, joista on muutenkin hirveä pula pääkaupunkiseudulla. Yksin asuvat ja pariskunnat ovat jo nyt helisemässä, kun asuntoja ei löydy. Ja mitä kovempi kilpailu asunnoista tulee, sitä korkeammiksi vuokrat nousevat. Jo nyt monen yksin asuvan (etenkin opiskelijoiden ja pienituloisten) on mahdoton löytää kohtuuhintaista asuntoa. Siksi osassa yksiöitä asuu jo pariskuntia.

Kaikki, jotka ovat ajamassa pienituloisia lapsiperheitä yksiöihin, aikaansaisivat vain pitemmällä aikavälillä tilanteen, jossa yksiöihin olisi ahtautunut perheitä ja perheille tarkoitetuista isoista asunnoista olisi tullut kommuuneja, joissa asuisi niitä yksin eläviä, joilla ei enää ole varaa perheasunnoiksi muuttuneisiin yksiöihin.

• Tykkää
Reactions: Nessu87
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28420326:
Yksiö on tosiaan lapseperheelle liian ahdas. Eikä vain äidin, vaan myös lasten kannalta. Lasten uni häiriintyy, jos nukkumaan mentyä valot palavat täysillä ja ehkä TV:kin välkkyy samassa huoneessa. Ja ajatus taas, että lasten mentyä nukkumaan vaikka klo 20 äiti istuisi sitten pimeässä loppuillan, on yksinkertaisesti naurettava.

Ei edes ole mielekästä kannustaa perheitä valtaamaan yksiöitä, joista on muutenkin hirveä pula pääkaupunkiseudulla. Yksin asuvat ja pariskunnat ovat jo nyt helisemässä, kun asuntoja ei löydy. Ja mitä kovempi kilpailu asunnoista tulee, sitä korkeammiksi vuokrat nousevat. Jo nyt monen yksin asuvan (etenkin opiskelijoiden ja pienituloisten) on mahdoton löytää kohtuuhintaista asuntoa. Siksi osassa yksiöitä asuu jo pariskuntia.

Kaikki, jotka ovat ajamassa pienituloisia lapsiperheitä yksiöihin, aikaansaisivat vain pitemmällä aikavälillä tilanteen, jossa yksiöihin olisi ahtautunut perheitä ja perheille tarkoitetuista isoista asunnoista olisi tullut kommuuneja, joissa asuisi niitä yksin eläviä, joilla ei enää ole varaa perheasunnoiksi muuttuneisiin yksiöihin.

Tätä vähän tarkoitinkin tuolla, ettei ole inhimillistä, jos äidin pitäisi mennä joko lasten kanssa samaan aikaan nukkumaan tai vastaavasti istua hiljaa pimeässä. Ihmetyttää, että joidenkin mielestä ihan hyvin voi yksiössä asua. Lasten sitten kasvaessa se on varsinkin lapsille todella huono, jos ei saa minkäänlaista omaa rauhaa, mutta ap:lla vielä sitä ongelmaa ole. Ja tosiaan vanhemman sisaruksen pitäisi myös olla hiljaa (meillä ei ainakaan osaisi olla), kun pienempi nukkuu päiväunia samassa huoneessa.

Meillä päin ainakin nimenomaan yksiöistä on pulaa, mutta kaksioita löytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28420326:

Samaa mieltä! Kaksio alkaa kyllä jo olla ihan inhimillinen ratkaisu, olen itse asunut lapsena kaksiossa ja aikuisena miehen ja lasten kanssa.

[QUOTE="Vieras";28419595]Anot kaupungilta (siellä missä olet kirjoilla) asap kaksiota, ei kannata tavoitelle kolmiota pienillä tuloilla.[/QUOTE]

Todennäköisemmin sieltä kolmion saa kuin kaksion. Kannattaa ehdottomasti hakea kolmiotakin, osa kolmioista voi olla jopa halvempiakin kuin kaksiot jos on pieni 50-60 neliön kolmio kyseessä.

Yhteistyössä