Minkä kokoinen on "normaali" 5 vuotias?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mum84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mum84

Aktiivinen jäsen
31.10.2008
3 175
0
36
Ajattelin vain kun meidän neiti on neuvolan mielestä liian painava, reilut 21kg ja 119cm. Käskettiin jättää välipalat pois ja vaihtaa kaikki maitotuotteet rasvattomiin. Tytöllä ei ole edes pyöreät posket. Ja en kyllä voi sanoa hoitopaikkaan että jättävät väipalat pois, kun 11 jälkeen ruuan saa ja sitten olisi iltapäivällä välipala joka on siis leipää, kiisseliä, jogurttia tai hedelmiä, ja sitten jos se jätetään pois niin saa ruuan vasta 17.30-18.00 kotona. Liian pitkä väli mielestäni ilman ruokaa.

Tyttö on erittäin liikunnallinen, hoidossa hiihtää joka päivä paljon, kun on pihaan tehty latu. Myös viikonloppuisin hiihdellään ja ulkoillaan paljon. Kunto on hyvä ja innostus liikkumiseen valtava. En voi käsittää miten se nyt voisi olla jotenkin liian pulska.

No ei kyllä ole mielestäni pulska! Jotkuthan on vaan raskasluisempia. Meillä 6 vee 123/24 ja ei ole koskaan sanottu mitään painosta.

Olen oman painoni takia joskus taistellut ja jotkut lääkärit on sanonut kollegoistaan että jotkut tuijottaa liikaa lukemia paperilla. Pitäis osata käyttää maalaisjärkeä ja "omia silmiään" ennen kuin aletaan painostamaan!

No apua, meiän jätkä täytti lauantaina 4 vuotta ja painaa 21,5 kiloa! Pituutta en tiiä kun ei neuvolaa oo vielä ollu. On muutenkin oikea syömäkone vaikka ei mitenkään pyöreä...

Mun mielestä on ihan normikokoinen tyttö sulla,anna neuvolan tädin höpistä vaan.Meillä 5 v poika on 17 kg ja 108 cm.Kaikkihan me ollaan erikokoisia ja painoisia :)Älä vaan ala rajoittaa viis veen syömisiä!

kuinka käskevät jättämään välipalat pois!!!lapsi tarvitsee energiaa tasaisesti pitkin päivää ja välipala kuuluu tärkeänä osana päivittäisiä ruokailuja. laatuun tietysti pitäisi kiinnitää huomiota. ei minun mielestäni ole mitenkään ylipainoinen tyttö.

poika 116cm ja 17kg
pyöreät posket joten kommenttia "joku on ollu ruoka-aikaan kotona" kuulee usein talvivaatteet päällä..hyvä etten hyökkää kimppuun,pojan kanssa meinaan jokainen suupala yhtä taistoa!

Meillä tyttö 4v8kk 108 cm, 20,5 kg. Eikä neuvolassa ole sanottu yhtään mitään, vaikka itse asiasta viimeksi kysyin, onko kaikki ihan ok. Paino menee vähän normaalia ylemmällä käyrällä, mutta tasoittunee vielä, herkkuja toki vahditaan vähän ettei painokäyrä ala nousta. Ja alemmas ollaan jo vähän menty, pituutta tullut ja paino vähän laskenut.

Noilla ap.n mainitsemilla mitoilla ei todellakaan tarvitsisi tehdä mitään, pitkähän tuo tyttö on ikäisekseen, ja ihan sopivan painoinen! Ihan saa unohtaa tuollaiset neuvot, ja luottaa omaan silmään ja järkeen tässäkin.

No huh, nyt kävi kyllä neuvolantädillä joku moka! Tarkoitti kai niillä välipaloilla ylimääräisiä pikkunaposteluja, kyllä 3h ruokaväliä suositellaan ylipainoisellekin lapselle!

Meidän hoikka tyttö oli 5v 17kg ja 111cm, 6v 19,5kg ja 116cm ja neuvolantäti sanoi että hyvä että on tullut suhteellista painoa lisää. Sitäpaitsi jos teillä on urheilullinen tyttö, niin lihas painaa!

Jos on liikunnallinen, sillhän on vaan lihasta enemmän, pitäs noiden terkkari-tätienkin ajatella vähän mitä sanoovat. Jätä vaan kommentit omaan arvoonsa... Pitäs varmaan neuvolassa jo olla kehonkoostumusmittarit, niin ei turhaan tartteis liikunnallisia lapsia laihdutuskuurille laittaa...

Alkuperäinen kirjoittaja canislupus:
Jos on liikunnallinen, sillhän on vaan lihasta enemmän, pitäs noiden terkkari-tätienkin ajatella vähän mitä sanoovat. Jätä vaan kommentit omaan arvoonsa... Pitäs varmaan neuvolassa jo olla kehonkoostumusmittarit, niin ei turhaan tartteis liikunnallisia lapsia laihdutuskuurille laittaa...

Tätä minäkin mietin, kun tyttö tosiaan hiihtää kisoissakin vuotta vanhempien sarjassa ja voittaa aina aivan kevyesti, on selvästikin ollut ihan pienestä saakka liikunnallinen. Meillä on herkkupäivä kerran viikossa, lauantaina, ja silloinkaan ei ylettömiä määriä syödä. Kun iltaruoka syödään 17.30-18.00 niin iltapalakin on sitten kevyempää esim. hedelmiä tai kiisseliä, kun eihän nuo jaksa edes syödä niin pian ruuan jälkeen kovin tuhdisti.

Toinen hyvä neuvo jonka sain oli että minun PITÄISI hankkia kavereita jotka ovat samassa elämäntilanteessa kuin minä. En minä ainakaan osaa niitä kavereita hankkimalla hankkia, pieni paikkakuntakin niin ei täällä niitä puussa kasva että sieltä voisi poimia, eikä aina se että on raskaana tai pikkulapsia, takaa sitä että se kaverisuhde siitä syntyisi. En minä ole mitenkään sellaisessa oudossa tilanteessa että vertaistukea tarvitsisin, olen ihan onnellinen näidenkin kaverieni kanssa joita minulla on.

Keskikokoinen 5-vuotias on 110cm pitkä ja painaa 19kg. Mutta lapsiahan on erikokoisia! Eli 5-vuotias voi olla 15-25kg ja 103-120cm, tietenkin pituus ja paino suhteutettuna.

Yhteistyössä