Minkä ikäistä lasta ei saa enää kuljettaa rattaissa?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Kun täällä on välillä väittelyä siitä, että minkä ikäistä lasta ei enää saisi kuljettaa rattaissa. Päänaukojat eivät sitten yhtään ajattele nenäänsä pitemmälle ja mieti niitä syitä, miksi isompaakin lasta saatetaan kuljettaa vielä rattaissa.

Mun likka täyttää joulukuussa neljä ja kyllä mä aion häntä vielä kuljettaa kävellen hoitoon. On kaikkein helpointa laittaa likka rattaisiin ja viedä hänet monesti vielä auraamattomia teitä pitkin 1½km päähän hoitoon aamulla säkkipimeässä paukkupakkasella. Pitää muutenkin nousta ja lähteä niin aikaisin liikenteeseen, että jos likka kävelisi itse, niin pitäisi nousta vielä aikaisemmin.

Likka kuitenkin jaksaa kävellä pidempiäkin matkoja eikä ole mikään huono kuntoinen. Kauppareissullakin on yleensä rattaat mukana jos kävellen ollaan liikenteessä, koska saa sinne rattaisiin ruokapussin. Ja saapa likka sitten istua jos väsähtää.

Vetäkööt joku tästä herneet nenääsä, mutta joskus voisi ajatella järjelläkin miksi joku toimii niinkuin toimii :whistle: :whistle:

Hyvä, hyvä!!!! Tästä tulee se toivomani tappeluketju :p :p :p :p :p

Mie aion kuljettaa näitä omiani ainakin ala-asteen ajan rattaissa, yläasteella osaavat jo ehkä itse kävellä =) ja jos eivät, niin täytyy hankkia maitokärrit pitemmille matkoille..

Mun tyttö täyttää myös joulukuussa neljä, mutta me ei olla tarvittu rattaita enää aikoihin. Ei vuoteen ollenkaan, sitäkin edeltänyt puoli vuotta hyvin satunnaisesti. Ei vaan ole tarvetta. Kauppakassit saan pikkuveljen rattaisiin, ja tyttö kävelee vaikka 6 tuntia ostoskeskuksessa, mukisematta. Tai yli 4 km matkan keskustasta kotiin, reippaasti, hyvin jaksaa.
Mutta kukin määrittelee sen rattaiden tarpeen ihan itse oman lapsensa kohdalla. Meillä ei tarvita rattaita, ei missään. Ainoa tilanne, jossa voisin kuvitella laittavani ison esikoiseni rattaisiin on sellainen, että hän olisi tosi kipeä ja pitäisi päästä hänen kanssaan lääkäriin. Mutta tuolloinkin mentäisiin kyllä taksilla tai jonkun kyydillä, ei kävellen eikä rattailla.
Meidän naapuritalossa asuvillekin rattaat on ihan välttämättömät pitkällä kauppareissulla, lapsi täyttää jo 5 v ja on täysin terve. Se pitkä kauppareissu on tosin niin lyhyt, että meidän 1 v 10 kk poitsukin kävelee samalle kaupalle ja takaisin :D. Mutta se, mikä toiselle on pitkä ja hankala matka, ihan liian pitkä lapselle käveltäväksi, on toiselle lyhyt matka jonka lapsetkin kävelee tuosta vaan reippaasti, kun niille vaan antaa mahdollisuuden kävellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Provo:

Mie aion kuljettaa näitä omiani ainakin ala-asteen ajan rattaissa, yläasteella osaavat jo ehkä itse kävellä =) ja jos eivät, niin täytyy hankkia maitokärrit pitemmille matkoille..

höh kyllä nyt mä meinasin viedä likan ylä-asteellekkin rattaissa :whistle: mut minkäslaiset painorajat niissä oli,hmm..*raapii leukaa*

Siis vähän itsekästä, se kävelemään oppiminen pitää keskittää sinne 18 ikävuodesta eteenpäin.. :o vastuutonta, kamalaa! Antaisit sinäkin lasten olla lapsia.. hmph :saint:

Aikaahan siinä säästäis juu jos tuon pojan rattaissa kuskaisin päiväkotiin (meillä matkaa kilsan verran), mutta en kehtaa. :D
Talvella pulkka on kätevä, aina niin kauan kunnes nuo pikkutietkin hiekoitetaan. :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mun mielestä se raja menee 3,5v. Naurettavan näköstä kun on iso lapsi ängetty rattaisiin

Seisaallaanko se 3,5v nukkuu päikkärit???

Ei meillä ainakaan 3,5v nukkunu päiväunia rattaissa, ihan kuule kotona tai tarhassa ja ootteko aina menossa että sun iso pentu on rattaissa koko ajan

Enpä tiedä mikä on oikea vastaus MUTTA!!!
Muistakaa tuolla kylillä liikkuessanne että joskus on ihan oikea syy miksi isonnäköinen lapsi istuu rattaissa. Sairaudet yms.
Silloin ottaa päähän kun nämä ihanat mammat laukoo suureen ääneen että noin iso istuu rattaissa...

Ja toinen ryhmä on nämä aivo invalidit jotka parkkeeraavat invapaikalle ilman lupaa.
Jos on rivissä 6 autoa invapaikoilla melkein poikkeuksetta puolessa ei lupaa ole.

Mun mielestä se raja menee 3,5v. Naurettavan näköstä kun on iso lapsi ängetty rattaisiin

Meidän 3,5 v on nukkunut päikkärit ihan makuuasennossa, sängyssä. Ja jos ollaan keskustassa tms liikenteessä, ei nuku päikkäreitä lainkaan.

paljon yli 2-vuotias ei ainakaan meillä ole enää istunut rattaissa.

tuli vaan ap mieleen: eikö nimenomaan auraamattomia teitä pitkin olisi helpompaa kävellä kuin lykkiä rattaita??

Ei meillä ainakaan 3,5v nukkunu päiväunia rattaissa, ihan kuule kotona tai tarhassa ja ootteko aina menossa että sun iso pentu on rattaissa koko ajan

No ei meilläkään, ei ole nukkunut 1vuotiaasta ---> rattaissa jos ei ole nukahtanut kärryttely reissulla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

:o eikö teillä sänkyä ole?

Ei me sitä sänkyä lenkillä pidetä mukana... :snotty:

:laugh:

Enpä tiedä mikä on oikea vastaus MUTTA!!!
Muistakaa tuolla kylillä liikkuessanne että joskus on ihan oikea syy miksi isonnäköinen lapsi istuu rattaissa. Sairaudet yms.
Silloin ottaa päähän kun nämä ihanat mammat laukoo suureen ääneen että noin iso istuu rattaissa...

Ja toinen ryhmä on nämä aivo invalidit jotka parkkeeraavat invapaikalle ilman lupaa.
Jos on rivissä 6 autoa invapaikoilla melkein poikkeuksetta puolessa ei lupaa ole.

Lapsen sairautta ei tule moni ajatelleeksi.

Esitätkö vain tyhmää, vai oletko oikeasti?

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:

No eipä tuo mun likka hirvittävän iso vielä ole...

Ja mun samanikäinen tyttö on taas hirmu iso, mun mielestä ja tytönkin mielestä :). Johtunee siitä, että meillä on tuo pikkuvelikin: tyttö kasvoi isoksi yhdessä yössä kun veli syntyi. Jos joku erehtyy sanomaan pikkutytöksi, nousee kamala metakka: "eiku mä oon ISO!" :D

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
paljon yli 2-vuotias ei ainakaan meillä ole enää istunut rattaissa.

tuli vaan ap mieleen: eikö nimenomaan auraamattomia teitä pitkin olisi helpompaa kävellä kuin lykkiä rattaita??

No nopeammin päästään perille, kun mä työnnän rattaita ja likka istuu niissä. Kyllä likka kävelee hitammin kuin mä ja talvella joudutaan monesti lähtemään liikenteeseen kuuden aikaan enkä halua aikaistaa aamua entisestään.

Meillä lapsi on 2,5vuotias kun toinen syntyy, en aio enään ostaa rattaita esikoiselle vaan saa jo ajaa pyörällä siinä vieressä.

nimimerkillä kokemusta asiasta...Meillä syntyi kesäkuussa toinen lapsi ja tää eka täytti elokuussa kolme. Minähän ostin sitten kaksostenrattaat...no poika ei niissä kauheasti istuskellut. Kunnes sitten lähdin kävelylle ja otin sen pyörän pojalle mukaan jossa on vieläpä se työntökahvakin...eipä se niin helppoa ollut kun ei osaa poika jarruttaa, saatikka ohjata jos tulee esim. autoja tai ihmisiä vastaan. Nyt sitten ostin seisomalaudan ja siinähän poika viihtyy hyvin.

Mä en ota kantaa että minkä ikäsenä ei lasta enää sais laittaa rattaisiin, mutta osu tuossa eräänä päivänä silmään bussissa kun ulkomaalainen pariskunta tuli bussiin ja heidän n.6-vuotias lapsensa istui rattaissa. Hyvä että poika edes mahtui niin kärryihin, mutta kun ilmaseks pääsee, niin kai se lapsi ängetään niihin vaunuihin mahtu tai ei...

Esitätkö vain tyhmää, vai oletko oikeasti?

Saat itse päätellä :snotty: :snotty: :snotty:

Uusimmat

Yhteistyössä