Minkä ikäiset teillä tekee kotitöitä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettii

Vieras
Kun meidän kolmasluokkalaisen ei tarvitse kun siivota oma huone.. Täyttääkö teillä minkä ikäiset astianpesukoneen? Tyhjentää? Laittaa päälle vielä? Pesukone? Imurointi?

Mitä teidän lapset siis tekee, ja ikä?

(en nyt tarkoita 2-vuotiaiden lelujen keräämistä.. )

Meillä muksu tekee noita kaikkia pyydettäessä tai jopa omasta tahdostaan. Yleensä hän saa sitten siitä pienen rahan, joka kannustaa tekemään lisää oma-alotteisesti asioita. Hänellä kun on tietty asia, mihin haluaa rahaa kerätä. Tammikuussa täyttää 6v.

9v tyhjentää tiskikoneen ja vie roskat on sen hommia. Myöskin satunnaisesti syöttää junnun ja vaihtaa vaipan tekee myös ruokaa ja siivoilee tasoja yms.

1½v tyhjentää kans tiskikonetta, avustajan kanssa tietty :) tänään se imuroi innolla ja otti matot lattiasta :D

Meitin poju on liki 4v ja siivoaa oman huoneensa.Imuroi sen myös ite pääosin,jonka jälkeen mä viel immaan peräs.Vie astiat tiskialtaaseen,vaatteet pyykkikoriin.
Leipoo ja laittaa ruokaa mun apuna minkä osaa.
Kattaa pöydän jos pyydän.

Kyl meidän noi isommat jo kolmannelle ja aiemminkin tyhjentelivät pesukonetta veivät roskia ja sen semmoista. Nyt toi 6v:kin voisi enemmän yhteisiä hommia tehdä, mutta on nyt vähän hankalassa ikävaiheessa ja mä en millään jaksaisi pakotta tekemään, kun toinen ei mitään viitsisi.

Kolme 3 luokkalaista sekä 8 luokkalinen imuroi ja tyhjentää tiskikoneen vuorotellen.lista jääkaapin ovessa.rasti ruutuun kun työ tehty.
vanhin imuroi myös yläkerran kun on oma vuoro.
Omat huoneet siivoo ja peli-sekä leikkihuoneen siivous on myös listattu.Eli rasti ruutuun kun tehty..

Aika paljon musta tekevät ja tekevät ihan asiallisesti hommansa.

3 vee laittaa omat asitansa myös koneeseen kuten muukin perhe.
1,5 vee laittaa aterimet... :heart:

Vuodenvaihteessa 5 v ja 3 v täyttävät tekevät oman osuutensa kotitöistä.
Siivoavat toki lelunsa, pyyhkivät pölyjä, vievät astiansa tiskipöydälle/koneeseen, vievät roskat roskikseen, laittavat pyykkejä kuivumaan.

Poika on 2-vuotiaasta asti halunnut tyhjentää tiskikonetta, pyyhkiä pöytiä ja laittaa pyykkejä kuivumaan. Vie myös oma-alotteisesti roskat roskiin ja likapyykit pyykkikoriin =) Poika nyt siis 3v.

meillä vähän päälle 1v auttaa kovasti omasta halustaan. pyykkejä ripustaessa nostelee sukkia lattialta jotka sinne tippuvat jne. Vähäistä apua, mutta kiva, että lapsi oppii ja haluaa itse :)

Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Kolme 3 luokkalaista sekä 8 luokkalinen imuroi ja tyhjentää tiskikoneen vuorotellen.lista jääkaapin ovessa.rasti ruutuun kun työ tehty.
Omat huoneet siivoo ja peli-sekä leikkihuoneen siivous on myös listattu.Eli rasti ruutuun kun tehty..

Voi kamala, millähän mä saisin tuon meidän laiskurin tekemään :/

5v. tyhjentää astianpesukonetta ja 3v. täyttää pyykkikonetta ja ojentaa pyykkejä kun laitan niitä kuivumaan, omasta tahdostaan tietenkin. Mutta 5v myös lajittelee illalla päivän pyykkinsä, eli pitkiksiä voi käyttää vielä seuraavan päivän, ja muut vie itse pyykkiin ja pitkikset kaappiin, sama homma kun tullaan pihalta, vaatteet menee paikalleen. Ja jos ottaa vessapaperirullasta viimeiset paperit, niin tuo sen hylsyn roskiin, tällaisia pieniä asioita jotka kuitenkin auttavat ja ilahduttavat :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja miettii:
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:

Voi kamala, millähän mä saisin tuon meidän laiskurin tekemään :/

kuka sulla laiskuri...??
mun esikoisen ikäinenkö?
Poika on aina tehnyt kotihommia ihan mieluusti,välillä keskusteltu kyllä mutta ne vaan pitää tehdä.Ja oon perustellut että ajallisesti ei ole pitkä juttu,sen verran jokainen muksu voi panostaa meidän yritykseen.

Ja sitte mulle jää aikaa enemmän tehä heidän kanssaan jotain.Pelata korttia tms...
Kaksosista poika pesi lattiat viimeks ihan ite imuroinnin jälkeen.Ja sitten äippä leipoi kakun!!

Yhteistyössä