Minkä ikäiset teillä saa nousta itse ylös aamuisin ennen vanhempia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

....

Vieras
En tiedä onko maailma tässäKIN asiassa muuttunut melkoisesti... miehen kanssa pieni näkemysero.

Mutta meillä on 3 v täyttävä lapsi, joka herää usein ennen vanhempia ja vauvaa. Minusta alkaa olla siinä iässä kun hänelle voi jo sanoa että nouse ylös ja mene (viereiseen huoneeseen) leikkimään rauhallisia leikkejä, kunnes muut herää. Eli opettaa jo pientä omatoimisuutta. Ja meillä ei siis vanhemmat todellakaan nuku puolille päivin, vaan lapsi herää usein jo ennen kuutta....

Itse kun tuossa iässä nousin jo ihan itsekseen ylös ja pistin muumit pyörimään, otin jopa itselleni aamupalaa... sisarusten kanssa leikittiin kunnes vanhemmat heräsi. Lapset toki on yksilöitä tässäkin asiassa, mutta uskon että on osaltaan myös opettamis/paapomiskysymys. Ei tuon ikäisen minusta kuitenkaan tarvitse vielä itseään ruokkia, itse herään kuitenkin viimeistään seiskalta ja kuulolla olen koko ajan kun meillä on pieni asunto.

Ei meillä ole koskaan herätty lapsen kanssa aamulla aikaisin, vaan aikuinen jatkanut unia joko sohvalla tai sängyssä aamupalan annon jälkeen ja lapsi leikkinyt pienempänä sängyssä vieressä ja isompana lattialla.

2,5-vuotiaasta alkaen on osannut itse ottaa jotain pientä aamupalaa, kuten banaanin ja omenan pöydältä.

Meillä 3 ja 5 vuotiaat heräävät välillä yksin ihan nätisti. Pienempi käy yleensä ensin vieressä pyörimässä ja menee sitten omaan huoneeseen leikkimään. Isompi saattaa mennä suoraan alakertaan katsomaan lastenohjelmia, kun ylettää laittaa telkkarin päälle. Saatan nukkua tunninkin siinä vielä ja sitten menen keittämään puuron. Lapset eivät ota itse aamupalaa.

Siis kai tässä nyt on kysymys siitä, että minkä ikäisten kanssa vanhempien ei ole pakko nousta? Eihän ketään voi sängyssä pakottaa olemaan?

Mut juu, siinä vajaa kolmivuotiaina osasivat hipsiä itse keittiön kautta olkkariin ja painella videon päälle. Pöydälle oli illalla jätetty vesilasi ja pientä purtavaa, banaania vaikka. Ja video oli oikeassa kohdassa, senkun painoi päälle.

Mä sain sit heräillä rauhassa ja/tai imettää pienempää lapsosta.

3 ikävuoden kieppeillä.
Itse olin 3 ja velipoika 6 kun huomasimme aamuyöstä että talven ensilumi oli satanut. Puimme haalarit päälle, hipsimme pihalle- miljoonakaupungissa sijaitsevan kerrostalon 9. kerroksesta. velipoika oli näppäränä jättänyt lapun että tulemme kello kuusi. Muistan että yritimme laskea pyllymäkeä yhden huoltoaseman vieressä olevalla nurmikumpareella...

O_o

Mä luulin että on ihan normaalia herätä yhtäaikaa pienten lasten kanssa ja vain harvat (ja vastuuttomat) jatkavat vain uniaan lapsen hereillä olosta huolimatta. Jos lapsi herää paljon ennen kuutta, niin se lapsi pitää laittaa uudelleen nukkumaan tai myöhästyttää nukkumaanmenoa illasta. Ja joka tapauksessa vanhemman tehtävä on herätä samaan aikaan kuin lapsikin eikä "nukkua niin pitkään kuin nukuttaa".

Mihin tää maailma on menossa?

[QUOTE="huh";30732833]O_o

Mä luulin että on ihan normaalia herätä yhtäaikaa pienten lasten kanssa ja vain harvat (ja vastuuttomat) jatkavat vain uniaan lapsen hereillä olosta huolimatta. Jos lapsi herää paljon ennen kuutta, niin se lapsi pitää laittaa uudelleen nukkumaan tai myöhästyttää nukkumaanmenoa illasta. Ja joka tapauksessa vanhemman tehtävä on herätä samaan aikaan kuin lapsikin eikä "nukkua niin pitkään kuin nukuttaa".
Mihin tää maailma on menossa?[/QUOTE]

No toki herääminen ja nouseminen on ihan helppoa, kun on vain yksi lapsi. Mutta jos kakkonen syntyy kun eka on parivuotias, voi todella olla "pakko" imettää nuorempaa vaikka vanhempi jo nousi. Ja kun siinä sen kymmenen minuuttia imettelee ja hoksaa että noinhan se vanhempi osasi ihan ite avata töllön ja alkaa katsoa lastenohjelmia, huomaa väkisinkin itsensä tarpeettomaksi.

Sit voi paikkailla univelkoja, jos nuorempikin nukkuu pidempään. Ja ei huolta, kyllä se vanhempi/ne vanhemmat osaavat tulla herättämään jos vanhempaa kaipaavat.

Ei meillä kukaan lasta pakota nukkumaan, siis esim. mitään "ei saa nousta sängystä ylös ennen klo. 6.30" sääntöjä ei meillä harrasteta.

Minusta taas maailma on menossa vähän hulluun suuntaan, jos muka 3 v menee siitä rikki että sille sanotaan että nouse vaan leikkimään, muut lepää vielä hetken aikaa. (missä sanoin että nukutaan niin pitkään kun nukuttaa? en missään, totesin jo että herään itsekkin aikaisin ja yleensä vain lepäilen sängyssä kun esikoinen on herännyt, imettelen vauvaa ja näin) Ja oikeasti vähän järkytyin, kun googlailin asiaa ja löysin keskusteluja joissa vanhemmat pohtii osaako heidän eka- tai tokaluokkalaiset nousta itse ylös sängystä, tehdä aamupalaa ja kouluunlähtövalmisteluja ilman että äiskä ja iskä pitää koko ajan tyyliin kädestä kiinni...

Puuhaan lasten kanssa paljon, mutta minusta omatoimisuus on ihan hyvä juttu ja 3-vuotias voi sitä jo pikkuhiljaa alkaa pikkuasioissa opettelemaan (esim. nousee ylös sängystä, menee viereiseen huoneeseen, pistää valon päälle ja ottaa lelut esille).

-ap-

• Tykkää
Reactions: TiiBii
meillä 3 vee herää n. 6.30 ja kipittää alakertaan olkkariin, ja mä laitan piirretyt pyöriin ja kömmin 6kk viereen vielä hetkeks. yleensä vauva herää siinä 7-7.30 jollon minäkin nousen ylös ja alan laittamaan aamupalaa :) jos 3 vuotiaalle tulee nälkä, hän kyllä yltää ottamaan esim banaanin ja mutustelee sitä siinä sitten iloisena :)

Mulla 3-v ja 2-v alkoivat syksyllä nousta aamulla niin, etten vieläkään tiedä monen aikaan ne oikeasti viikonloppuna nousevat. Vanhempi tuijottaa aamun lastenohjelmat, pienempi jatkaa omia leikkejään siitä mihin illalla jäi. Vanhempi osaa kiivetä kaapille ottamaan keksit aamupalaks (saarnattu on, ettei saa ottaa ilman lupaa) tai ottaa jääkaapista jotain jos haluaa. Nuorempi tulee yleensä ysin molemmin puolin herättämään, kun alkaa olla nälkä ja jano. Usein nukahtelen myös pikkukakkosen aikaan illalla (on uniongelmia) ja hyvin on sama kaava toistunut.

Meillä 1 v 7 kk lähtee sängystä aamulla yksin ja touhuaa omiaan tunnin. Olen kyllä hereillä ja kuulostelen mitä tekee mutta tähän saakka on ollut sama vaikka olisin nukkunut. Herään jos alkaa itkeä jostain syystä.

Illalla olen kerran nukahtanut ennen lasta ja silloin en helposti herää. Oli touhunnut omiaan kun mies tuli kotiin.

Muutaman kuukauden päästä ei varmastikaan tarvitse enää vahtia. Mutta lapset ovat erilaisia. Tämä on omatoiminen ja varovainen tapaus.

Meidän vähän vajaa 4-vuotias herää usein ennen kuutta, joka on hiukan liian aikaista vanhemmille. Nykyään saa itse ottaa jääkaapista jukurttia ja syödä, sen jälkeen leikkiä tai katsoa Yle Areenalta lastenohjelmia. Osaa itse laittaa lastenohjelmat päälle ja hoitaa muutkin asiat, ainoastaan kakan tullessa tarvii pyyhkijän.
Toki me vahemmat vain torkumme, jos sitäkään. Jos lapsella on jotan asiaa, tulee sen kyllä kertomaan meille.

Oisko tuo ollut jonkun vajaa 4v, kun rupesi aamuisin (jos herää ennen mua) tulemaan viereeni katsomaan iPadilta ylen lastenohjelmia. Nyt ikää vähän reilu 5v ja edelleen toimitaan näin tai sitten lapsi leikkii huoneessaan. Itse ei ota aamupalaa, vaan herättää jos on nälkä, yleensä kylläkään ei nälkä tule ennen kun herään.

Eiköhän nääkin ole niitä juttuja, jotka menee lapsikohtaisesti: toiset pärjäävät hetken aamuisin ilman valvontaa eivätkä keksi mitään hölmöilyjä. Sitten taas jotkut (kuten minä ja siskoni) herää aamulla niin hiljaa, ettei kukaan edes kuule ja väsää kaikkea kamalaa, käy kaapeilla ilman lupaa jne.

Tyttö siirtyi vähän alle 2-vuotiaana sellaiseen sänkyyn, josta pääsi itse pois. Monesti heräsi ennen mua, eikä siis tullut herättämään. Touhusi omiaan. Monesti mietin, että mitähän jos keksii jotain älytöntä tai vaarallista, mutta onneksi mitään ei sattunut. Kerran oli tyhjentänyt vaatekaapista monta koria huoneensa lattialle.

Lapsuudessa minä ja pikkusisko herättiin / noustiin lauantai-sunnuntai-aamuisin aina ennen vanhempia. Mentiin olohuoneeseen, laitettiin telkkari ja videot päälle ja katottiin piirrettyjä (miettikää, me katottiin piirrettyjä, nykyajan lapset katselee ANIMAATIOITA).

Kuitenkin, homma oli silloin tosi simppeli. Paina tosta, tosta ja tosta ja pidä volyymit lounaassa. Eli telkkari ei saanut huutaa.

Meillä oli toki silloin pieni talo, olisko 110 neliötä (nykyäänhän kaikilla on se 250 neliöö). Et siinä mielessä vanhemmat tavallaan oli kuulolla ja melkeinpä näkösälläkin koko ajan kun makkarin ovet oli aina auki. Siinä sitten odoteltiin että vanhemmat nousee ja alkoi tekemään aamupalaa.

Oikeasti tiedän tasan tarkkaan että äitee oli heränny jo ennen viittä, hakenu postin ja keittäny aamukahvin ja painunu takasin sänkyyn pötköttään. Ne vaan huijas että ne nukkuu.

Ikää meillä siskoilla tuolloin 2-6 vuotta -> 8-12 ikävuoteen asti.

Mä olen kerran pilkopimeänä aamuna herännyt siihen kun alle kaksi vuotias nakkaa mun päälle rasiallisen viinirypäleitä. Ainoa ongelma oli tullut siitä ettei saanut rasiaa auki, se että rypäleet olivat keittiön yläkaapin ylähyllyllä oli ollut vain pieni hidaste.
Otin itkuhälyttimen uudestaan käyttöön, että havahduin kun taapero nousi sängystä.

Ei meilläkään oo harrastettu noita "pakko olla sängyssä tiettyyn kellonlyömään asti"-juttuja. Eikä tuota koskaan ole saanu edes vauvana uudelleen nukkumaan kun se heräsi aina klo 5. Yhessä lapsuuden yökyläpaikassa oli sääntö että ei saanu nousta sängystä ennen tiettyä aikaa ja se oli tuskaa!

Meidän poika kohta 5 vuotias ja olisin jo pitkän aikaa antanut herätä ennen vanhempia mutta ei pysty siihen. Herää ensinnäkin melkein aina itkien ja siinä pitää silitellä ja heräillä varoen. Olen odottanut kuin kuuta nousevaa sitä, että itse saa jatkaa unia ja lapset vaan heräävät ja alkavat leikkiä.

[QUOTE="huh";30732833]O_o

Mihin tää maailma on menossa?[/QUOTE]

Miksi vanhemman tehtävä on herätä samaan aikaan kuin lapsikin? Siis sinun mielestäsi, oikeastihan näin ei ole, mutta mielenkiinnosta haluaisin kuulla perustelut.

Itse tunnen lähinnä sellaisia vanhempia, jotka nukkuvat vielä lasten herättyä, vaikka viime vuosina onkin ilmeisesti lisääntynyt (kaiken muun turhan hössötyksen lisäksi) tuo kannattamasi tapa herätä aina lasten kanssa samaan aikaan, vaikka mitään todellista tarvetta moiselle ei olisikaan.
Tuossa valossa ymmärtää kyllä, miksi vanhemmuus on joidenkin mielestä todella rajoittavaa ja rankkaa, elämä muuttuu ihan sikana eikä edes nukkua saa kunnolla tai katsella yömyöhään puolison kanssa leffaa.
Kai toi on sitä paljon puhuttua "curling-vanhemmuutta".

Ei meillä kukaan lasta pakota nukkumaan, siis esim. mitään "ei saa nousta sängystä ylös ennen klo. 6.30" sääntöjä ei meillä harrasteta.

Minusta taas maailma on menossa vähän hulluun suuntaan, jos muka 3 v menee siitä rikki että sille sanotaan että nouse vaan leikkimään, muut lepää vielä hetken aikaa. (missä sanoin että nukutaan niin pitkään kun nukuttaa? en missään, totesin jo että herään itsekkin aikaisin ja yleensä vain lepäilen sängyssä kun esikoinen on herännyt, imettelen vauvaa ja näin) Ja oikeasti vähän järkytyin, kun googlailin asiaa ja löysin keskusteluja joissa vanhemmat pohtii osaako heidän eka- tai tokaluokkalaiset nousta itse ylös sängystä, tehdä aamupalaa ja kouluunlähtövalmisteluja ilman että äiskä ja iskä pitää koko ajan tyyliin kädestä kiinni...

Puuhaan lasten kanssa paljon, mutta minusta omatoimisuus on ihan hyvä juttu ja 3-vuotias voi sitä jo pikkuhiljaa alkaa pikkuasioissa opettelemaan (esim. nousee ylös sängystä, menee viereiseen huoneeseen, pistää valon päälle ja ottaa lelut esille).

-ap-
Itselleni lapsen omatoimisuus merkitsee jotain ihan muuta, kuin telkkarin tuijottamista...

Mä olen ihan alusta asti torkkunut vaikka vauva/lapsi on herännyt. Laitan piiretyt pyörimään ja kahdeksaan asti jatkan lepoa. Sitten on aamupala-aika ja pitää nousta ylös. Sen jälkeen vielä lepäilen ihan rauhassa. Olen tosin koko ajan samassa huoneessa lapsen kanssa.

Yhteistyössä