Minkä ikäiset teillä on oppinut ajaan ilman apupyöriä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja määä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä pienikokoinen kohta 6v. jolla vielä apupyörät, yritettiin kyllä, mutta huusi kuin syötävä ja kieltäytyi menemästä enää pyörän selkään, joten ajateltiin odottaa vielä jonkun aikaa, niin kuitenkin että viim. ennen ekalle luokalle menoa oppis polkemaan ilman appareita.
 
[QUOTE="vieras";28494686]Meidän lapsi ei kaksivuotiaana olisi edes jaksanut polkea niin lujaa, että olisi voinut pyörällä tasapainossa pysyä. Hyvä jos polkimille yltänyt! Hei miten muuten on edes tullut mieleen alle 2 v opettaa ajamaan ilman apurattaita? Itse antaisin kolmi-neliuotiaaksi ihan huoleti ajaa apurattailla ja vasta sitten edes kokeilisin lapsen kanssa apurattaitta ajoa.[/QUOTE]

Meillä ei ns opetettu mitenkään ja pyörässä ei ollut alunperinkään apupyöriä. Pyörä oli talon seinustalla odottamassa tytön kasvamista pyöräikään,mut hän vaan sen otti ja itse opetteli. Kyllähän sitä pyörää hänelle joku piti pystyssä välillä,mut itse tosiaan opetteli muiden lasten mukana.

Kyllähän noita 10" on edelleenkin myynnissä joten jokainen voi itse opettaa lapsena ajamaan periaatteessa minkä ikäisenä vaan.
Pitääkö harjoittelu aloittaaa vasta 3-vuotiaana vai?
 
Yleensä lapset on lähempänä 3 vuotta kun edes oppivat polkemaan pyörää, saati ajamaan ilman appareita....
On tainut aika kullata muistot jonkun kohdalla ja vähän liioittelua tuo ajamaan oppiminen 1,7kk iässä ilman appareita. Siinä kun täytyy jo melkosen taitavasti osata polkea ja ohjata jotta se ajaminen onnistuu. Melkoinen ihmelapsi jos tuon ikäisenä sellaiseen pystyy.... ;)
 
[QUOTE="vieras";28495809]Yleensä lapset on lähempänä 3 vuotta kun edes oppivat polkemaan pyörää, saati ajamaan ilman appareita....
On tainut aika kullata muistot jonkun kohdalla ja vähän liioittelua tuo ajamaan oppiminen 1,7kk iässä ilman appareita. Siinä kun täytyy jo melkosen taitavasti osata polkea ja ohjata jotta se ajaminen onnistuu. Melkoinen ihmelapsi jos tuon ikäisenä sellaiseen pystyy.... ;)[/QUOTE]

Älä ny, ku sehän kävelikin jo 6 kk iässä.
 
[QUOTE="vieras";28495809]Yleensä lapset on lähempänä 3 vuotta kun edes oppivat polkemaan pyörää, saati ajamaan ilman appareita....
On tainut aika kullata muistot jonkun kohdalla ja vähän liioittelua tuo ajamaan oppiminen 1,7kk iässä ilman appareita. Siinä kun täytyy jo melkosen taitavasti osata polkea ja ohjata jotta se ajaminen onnistuu. Melkoinen ihmelapsi jos tuon ikäisenä sellaiseen pystyy.... ;)[/QUOTE]


Tämähän ei nyt ihan tavatonta kuitenkaan ole ja siihen ei tarvita mitään ihmelasta.
Lapseni on kyllä tehnyt monet asiat hyvin pinenä jo esim kävelemään oppimisen, uimisen.
Jos aikaisin oppiminen on ihmelapsimittari niin sitten laseni sellainen on :D ja ylpeä hänestä.

Mistä johtuu,että sinä et usko asiaa? Et ole ainoa, tällaisia sinunkaltaisia tapauksia on ollut aikaisemminkin,silloin kun lapsi oli pieni, kunnes näkivät itse.
Miksi hieman erilaisuutta on vaikea hyväksyä? paitsi jos on jotenkin jälkeenjäänyt
 
meillä kans poika oli tuon 1.7v kun polki ilman appareita ja kävelemään lähdettiin meilläkin tosi aikasin ja sisko halusi opettaa ajamisen ja hyvinhän tuo meni.
 
Mäkin tiedän, mutta ikävä kyllä lapsella oli selkä sitten peenä jo 14-vuotiaana. En muista, mikä se juttu tarkalleen ottaen oli, liittyi kuitenkin tuohon aikaisin kävelemään lähtemiseen. Selkä ei vissiin kuitenkaan ollut siihen tuossa iässä vielä valmis tai jotain.
Ystävättereni muksulle tuli pahat länkisääret juurikin sen takia kun lähti kävelemään 6kk iässä.
 
Tyttöni on nyt 17 ja ei ole mitään ongelmia aikaisin kävelemiseen lähtemisen takia. Ei silloin kukaan siitä mitään muuta sanonut kuin että onpa aikaisin. Tänä päivänä varmaan eri juttu,että tutkitaan tarkemmin
10" pyörän polkimille ylettää
 
Alkuperäinen kirjoittaja hyvin pienenä;28495843:
Tämähän ei nyt ihan tavatonta kuitenkaan ole ja siihen ei tarvita mitään ihmelasta.
Lapseni on kyllä tehnyt monet asiat hyvin pinenä jo esim kävelemään oppimisen, uimisen.
Jos aikaisin oppiminen on ihmelapsimittari niin sitten laseni sellainen on :D ja ylpeä hänestä.

Mistä johtuu,että sinä et usko asiaa? Et ole ainoa, tällaisia sinunkaltaisia tapauksia on ollut aikaisemminkin,silloin kun lapsi oli pieni, kunnes näkivät itse.
Miksi hieman erilaisuutta on vaikea hyväksyä? paitsi jos on jotenkin jälkeenjäänyt
Kyllä tuo melko tavatonta on.
Työssäni tapaan paljon lapsia ja sillä tuo pyörällä ajo kuulostaa tuon ikäiseltä uskomattomalta suoritukselta ja sillä hieman kyseenalaistan asian. ;)

Siis lapsi ihan ajoi lenkkiä pyörällä, ilman että kukaan avusti???
Tuon ikäisen lapsen kun on aika vaikea vielä hallita kahta asiaan yhtä aikaa, polkea polkimilla (kuinka lapsi yletti?, missä vaiheessa oppi polkemaan, koska sekin on jo haastavaa tuon ikäiseltä? ) ja ohjata ratista. (yleensä kun vielä lähempänä neljää vuotta olevat lapsetkin kääntävät ohjaustankoa katseen mukana. On siis sekin jo melkoisen haastavaa) Mitenkäs jarruttaminen onnistui tuon ikäiseltä jos ajeli ihan omin päin pihassa lenkkiä?

Erillaisuutta ei ole vaikea hyväksyä. Kyseenalaistan vaan asian jo sen perusteella mitä lapsista tiedän. ;)
 
[QUOTE="vieras";28495925]Kyllä tuo melko tavatonta on.
Työssäni tapaan paljon lapsia ja sillä tuo pyörällä ajo kuulostaa tuon ikäiseltä uskomattomalta suoritukselta ja sillä hieman kyseenalaistan asian. ;)

Siis lapsi ihan ajoi lenkkiä pyörällä, ilman että kukaan avusti???
Tuon ikäisen lapsen kun on aika vaikea vielä hallita kahta asiaan yhtä aikaa, polkea polkimilla (kuinka lapsi yletti?, missä vaiheessa oppi polkemaan, koska sekin on jo haastavaa tuon ikäiseltä? ) ja ohjata ratista. (yleensä kun vielä lähempänä neljää vuotta olevat lapsetkin kääntävät ohjaustankoa katseen mukana. On siis sekin jo melkoisen haastavaa) Mitenkäs jarruttaminen onnistui tuon ikäiseltä jos ajeli ihan omin päin pihassa lenkkiä?

Erillaisuutta ei ole vaikea hyväksyä. Kyseenalaistan vaan asian jo sen perusteella mitä lapsista tiedän. ;)[/QUOTE]

No minä tiesän kaksi muuta ketkä on oppineet ajamaan alle kaksi vuotiaana ja siksi en sitä en niin tavattomana varmaankaan pitänyt.

Lapsi ajoi maalaistalon pihalle pyörällä navettaa ympäri muiden lasten kanssa ja ilman apupyöriä ja avustajaa. Kyllä siinä joskus oli avustajakin ja toiset lapset avusti lähtöön,mutta pääsääntöisesti lapsi oppi ihan itse.
Tarkistin juuri neuvolakortista,että tyttö on ollut 87 cm pitkä 1,5 vuotiaana ja painanut 12,1 kg
Jarruttaminen kävi niin,että laittoi jalat maahan ja raahasi niitä maahan, ei siis osannut heti alkuun jarruttaa niin kuin pyörällä jarrutetaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hyvin pienenä;28494395:
Tyttö lähti kävelemään 6kk ikäisenä :)

Ohhoh! Onpas ollut aikainen lapsi! Mä kun luulin, että veljen poika, joka rupes 8 kuisena kävelee, oli jotenkin aikainen :D Ja noista pyöräilijöistä ajattelin et 3-vuotias on todella aikaisin oppinut, mut et alle 2-vuotiaana :O

Joo mut vastaus kysymykseen:
4-vuotiaana
2-vuotias opettelee vasta polkemaan.
 

Yhteistyössä