Minkä ikäiset lapset osaavat syödä itse?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 1-vuotiaan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
taisi olla siinä 1,5-2v välillä - siis niin että se homma hoituu järjellisessä ajassa ja siten että koko pöytä ei ollut kuin ruokaräjähdyksen jäljiltä.

Joojoo, ihan liian myöhään aloin opettaa - vrmasti joku kerkiää kommentoimaan. Mutta toisaalta, he on nyt ihan normaaleja ihmisen alkuja. 10v, 7v ja 4v.... ja osaavat syödä ;)
 
  • Tykkää
Reactions: HyäkkäysVaunu
Meidän esikoinen rupesi syömään itse vasta 2,5-vuotiaana, kun totesin, että ole sitten syömättä, jos et itse viitsi. Keskimmäinen söi itse alle 2-vuotiaana ja nuorimmainen ei suostu koskemaan lusikkaan ollenkaan. Ikää nyt 2v 9 kk.

On muuten kätevä tapa saada ruokapöydässä tuon kuopuksen väärässä paikassa pyörivät kädet pois, kun ottaa kädestä kiinni ja ohjaa lusikkaa kohti. Vauhdilla lähtevät alas ja siellä pysyvät. :D
 
...tää on niitä asioita elämässä josta turhaa stressiä ei kannata ottaa. Antaa tutustua lusikkaa rauhassa - oikeasti, en ole tavannut yhtään aikuista kun ei osaisi lusikkaa käyttää. Oli sen homman sitten oppinut alla 1v tai vasta 3 vuotiaana. Tokko edes kovin traumaattista on ;)
 
[QUOTE="tiuku";26427487]taisi olla siinä 1,5-2v välillä - siis niin että se homma hoituu järjellisessä ajassa ja siten että koko pöytä ei ollut kuin ruokaräjähdyksen jäljiltä.

Joojoo, ihan liian myöhään aloin opettaa - vrmasti joku kerkiää kommentoimaan. Mutta toisaalta, he on nyt ihan normaaleja ihmisen alkuja. 10v, 7v ja 4v.... ja osaavat syödä ;)[/QUOTE]

Samoilla linjoilla. Moni kauhistuu nyt kun kerron, että meillä lapsi 1v 9 kk on vasta nyt alkanut syödä itse. On osannut tekniikan noin 10 kk iästä (siis osannut laittaa itse lusikan suuhun) mutta vasta nyt hommassa on vähän järkikin mukana eli nimenomaan että ruokailu sujuu suht hyvään tahtiin eikä ruokaa heitellä lusikalla olan yli ym. Olisi lapsi varmaan jo aiemminkin osannut syödä "oikein", mutta herättiin kokeilemaan vasta nyt kun lapsikin pitkästä aikaa osoitti mielenkiintoa lusikkaa kohtaan.
 
[QUOTE="tiuku";26427487]taisi olla siinä 1,5-2v välillä - siis niin että se homma hoituu järjellisessä ajassa ja siten että koko pöytä ei ollut kuin ruokaräjähdyksen jäljiltä.

Joojoo, ihan liian myöhään aloin opettaa - vrmasti joku kerkiää kommentoimaan. Mutta toisaalta, he on nyt ihan normaaleja ihmisen alkuja. 10v, 7v ja 4v.... ja osaavat syödä ;)[/QUOTE]

Samoilla linjoilla. Moni kauhistuu nyt kun kerron, että meillä lapsi 1v 9 kk on vasta nyt alkanut syödä itse. On osannut tekniikan noin 10 kk iästä (siis osannut laittaa itse lusikan suuhun) mutta vasta nyt hommassa on vähän järkikin mukana eli nimenomaan että ruokailu sujuu suht hyvään tahtiin eikä ruokaa heitellä lusikalla olan yli ym. Olisi lapsi varmaan jo aiemminkin osannut syödä "oikein", mutta herättiin kokeilemaan vasta nyt kun lapsikin pitkästä aikaa osoitti mielenkiintoa lusikkaa kohtaan.
 
Mä annoin syödä vasta 2 vuotiaana itse ja eipä siitä lapselle haittaa ollut.

Ihana kuulla. Minä kun olen potenut jonkinlaista syyllisyyttä siitä, että meillä tosiaan 1v 9 kk lasta on tähän saakka syötetty 100% ja edelleen esim. puurot syödään täysin äidin tai isän syöttämänä. Esim. kun täällä kaksplussallakin ihmiset kertoo kuinka heidän Rulla-Katariina on syönyt itse kaikki päivän ruokailut 11 kk iästä alkaen.
 
Meillä tyttö 1v 10kk ja on n. 3kk syönyt onnistuneesti itse. Sitä ennen esim. puurolusikka kääntyi väärinpäin, ennen kun suuhun lusikan laittoi. Puuro valui ruokalappua pitkin :) Nyt lusikka menee oikein päin suuhun ja ruokailu onnistuu hyvin. Maidon juo normaalista mukista, ei enää nokkamukia olla pitkään aikaan käytetty.
 
Meillä esikoinen alkoi syödä itse kunnolla siinä vajaa parivuotiaana, kun nuorempi syntyi eikä ollut aikaa enää syöttää esikoista. Hoidossa oli kyllä jo syönyt itse jostain n. 1,5-vuotiaasta alkaen, mutta kotona kun ei muutenkaan syönyt oikein mitään niin homma meni aina ihan oelleilyksi.

Nuorempi on nyt 1v3kk eikä toivoakaan että söisi itse (lusikalla), ei olla vielä oikeastaan edes ruvettu harjoittelemaan. En jaksa sitä sotkua, sotkua riittä nytkin(kun syö pääasiassa käsin) ihan tarpeeksi ja vaatteita saa vaihtaa niin itseltä kuin lapseltakin ja lattiaa mopata joka aterian päälle. Jos antaa puurolautasen eteen ja lusikan käteen niin viskaa ensimmäisenä lusikan nurkaan ja upottaa nyrkin sinne puuron sekaan ja alkaa mättää puuroa lattialle, tai viskaa koko lautasen menemään. Syötettynä saattaa kuitenkin syödä vaikka koko lautasellisen. Sit kun hommaan alkaa olla jotain mielenkiintoa niin ruvetaan harjoittelemaan...
 
Meidän esikoinen, nyt 2v3kk, aloitti syömään itse lusikalla noin 1v8kk. Tosin, todella suttuisesti, luonnollisestikin. Vielä menee ruoka pääsääntöisesti lusikalla tai sormin, haarukkaa harjoittelee käyttämään. Tekee hieman vähemmän sotkua nyt. Saa opetella omalla tahdillaan.
 

Yhteistyössä