Minkä ikäisenä olette ottaneet lapset mukaan ruanlaittoon/leipomiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MillaVanilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

MillaVanilla

Aktiivinen jäsen
25.06.2010
1 972
0
36
Olen ollut viimeaikoina lapsenlikkana tokalle menevälle tytölle. Pari kertaa ollaan tehty jo ruokaa yhdessä, tänään viimeksi. Annoin tytön tehdä itse (pienellä avustuksella) valmispussikastikkeen (johon piti laittaa neste ja vaan kiehauttaa). Likka tykkäsi ja oli tosi ylpeä kun teki ihan itse kastikkeen alusta loppuun ja siitä tuli hyvää. :)

Kuulemman ei ole ennen tehnyt juurikaan ruokaa vanhempiensa kanssa. Päätettiin huomenna pitää oikea leipomis- ja ruanlaittopäivä, ja innoissaan se muksu oli ajatuksesta. :)

Itse muistan kuinka mua harmitti kun äiti ei ottanut mua mukaan ruanlaitto touhuihin (sille oli tosi tärkeää miten ja missä järjestyksessä) ruokaa tehdään. Sitten kun mulle siunaantuu lapsia, niin otan ne varmaan jo taaperoikäisistä mukaan meininkeihin. :)

Meillä on aloitettu tuossa kaksi vuotiaan korvilla. Silloin on ekat pullat pyöritetty ja ekat itse tehdyt rahkat sekoitettu ja syöty! Meillä tykätään ruuanlaitosta ja kovasti, isommat tappelevat vuoroistaan mutta onneksi meillä on nyt tarpeeksi pitkä ja iso pöytä, jonka ääreen mahtuvat kaikki kolme puuhastelemaan :).

Just tottuneesti 1½ vuotiaat kaksoset sekoitteli jauhoja ja kuiva-aineita. 3v paloitteli margariinin sulatusta varten. 3v kaatoi myös taikinan pellille. Ja kohta meillä on pannaria iltapalaksi :P

Heti kun tarpeeksi tukevasti seisovat pirttipöydän tuolilla ja osaavat lusikkaa pyörittää ovt päässeet mukaan jauhoja ja taikinaa sekoittamaan. Iän ja taitojen karttuessa on sitten hiukan muutakin annettu tehdä :)

Jokainen kolmesta lapsesta on ollut suurinpiirtein 1,5v kun on ekat piparit leivottu. Ja pian sen jälkeen pullaa sun muuta.
Sitten n 3v eteenpäin lapset on auttanut ruoanlaitossa. Esim kasannut lasagnen tai makaronilaatikon. Tai ovat mitanneet ryynit kaurapuuroon ja kaataneet ne itse kattilaan jne.
N 4v eteenpäin ovat saaneet itse leikata kurkkua, tomaattia, paprikaa jne
Paistamisen suhteen olen ollut varovainen, kun pelkään että rasvaa roiskuu. 8v esikoinen on nyt ensimäisiä kertoja saanut paistaa jauhelihaa jne.

Mitähän olisi ollut tyttö, jotain 1-2v väliltä. Nyt 3v:nä leipomisessa avustaa mittaamalla aineksia kulhoon, sekoittamalla, pyörittelee pullia jne. Nyt vasta uskallan antaa terävää veistäkin kokeilla, tai no en olisi edes uskaltanut kun äitini opetti. Eli kurkkua, tomaattia pilkkoo vahdittuna. Kuuman hellan ääreen en uskalla kyllä päästää häärimään, kuitenkin sen verran pieni.

heti kun ovat kyenneet siihen ja osoittaneet mielenkiintoa, Eli oliskohan joskus yhdenvuoden korvilla. Onhan se keittiö aika kaaoksessa sen jälkeen kun 1vuotias mättää jauhoja tunteella, eikä pullatkaan kauhean kauniita ole.

Mutta ihan itse tehty. Lapset nyt 2v 5v ja 6v ja siistimmäksi on touhu käynyt ja reippaasti osallistuvat kaikkkiin muihin kotitöihin paitsi leikkihuoneen siivoukseen. Mikähän siinä on että sen kanssa on aina väitettävä vastaan???

Olin innostunut ruoanlaitosta jo 5-vuotiaana. Patakakkonen oli lempiohjelmiani. Silloin ei annettu. Sitten kokkasinkin vasta 27-vuotiaana jos ei nuggettien paistoa ja perunankeittämistä ynnä ranskalaisten ja makkaran paistamista lasketa.

Olin myös innostunut rakennushommista kun taloa tehtiin koko perheen voimin. Olin tietysti liian pieni eli 8-vuotias. Minun sanottiin olevan tiellä. Sen jälkeen on laiskottanut kaikki hommat ja toista taloa rakennettaessa (jep, harvinaista mutta näin tapahtui) ruuvailin ehkä muutaman ruuvin seinään ja kanniskelin pari tiilen murikkaa teininä.

Eli minun neuvoni: poika hommiin heti kun mahdollista niin se oppii tekemään töitä ja laittamaan ruokaa.

enpä ole juuri ole ottanut mukaan leipomiseen. Meillä kun ei leivota pullia eikä muutakaan.
Viime jouluna sitten tehtiin pipareita valmistaikinasta ja joulutorttuja ikää 4 v.
Ruokaa on kyllä ollut vaihtelevasti tekemässä.

syöttiksessä ovat istuneet ja leiponeet pieninä. leivon useamman kerran viikossa ja lapset tekevät mukana omat sämpylänsä tai pullansa. ruuanlaitossa kohta 6v on ihan kiva apuri, harjotellaan veittenkäyttöä, pilkkomisia yms

Vauvasta asti ovat keittiössä mukana olleet ja sitä mukaa, kun ovat ylemmäs ylettäneet ja taidot kehittyneet, ovat alkaneet tehdä. Hellan ääreltä pysyvät vielä kauempana, ettei kuumat levyt polta mutta siinä vieressäni ovat apulaisena, esim. kaatavat jotain astiaan, leipovat jne. 4-vuotias rypyttää jo kauniisti karjalanpiirakoita <3 Ei mekään pahemmin pullaa leivota, sämpylää ja leipää kylläkin. Sitten piiraita tms.

Ihan pienestä ovat pyöritelleet pullia tai sämpylöitä (suuhun), kun ovat oppineet tekemisen riemun syömättä, on saaneet jo sekoittaa taikinat haarukkavatkaimella yms. ruoanlaittoon eivät niinkään ole innostuneet kuin vasta teini-iässä.

Oma nyt 2 tuokan aloittanut poika kesällä leipoi jo ihan itse, isoveli oli auttanut vähän mittojen kanssa, kun niitä ei ymmärtänyt ihan vielä.

n 1,5 vuotiaana. Potsu on leiponut/syönyt pullataikinaa, antanut mausteita, kuorinut sipulia ja sekoitellut kastikkeita(valvovan silmän alla). Tykkää tosi paljon kokkailla ja ollaankin vitsailtu, että tässä meillä uusi Jamie Oliver :D

Just 1v3kk oli haltioissaan sekoitellessaan kastiketta. Kävi mielessä että seuraavan kerran kun leivon sämpylöitä, saa tulla pyörittelemään.

Meillä kyllä tuo lapsi on mukana kaikessa. Kun pyyhin pölyjä, toinen seuraa oman rättinsä kanssa ja pyyhkii innolla mukana. Ruokailun päätteeksi haluaa yleensä talouspaperirullasta palasen ja pyyhkii sotkujaan :) Eilen kantoi omasta vaatelaatikostaan (oli jäänyt vahingossa auki) vaatteita pyykinpesukoneeseen, kun yksi päivä mun kanssa latasi koneeseen vaatteita niin oli varmaan siitä jäänyt päälle tuo koneeseen laitto..

Siitä asti kun ovat kiinnostusta osoittaneet eli toooosi pienestä.

Jotain sopivaa puuhaa olen yrittänyt keksiä.... Monestihan se on alkuun sellaista näennäistekemistä :)
Tyyliin mättää jotain kiposta toiseen tai "pesee" muutamaa perunaa. Pääasia tuntee olevansa hommassa mukana.

Sitten kun pysyvät jotenkin pystyssä... 1v alkaen kai. Ei sitä enää niin tarkkaan muista. :D Parempi oli iskeä muksulle joku kaulin käteen kuin antaa yksinään heilua kämpässä sillä aikaa kun leivoin.

Yhteistyössä