minkä ikäisenä olette alkaneet opettaa lapselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opetanko jo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

opetanko jo

Vieras
kirjaimia ja numeroita?Siis eikös eskarit oo sitä varten että siellä opetetaan vai pitääkö jo 4-vuotiaan osata kuinka paljon? Tuntuu että ku ykkösluokalle mennään niin kaikki osaavat jo lukea...ei ollu näin minun kouluaikoinani aikoinaan:( Eskareita ei ollut ja ykkösellä opittiin kirjaimet yms.

Alkuperäinen kirjoittaja opetanko jo:
kirjaimia ja numeroita?Siis eikös eskarit oo sitä varten että siellä opetetaan vai pitääkö jo 4-vuotiaan osata kuinka paljon? Tuntuu että ku ykkösluokalle mennään niin kaikki osaavat jo lukea...ei ollu näin minun kouluaikoinani aikoinaan:( Eskareita ei ollut ja ykkösellä opittiin kirjaimet yms.

Ei tarvi erikseen opettaa. Toki jos lasta kiinnostaa. Ja ei sunkaan kaikki osaa valmiiksi kouluun mennessä. Eskarissa käydään läpi niitä muttei kaikki sielläkään osaa.

Itse vuosimallia -79 ja osasin lukea hyvin jo ennen kouluun menoa. nyt poika 2v 7kk ja tuntee joitain numeroita, osaa laskea esim. , et kuin monta autoa pihalla on ja kovasti kiinnostaa kirjaimetkin jo.

Sitten kun lapsi osoittaa kiinnostusta kirjaimiin. Moni osaa oman nimen kirjoittaa 4-5-vuotiaana, mutta jotkut tuntee kaikki kirjaimet jo 2-vuotiaana. Ihan kiinnostuksen mukaan. Ei tosiaan tarvitse osata lukea kun menee kouluun. Päin vastoin, yksi tuttu ope sanoi että

a) älä opeta lasta lukemaan, koska voit opettaa väärän tekniikan
b) älä opeta lasta lukemaan, koska se eka syksy luokalla voi olla aika tylsää, vaikka saisikin eri tehtäviä kuin muut. Se eka syksy menee kuitenkin lukemaan opettelun merkeissä.

En erityisesti opettanut. Sitten kun lasta itseään kiinnosti.

Meillä lapset aloittivat samaan aikaan ekan luokan. Toinen osasi lukea ja kirjoittaa koska oli näistä asioista ollut hyvinkin kiinnostunut ja toista ei tarhantätien kauhuksi olisi voinut vähempää kiinnostaa.
Olikohan kuukausi ekaa luokaa ollut takana kun molemmat lukivat saman tasoisesti.

en mäkään ole opettanu jos ei tyttö ole itse tullut kysymään. Ja oppi itse lukemaan jo ennen eskaria. Tähän tais kyl vaikuttaa sekin että isoveli teki innolla läksyjä aina niin pikkusisko halus kans oppia ja tehdä "läksyjä"

Sen ikäiselle, joka on kiinnostunut niistä! Eli ei väkisin jos ei vielä ole halua. Ei neljävuotiaan "tarvitse" vielä osata kirjaimia ja numeroita, mutta eskari-ikäisen olisi jo hyvä olla pajulla.

Minulla 4,5v tyttö ja osaa laskea 20 ja tuntee kirjaimia ja osaa kirjoittaa oman nimensä, muutamia muita nimiä äiti, isi yms. Hän on ollut itse kiinnostunut näistä, ei ole opetettu. Ja muumi-tietokone on auttanut asiassa :)

Mun mielestä lapselle ei tarvitse opettaa ennen kouluun menoa jos ei ole itse kiinnostunut. Kyllä ne siellä eskarissa ja koulussa sitten oppii.

mutta meillä esikoinen vaatmalla vaati aakkosten tankkausta ja lukikin sitten 5 vuotiaana ennen eskaria.
Numerot ovat tarttuneet vähän itsestään pienemmille kun muisti on niin hyvä...eivät välttämättä ymmärrä mikä se numero 6 on,mutta meillä alle 2-vuotias laskettelee viiteentoista numeroita eskarilaisen perässä : )

Tyttöä aloin "opettaa" heti kun hän osoitti kiinnostusta kirjaimiin ja numeroihin. Eli siinä 2 v tienoilla. Ja se "opetus" oli sitä, että ostin hänelle magneettikirjaimia ja -numeroita, joilla hän sitten ahkerasti leikki, ja oppikin hyvin pian kirjoittamaan oman nimensä niiden avulla, sekä muita sanoja. On jo kauan osannut laskea hyvinkin pitkälle kahdella kielellä. Nyt lähes 5 v iässä hän on erittäin kiinnostunut kirjaimista ja numeroista, ja tekee mielellään "eskari"- tehtäviä, eli kaikenlaisia puuha & värityskirjoja joissa piirretään numeroita ja kirjaimia.
Poika on muutaman viikon ajan kysellyt että mikä numero tämä on, mitä tässä lukee, jne. Ikää 2 v 8 kk. Vastaan toki, mutten sen kummemmin opeta :)

väkisin ei kannata opettaa. Meillä pojalla ollut pienestä pitäen leikki kirjamet ja numerot joita ollaan otettu leikkeihin mukaan. osaa laskea neljään numeroita apuna käyttäen ja tunnistaa paljon kirjaimia. Alle 2v poju ja saattaahan ne unohtua vielä monesti

Enemmän opetan tällä hetkellä 4.5 v:lle ja siinä ohessa 2 v:lle myös. Nyt ekalla olevan opetin lukemaan nykymenetelmällä eskarin alkuun mennessä.

Ainakin meillä oletetaan osan ekaluokkalaisista osaavan lukea ja kirjoittaa 2. kouluviikolla viimeistään sujuvasti. Pitää siis pystyä kirjoittamaan useita KYMMENIÄ sanoja pystyäkseen tekemään läksynsä ET:ssä elokuun lopussa.

Ainakin tuossa koulussa ne 3 ekaluokkalaista, jotka eivät vielä osaa lukea, ovat TUKIOPETUKSESSA, koska ovat niin pahasti muita JÄLJESSÄ.

Tyttö 3-v on alkanut osoittamaan kiinnostusta kirjaimia kohtaan ja kyselee aina mitä tossa lukee ym. Jos näkee jossain P-kirjaimen kiljaisee että tossa on mun kirjain! Laskenut on vuoden verran kymmeneen, mutta numeroita ei tunnista. Ihan siis kiinnostuksen mukaan, ja kun nyt kiinnostus on herännyt ollaan niitä kirjaimia tutkittu julisteesta ja käyty läpi mikä mikäkin on.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Enemmän opetan tällä hetkellä 4.5 v:lle ja siinä ohessa 2 v:lle myös. Nyt ekalla olevan opetin lukemaan nykymenetelmällä eskarin alkuun mennessä.

Ainakin meillä oletetaan osan ekaluokkalaisista osaavan lukea ja kirjoittaa 2. kouluviikolla viimeistään sujuvasti. Pitää siis pystyä kirjoittamaan useita KYMMENIÄ sanoja pystyäkseen tekemään läksynsä ET:ssä elokuun lopussa.

Ainakin tuossa koulussa ne 3 ekaluokkalaista, jotka eivät vielä osaa lukea, ovat TUKIOPETUKSESSA, koska ovat niin pahasti muita JÄLJESSÄ.

Missä maassa?

Meillä ei ekaluokassa osaa lukea kun korkeintaan puolet.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Sitten kun lapsi osoittaa kiinnostusta kirjaimiin. Moni osaa oman nimen kirjoittaa 4-5-vuotiaana, mutta jotkut tuntee kaikki kirjaimet jo 2-vuotiaana. Ihan kiinnostuksen mukaan. Ei tosiaan tarvitse osata lukea kun menee kouluun. Päin vastoin, yksi tuttu ope sanoi että

a) älä opeta lasta lukemaan, koska voit opettaa väärän tekniikan
b) älä opeta lasta lukemaan, koska se eka syksy luokalla voi olla aika tylsää, vaikka saisikin eri tehtäviä kuin muut. Se eka syksy menee kuitenkin lukemaan opettelun merkeissä.

Tuo väärän lukutekniikan opetus on kyllä ihan harhajuttu (tämä uskomus on tosiaan elänyt opettajien keskuudessa joskus, ja ilmeisesti elää jossain määrin vieläkin ). Lukemaanoppimisen tekniikoita on useita erilaisia ja eri opettajat käyttävät eri tekniikoita, eikä oikeastaan ole muuten väliä tekniikalla, kuin se että lapsi oppii lukemaan. Ja jos lapsi itsekseen oppii lukemaan ennen koulua, niin hän on vain oppinut itselleen sopivalla tavalla ja siinä ei ole mitään pahaa :) Tavutusharjoituksia tehdään nykyisin kouluissa sekä eskarissa niin paljon, että senkään asian ei pitäisi olla ongelma.

Tuohon b-kohtaan sanoisin vielä, että eriyttäminen on yksi osa opettajan ammattitaitoa, on siis opettajan tehtävä varmistaa, ettei lapsi turhaudu tunneilla liian helppoihin tehtäviin.

Mielestäni hyvä aika oppia lukemaan on silloin, kun lapsi on itse siitä kiinnostunut, joillain kiinnostus syttyy aiemmin, joillain myöhemmin. Tärkeää on muistaa, ettei lasta tule painostaa oppimaan, hän oppii vasta kun on valmis siihen.

Poika 4v oppisi lukemaan varmaan heti jos opettaisin. En viitsi opettaa, muistan miten tylsää itselläni oli koulussa aluksi kun opin isäni opettajaopiskeluajan koekaniinina 4-vuotiaana lukemaan.

Tuo poika oli alle 2v kun se osasi kaikki kirjaimet. Nyt se tykkää kirjoitella niin että mä luettelen kirjaimet ja poika kirjoittaa. Numerot osaa ja pientä yhteenlaskua.

Omasta kiinnostuksesta tuo pojalla on lähtenyt, mä olen vaan vastaillut sen kysymyksiin.

käsittääkseni opettajille maksetaan siitä, että opettavat lapsen lukemaan. osa oppii tosin kotona ennen koulun aloittamista, mutta minusta ei kannata siihen uhrata aikaa, jos sitä ei ole.

4-vuotias poika osaa laskea 20:neen ja osaa erotella kirjaimia ja numeroita kuvista. Poitsu on keväästä asti itse innostunut laskemisesta ja ihan hyvä, sillä itse tuskin olisin alkanut niitä erikseen opettamaan.

Eskarihan on mainio juttu:) Mutta se että ekaluokkahan on VARSINAISESTI se luokka jossa tosiaan opetetaan kirjaimet ja numerot...tarkoitan että ainakin minun aikanani myös oli että ei kukaan opettanut mitenkään (ei ollu muumikoneita yms) ku ekalle lähdin ja silti tuli erinomainen lukija. Oli luokalla tosin yksi poika joka koko ajan tuli jäljessä ja ei osannut lukea kunnolla edes yläasteella. Ajan nyt takaa sitä että STRESSIÄHÄN ei pitäisi vanhempien ottaa siitä mitä pitäisi JO OSATA ennenkuin mennään kouluun. Vaikka nykyaikanahan on "kilpailua" ja "stressiä" jo vauvaiästä asti kenellä se fiksuin lapsi kasvamassa.:)