Minkä ikäisenä moottoripyörän kyytiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mamam"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no katoppako taajamassa on risteyksiä ja muita "tilanteita" tuon tuosta

maantiellä ja motarilla vaan mennä jollotetaan, ainoa vaara on nukahtaminen

Kyllä mun kyytikokemuksen mukaan ajo motarilla on ihan muuta kuin jollotusta. Tosin pyörä oli katteeton custom, johon tuuli ottaa kuulemma ihan eri tavalla kuin esim. katettuun kyykkyyn. Mun mielestä suuri vauhti on suurempi riski, kuin risteykset ja tilanteet pienemmällä vauhdilla.

Onnettomuuksia sattuu taajamissa ja maanteillä/motarilla. Oon myös sitä mieltä, että jos niitä aletaan pelkäämään, niin ei pitäisi kenenkään ajaa yhtään metriä. Siinähän menee lapselta äiti/isä, jos sattuu onnettomuus ja pahin tapahtuu. Eli summa summarum mun mielestä: moottoripyörä on aina häviäjä onnettomuustilanteessa, joten jos ei lastaan uskalla kyytiin ottaa, niin ei pitäisi ajaa itsekään.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Nytpä pälähti muuten mieleen että jostain olen lukenut sellaisenkin "säännön" että niin kauan kuin lapsi nukahtaa autoillessa niin ei pitäisi kovin kummoisia matkoja moottoripyöräilläkkään. Sinne kyytiin kun nukahtaa vähintään yhtä helposti kuin auton kyytiin.

Kyllä mun kyytikokemuksen mukaan ajo motarilla on ihan muuta kuin jollotusta. Tosin pyörä oli katteeton custom, johon tuuli ottaa kuulemma ihan eri tavalla kuin esim. katettuun kyykkyyn. Mun mielestä suuri vauhti on suurempi riski, kuin risteykset ja tilanteet pienemmällä vauhdilla.

Onnettomuuksia sattuu taajamissa ja maanteillä/motarilla. Oon myös sitä mieltä, että jos niitä aletaan pelkäämään, niin ei pitäisi kenenkään ajaa yhtään metriä. Siinähän menee lapselta äiti/isä, jos sattuu onnettomuus ja pahin tapahtuu. Eli summa summarum mun mielestä: moottoripyörä on aina häviäjä onnettomuustilanteessa, joten jos ei lastaan uskalla kyytiin ottaa, niin ei pitäisi ajaa itsekään.

mullakun tuota kyytikokemusta ei ole niin en siitä osaa sanoa mutta ajamisesta niinkin

mun kokemuksen mukaan helpointa moottoripyöräilyssä on maantieajo 80-120 nopeuksilla, tällöin pyörien hyrrävoimat pitää pyörän pystyssä lähes väkisin, se tuuli mitä nyt pikkusen puistelee niin ei se voi niille liikevoimille kerrassa mitään

tai ehkä kustomit on sitte tosi pazkoja tienpäällä?

mullakun tuota kyytikokemusta ei ole niin en siitä osaa sanoa mutta ajamisesta niinkin

mun kokemuksen mukaan helpointa moottoripyöräilyssä on maantieajo 80-120 nopeuksilla, tällöin pyörien hyrrävoimat pitää pyörän pystyssä lähes väkisin, se tuuli mitä nyt pikkusen puistelee niin ei se voi niille liikevoimille kerrassa mitään

Riippuu customista ;)

Millanen moottoripyörä sulla on?

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttävä;28438795:
Niin, teidän lapsethan on täydellisiä kaikissa asioissa ja ovat varmaan kuussakin käyneet!
sittenhän ne olis täydellisiä jos ne ajas jo itse eikä niitä tarvis moottoripyörällä kuskata.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28438814:
Juuri näin. Tästä taidettiin muuten viime keväänä samoihin aikoihin käydä palstalla aika kipakkakin keskustelu...

mutta palstalaiset on kovaoppisia ja niille pitää pitää kertaukset säännöllisin välein :laugh:

Onhan niillä tehdascustomeillakin moottoritienopeuksissa tietysti vähän enemmän ohjelmaa kuin katetuilla (matka)pyörillä, mutta ne itse rakennetut ovat vielä luku ihan erikseen. Yhdellä sellaisella voin myöntää pelänneeni ajamista ihan oikeasti. Ei ollut runko- ja ohjausgeometriaa kovin pitkällisesti mietitty...

Noista "ihan lyhyistä matkoista" tuli mieleen entinen naapurini. Miehellä kymmeniä vuosia kokemusta moottoripyöristä. Yksi kaunis kevätpäivä hänelle tuli pyörää roplatessaan tarve käydä huoltoasemalla 300m päässä. Ihan varovasti ihan lyhyt matka ihan hiljaa, mutta ilman kypärää. Kompuroi pyörällä huoltoaseman pihalla, nuppi asvaltiin ja siitä suoraan sairaseläkkeelle. Että sellainen ihan lyhyt matka ihan varovasti vaan.

meillä oli viime kesänä sekä poika 7v että tyttö 9v kyydissä, sekä minulla että isäpuolellaan, sieltä takaa on aika vaikee tippua, kaatuminen tietty eria asia. mutta asianmukaiset varusteet ja kypärät, niin on ajeltu jotain reilun 10km matkaa.

Meillä tuli monesti kesällä hakemaa iskä kyykkypyörällä 4-vuotista hoidosta kotiin. Kypärä vain päähän ja iskän eteen istumaan! Hurjalle toiminnalle näytti!

[QUOTE="Lähettäjä";28438875]Noista "ihan lyhyistä matkoista" tuli mieleen entinen naapurini. Miehellä kymmeniä vuosia kokemusta moottoripyöristä. Yksi kaunis kevätpäivä hänelle tuli pyörää roplatessaan tarve käydä huoltoasemalla 300m päässä. Ihan varovasti ihan lyhyt matka ihan hiljaa, mutta ilman kypärää. Kompuroi pyörällä huoltoaseman pihalla, nuppi asvaltiin ja siitä suoraan sairaseläkkeelle. Että sellainen ihan lyhyt matka ihan varovasti vaan.[/QUOTE]

No jos näin lähdetään elämää ajattelemaan niin kyllä saisi lusikallinen hätäkakkaa olla housussa koko ajan. Sitä kun on ihmisiä kaatunut märällä kylpyhuoneen lattialla, portaissa ja voi jäädä vaikka hissin oven väliin. Voi kolauttaa päänsä keittiönkaapin avonaiseen oveen tai tukehtua pähkinään tai tippua rakennustelineeltä. Voi osua myös salaman tielle. Onhan näitä jos minkälaisia.

No jos näin lähdetään elämää ajattelemaan niin kyllä saisi lusikallinen hätäkakkaa olla housussa koko ajan.
Millä tavalla "näin lähdetään elämää ajattelemaan"? Turvallisuudesta huolehtiminen ei tarkoita kokemuksien väliin jättämistä. Itse voisin ihan hyvin päästää 6 vuotiaan ajamaan itse sopivasti mitoitetulla moottorivehkeellä (prätkä, carting... tms.) radalle kunnon varusteilla ja opastuksella, mutta tieliikenteeseen jonkun tankin päälle en sekunniksikaan.

[QUOTE="Lähettäjä";28438936]Millä tavalla "näin lähdetään elämää ajattelemaan"? Turvallisuudesta huolehtiminen ei tarkoita kokemuksien väliin jättämistä. Itse voisin ihan hyvin päästää 6 vuotiaan ajamaan itse sopivasti mitoitetulla moottorivehkeellä (prätkä, carting... tms.) radalle kunnon varusteilla ja opastuksella, mutta tieliikenteeseen jonkun tankin päälle en sekunniksikaan.[/QUOTE]

Ja näin me ihmiset olemme erilaisia! :)

Yhteistyössä