Minkä ikäisen voi jättää jo hetkeksi yksin kotiin jos käy esim lähikaupassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En tarkkaan muista, muta taisin jättää eskarin keväällä tai ekaluokan syksyllä. Niin, että lapsi itse oli siihen valmis, eli itse ehdotti ja ensin olimme pois ihan vaan vartin ja soitimme jopa välillä. PIkku hiljaa on pidennetty aikaa ja nyt kolmasluokkalainen on maksimissaan ollut 2 tuntia yksin kotona.

Luulisin että eskari-ikäinen pärjäisi.

Itse tosin olen jättänyt nyt 7,5 kk vauvan yksin kotiin kun olen vienyt roskat tai hakenut postin.

Lisättäköön, että meillä on postilaatikot rappukäytävässä noin 5 metrin päässä. Roskat viedään roskakuiluun joka on 3 metrin päässä meidän ulko-ovesta. :D Sitteriin jätän vaavin siksi aikaa. =)

Mutta pidempien reissujen ajaksi jätän lapsen yksin siis vasta reilun 5 v. päästä aikaisintaan.

Kokeilkaa jos vaikka 17-vuotias jo pärjäisi. Änkekää aina mukaan sitä ennen ja vaatikaa seuraamaan teitä joka paikkaan. Jos ei muuten niin hankkikaa talutushihna.

Riipppuu lapsesta. Olen jättänyt 5 v. lapseni lähikauppareissun ajaksi (15 min) katsomaan pikkukakkosta eikä ole asiasta mitenkään kärsinyt. Lähtiessä heipat ja olen sanonut, ettei saa avata ovea kenellekään vaan äiskä tulee avaimilla kun tulee.

Riippuu niin lapsesta -eiköhän vanhempi osaa arvioida. Aikanaan kerrostalossamme jo 4-vuotiaita jotkut jättivät yksin sisäpihalle leikkimään. Minäkin olisin sitä mieltä, että 5-7v lienee ikähaitari..

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Sen ikäisen joka osaa tarvittaessa soittaa jollekin, sen ikäisen johon voi luottaa niin ettei tee mitään typerää.

Eli meidän 4v.
Osaa soittaa kännykästäni isälleen, mummille, siskolleni, hätänumeroon ym. eikä todellakan tee mitään tyhmää kotona. On ollut muutamia minuutteja yksin kotona kun vien roskia tai haen pyykit pyykkituvasta. on siis itse halunnut jäädä, enkä viitsi väkisin raahata isoa lasta kainalossa roskapussia viemään.

Meillä 3v ja 5v lapset jäivät kotiin, kun hain vaimon juna-asemalta. Eivät halunneet lähteä pakkaseen, vaan jäivät katsomaan televisiota. Kerroin lapsille mitä saa tehdä ja mitä ei.
Reissun piti kestää 20 minuuttia, mutta junapa olikin myöhässä ja homma venyi 35 minuuttiin. Vaimo hermostui totaalisesti, kun lapset oli jätetty kotiin. Kotiin saavuttaessa lapset olivat kuitenkin samoilla sijoillaan kuin lähdettäessä. Ei ainakaan vielä ollut tullut ikävä.
Jälkikäteen ajatellen olisi vaan pitänyt ottaa lapset mukaan väkisin. Kyllä he osaavat yksin olla hetken, mutta jos paluuaika on yhtään epävarma, niin sitten mieluummin mukaan.

Meillä lapset ovat leikkineet yksin pihalla noin 3 vuotiaasta lähtien. Kertaakaan ei ole ollut karkaamista tmv. Yksin kotiin olen jättänyt eskari-ikäisen esim. pikaisen kauppareissun ajaksi. Eskarilainen kävi myös yksin lähikaupassa. Nämä ovat tapahtuneet lapsen omasta tahdosta, yhdessä harkiten. Jokainen tuntee itse lapsensa ja ympäristönsä. Olen sitä mieltä, että nykyisin välillä holhotaan liikaa asioissa joissa ei välttämättä tarvitsisi, ja asioissa joissa lapsi vanhempaa tarvitsisi ei taas holhota. Peilaan usein omaa lapsuuttani ja rinnastan niitä nykyhetkeen. Ja kyllä eskarilaista pitää jo tietyn verran tukea itsenäisyyteen, ainakin meillä, jossa sitten koulun alkaessa ei aina töiden vuoksi olla kotona. Ylipäätään olen sitä mieltä, että jos lasta liikaa (huom! liikaa) vahditaan, ei hänelle kehity omaa käsitystä mitä saa tehdä ja mitä ei. Tietenkään lasta ei silti pidä uuvuttaa vastuulla.

huh huh mitä vastauksia!!

meillä esikoinen vasta 3 mutta ei tulis mieleenkään jättää yksin pitkään aikaan. vaikka mitähän siinä voi tapahtua.

suomessa tää tuntuu tosin olevan tapana, jätetään hirveen aikasin lapsia yksin kotiin, ekaluokkalaistenkin pitää usein yksin olla iltapäivät. ja kyllä moni on niin kasvanut ja ihan normaaleja heistä on tullut mutta eihän sitä koskaan tiedä. maailman meno on hiukan eri nykyään ku joskus 30 vuotta sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja viisas:
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Jätin 8kk vanhan pojan koiran kanssa lattialle leikkimään kun juoksin alakerran kaupassa hakemassa siteitä. Olin pois noin 6 minuuttia ja hyvin pärjäsivät. Nykyään 3-vuotias voi jäädä alle 20 minuutiksi yksin kun käyn ostoksilla alakerrassa.

KAUHEETA!!!! Hei, järki käteen!

Meillä ei lapsi kasva pumpulissa, vaan järki on käytössä. Hyysäätte lapsennen täysin piloille. Ei äitiä tarvita joka sekunti 24/7.

Kyllä se 8kk ikänen tarvii äitiä joka minuutti tai isää ei koiraa

no johan on... minulla on vuoden ikäiset kaksospojat ja on ollu syntymästä lähin harvasen päivä tuon n,6min yksin koiran ja kissan kanssa...
miettikääs panikoijat sitä kauanko tupakalla käynti kestää
;) ja kun "yksin" noiden kanssa elän niin välillä joutuu käymää pihalla polttamassa muutamankin tupakan putkee, että jaksaa kuunnella kiukut...
ja kun kyse on siit et se kauppa on siin alapuolella ja perse vuotaa ja siteet loppu niin eipä siinä ole mitään pahaa käyä niit pikasee ostaa...
nykyään mun pojat on joka aamu 15min yksin kun koiran käyn pissattaa ulkona (tosin tällöin ovat nukkumassa) mutta kuitenkin.

mä oon jättäny 2v ja 5v keskenään vain siksi ajaksi kun käyn puolijuoksua postilaatikolla joka sijaitsee 20 metrin päässä talosta.kauemmas ja pidemmäksi aikaa en uskaltais.

Yhteistyössä