Minkä ikäisen lapset oletetaan jo nukahtavan ja nukkuvan hyvin ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pötiläs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pötiläs

Vieras
Niin, siinähän se jo tuli, minkä ikäisen lapsen tulisi mielestäsi jo osata nukahtaa omatoimisesti, nukkua yö hyvin pääsääntöisesti ?

Meillä vuoden ikäinen tapaus, joka on elämänsä aikana nukkunut kolme yötä "hyvin", heräsi tuolloin vain kerran/yö. Muuten nukahtaa tunnin huudon kera, nukkuu 15-20min ja siitä se öinen rumba alkaa, koko yö samaa heräämistä ja huutamista.
Allergiat on jo pois suljettu, niinkuin muutkin yleisimmät nukkumiseen vaikuttavat sairaudet.
Neuvolasta tule neuvo "jotkut lapset vain ovat tuollaisia, enää ei saa lähetettä sairaalan unikouluun".

Kotona yritetty erilailla toteutettuja unikouluja puolenvuoden iästä saakka, ei vaikutusta, usein menee vain pahemmaksi. Tassuttelua jne, perhepeti, sivuvaunu, oma sänky vanhempien huoneessa, oma sänky omassa huoneessa, oma sänky sisaruksen kanssa samassa huoneessa, you name it!

Päivässä on suht säännöllinen rytmi, samat asiat samaan aikaan, uni erotettu syömisestä (tosin tämä tapaus syö lusikan, pari, ruokaa kerralla). Pulloa ei koskaan huolinut, nokkamukista juo n. puoli desiä kerralla, yht. 1,5dl päivän aikana, muuten saa rintaa.

Jospa näiden tietojen avulla, jollain ihanalla ihmisellä olisi vielä joku vinkki/neuvo/ihan mitä vaan, mitä voitaisiin kokeilla, jotain mikä ei meille ole mieleen vielä tullut, olisin TODELLA kiitollinen!

Vuodenikäinen...no meillä ei ole yksikään vuodenkäinen, eikä vielä kaksivuotiaskaan nukkunut tai nukahtanut kunnolla :)

Mä sanoisin, että noin 4 v iässä mä oletan ja odotan kunnollista nukkumista.

Mun poika on nukahtanut itse ja nukkunut yönsä heräämättä (tai no, herää se ja kipaisee viereen edelleen välillä vieläkin 4,5vuotiaana, mutta ei aiheuta mitään toimenpiteitä) 8-kuisesta saakka. En sano, että kaikkien pitäisi olla samanlaisia, mutta voisi kuvitella, että tuossa vuoden paikkeilla olisi kyllä jo syytä alkaa homman toimia.

Onko käytössä tutti? Meillä rauhottui sekä nukahtaminen että nukkuminen ihan tosissaan, kun tutti otettiin pois. Tutin kanssa meni niin, että aina, kun havahtui hiukan, niin alkoi kaivata sitä pudonnutta tuttiaan, ja jos ei itse ihan heti sitä löytänyt, niin hermostui ja heräsi kunnolla. Tottui nukkumaan ilman tuttia ihan muutamassa yössä, ja sen jälkeen kaikki sujunut mallikkaasti.

[QUOTE="vieras";22055042]Siis itkeekö lapsi nälkäänsä? Tuolla ruoka määrällä luulisi olevan nälkäinen..

Meidän 1-vuotiaalle laitan tutin ehkä kerran yössä. Muuten nukkuu.[/QUOTE]

Juu, voi olla sitäkin, tai sitten jotain muuta. Ei sitä ruokaa voi väkisinkään tunkea kurkusta alas :/
Meillä ei ole tuttiakaan koskaan ollut, ois varmaan pitänyt siihen opettaa.

Yöllä ei siis enää imetetä, päivisin vain.

Sanoit että nukahtaa huutaen? Osaatko sanoa miksi? Vaikuttaa varmasti koko yöhön, jos nukahtaminen on ollut kurja tapahtuma. Tosin voi olla että tuo on vain ominaisuus joka jää pois kouluiässä viimeistään.

[QUOTE="joo";22055113]Sanoit että nukahtaa huutaen? Osaatko sanoa miksi? Vaikuttaa varmasti koko yöhön, jos nukahtaminen on ollut kurja tapahtuma. Tosin voi olla että tuo on vain ominaisuus joka jää pois kouluiässä viimeistään.[/QUOTE]

Juu, huutaen. Ei osaa rauhottua, lopulta väsähtää siihen huutamiseen.

Mä olettaisin n. 4 vuotiaan nukahtavan ja nukkuvan hyvin. :)

Meillä 1,5v joka nyt on oppinut rauhoittumaan sänkyynsä ennen nukahtamista, nykyään herää n. kerran yössä. Rauhoittuu syliin.. Ja syö kanssa tosi vähän, tänään illalla puolikkaan jogurtin...

Alkuperäinen kirjoittaja pötiläs;22055119:
Onko tässä ainoa vaihtoehto sitten imetyksen lopettaminen ? Entäs kun ei tosiaan sitten maitoa juo sitä vaadittavaa 5dl päivässä ?

Vuoden iässä saa kyllä varmasti muitakin maitotuotteita kuin tissimaitoa, eikö? Jugurtteja tms, puurot maitoon tehtynä yms? Joten siitä en olisi huolissani mut mä en usko että kyse on imettämisestä.

Alkuperäinen kirjoittaja pötiläs;22055135:
Juu, huutaen. Ei osaa rauhottua, lopulta väsähtää siihen huutamiseen.

Onko hän sängyssä yksin, oletko itse lähistöllä? Entä jos menisit viereen? Jos ei ole vielä väsynyt kun haluat hänet nukkumaan?

Olen yllättynyt, että noin isoja ikiä kerrotte. Meillä on olleet huononukkuisia molemmat pojat vauvavuotensa. 1-vuotiaana alettiin pikkuhiljaa harjoitella ja 1,5 vuotiaasta eteenpäin voi sanoa että nukkuivat heräämättä eikä takapakkeja tullut uhmaiänkään vuoksi eikä edes poskihampaiden. Ikäeroa 2v heillä.

Yleensä ihmiset nukkuu syvempää unta tyhjemmällä mahalla. Esim univaikeuksista kärsiviä aikuisia käsketään välttämään iltasyömistä ja etenkin raskasta sellaista. Tämän vuoksi ajattelisin, että nämä vauvojen tankkaukset esim. vellillä (jota ei nykypäivänä edes suositella ruokavalioon ollenkaan) on aika outoja. Syvässä unessahan ei nälkää tunne. Harva pikkuvauvakaan yöllä nälkäänsä herää vaan läheisyyden tarpeeseen tai pelkoon tms.. Meillä syödään alkupäiväpainotteisesti eikä koskaan ole yösyöminen ollut ongelma, molemmat lopetti itse yötissin 6-8kk iässä.

AP: Olette kokeilleet vaikka mitä keinoja, iästä päätellen hyvin lyhyen aikaa kutakin. Nimittäin yhtä keinoa pitää kokeilla kuukausi-kaksi ennenkuin voi sanoa sen toimivuudesta mitään. Esim. meillä hoidon alkaessa rytmien vaihtoon tottumiseen meni pari kuukautta. Ja jos lapsi on ollut teidän huoneessa, omassa huoneessa, perhepedissä, tassuteltavana, sylissä jne.. viimeisen puolen vuoden aikana muutaman viikon jokaista niin johan on ihme jos ei ole turvaton olo.

Meillä yöt rauhoitti ainoastaan oma huone ja ovi kiinni. Iltamusiikki on seurana ensimmäisen tunnin joka saattelee syvään uneen saakka. Päättäkää mikä teidän lapselle ja teille mahdollisesti sopisi parhaiten ja pitäkää siitä, iltarutiineista ja kellonajoista minuutilleen kiinni ainakin pari kuukautta ja vetäkää vasta sitten johtopäätöksiä.

No meillä ainakin imetys vaikutti öihin esikoisella ja heräili öisin niin kauan, kunnes lopetin imetyksen kokonaan (ei siis pelkkää yöimetystä). Toisen kohdalla en ole samaa ilmiötä huomannut, mutta on muutoinkin ollut tässä suhteessa erilainen eikä niin tississä kiinni kuin veljensä. :P
Nuorimmainen, joka nyt on 1v3kk, herää öisin kerran yössä, maksimissaan kaksi. Nyt on kuitenkin taas mennyt useampi yö ettei ole herännyt lainkaan. 3-vuotias ei yleensä heräile enää meillä lainkaan, mutta on nukkunutkin jo vuoden iästä pääsääntöisesti yönsä. Esikoisella tosin sitten se nukkumaanmeno on joskus ollut myös tuota huutoa (ei tosin tuntia, mutta hetken..), mutta kun on nukahtanut, on nukkunut aamuun asti. Nykyään toki jää ihan itekseen tyytyväisenä sänkyynsä.

No mä kyllä odotan noin vuoden ikäisen nukkuvan suurinpiirtein ok - tietty on hampaita, sairasteluja yms. vaiheita, mutta noin keskimäärin. Tuollainen yöllinen huuto ei tod. ole normaalia. Ja miten niin lähetettä "ei enää" saa, tuo on ihan paskapuhetta - sairaalan unikoulut on ne viimeinen vaihtoehto, eikä niitä varmasti kevyin perustein alle vuodenikäisille ees tarjota.

AP: Olette kokeilleet vaikka mitä keinoja, iästä päätellen hyvin lyhyen aikaa kutakin. Nimittäin yhtä keinoa pitää kokeilla kuukausi-kaksi ennenkuin voi sanoa sen toimivuudesta mitään. Esim. meillä hoidon alkaessa rytmien vaihtoon tottumiseen meni pari kuukautta. Ja jos lapsi on ollut teidän huoneessa, omassa huoneessa, perhepedissä, tassuteltavana, sylissä jne.. viimeisen puolen vuoden aikana muutaman viikon jokaista niin johan on ihme jos ei ole turvaton olo.

Meillä yöt rauhoitti ainoastaan oma huone ja ovi kiinni. Iltamusiikki on seurana ensimmäisen tunnin joka saattelee syvään uneen saakka. Päättäkää mikä teidän lapselle ja teille mahdollisesti sopisi parhaiten ja pitäkää siitä, iltarutiineista ja kellonajoista minuutilleen kiinni ainakin pari kuukautta ja vetäkää vasta sitten johtopäätöksiä.

Ensimmäiset n6,5kk nukkui vieressä, silloinki samanlaista joilloin rohkaistuin unikoulua kokeilemaan, meille sanottiin että parissa viikossa jo näkee, auttaako vai ei. Eli nyt olen sitten pilannut lapseni, koska hänellä on turvaton olo ja siksi huutaa öisin, vaikka sivuvaunussa onkin..

Mun mielestä on kohtuutonta noudattaa 2kk samaa rutiinia, jonka aikana lapsi vain huutaa ja huutaa ja huutaa, syli tai muukaan ei huutoa lopeta. Kuukauden jaksan vielä ja kun ei tuloksia näy kokeillaan muuta, näin ollaan tehty.

[QUOTE="Jenis";22055230]No mä kyllä odotan noin vuoden ikäisen nukkuvan suurinpiirtein ok - tietty on hampaita, sairasteluja yms. vaiheita, mutta noin keskimäärin. Tuollainen yöllinen huuto ei tod. ole normaalia. Ja miten niin lähetettä "ei enää" saa, tuo on ihan paskapuhetta - sairaalan unikoulut on ne viimeinen vaihtoehto, eikä niitä varmasti kevyin perustein alle vuodenikäisille ees tarjota.[/QUOTE]

Näin meille neuvolassa sanottiin, lähetettä unikouluun ei enää saa, kun sinne ei lähetteellä laiteta.
Tiedä sitten miks näin on, esikoisen aikana tarjottiin mahdollisuutta. Omasta mielestä tässä ei enää ole mitkään kevyet perusteet, kun viimeeks on kokonaisen yön saanut nukkua ties milloin vuosi sitten. Neuvolasta hyvin annetaan ymmärtää, että tämä homma on vain mun "liiottelua".

Yhteistyössä