minkä ikäisen lapsen pitäisi osata hiihtää ja luistella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laiska äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei minkään ikäisen, ellei opeteta.

Mutta meillä ovat oppineet hiihtämään viisi-kuusivuotiaina (kuopuksesta en vielä tiedä, kun ei lunta oikein tunnu enää olevan) ja luistelemaan 4-7-vuotiaina. (sekin vankaasti jäätilanteesta riippuen)

2-vuotiaana aloitettu molemmat, ihan lapsen omasta innostuksesta ja halusta. Ja aika lapsentahtisesti edetty, tosin lapsihan ois vaikka joka päivä luistelemassa jos jaksas viedä. Sitä en osaa sanoa minkä ikäisenä nää pitäs osata... meillä nyt liikunta ja ulkoilu on muutenkin sellaisia asioita joita arvostetaan.

Ei minkään ikäisen.

Riippuu ihan siitä, missä asuu, että voiko noita taitoja treenata vai ei.

Meillä ollaan oltu luistimilla ekaa kertaa 1 v 11 kk ja 3 v iässä, esikoinen suksilla 2 v iässä, kuopus ei oo hiihtänyt vielä ja täytti juuri 3 v. Ja esikoisenkaan, nyt 5 v, kanssa ei olla päästy hiihtämään pariin vuoteen kertaakaan :| , luistelemassa ollaan käyty tänä talvena tasan kerran.

meillä tyttö opetteli viime vuonna 3v. luistelua --hauskaa oli ja isoäidille tuli kuuma. onneks olin itse raskaana :) ei siitä tullut mitään. Nyt ollaan käyty ja köpöttelee jäällä jo aikast hienosti --siitä se alkaa ja itse pääsee ylös kun kaatuu.

hiihtäminen sujui viime talvenakin, mutta luulen et nyt paljon paremmin. Ei oo lunta et oltais viel kokeiltu tänä vuonna.

uimaan meillä opittiin jo 3v. kun vedestä niin pidetään koko perhe. Mut mä luulen et siin 4v. -5v. lapsi oppii kaikkee nopeesti eikä pahemmin pelkää mitään.

Polkupyörästä lähtee apupyörät keväällä :)

Mut lapset niin yksilöllisii --minkä ikänen lapsi sulla? Ei olla mitenkään erityisesti harjoiteltu paitsi just tota uintii sitä ollaan treenattu.

2v alotettu hiihto ja 3v luistimilla köpöttely. Aika paljon kiinni vanhempien omasta innostuksesta. Mies on vienyt lapset jäälle, ite en pidä luistelusta.

Päijät-Hämeessä asustellaan, täällä kyllä pääsee noita harrastamaan joka talvi..

Mun mielessä edes kohtalaiset taidot ois hyvä osata kouluun mennessä..

Meillä poika eskarissa ja viime jouluna sai pukilta ekat luistimet. Ollaan kymmenisen kertaa käyty luistelemassa ja nyt voi jo sanoa että poika ihan luistelee :) Suksia kokeiltiin viime talvena kerran ja ne lensi seinään.. Jospa ens talvena viimestään uus yritys.
Kaikki ei tykkää kaikesta, eikä pidäkään tykätä!

en osta suksia lapsille, koska siinä ei ole järkeä täällä, missä ei lunta ole kuin muutaman päivän. ei ole sitä hommaa voinut opetella. luistelu helpompi toteuttaa. ekaluokkalainen menee luistimilla ok,muttei vielä täysin..ja muuten kyllä urheillaan.

täälläpäin kyllä lunta ja jäätä riittää, että siitä ei ole kiinni. meillä on 4 v poika, ja tuntuu että kaikki samanikäiset osaa jo hiihtää ja luistella jotenkuten. me ollaan vasta muutama kerta kokeiltu, eikä oikein vielä suju.

Meil poika 4v.1kk oppi ilman apupyöriä ajamaan ollessa 3v.5kk viime talvena luisteli pari kertaa,myös hiihti jonkin verran.Tänään oli innoissaan luistelusta oppii varmaan tänä talvena luistelemaan.Hiitännyt on jo jonkin verran jo.5vpoika ei tahtonnut viel viime talvena luistella huusi vain jos vei kentälle.Nyt oli innoisaan luistelemisesta ja pysy hyvin pystyssä.Hiihtännyt on jonkin verran jo.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Ooteko samaa mieltä mun kaveri osti tytölle luistimet 33 ja kengän koko 30 elikkä liijan suuret?Itse ostin pojalle 30luistimet ja kengän koko 30.

Ei noissa luistimissa aina ole ne kokonumerot niin oikein välttämättä. Ja villasukka tai muu paksumpi sukka on hyvä mahtua myös.

Yhteistyössä