Minkä ikäisen jättäisit arkena kotiin yöksi jos muu perhe risteilyllä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tästähän saisi ihan oman aloituksen, mutta muutamassa jo oli aiheesta, niin minkäikäisen sairaan lapsen jättäisit kotiin yksin. Kun omasta mielestä yläkouluikäinen, jolla joku perus flunssa tai mahatauti voi hyvin olla yksin yön kotona. Jos muulla perheellä on joku suunniteltu meno. Te, ketkä ette voi sairasta lasta jättää yksin kotiin yöksi, niin missä menee raja. Lukioikäinen, uskallatteko jättää 18-vuotiaan.

Tästähän saisi ihan oman aloituksen, mutta muutamassa jo oli aiheesta, niin minkäikäisen sairaan lapsen jättäisit kotiin yksin. Kun omasta mielestä yläkouluikäinen, jolla joku perus flunssa tai mahatauti voi hyvin olla yksin yön kotona. Jos muulla perheellä on joku suunniteltu meno. Te, ketkä ette voi sairasta lasta jättää yksin kotiin yöksi, niin missä menee raja. Lukioikäinen, uskallatteko jättää 18-vuotiaan.

kyse ei ole uskaltamisesta vaan myòs siità haluaako jàttàà sairaan lapsen kotiin. kyse ei ole myòskààn pelkàstà iàstà vaan esim siità kuinka korkea kuume. riippuu myòs siità mietn pakollista ja tàrkeàà menoa aikuisilla on.

Mulla on neljä lasta, 9-17-vuotiaat. Ja kyllä se vaan niin menee, että minkään ikäistä en uskaltaisi yksin kotiin jättää. 9- ja 11-vuotiaat pelkäisivät kotona yöllä yksin, ja 15- ja 17-vuotiaat saattais saada päähänsä jotain muuta typerää, kuten vaikka kotibileet jotka ryöstäytyy käsistä tms. Joten ei, mä en jätä mun lapsiani ilman aikuista kotiin yöksi.

Ja sairasta lasta en jättäisi sitäkään vähää. Kyllä sen itsestäänkin tietää, että kovassa kuumeessa tai vaikka vatsataudissa on hyvä olla kotona joku, joka tuo sitä mehua tms ja itse saa vaan pötkötellä. En ikinä lähtisi mihinkään reissuun, jos joku lapsistani jäisi sairaana kotiin. Ajatuskin kuulostaa kamalalta.

[QUOTE="vieras";28246136]Kivittäkää nyt sitten vaan. Meillä jää 12-vuotias kotiin yksin. Apu löytyy kyllä läheltä hädän tullen ja isovanhemmat tulevat kauempaa jos tarvetta. On ollut ennenkin yksin kotona. Täyttää pian 13 ja on rauhallinen. Meillä on myös kaikki mahdolliset varashälyttimet, valvontakamerat ym täällä.[/QUOTE]

Mitähän lastensuojelu sanoisi, jos vaikka umpisuoli puhkeaisi tms ja kävisi ilmi että tuon ikäinen on ilman aikuista valvojaa? Kun risteily on kuitenkin eri asia kuin vaikka teatteri-ilta tms, kun sieltä risteilyltä ei tulla paikalle tarpeen vaatiessa...

Mitähän lastensuojelu sanoisi, jos vaikka umpisuoli puhkeaisi tms ja kävisi ilmi että tuon ikäinen on ilman aikuista valvojaa? Kun risteily on kuitenkin eri asia kuin vaikka teatteri-ilta tms, kun sieltä risteilyltä ei tulla paikalle tarpeen vaatiessa...

Jep, jep. No se umpisuoli kyllä antaa oireita sen verran hyvin, että eiköhän sille lapselle ehditä antaa apua ennen puhkeamista. Nykyään on kännykät, ja jos tuttuja naapurissa ja vaikka isovanhemmat asuu samassa kaupungissa, niin en käsitä mitä pahaa sitä yläkouluikäistä on jättää yksin. Itse sain yläasteikäisenä jäädä viikonlopuiksi yksin kotiin kun muut mökillä, koko viikonlopun. Olin kiltti tyttö enkä tehnyt pahoja.

Musta tässä näkyy hyvin tää nykyajan itsekeskeinen ajattelu. Kenelläkään ei ilmeisesti käy mielessä, että se aikuisen läsnäolo sairastaessa tuo tietynlaisen turvallisuuden tunteen. Olon, että on joku jolle minä olen tärkeä, niin tärkeä että jos sairastun, hän on auttamassa. Ei se sitä tarkoita, että jäisi töistä pois, mutta on edes osan päivää siinä ja vaikka soittaa töistä ja kysyy kuulumisia. Samoin tää kotiin jättäminen -eikö kukaan mieti, millaisen kuvan se antaa lapselle että muu perhe lähtee jonnekin laivalle tai muualle reissuun ja yksi jätetään kotiin? Aivan kuin ei olisi enää yksikköä nimeltä "perhe", on vain äiti, isä, lapsi1, lapsi2 jne. Jokainen erillään ja omillaan. Jos lapsella on vaikka joku koulujuttu jonka takia ei pääse mukaan, niin eikö perheen kuuluisi sitten siirtää reissua toiseen ajankohtaan? Tai jos lapsi ei halua risteilylle, eikö voi keksiä jotain muuta yhteistä lomaa jonne kaikki tahtoisivat? Jotenkin tässä vaan korostuu se, mitä MINÄ haluan, muista viis. Surullista :(

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Mulla on neljä lasta, 9-17-vuotiaat. Ja kyllä se vaan niin menee, että minkään ikäistä en uskaltaisi yksin kotiin jättää. 9- ja 11-vuotiaat pelkäisivät kotona yöllä yksin, ja 15- ja 17-vuotiaat saattais saada päähänsä jotain muuta typerää, kuten vaikka kotibileet jotka ryöstäytyy käsistä tms. Joten ei, mä en jätä mun lapsiani ilman aikuista kotiin yöksi.

Miksi olet kasvattanut lapsia, joihin et voi luottaa?

Mä voisin jättää mun vanhemma pojan (16v). Sen ois voinu jättää yksin okotiin jo varmaan siitä kymmenvuotiaasta ja muuttaa nyt kesällä pois kotoa muutneki. Mut pienempää (13v) en jättäis. Se nukkuuki välillä mun makkarissa patjalla ku ei halua olla yksin. Muuten kyllä pistää hanttiin joka asiassa...

Jonkun 12-vuotiaan voisi ehkä jättää kaverin kanssa ja siten, että on vaikka isovanhemmat hälytysvalmiudessa. Yläkouluikäinen pärjännee jo ihan keskenään (jos haluaa jäädä eikä esim. pelkää pimeää). Riippuu tosi paljon lapsestakin, itse muutin 15v pois kotoa ja joku sen ikäinen ei osaa edes perunoita keittää.

Yhteistyössä