Minkä ikäiselle vauvalle saa antaa mansikkaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ennariina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mie oon kuullu, et alle vuoden ikäiselle ei pahemmin kannattais antaa just tuon allergisoivuuden takia. Mut löytyyhän sitä kaupasta valmista sosetta, jossa mansikkaa ja se on muistaakseni 5-6kk iästä etteepäi...

vuosikkaasta olen minäkin kuullut..
Mutta mitä tulee tohon mansikkaa sisältäviin soseisiin niin niitä ei oo paljon mutta toisaalta ne on käsiteltyjä/kuumennettuja kun tuoreet joten siinä taitaa olla se vaikuttava ero vaikka molemmat on allergisoivia.

Meillä syötiin viikonloppuna mansikkaa.. ikää 9kk... yhen mansikallisen söi.
Aikaisemmin on puolen vuoden iästä lähtien saanu sitä mansikka jälkiruoka sosetta

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
vuosikkaasta olen minäkin kuullut..
Mutta mitä tulee tohon mansikkaa sisältäviin soseisiin niin niitä ei oo paljon mutta toisaalta ne on käsiteltyjä/kuumennettuja kun tuoreet joten siinä taitaa olla se vaikuttava ero vaikka molemmat on allergisoivia.

Meillä tyttö tänään puoli vuotta ja tuota kaupan mansikkasosetta on saanut varmaan jo kuukausi sitten, eikä mitään tullut vaikka purkillisen hotaisi heti. Itsekin olen kuitenkin epäilevällä kannalla tuoreeseen mansikkaan joten taidetaan odottaa vattujen kypsymistä, niitä uskallan vauvallekin maistattaa.

mä annoin ekan kerran maistaa 10kuisena siis tuore mansikkaa..
poika tykkäs kai (?) ,sai jumalttomia vilunväreitä ja koko ukko meni mutkalle.tais olla hapan :)Mutta ei siitä mitään rekatiota tullu

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
5kk ikäiselle saa antaa nykysuositusten mukaan.
Tuo on vanhentunutta tietoa että mitään ruoka-aineita pitäis välttää allergiariskin takia.

Jep! Niin on. Itsekin juuri luin artikkelin, että alllergeeneja ei missään nimessä saisi vältellä, vaan päinvastoin, "siedättää" jo pienestä pitäen.

Viime viikolla annoin vajaan 5kk ikäisen poikani maistaa ensimmäisenä mansikkaa ja tykkäsi kovasti. Sen jälkeen olemme maistelleet Suomessa muitakin hedelmiä ja pikkuisen perunaa rintaruokinnan yhteydessä. Se on meillä osana kesästä ja uusista asioista nauttimisesta. Vain pienen pieniä määriä kokeilun vuoksi. Ensimmäinen vauva, asumme Englannissa ja siellä on monenlaista suositusta ja kulttuuria. Toimimme oman järjen mukaan, enkä usko vauvalle näistä kokeiluista harmia koituneen. Uskon että niin rakkaasta tisusta luopuminen sujuu ajallaan sitten helpommin, kun on syntynyt kiinnostus muihinkin makuihin. Onkohan näin?

Yhteistyössä