Minkä ikäiselle pitää antaa viikkorahaa ja mihin ne sitä tarvii?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Iines Ankka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Iines Ankka

Vieras
Mietin kun meidän vanhempi poika tulee nyt 8v, että pitäiskö alkaa antamaan viikkorahaa, tähän mennessä ei ole saanut. On annettu silloin kun on johonkin tarvinnut tietty. Mut minkä verran tuon ikäiselle "pitää" antaa ja saako teillä tuonikäiset tehdä rahallaan mitä haluavat?

Silloin voi antaa viikkorahaa mielestäni, kun lapsi on valmis tekemään jotakin sen rahan eteen esim. pitämään huoneensa järjestyksessä, viemään roskia, auttamaan tiskeissä jne...

Alkuperäinen kirjoittaja Ni:
Silloin voi antaa viikkorahaa mielestäni, kun lapsi on valmis tekemään jotakin sen rahan eteen esim. pitämään huoneensa järjestyksessä, viemään roskia, auttamaan tiskeissä jne...

Meillä normaalit kotityöt kuuluu kaikille, ei siitä kenellekään makseta "palkkaa".

Mie olen saanu viikkorahaa muksuna. Sitä vastaan tehtiin pikkuaskareita, esim. siivouspäivänä pölyjen pyyhkimistä tms. Lauantaisin muistaakseni käytiin yhdessä kaupassa ja viikkorahalla sai ostaa omat lauantaikarkit, osan säästin ja ostin jotain isompaa myöhemmin.

Taisin olla ekaluokalla, kun aloin saamaan viikkorahaa. Summaa en muista, mutta muistan miten tarkkaan kaupassa mietin mihin raha riittää ja mitä ostan :)

Meillä ei saa viikkorahaa, me ostetaan lauantai päivän karkit, ja jos lapsella on menoja maksetaan ne. Isommilla on puhelimet ja maksamme myös puhelin laskut. Vanhin on muutamasti kysellyt viikkorahan perään, ja kun olemme kysyneet että maksaako hän sitten itse omat leffa käynnit ja karkit lauantaisin, on viikkorahan kinuaminen jäänyt.

Minä annan viikkorahaa, se on minusta tapa opettaa rahankäyttöä ja rahan arvoa. Rahan saa käyttää ihan mihin itse haluaa, sillä voi ostaa karkkia, tai vaikka säästämällä jonkin isomman lelun. Meillä 5 v saa euron, 8 v saa 2 ja 13 v saa 5 euroa.

Meillä maksetaan kuunlopussa kuukausi rahaa sen perustella kuinka paljon kotitöitä tehty ja oma huone on pitänyt siivota joka toinen viikko. Yleensä 13v tienää itselleen 15e/kk ja 9v tienaa 8e/kk.

Yhteistyössä