Minkä ikäiselle lukisitte

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahza
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mahza

Aktiivinen jäsen
19.03.2006
5 120
0
36
taru sormusten herrasta? Harry Potterit?

Mikä ois semmosta äidillekin mieluisaa luettavaa, joka sopisi 7-vuotiaalle pojalle? Kesällä luettiin pirates of the caribbeabeita :)

Meillä alotettiin Harry Potterit ekalla, suosittelen:) Taru sormusten herrasta on paikkapaikoin todella pitkästyttävä kirjana, joten meillä ei ainakaan mielenkiinto vielä riittäisi.

[QUOTE="typykkä";24692769]Ihan kaiken ikäsille! Ei ole pakko lukea niitä niin tarkasti, voipi hieman muokkailla tai jättää välistä. Aikuisten asia on hoitaa tuo muokkauspuoli.[/QUOTE]

Tuli tästä mieleen, että mä olen muokkaillut 6-vuotiaalle H.C. Anderseninkin satuja... Ne on suurimmaksi osaksi melkoisen synkkiä ja raakoja. Toisaalta Potterit ja Sormusten herrat voi olla hyvinkin kiehtovia jo ekaluokkalaiselle (itse en ole koskaan lukenut enkä edes tiedä sen tarkemmin mitä niissä tapahtuu). Ja esim. Potterit voivat olla leffoina paljon pelottavampia kuin kirjoina, ainakin ne trailerit ovat muakin välillä hirvittäneet :D. Mutta mä nyt en pystykään katsomaan edes niitä nössöimpiä "kauhu"leffoja :D.

[QUOTE="mamma";24692958]Meillä lukivat eskarivuonna koko Potter-sarjan. [/QUOTE]

Ootko sä itse lukenut ne? Ehkä mä olen nipo mutta mun mielestä eskarilaisen ei tarvitse todellakaan lukea kirjoja joissa kidutetaan ja tapetaan. : / Itseäkin riipaisi välillä kun niitä luki. Satua joo, mutta silti...

Alkuperäinen kirjoittaja lyhyt lapsuus teidän lapsilla;24692955:
Kyllä on lapsuus nykyäideistä aika lyhyt. Ekaluokkalaisella vielä riittää pekka töpöhännät ja pupu tupunat.

Ei kannata olla noin rajoittunut. Meillä isä lukee eskaripojalle Pottereita (2. kirja nyt menossa) ja itse luen Eemeleitä jne. Nyt on menossa Veljeni Leijonamieli. Enkä koe yhtään että lapsuus olisi jotenkin lyhyt, katsoi ennen nukkumaan menoaan Nalle Puhia :D

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;24693034:
Viisikot, seikkailu- sarja, Risto Räppääjä, Ellat.... Suosittelen!
No noi viisikot ei oikein oo mua varten. Risto räppääjää vois kokeilla kanssa, kiitti :)

Ja kun joku sanoi että ekaluokkalaiselle riittää vielä pupu tupunat, niin ei meidän poika jaksa ihan kaikkea kuunnella. Ja mä olen jo oman osuuteni satuja lapsille lukenut, nyt on aika ettiä jotain muuta :)

Harry Potterit luin kaikki pojille alkaen kun nuorempi oli muistaakseni noin 8-vuotias, viimeinen luettiin sinä vuonna, kun se ilmestyi, onko siitä nyt kaksi vuotta, eli luin vielä 13- ja 15-vuotiaille. Se oli vähän vitsi jo, oltiin matkalla kuukausi ja luin kirjan reissun aikana. TSH luin heille jossain vaiheessa, ensin Hobitin tosin. Olivat siinä 8-10-vuotiaita. Luin siihen aikaan myös Sinuhen ja Seitsemän veljestä, Turms kuolemattoman, Don Quijoten, Dickensiä jne.

10 v:lle tarjosin Pottereita luettavaksi, muttei kelvanneet, kun ei saanut niitä lukea 5 vuotiaana (ehti lukea pari lukua ennen takavarikointia silloin). Eivät kiinnosta kuulema enää.

Kannattaa miettiä luetko ensisijaisesti itseäsi vai lastasi varten.

Tarkoitus on lukea yhdessä, niin että molemmat nauttii siitä ja molemmille se lukuhetki on rattoisa. Sen verran tunnen itseäni, että jos väkiseltään luen lapsille jotain, niin se "paistaa läpi" eikä siitä lapsetkaan nauti. Ja kun uskon vakaasti, että löytyy sellaisiakin kirjoja jotka miellyttää meitä molempia, ja näin ollen meillä on yhdessä ihanaa aikaa :)

Kannattaa miettiä luetko ensisijaisesti itseäsi vai lastasi varten.

Kannattaa ehdottomasti lukea sellaista joka"on itseään varten", muuten lukeminen on mekaanista, siitä jää tunne pois.
Meillä mies lukee eri kirjoja kuin minä, ja nautimme; lapsille luetaan 20-60 min joka ilta, allu testeissä huippulukemat kuulluissa...
Ja vaikka saisivat huonoja: Nauttivat kuitenkin!

Harry Potterit luin kaikki pojille alkaen kun nuorempi oli muistaakseni noin 8-vuotias, viimeinen luettiin sinä vuonna, kun se ilmestyi, onko siitä nyt kaksi vuotta, eli luin vielä 13- ja 15-vuotiaille. Se oli vähän vitsi jo, oltiin matkalla kuukausi ja luin kirjan reissun aikana. TSH luin heille jossain vaiheessa, ensin Hobitin tosin. Olivat siinä 8-10-vuotiaita. Luin siihen aikaan myös Sinuhen ja Seitsemän veljestä, Turms kuolemattoman, Don Quijoten, Dickensiä jne.

Vautsi

Mitäs pojat pitivät kallonporailuista sun muista?

Kyllä jokaisesta kirjasta saa irti itsekin jos haluaa. En mä itsekseni lue Nalle Puhia, Herra Hakkaraista tms, mutta lapsille niitä on ihan mukava lukea. Ilman naaman nyrpistelyä. =)

Silti vaikka aikuinen lukee -vaikka isollekin lapselle- kyllä sen kirjan pitäisi olla myös ikätasoinen. Kannattaa ainakin vähän katsoa sitä kirjaa etukäteen ennenkuin aloittaa. Kurjempi se on kesken lopettaa jos onkin sellaista, mitä ei ehkä halua lapsen kuulevan. Ei kai eskarilaisen anneta telkkaristakaan katsoa ihan mitä tahansa ilman pientä "ennakkosensuuria".

Meidän samanikäinen poika on ihastunut Konsta- sarjaan, ja sitä on aikuisenkin kiva lukea. Samaten Risto Räppääjä uppoo ja A.Lindgrenin Poikani Leijonamieli sekä Ronja ryövärintytär ovat olleet menestyksiä...Harry Potterin jättäisin omaltani hiukan tuonnemmaksi...

[QUOTE="Noo";24693273]Vautsi

Mitäs pojat pitivät kallonporailuista sun muista?[/QUOTE]Olihan niistä keskustelua. Pitivät kyllä. Kirjoista on jäänyt kyllä jotain päähän, käyttävät sanontaa "kärpästen surinaa" jne edelleen.=)