Minkä ikäiselle lapselle voi antaa sokeria?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suzyanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suzyanne

Vieras
Olen Virossa viikon reissulla miehen ja pian 6 kk pojan kanssa. Hämmästyin kun huomasin että täällä myydään välipalajugurtteja joissa ikävuositus on 6 kk, ja niissä on ihan kamala määrä sokeria! :o

Eihän käsittääkseni ainakaan Suomessa suositella vielä tuon ikäiselle sokeripitoista ruokaa annettavaksi, vai olenko ihan väärässä? On täällä onneksi hedelmäsoseita tms., joissa ei ole sokeria, mm Hipp-merkkiset soseet on koostumukseltaan hyviä.

No jos Virossa voi antaa 6kk lapselle sokeria, niin eiköhän sitä suomessakin voi antaa tai siis suomalaiselle lapselle. Mutta mitään järkeähän siinä ei vissiin ole.

"Kaksi ensimmäistä vuotta ovat herkkää aikaa lapsen ruokatottumusten kehittymisen ja hampaiden terveyden kannalta. Vauvan ruokiin ei sokeria tarvita, koska useimmat marja- ja hedelmäsoseet ovat sellaisenaan makeita.

Jos sokeria sisältävää ruokaa joskus tarjotaan, se kannattaa tarjota mieluiten aterian tai välipalan yhteydessä."

(lähde: www.tampere.fi/tiedostot/5b7fW3e9r/vauvan_ruoka6_12_kk.pdf)

Juu, eli siis ilmeisesti voi antaa pienissä määrin. Googlettamallakaan ei löytänyt tietoa kun yritin etsiä, olen luullut että sitä missään nimessä suositella alle 2-vuotiaille.

No, itse taidan kuitenkin antaa välipalaksi kuitenkin soseita joissa ei ole lisättyä sokera, esim. päärynä on tosi makeaa. Kyllä poika ehtii elämässään vielä sokeria popsia. =)

Yhteistyössä