Minkä ikäiselle aletaan opettaa tapoja/käyttäytymistä ruokapöydässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sottapytyn äitee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sottapytyn äitee

Vieras
Meidän 1v4kk on tosi huono syömään. Syö hirveän vähän kerrallaan ja sitäkin saa houkutella, olipa ruoka sitten mitä tahansa. On kai tullut vähän araksi ruoka-ainekokeilujen takia, kun on paljastunut allergioita. Ruokapöydässä vehtaa vesimukilla, laittaa sinne ruokaa, hämmentää lusikalla ja kaataa pitkin lautasta tai pöytää, ruokaa nostelee lautaselta pöydälle tai nakkaa lattialle, lopuksi haluaa aina voileivän mukaan pöydästä lähtiessä, natustelee sitä sitten tvtä katsellessa sillä välin kun muu perhe syö loppuun. Kaikista kielloista tulee kiukku ja syömähalut loppuu siihen paikkaan. Joko tän ikäsen pitäis alkaa opettelemaan (kiukusta ja syömälakosta huolimatta) pöydässä käyttäytymistä, vai tuleeko sen aika joskus myöhemmin? Eikö tuo ruualla leikkiminen kuulu jossain vaiheessa asiaan, vai olenko ihan väärässä siinäkin? Eikö muiden saman ikäiset enää sotke ruokapöydässä tai syö "vauhdissa"?

Ihan siitä asti on tiettyjä tapoja opetettu kun on kiinteiden maailmaan päästy tai lähinnä siinä vaiheessa kun on oppinut istumaan syöttötuolissa eikä ruokailut ole enää sitteriin päin tapahtuvia.

Tapoja siinä vaiheessa kun on syönyt itse, mutta ruokaan on saanut tutustua vapaasti. Ei tietenkään leikkiä sillä, esim. heitellä lattialle, mutta on saanut kokeilla, miltä vesi maistuu puurossa tai jogurtilla höystettynä. Tutustuminen ja leikkiminen ovat eri asioita :)

Silloin kun lapsi istahtaa siihen ruokapöydän ääreen.
-ruualla ei leikitä
-keskitytään vain siihen syömiseen
-pöydässä ei ole leluja tms.
-kiitoksen jälkeen pyyhitään suu ja noustaan pöydästä jne...

meillä ei ole lapsi oikeastaan ikinä varsinaisesti leikkinyt ruualla. Joku satunnainen kerta ehkä. Tyttö on saanut n. 7kk iästä lähtien omaan käteen ruokaa ja aika nopeasti se alkoi mennä suuhun ilman sen kummempaa puristelua tai likistelyä. Jostain 10kk iästä on syönyt itse ruokansa, olen laittanut ruuan lautaselle niin että sai syötyä sormin. Vuoden ikäisenä otti lusikan ja alkoi sillä syödä itse. Myös tavallisesta mukista juominen alkoi onnistua siinä vuoden paikkeilla.

Kyllä meillä on ihan vauvasta lähtien otettu käyttöön normaalit rutiinit myös ruokailutilanteissa. Pöydässä syödään, ruokaa ei kanneta mukana ja kädet ja suu pestään ruuan jälkeen. Nykyään tyttö on 2v5kk ja tulee syömään kun pyydetään, syö minkä syö, kiittää ruuasta ja lähtee pesulle.

Joskus annan juotavaa/naposteltavaa myös tuonne olohuoneeseen, rusinoita tms. mutta pääasiassa meillä syödään ja juodaan keittiössä.

kuten joku tuossa jo sanoikin että esimerkin voimalla on hyvä lasta opettaa. Kun vanhemmat ja muut lapset käyttäytyvät ruokapöydässä, oppii se pieninkin kyllä siihen.

(ja parhaillaan tyttö levittää sulanutta jäätelöä pitkin pöytää ) :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja sottapytyn äitee:
Meidän 1v4kk on tosi huono syömään. Syö hirveän vähän kerrallaan ja sitäkin saa houkutella, olipa ruoka sitten mitä tahansa. On kai tullut vähän araksi ruoka-ainekokeilujen takia, kun on paljastunut allergioita. Ruokapöydässä vehtaa vesimukilla, laittaa sinne ruokaa, hämmentää lusikalla ja kaataa pitkin lautasta tai pöytää, ruokaa nostelee lautaselta pöydälle tai nakkaa lattialle, lopuksi haluaa aina voileivän mukaan pöydästä lähtiessä, natustelee sitä sitten tvtä katsellessa sillä välin kun muu perhe syö loppuun. Kaikista kielloista tulee kiukku ja syömähalut loppuu siihen paikkaan. Joko tän ikäsen pitäis alkaa opettelemaan (kiukusta ja syömälakosta huolimatta) pöydässä käyttäytymistä, vai tuleeko sen aika joskus myöhemmin? Eikö tuo ruualla leikkiminen kuulu jossain vaiheessa asiaan, vai olenko ihan väärässä siinäkin? Eikö muiden saman ikäiset enää sotke ruokapöydässä tai syö "vauhdissa"?

Pistää pahasti silmään, että annatte tämän kaiken tapahtua. Ja kiukuttelee, jos ei saa tehdä jotain. Niin ne lapset käyttäytyy.. Olis todella aika alkaa opetella tapoja. Ja miks ihmeessä annatte leivän mukaan olkkariin???? Täh? En tajua. Antaa huutaa ja olla syömättä, sillä hän oppii. Kyllä hän sitten syö, kun on on nälkä.

Alkuperäinen kirjoittaja ilopolleri:
Ihan koko ajan ollaan opastettu miten käyttäydytään. Meillä 3v kiittää pyytämättä pöydästä noustessaan :)
Juu, meilläkin poika on 1v8kk lähtien ainakin, ehkä jo aiemmin, kiittänyt ruuasta kun on valmis. Ja muutenkin aina on pyritty kauniiseen ruokapöytäkäytökseen, vaikka tietenkään täydellistä ei voi vielä olla (2v) ja varsinkin nyt selvät uhmaiän tuomat haasteet hiukan sotkee tapoja:-)

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Pistää pahasti silmään, että annatte tämän kaiken tapahtua. Ja kiukuttelee, jos ei saa tehdä jotain. Niin ne lapset käyttäytyy.. Olis todella aika alkaa opetella tapoja. Ja miks ihmeessä annatte leivän mukaan olkkariin???? Täh? En tajua. Antaa huutaa ja olla syömättä, sillä hän oppii. Kyllä hän sitten syö, kun on on nälkä.

No että söis edes jotakin. Neuvolastakin painostaavat, kun on kiinteitten alotuksen jälkeen tultu kasvukäyrillä alas niin että oikein päätä huimaa (+2 vauvana, nyt -2 ja alaspäin edelleen) :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No että söis edes jotakin. Neuvolastakin painostaavat, kun on kiinteitten alotuksen jälkeen tultu kasvukäyrillä alas niin että oikein päätä huimaa (+2 vauvana, nyt -2 ja alaspäin edelleen) :(

ei se lapsi nälkään kuole. säännölliset ruoka-ajat, pöydässä syödään minkä syö ja sitten kiitos ja pesulle. Seuraava ruoka 3-4h kuluttua. Ruuaksi energia/proteiinipitoista ruokaa, ei mitään näkkäriä ja vaaleaa leipää, makaroonia yms. pelkästään. Niillä ei kauheasti kasva. Myös mehut pois ruokavaliosta jos niitä käytössä.

Voi olla että tuo närppiminen saa aikaan sen ettei oikeen koskaan nälätä kunnolla. Haukkaa vähän silloin, vähän tällöin.

Meillä 1 v 5 kk syö tosi siististi ja hienosti, syö useinmiten lautasen tyhjäksi. Ruokalapussa ei ruokaa eikä lattialla, loistotapaus ja alkoi syömään itse reilu yksinvuotiaana. Muut lapset ei oo noin hienosti osanneet tuon ikäisenä, riippuu persoonastaki siis varmaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:

ei se lapsi nälkään kuole. säännölliset ruoka-ajat, pöydässä syödään minkä syö ja sitten kiitos ja pesulle. Seuraava ruoka 3-4h kuluttua. Ruuaksi energia/proteiinipitoista ruokaa, ei mitään näkkäriä ja vaaleaa leipää, makaroonia yms. pelkästään. Niillä ei kauheasti kasva. Myös mehut pois ruokavaliosta jos niitä käytössä.

Voi olla että tuo närppiminen saa aikaan sen ettei oikeen koskaan nälätä kunnolla. Haukkaa vähän silloin, vähän tällöin.

Joo, ei oo pelkoa, että mehuja tai herkkuja. Ruokavaliossa ltällä hetkellä lähinnä riisi, kalkkuna, tattari ja päärynä (ja korvikemaito). Mikä niistä nyt sitten olisi riittävän energiapitoista? 5 ateriaa syödään päivässä (sis välipalat), ruoka-ajat on aina säännölliset.

Joo, ei oo pelkoa, että mehuja tai herkkuja. Ruokavaliossa ltällä hetkellä lähinnä riisi, kalkkuna, tattari ja päärynä (ja korvikemaito). Mikä niistä nyt sitten olisi riittävän energiapitoista? 5 ateriaa syödään päivässä (sis välipalat), ruoka-ajat on aina säännölliset.

no jos on noin rajoitettu ruokavalio, eipä noista oikeen voi erikseen mitään nostaa. Maito kai se on se mistä eniten allerginen lapsi sitä energiaa saa.

Meillä on opeteltu tapoja siitä asti kun on osattu istua syöttötuolissa,aika nopeasti lapsi ymmärtää että jos pelaa ruuan kanssa joutuu pois pöydästä.Siinä vaiheessa kun ruoka ei ole uponnut enää suuhun,olen poistanut pois pöydästä,leluja meillä ei ole koskaan ollut pöydässä ja vasta nyt isompana olen satunnaisesti saattanut antaa syödä jonkun välipalan esimerkiksi olohuoneessa.

Ei meillä ole ikinä tuollaisia tehty. Sormiruokaa, siis vihannesten tms. paloja, leivänpalan tai vastaavaa on saanut käteen hampaiden tulosta asti, lautaselta syöttää vain aikuiset siihen parivuotiaaksi. Olen siis laiska enkä anna lusikkaa omaan käteen. ;) Hyvinpä nuo on kuitenkin syömään oppineet.

Jos sotkee NOKKAmukilla, muki pois. Ei kai tuon ikäisellä vielä tavallista mukia kannata olla? Eikä leipää ruoan korvikkeeksi jos ei itse ruokaakaan syö, eikä varsinkaan pois pöydästä ja leipä mukaan. Leipä sitten välipalalla, iltapalalla tms. Oman lautasliinan saa 1,5veekin aina, jos repii sitä tms. niin otan pois mutta nykyään osaa jo pyyhkiä suuta sillä hyvin ahkerasti. :) Minusta tuossa itseopettelussakin on menty joissain tapauksissa turhan pitkälle; ei se lapsi syömättä jätä eikä opitta jää, vaikkei saisikaan "opetella" juuri lääppimällä ruokaa pitkin pöytiä, lautaselta pois, mukiin jne..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei meillä ole ikinä tuollaisia tehty. Sormiruokaa, siis vihannesten tms. paloja, leivänpalan tai vastaavaa on saanut käteen hampaiden tulosta asti, lautaselta syöttää vain aikuiset siihen parivuotiaaksi. Olen siis laiska enkä anna lusikkaa omaan käteen. ;) Hyvinpä nuo on kuitenkin syömään oppineet.

Jos sotkee NOKKAmukilla, muki pois. Ei kai tuon ikäisellä vielä tavallista mukia kannata olla? Eikä leipää ruoan korvikkeeksi jos ei itse ruokaakaan syö, eikä varsinkaan pois pöydästä ja leipä mukaan. Leipä sitten välipalalla, iltapalalla tms. Oman lautasliinan saa 1,5veekin aina, jos repii sitä tms. niin otan pois mutta nykyään osaa jo pyyhkiä suuta sillä hyvin ahkerasti. :) Minusta tuossa itseopettelussakin on menty joissain tapauksissa turhan pitkälle; ei se lapsi syömättä jätä eikä opitta jää, vaikkei saisikaan "opetella" juuri lääppimällä ruokaa pitkin pöytiä, lautaselta pois, mukiin jne..

no riippuu kyllä ihan lapsesta. Toiset kiinnostuu siitä syömisestä aiemmin eikä niinkään leikkimisestä. Meillä tyttö on syönyt itse noin vuoden ikäisestä, juonut tavallisesta mukista jne. Nykyään sotkee enemmän kuin tuolloin, nyt ikää kohta 2,5v...

no riippuu kyllä ihan lapsesta. Toiset kiinnostuu siitä syömisestä aiemmin eikä niinkään leikkimisestä. Meillä tyttö on syönyt itse noin vuoden ikäisestä, juonut tavallisesta mukista jne. Nykyään sotkee enemmän kuin tuolloin, nyt ikää kohta 2,5v...

Juu, mä olen ehkä ollut vain vähän laiska ja mukavuudenhaluinen tuon kanssa. :) Niin paljon helpompaa näin, kai.

Mulla jäi joskus niin mieleen tuttu joka oli muutenkin "hieman" laiskansorttinen lastenhoidon suhteen (taapero pissaisissa vaipoissa tuntikausia housut polvissa roikkuen jne) ja se lopetti lapsen syöttämisen laiskuuttaan eikä sitten viitsinyt käyttää aikaa sen ohjaamiseen itse syömisessä. Se lapsi ja niiden koti oli jotain käsittämätöntä katseltavaa, ruoanjämiä joka puolella jne.. Mulla jäi tuosta vaan sellainen ällö takaraivoon, että omat lapseni syötän niin pitkään kunnes haluavat ja osaavat sen tehdä itse. Mut teillä siis ilmeisen varhaiskypsä tapaus tämän suhteen, ja taitavakin vielä. :) Varmasti myös neuvottu jne.. Ap:lle suosittelisin kyllä tuon touhun vähentämistä ja fokusta siihen, että aikuinen syöttää sitä oikeaa ruokaa ja lapsi huolehtii siitä juomastaan tms.

heti kun kiinteät aloitettiin!
ja meillä ruokapöydästä joutuu pois heti, jos ei suju.. syö sitten taas seuraavalla ruualla... todella harvoin kiukutellaan, osaavat syödä ja keskustella ja odottaa, että kaikki ovat syöneet =)

mä olen ehkä ollut vain vähän laiska ja mukavuudenhaluinen tuon kanssa. :) Niin paljon helpompaa näin, kai.

Mulla jäi joskus niin mieleen tuttu joka oli muutenkin "hieman" laiskansorttinen lastenhoidon suhteen (taapero pissaisissa vaipoissa tuntikausia housut polvissa roikkuen jne) ja se lopetti lapsen syöttämisen laiskuuttaan eikä sitten viitsinyt käyttää aikaa sen ohjaamiseen itse syömisessä. Se lapsi ja niiden koti oli jotain käsittämätöntä katseltavaa, ruoanjämiä joka puolella jne.. Mulla jäi tuosta vaan sellainen ällö takaraivoon, että omat lapseni syötän niin pitkään kunnes haluavat ja osaavat sen tehdä itse. Mut teillä siis ilmeisen varhaiskypsä tapaus tämän suhteen, ja taitavakin vielä. :) Varmasti myös neuvottu jne.. Ap:lle suosittelisin kyllä tuon touhun vähentämistä ja fokusta siihen, että aikuinen syöttää sitä oikeaa ruokaa ja lapsi huolehtii siitä juomastaan tms.

joo tietenkin on ohjattu ja neuvottu, mutta kuten sanottu, tyttö alkoi selkeästi syömään itse eikä leikkimään niin ei ole ollut mikään ongelma. Sormin söi ruuat varsin siististi.

Ja tuota mä en siedä että ruokaa kannetaan mukana ympäri taloa. Ällöä just kyläpaikoissakin kun ei tiiä mikä vanha voileipä liimautuu takapuoleen kun johonkin istahtaa... nuo on sellaisia asioita joihin lapsi kasvaa kyllä ilman sen kummempaa opetusta, kun näkee että niin ne muutkin tekee. Pöydässä syödään jne.

on tuo tyttö muutenkin kovin näppärä, pukenut itse jo tovin aikaa, käy itse vessassa, päivävaipat jäivät 1,5v iässä jne. Puhuu kuin papupata ja pystyy ihan keskustelemaan asioista :)

Sotkeminen pois, kieltoa vaan ja jos kiukustuu, anna kiukustua.

Tämähän on oikein opetuskappale siitä miten tuotetaan lapsia, jotka on sitten isompana "ihan mahdottomia, yyh miksei se usko mitään jne". Jos syömähalut tai muut halut loppuu kieltoon, niin sitten loppuu. Kyllä se lapsi uskoo kun aikansa kokeilee.

Kun on kerran päässyt sotkemisen makuun, suosittelisin että lautanen kokonaan aikuisen haltuun. Juomaa saa itse jos ei sotke; jos sotkee muki pois. Nokkamuki käyttöön, venttiilillinen. Eikä ruokaa pöydästä mukaan.

Yhteistyössä