Minkä ikäinen lapsi yksin synttäreille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti pienelle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti pienelle

Vieras
Itse ajattelen että jätän aikaisintaan 6-vuotiaan yksin kaverin synttäreille (jos nyt kyseessä ei ole tuttu koti jossa muutenkin vierailee).

Minkä ikäisiä te jätätte ja voiko olettaa että jos esm. 4-vuotias kutsutaan synttäreille niin myös vanhempi on tervetullut?

4v on ainakin meidän kahden lapsen kokemuksella sellainen ikä, että on ok mennä kaverisynttäreille yksin. Toki joillain on vielä ollut vanhempi mukana, mutta enemmistöllä ei. Ei myöskään varmaan ekaa kertaa uskalla yksin mennä vaan ensin jotkut kaverisynttärit yhdessä vanhemman kanssa ja sitten uskaltaa mennä yksinkin kunhan on kavereita paikalla useampia.

Uskallatteko siis jättää 4-5v yksin vieraaseen paikkaan? Vai tunnetteko itse vanhemmat hyvin? Kun onhan niitä kaikenlaisia koteja, alkoholisimia, huumeita jne.?

Olisi aina tietysi mukava jos kutsussa ilmaistaisiin kuinka on tarkoitus tulla.

Riippuu vähän synttäreistäkin. Jos ovat jossain muualla kuin kotona, niin en jättäisi alle kouluikäistä. Kiva yhden äidin/isän juosta lapsilauman perässä jossain hoplopissa.

Mun mielestä voi olettaa että aina kun kutsuu alle kouikäisiä lapsensa synttäreille nii vanhemmat saattavat jäädä lapsensa kanssa synttäreille. Varisinkin jos paikka on ennestään tuntematon. Eikä neljävuotiasta ainakaan jätetä yksin synttäreille, sen ikäistä usein on jonkin verran vahdittavakin.

kyllä meillä oli 4 vuotiaan synttäreillä samanikäiset päiväkotikaverit jo ilman vanhempia, ja naapurista vielä 2 ja 3 vuotiaatkin ilman vanhempia, kyllä meni hyvin ja vieraita oli vaan muutama oman ainoan lapsen lisäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap äiti pienelle;30335899:
Uskallatteko siis jättää 4-5v yksin vieraaseen paikkaan? Vai tunnetteko itse vanhemmat hyvin? Kun onhan niitä kaikenlaisia koteja, alkoholisimia, huumeita jne.?

Olisi aina tietysi mukava jos kutsussa ilmaistaisiin kuinka on tarkoitus tulla.

Mä oon kyllä tuntenu ne lasten vanhemmat. Mutta kyllä olisin vieny 4 vuotiaan vieraaseenkin paikkaan, ehkä olisin jäänyt sitten hetkeksi lapsen seuraksi sen verran että näen että olohuoneen pöydällä ei ole kaljaa/tuhkakuppia/huumeita ;)
3v on tietysti silleen pieni että tarvii apua vessassa (yksillä syntyäreillä oli käyny pari kertaa kakalla jne) joten mieluummin vien sen ikäisen tuttuun paikkaan jossa lapsi uskaltaa varmasti pyytää apua jos tarvii.

Kuulostaa melko hurjalle vastuulle, jos ottaa useamman neljävuotiaan synttäreille ilman vanhempia. Ehkä kaksi voisin lapseni lisäksi katsoa, mutta en yhtään enempää.

Pääkaupunkiseudulla ei ainakaan ole meille jätetty noin pieniä synttäreille eikä ole me jätetty omiamme. Vanhemmat on automaattisesti mukana.

Mä oon kyllä tuntenu ne lasten vanhemmat. Mutta kyllä olisin vieny 4 vuotiaan vieraaseenkin paikkaan, ehkä olisin jäänyt sitten hetkeksi lapsen seuraksi sen verran että näen että olohuoneen pöydällä ei ole kaljaa/tuhkakuppia/huumeita ;)
3v on tietysti silleen pieni että tarvii apua vessassa (yksillä syntyäreillä oli käyny pari kertaa kakalla jne) joten mieluummin vien sen ikäisen tuttuun paikkaan jossa lapsi uskaltaa varmasti pyytää apua jos tarvii.

Tämän kirjoitti siis #9

Meillä on tyttö käynyt kolmivuotiaasta saakka yksin kavereiden synttäreillä. Nyt on viisi, on oikea kyläluuta. Poika on nyt kolme ja kerran on käynyt siskonsa kanssa synttäreillä kaksistaan. Meille on tullut 2-3 vuotiaita ihan yksikseen myös, eli no problem.

Meillä on tyttö käynyt kolmivuotiaasta saakka yksin kavereiden synttäreillä. Nyt on viisi, on oikea kyläluuta. Poika on nyt kolme ja kerran on käynyt siskonsa kanssa synttäreillä kaksistaan. Meille on tullut 2-3 vuotiaita ihan yksikseen myös, eli no problem.

Ovat ilmeisesti olleet tuttujen lapsia? Mutta 2-3-vuotiaathan on ihan täysin vahdittava vielä, miten se on onnistunut? Meillä ei ainakaan onnistuisi, paitsi tietysti jos vieraita olisi vaikka se kaksi vain.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä ei;30336048:
Kuulostaa melko hurjalle vastuulle, jos ottaa useamman neljävuotiaan synttäreille ilman vanhempia. Ehkä kaksi voisin lapseni lisäksi katsoa, mutta en yhtään enempää.

Pääkaupunkiseudulla ei ainakaan ole meille jätetty noin pieniä synttäreille eikä ole me jätetty omiamme. Vanhemmat on automaattisesti mukana.

Me ollaan Tampereella, ja ei kyl täälläkää noin pikkusia vierailijoita yksin tule. Johan siinä on hirvee vastuu jos jo 7kin kutsuttu ni vahtia noin pikkusia! Saatikka kuka laittaa lapsensa noin vaan vieraaseen paikkaan?

5v tais olla ekakerran yksin ja samaten meillä vieraita. Ei mitää ongelmaa koskaan. Pienempään poika ei halunnu yksin jäädä ja se oli ok isäntäväelle missä oli synttäreillä. Samaten meille on saanu jäädä halutessaan. Perhetuttavien kesken synttärikyläilyt on aina olleet avoimia ja lasten ohella vanhempia mukana. Hoplopissa esim täytyy olla tietty määrä vahteja lapsia kohti joten kukaan ei yksin sielä yritä vahtia. 5v tuo kävi yksin sielä kutsuilla.

Ollaan pieneltä paikkakunnalta, joten perheet on tiedossa, vaikka ei varsinaisesti tuttuja. Rauhallisin mielin päästän lapseni ja oman pojan synttäreillä oli viimeksi 4 4-vuotiasta, 2 5-vuotiasta ja 2 6-vuotiasta. Hyvin selvittiin miehen kanssa pari tuntia. Kellään ei ollut vanhempaa.

Ovat ilmeisesti olleet tuttujen lapsia? Mutta 2-3-vuotiaathan on ihan täysin vahdittava vielä, miten se on onnistunut? Meillä ei ainakaan onnistuisi, paitsi tietysti jos vieraita olisi vaikka se kaksi vain.

Naapurustoa/kerhokavereita. En ymmärrä mikä ongelma on siinä, että synttäreille/kylään tulee muutama (ehkä viisi, ehkä jopa enemmän) lasta??? Herranduudeli, onhan perhepäivähoitajallakin jopa neljä-viisi lasta huollettavanaan. Eikä vain yksi päivä, vaan joka arki. Päiväkodissa vielä enemmän, ja yksi voi joskus olla kaikkien kanssa, kun muut tekevät jotain muita valmisteluja.

Itse en ole tehnyt tästä koskaan mitään ongelmaa. Meillä lapset on osanneet aina olla kohtuu siivosti, ne siivottomimmat olen karsinut pois. Meillä on aina ovet avoinna lastemme kavereille myös.

Eiks päiväkodissakin oo yks aikuinen per 7 neljävuotiasta..
Meillä lapsi oli 4vuotiaana termasynttäreillä kodin ulkopuolella ja sinne ei ees vanhempia ois voinu olla mukana kun niistäkin ois menny maksu. Mutta siellä oli synttärisankarin molemmat vanhemmat+1 ekstravalvoja ja noin 7 lasta. Muillakin syntyäreillä on aina ollut vähintään se kaksi aikuista eli synttärisankarin vanhemmat.

Meillä 4v on mennyt kaverisynttäreille ihan itsekseen. Päiväkotikamuja, joita ei sen enempää tunnettukaan. Epäillyt en ollenkaan etteikö kemut onnistuisi. :)

Pojan omissa juhlissa kamut olivat myös ihan ilman vanhempiaan. 4-6v:) Hyvin meni!

Jos lapsi saa kutsun en oleta/olettaisi että vanhemmat automaattisesti ovat tervetulleita ellei sitä kutsun yhteydessä ole mainittu. Tähän mennessä vanhemmat joiden luona lapsi on vieraillut ovat olleet vähintään tuttuja joita tervehditään tai joita voisi tervetiä esim. kaupassa. Esikoinen on toisella luokalla.

Muutamassa kolmivuotiaassa parin tunnin ajan rajatulla alueella ei ole kummoistakaan vahdittavaa. Kolmivuotiaasta siis on päiväkotikavereiden synttärit käyty ilman vanhempaa.

5v lähtien olleet yksin synttäreillä. Samoin lapset ovat olleet ilman vanhempiaan meidän lasten synttäreillä. Uimahalli synttärit on ainoat jonne on menty mukaan. Itse ainakin olen nimenomaan kutsunut lapset, en heidän vanhempiaan ja jos menisin mukaan kotisynttäreille niin tosiaankin ilmoitus etukäteen sopiiko tulla.

Yhteistyössä