Minkä ikäinen lapsi voi tulla yksin koulusta kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Viivi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Viivi

Vieras
Mielipiteitä? Onko esim. ekaluokkalainen liian pieni kulkemaan yksinään koulusta kotiin ja odottamaan yksin kotona koulun jälkeen, jos vanhemmat on töissä? Itsestä tuntuu, että on vielä liian pieni, mutta toisaalta jos ei ole muutakaan vaihtoehtoa?

Nopeastihan lapset oppivat. Moni ottaa alkuviikoiksi lomaa, siis pitää kesäloman syksyllä, tai palkatonta, jolloin saattelee ja hakee ekavuonna esim. elo-syyskuulla. Jos matka on lyhyt, niin kyllä pitäisi päästä itsekin ilman saatteluja. Esim. alle 1 km matkat.

Musta ekaluokkalainen voi tulla jo yksin, jos on turvallinen kotimatka ja jokainen kyllä tuntee oman lapsensa parhaiten, että uskaltaako päästää yksin kouluun/koulusta pois.

kakkosluokkalainen poika menee koulun jälkeen iltsuun. alkusyksystä tuli yksin kotiin, mutta varmaan tunsi olonsa turvattomaksi ku halus iltsuun.
Tää onkin aika problemaattista, kun periaatteessa yhteiskunta olettaa että lapsi pärjää aamut ja iltapäivät yksin ekaluokkalaisesta lähtien, vaikka aika pienihän lapsi vielä silloin on.

Riippuu kovasti lapsesta, mutta yh:n lapsena olen ekasta luokasta alkaen kulkenut yksin koulusta kotiin ja lämmittänyt mikrossa ruuan ja odottanut, että äiti tulee kotiin. Sen jälkeen sain vasta lähteä kavereiden kanssa ulos.. :D

Riippuu matkasta. Meillä poika ekalla oli yleensä iltsussa koulun jälkeen ne päivät, kun vanhemmat ei ollut kotona, mutta välillä oli yksinkin. Koulumatka tosin vain 100m eikä tien ylitystä. Kotona yksin oleminen ei varmaankaan paha, jos vaikka naapurissa on joku päivällä kotona ja lapsi saa yhteyden puhelimitse vanhempiin, mutta pitkä koulumatka tien ylitysten kanssa on huono juttu.

Meillä ekaluokkalainen menee iltikseen, mutta lähtee sieltä itse kotiin ja on kotona n. 45min yksin joka päivä. Tämä on molemmille mieleinen ratkaisi, lapsi saa olla yksin kotona, kun kerran haluaa, mutta vain niin vähän aikaa, ettei minun tarvitse olla kovin huolisssani.

meillä poika tuli ekalla luokalla jo yksin kotiin koulusta, kevätlukukaudella. Syyslukukauden oli iltapäivähoidossa päiväkodissa, mutta sitten ei halunnut itse enää sinne mennä. Mun mielestä hyvin meni ja sain oikeastaan "itse" vähän päättää itsenäistymisestään.
. Mulla oli töitä klo 15 asti, joten olin jo heti sen jälkeen kotona noin vartin päästä.

Mun tuttuni ekaluokkalainen on erittäin omatoiminen ja kypsäikäisekseen. Kulkee koulussa 3km matkan mennen tullen pyörällä. Lähtee yksin tyhjästä kodista ja palaaa tyhjään kotiin. Ei vaikuta olevaan milläänlailla ongelma.

Eli riippuu lapsesta tämäkin.

Koulusta meillä tullaan itse kotiin, mut tosi harvoin yksin joutuu kotona olemaan. Pari kertaa on ollut kun oon ite ollu esim kaupassa. Ekaluokkalainen siis kyseessä. Enkä aio ensikesäksikään yksin jättää, saati syksyllä kouluun laittaa...

Kiitos vastauksista. Omalla lapsella koulu alkaa ensi vuonna ja koulumatka on noin 2km, matkalle taitaa tulla 2 tien ylitystä. Lapsi on kyllä ikäisekseen kypsä eikä lähde älyttömyyksiin, mutta silti tuntuu ettei pitäisi niin pientä jättää yksin kotiin... :/ Iltapäiväkerhoja täällä ei juuri taida olla, eli ei apua niistäkään, varsinkin kun työvuorot kestää myöhään iltapäivään.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Eikös melkein jokapakassa ole aamu- ja iltapäiväkerhoja vai onko tietoni väärä...

Täällä ainakin paikkoja ko. kerhoissa on IHAN LIIAN VÄHÄN verrattuna tarvitsijoihin ja etusijalla on pitempimatkalaiset tai jos vanhemmat vuorotyössä eli että jäis tuntitolkulla sitä yksinoloaikaa. Ja aamuiks ei oo edes järjestetty mitään.

Meillä ei kunnassa ole lainkaan aamupäiväkerhoja. Iltapäiväkerhoon pääsee kyllä kaikki haluavat 1-2 lk oppilaat.

Meillä ekaluokkalainen on toisesta kouluviikosta alkaen kulkenut aamuin-illoin 1.5 km koulumatkansa itsenäisesti, matkalla on 1 isomman tien ylitys, pienempiä sitten lukuisia (6-10 riippuen reitistä). 2 aamuna viikossa hän myös lähtee kouluun itsenäisesti, toisena on yksin kotona reilun tunnin ja toisena yli 2 tuntia.
Syyslomasta lähtien on laittanut aamupalat noina päivinä itse, sitä ennen oli valmiina jääkaapissa.

Iltapäivisin on 2-3 pvä viikossa iltapäiväkerhossa, ja 1-2 yksin kotona 1-2 tuntia. Tosin syysloman jälkeen siirryttiin systeemiin, että lähtee kotiin jo 14.30 iltiksestä, koska ei siellä tykkää olla. Ja vuoden vaihteesta jätetään iltis kokonaan pois.

Yhden päivän viikossa olen itse kotona kokonaan pienempien kanssa ja samalla lähetän ja vastaanotan koululaisen.

Lapsesta kiinni. Itse olen mennyt jo ekaluokalla yksin koulusta kotiin ja odottanut kotona äitiä ja isää. Jos pelotti, niin sain kyllä mennä äidin tai isän työpaikallekin. Meninkin aina välillä. Lisäksi oli naapureita, joiden luo voi mennä, jos tarvii. Eikä mun kuitenkaan tarvinnut kovin kauaa olla yksin koulun jälkeen. Ehdoton maksimi tais olla kolme tuntia. Äiti teki välipalan kaappiin valmiiksi. Oli iltapäiväkerhomahdollisuus, mutta itse en halunnut.

Yhteistyössä