Minkä ikäinen lapsi saa istua etupenkillä autossa jossa airbag?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ennariina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
muistakaa nyt että pienen lapsen luusto on erilainen kuin vanhemman. se ikäraja on myös siksi että se luusto kestää sen kamalan voiman millä se turvatyyny tulee vasten kasvoja.. mutta omalla vastuullannehan te niitä lapsia kuljetatte autoissa. kannattaa siis mennä itseensä ja miettiä kumpi tärkeämpää: antaa lapsen istua etupenkillä kun HÄN NIIN HALUAA, vai laittaa lapsi istumaan turvalliselle paikalle. vaikka 7 vuotias lapsi olisi kuinka iso kokoinen, silläs ilti on 7-vuotiaan lapsen luusto.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kääk:
Miten sitten lapsi, esim 3 v. joka istuu turvaistuimessa, saako istua etupenkillä jossa turvatyyny?

joahn siinä autossa jossa on turvatyynyt on tarraa toisensa perään missä istuimen kuva ja kieltomerkki päällä! siinä yhdistelmässä lähtee henki ihan sata varmasti!

Siis eikö saa olla edes kasvot menosuuntaan?

ei saa olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Seipääntyöntäjä:
On myöskin kohtuullisen tärkeää muistaa, että jos/kun lapsia turvatyynyllisellä etupenkillä kuljetetaan, niin penkin täytyisi olla vedetty niin taakse kuin sen saa. Muuten turvatyyny saattaa auetessaan aiheuttaa lapselle isojakin vaurioita.

Tämä oli hyvä vinkki. Enpä ookaan itse tullut ajatelleeksi. Pistämpä korvan taakse sitten kun omani lähentelee teini-ikää. 140 tulee varmaan täyteen 7-8 vuotiaana, mutten minä ala riskejä ottamaan lapsien kanssa.

Takapenkille mahtuu kolme, niin kauan kuin meillä on kolme lasta, ne istuu kaikki takapenkillä. Eikö teille muille ole autokoulussa näytetty mitä autolle tapahtuu, kun se törmää puuhun? Vaikka nopeutta olisi vain 50 km/h niin se puu tulee ihan siihen etupenkin selkänojan kohdalle! Ja siihen kun vielä turvatyyny laukeaa niin videossa testinukelta lähti pää irti sen voimasta! 50:n vauhdissa!

Ja ei sitä etupenkkiä ihan turhaan Pelkääjän penkiksi kutsuta: se on koko auton vaarallisin paikka. Ja siihen te haluatte elämänne tärkeimmän ihmisen istuttaa ihan vain siksi, kun ette haluaa kieltää pikku kullanmurulta mitään! :( Meidän lapset on opetettu ajattelemaan autossa ja liikenteessä muutenkin turvallisuutta. Meidän vanhin ainakin uskoo jos sille sanotaan että takana keskellä hällä on turvallisin olla. Pienemmät oppii kun vähän kasvavat.

hei; jos on pakko istuttaa lasta etupenkillä autossa jossa on turvatyyny edessä niin sen turvatyynyn voi käydä autoliikkeessä laitattamassa pois päältä (joissakin autoissa on sellainen kytkin millä sen saa itse pois päältä ), joten tehkää niin lapsella on turvallisempaa

Miten sitten lapsi, esim 3 v. joka istuu turvaistuimessa, saako istua etupenkillä jossa turvatyyny?

joahn siinä autossa jossa on turvatyynyt on tarraa toisensa perään missä istuimen kuva ja kieltomerkki päällä! siinä yhdistelmässä lähtee henki ihan sata varmasti!

Ihminen joka on saanut turvatyynyn naamalleen sanoi että se (turvatyyny) tulee kuin kakkosnelosella vedettäisiin päin näköä kovaa.. Eli ei todellakaan voi, edes kasvot menosuuntaan laittaa..

Alkuperäinen kirjoittaja AnnaManna:
hei; jos on pakko istuttaa lasta etupenkillä autossa jossa on turvatyyny edessä niin sen turvatyynyn voi käydä autoliikkeessä laitattamassa pois päältä (joissakin autoissa on sellainen kytkin millä sen saa itse pois päältä ), joten tehkää niin lapsella on turvallisempaa

kysypä huvikseen kuka asentaja antaa takuun siitä että tyyny ei laukea kolarissa? siitä irroitetaan vaan johdot, ja pyro-tekniikka jää sinne. samoin jos on nappi joka kytkee pois päältä, ei voi luottaa. toivoa tosin aina voi, elä nyt pläjähä..

Alkuperäinen kirjoittaja nakkisormi:

kysypä huvikseen kuka asentaja antaa takuun siitä että tyyny ei laukea kolarissa? siitä irroitetaan vaan johdot, ja pyro-tekniikka jää sinne. samoin jos on nappi joka kytkee pois päältä, ei voi luottaa. toivoa tosin aina voi, elä nyt pläjähä..

jos sä olisit suuren autoketjun omistaja (siis ajatellaan että olisit koko volvo-paskan isoin pomo) niin kuinka herkästi sä asentaisit autoon napin, josta turvatyyny EHKÄ saadaan pois päältä??

jos sä olisit suuren autoketjun omistaja (siis ajatellaan että olisit koko volvo-paskan isoin pomo) niin kuinka herkästi sä asentaisit autoon napin, josta turvatyyny EHKÄ saadaan pois päältä??

Kyllä autoliikkeessä ainakin sanovat että ei se oo 100% varma tapa. Siitä oli joku testikin kuinka usein niin käy, mut en muista missä.
Toisaalta se yksikin kerta on liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mä vaan:

Kyllä autoliikkeessä ainakin sanovat että ei se oo 100% varma tapa. Siitä oli joku testikin kuinka usein niin käy, mut en muista missä.
Toisaalta se yksikin kerta on liikaa.

jos sitä lasta on pakko istuttaa edessä niin mielummin niin ettei se turvatyyny todennäköisesti aukea. ja parhainhan on jos sitä lasta ei ollenkaan siihen eteen laita.

ja tämä ei sitten ole sataprosenttinen

Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Alkuperäinen kirjoittaja ääliö olet:
Minun 7-vuotiaani istuu auton etupenkillä jossa on airbag, mutta on sen verran kookas lapsi ettei mahdu enää mihinkään turvaistuimiin ja 140 raja menee rikki.. Täysin typerää jos laissa on joku ikäraja, eihän huvipuistoissakaan ole enää ikärajoja vaan pituusrajat.

tajuuksä et se airbac vetää kasvot pienellä ihan solmuun.kolaritilanteessa sitte varmaan mietit kannattiko

Millä helvetin pienellä? Ei mun seitsemänvuotiaani ole mikään pieni enää..

kamala olet kiroomaan.jotain ongelmia..niin niin minä minä minä..hohooo

Niin olenkin, olen vallan paatunut kiroilija silloin kun vapaa-ajalla puhun asioita, ja nettiaika on mun vapaa-aikaa. Töissä ja harrastuksissani en voi käyttää kirosanoja joten tasapainon ylläpitämiseksi on ne päästettävä ulos minusta vapaa-ajalla. Äläkä ala moralisoimaan että pakko ei ole kiroilla, mun on.

lapsille oikeen malli äiti

Alkuperäinen kirjoittaja tiedoksi:

no eikö mielummin niin ettei se todennäköisesti laukea, kun että se varmana aukeaa, jos sitä lasta on pakko siinä istuttaa?

Turvatyyny (Airbag)

* Turvatyyny voi olla hengenvaarallinen lapselle. Selkä ajosuuntaan kiinnitettävää turvalaitetta ei saa käyttää etuturvatyynypaikalle.
* 12 vuoden ikään ja/tai 140 cm pituuteen saakka turvatyynystä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

http://www.liikenneturva.fi/fi/turvalaitteet/lasten_turvalaitteet/index.php

no eikö mielummin niin ettei se todennäköisesti laukea, kun että se varmana aukeaa, jos sitä lasta on pakko siinä istuttaa?

no jos tykkäät jännityksestä lasten kustanuksella.

Alkuperäinen kirjoittaja hohoo:
Alkuperäinen kirjoittaja ääliö olet:
Minun 7-vuotiaani istuu auton etupenkillä jossa on airbag, mutta on sen verran kookas lapsi ettei mahdu enää mihinkään turvaistuimiin ja 140 raja menee rikki.. Täysin typerää jos laissa on joku ikäraja, eihän huvipuistoissakaan ole enää ikärajoja vaan pituusrajat.

tajuuksä et se airbac vetää kasvot pienellä ihan solmuun.kolaritilanteessa sitte varmaan mietit kannattiko

Millä helvetin pienellä? Ei mun seitsemänvuotiaani ole mikään pieni enää..

kamala olet kiroomaan.jotain ongelmia..niin niin minä minä minä..hohooo

Niin olenkin, olen vallan paatunut kiroilija silloin kun vapaa-ajalla puhun asioita, ja nettiaika on mun vapaa-aikaa. Töissä ja harrastuksissani en voi käyttää kirosanoja joten tasapainon ylläpitämiseksi on ne päästettävä ulos minusta vapaa-ajalla. Äläkä ala moralisoimaan että pakko ei ole kiroilla, mun on.

lapsille oikeen malli äiti

Ei ole onneksi kuin yksi pilattava tullut synnytettyä. Äitinä olen kaikkea muuta kuin hyvä malli ellei nyt oteta huomioon sitä että hyväksyn epätäydellisyyden kun olen itsekin niin epätäydellinen ihminen. Lapseni ei muuten kiroile ollenkaan, tieteellinen monen vuoden kokeeni onnistui ja todistin hypoteesini, kiroileminen ei ole opittu asia vaan siihen yllyttää jokin muu innoke kuin mallioppiminen.

Alkuperäinen kirjoittaja nii:

no jos tykkäät jännityksestä lasten kustanuksella.

minä en lastani etupenkillä istuttaisi

Hohhoijakkaa taas näitä viisaita mammoja... pitääkö taas vähän päteä? Eiköhän suurin osa kuljeta lapsia takapenkillä ja mitä se teitä liikuttaa jos jonku lapsi on etupenkillä? Pitäkää huoli vaan niistä omista kullannupuistanne.

Hohhoijakkaa taas näitä viisaita mammoja... pitääkö taas vähän päteä? Eiköhän suurin osa kuljeta lapsia takapenkillä ja mitä se teitä liikuttaa jos jonku lapsi on etupenkillä? Pitäkää huoli vaan niistä omista kullannupuistanne.

mitä sä iniset siinä???laki on laki..

Alkuperäinen kirjoittaja almie:
Se on suositus, mutta ei laki kiellä etteikö saisi etupenkillä istua.

miksi nänä asiat pitää nähdä aina kielteisinä???? siinähän on nimenomaan turvallisuudesta kyse ei muusta.
vaikka kuka olisi vaikka kuin hyvä autoilija itse, niin tiellä likkuu kaikenlaisia *nimemerkillä auto meni lunastuskuntoon, syy vastapuolen*
Ja lapset istuu meillä aina takapenkillä vaikka yksinkin jonkun kanssa olisin liikenteessä. Ei narinoita kun siihen on totuttu samoin kuin siihen että turvavyöt on kiinni

Se ikäraja suositus noissa turvatyynypaikoissa johtuu enemmänkin lapsen luiden vahvuudesta kuin pituudesta. Se tyyny laukeaa edestäpäin 800km/ ja sivutyynyt tuleekin jo luokkaa 1300km/ joten jos lapsi on kovin nuori iältään on ne luutkin vähän hauraammat ja siksi esim on tukehtumisvaara, koska kylkiluut saattavat tehdä tuhojaan.

ei saa olla.

Kasvot menosuuntaan saa olla - lain mukaan.
Se kieltotarra koskee nimenomaan selkä menosuuntaan olevia istuimia, joissa se istuin "nojaa" siihen kojelautaan, josta se airbag iskeytyy ulos.
Kasvot menosuuntaan istuimessa istuen, penkki ääriasentoon taakse vedettynä laki sallii lapsen kuljettamisen myösa etuistuimella. (Sen lain mukaan lapsen, alle 3-vuotiaan, pitää olla vaan joko turvaistuimessa, -vyöistuimessa tai kaukalossa, eli jossakin turvalaitteessa.)
Näin mulle on kerrottu sekä katsastuskonttorilta että poliisilaitokselta.

Siihen en ota kantaa, että mikä on sit viisain ja turvallisin tapa lasta kuljettaa, sen jokainen päättäköön omalla kohdallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mie:
Meillä ainakin turvatyynystä varottava tarra koelaudassa, mut turvatyynyn voi kytkeä itse pois päältä aina tarpeen tullen, näppärä juttu!

Juu varmasti, mutta useissa todistetavissa tapauksissa turvatyyny joka on kytketty pois päältä on kuitenki kolarissa lauennu :/ että en ainakaa suosittele kokeilemaan käytännössä.

Yhteistyössä