minkä ikäinen hoitamaan lasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietteliäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mietteliäs

Jäsen
27.05.2004
91
0
6
Minkä ikäisen on sopiva hoitaa 5-vuotiasta? Esim. ala-asteikäinen jäisi kotiin 5-vuotiaan kanssa 10 minuutiksi, tai lähtee ulos leikkimään? Olen aika tiukka, mutta eikö tuon ikäiset voi jo hetken olla keskenään, jos isompi on luotettava ikäisekseen? Ihan vain pohdiskelen. Kun on näitä juttuja, että mikä lasketaan heitteillejätöksi ja mikä ei, kun vanhemmat on johonkin lähteneet ja lapset kotona...

Kysyin aikoinaan tätä asiaa lastensuojelusta: voinko jättää 4-vuotiaan kotiin siksi aikaa, kun menen kauppaan / pankkiin, eikä lapsi halua tulla mukaan? Onko se heitteillejättö? - kyseessä oli pieni kylä, jossa kaikki oli lyhyen kävelymatkan päässä.
Vastaus oli, että ei ole heitteillejättöä, etenkin kun lapsi tietää missä minä olen.

Millaiset ovat lasten perusluonteet? MInkä ikäisistä lapsista on kyse? Miten pitkästä ajasta - kuinka kauan he olisivat keskenään?

En jättäisi alle 3-vuotiasta lastani 10-vuotiaan siskonsa kanssa, en edes puoleksi tunniksi keskenään, koska tämä 10-v ei elä arkea meillä, tapaa 3-vuotiasta vain silloin tällöin, ei ole ikinä ottanut vastuuta mistään (koulun käynnistä, ei muusta, ei edes huoneensa siivouksesta) ja ihan lyhyet peräänkatsomiset ovat ns. epäonnistuneet.

Jos 10-vuotias olisi oma lapseni tai edes eläisi arkea meillä, tilanne voisi olla toinen.

4-vuotiaan olen kuullut olevan jonkinlainen raja,esim.ulkona yksin olemiselle.Ja käytännössä omien ja tuttujen lasten kohdalla ollut siinä main riippuen lapsesta.Voisikohan sama päteä kotiin isomman seuraan jättämiseen.Eli 5-vuotias voisi hetkeksi jäädä.Täytyy vain arvioida riskitekijöitä esim. tulitikut ulottumattomiin yms.

Riippuu kyllä tosi paljon lapsista, minusta mitään selkeää ikärajaa ei ole. Jos 5-vuotias on fiksu tapaus joka muutenkin suuurinpiirtein noudattaa sääntöjä eikä ole taipuvainen tyhmyyksiin, ja isompi lapsi on sellainen jonka sanaa voi luottaa, niin silloin heidät voi jättää keskenään.

MInusta tulitikkujen lisäksi kiellettyjen listalla on sähkölaitteet. lapset saattavat ruveta paahtamaan leipää tai muuta vastaavaa jota eivät osaa mieltää vaaralliseksi, mutta se muuttuu äkkiä sellaiseksi jos paahtimen lykkääkin kaapin alle. Meidän 7-vuotiaamme "paheet" yksinollessa on karkin syöminen salaa ja telkkarin katsominen. Näitä normaalisti säännöstellään, ja kun silmä välttää, niin...

Silloin kun on itsekseen ei myöskään kannata lukita esim. vessan ovea jos on pienikin vaara, että lukko jumittuu. Meidän 7-vuotias joutuu paniikkiin, jos ei saa heti ovea auki.

Jos lasta jännittää, voi etukäteen jo keksiä hänelle tekemistä.

Riippuu lapsesta.
Omalta kohdaltani voin sanoa etten mennyt hoitokotiin päivisin vaikka se oli naapuritalossa, vaan viuhahdin toisen puolen naapuriin leikkimään. Ruoat myös tein itse en tosiaa mitään kuumaa, vaan leipää ja salaattia yms. Kun tuli 7v täyteen niin syntyi pikku siskoni ja äitini antoi meidän olla vÄlillÁ kahdestaan ja sitten rupesivat myös naapurin rouvat pyytelemään hoitamaan läpsiaan. 13vuotiaana olin paikallisessa hotellissa hoitamassa asiakkaitten lapsia iltaisin jos vanhemmat halusivat mennä ns. viihteelle. 16 vuotiaana muutin yksin asumaan, joten meitä on moneksi

ei alle kouluikäistä ainakaan! Ja hoitajaksi pitää ikää todellakin olla. Alaikäinen ei voi vastata toisesta alaikäisestä. Tulee elinikäiset traumat joita ei osaa käsitellä, jos jotain sattuu! Vastuu vanhemmilla.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.03.2006 klo 07:56 hymy kirjoitti:
ei alle kouluikäistä ainakaan! Ja hoitajaksi pitää ikää todellakin olla. Alaikäinen ei voi vastata toisesta alaikäisestä. Tulee elinikäiset traumat joita ei osaa käsitellä, jos jotain sattuu! Vastuu vanhemmilla.

Vanhemmilla on tottakai vastuu ja pitää olla harkintakykyä minkä ikäiset sisarukset jättää keskenään. Tai mikä on hoidettavan lapsen ja hoitajan ikäsuhde. Traumat on sitten oma juttunsa ja silloin pitää todella tapahtua pahasti. Vanhemmalla pitää olla hajua kenet hoitajaksi pyytää! Moni täysi-ikäinenkään ei sovellu hoitajaksi!

Itse olen jättänyt kaupassa käyntiä (10 min) varten alle 1v, 9v ja 10 v sisarukset keskenään (vanhin on tyttö) kerran. Nykyään (5, 13 ja 15 v) voi hyvinkin jättää pidemmäksikin aikaa.

Täytyy vain miettiä hoitajan vastuuntuntoa ja luonnetta että sopiiko hoitaminen jne. Meillä vanhin lapsi haluaa hoitaa pienintä sisarustaan!

Varsinkin kun nuorimman ja vanhimman ikäero on näin suuri, voivat olla jopa useamman tunnin keskenään ja pienimmän laittaa illalla nukkumaan. (Tämä on tapahtunut 2 kertaa vuoden sisällä, olimme pois n. 18-23).

Kaikki ei ole aina niin yksioikoista..

Yhteistyössä