Minkä ihmeen takia ihmisillä on yleinen harhakuvitelma että yh:itä hyysätään rahallisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolmen äitee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kolmen äitee

Vieras
Siis kertokaahan mistä teillä on tullut nämä tällaiset ajatukset? Onko teillä ihan faktatietoa vai oletteko kuulleet tutun tutun kautta että sossu maksaa sitä ja tätä?
Sitte kuulee näitä juttuja että yh:illä on niin helppoa ku ei oo ketään jota tarttis komennella ja sietää (puolisoa siis tarkoitetaan) ja saa vapaasti päättää asioistaan jne. Ei tarvitse passata ketään...

Siis oikeastiko te ajattelette näin?

Se karu totuus kuitenkin on että moni yh on yliväsynyt henkisen "taakkansa" alle. Kaikki asiat pitää osata yksin päättää ja mielellään vielä kerralla oikein kun jospa teet vääriä päätöksiä esim lapsiin koskien niin ollaan osoittelemassa sormella "tuommosia ne yh:t sitte on".
Ihmiseen tutustumatta katsotaan halveksuen pitkin nenän vartta. Lasten hoitovastuu on yh:lla täysin yksin...ei pääse pienelle happihyppelylle jos tuntuu menevän yli hilseen isän jäädessä lasten kanssa kotiin. Olet kipeänä, väsynyt tai mitä tahansa...sinä hoidat lapset.

Ja se rahallinen puoli...halutessasi jäädä hoitovapaalle tulot ovat sitten nälkäkuoleman partaalla eloa. Meidän perheessä alle 1000?/1 aikuinen ja 3 lasta ja tuollaiset teini ikäiset jo kuluttavat hiukan enemmän kuin pikkuvauva. Sosiaalitoimi ei todellakaan yh:ta hyysää...rahallista apua ei tipu koska hoitovapaallahan ei tarvitse olla. Tätä suunnattomasti ihmettelen miten ihmisillä on kuvitelma että yh:t lorvivat kotona ja sossu maksaa kaiken? Kertokaapa minullekin miten ne sen tekee kun en itse ole onnistunut?

yks sukulainen on yh ja muistaa aina kehua kyllä aikuisten oikeesti että sosku maksaa sitä ja tätä vaikka onkin töissä käyvä ihinen(ja maksoi jo silloinkin kun oli kotona niin ja muut tuet päälle). Ja se on ihan faktaa sivusta seurattuna.
Kaikkien pitäis saaha saman verran mut kyl se menee samalla vähän pärstäkertoimen mukaan.

muuhun en ota kantaa..

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
yks sukulainen on yh ja muistaa aina kehua kyllä aikuisten oikeesti että sosku maksaa sitä ja tätä vaikka onkin töissä käyvä ihinen(ja maksoi jo silloinkin kun oli kotona niin ja muut tuet päälle). Ja se on ihan faktaa sivusta seurattuna.
Kaikkien pitäis saaha saman verran mut kyl se menee samalla vähän pärstäkertoimen mukaan.

muuhun en ota kantaa..

Soskukaan ei maksa, jos sinne ei mene. Eli kaikilla ei ole tarvetta hakea soskun tukia

Alkuperäinen kirjoittaja yh:

muuhun en ota kantaa..

Soskukaan ei maksa, jos sinne ei mene. Eli kaikilla ei ole tarvetta hakea soskun tukia

no ei ois tälläkään tarvetta soskuun(rahallisesti pärjäis ilman soskun tukea) mutta silti hakee sieltä ja antavat sille.

ja juu kaikki ei toki mee sinne mutta totesimpa vaan tietämästäni tapauksesta

Mulla ei ole mitään harhakuvitelmaa, kyllä mun kaveripiirissäni yksinhuoltajat ihan kehuskelevat sillä miten helppoa rahaa saavat ja vieläpä paljon. Ei ole hätäpäivää!
Ja nimenomaan sellaiset yksinhuoltajat jotka eivät ole työelämässä.

En tiedä maksaako sossu vai kuka, mutta mun työpaikkalla on kolme yh-äitiä, kaksi kahden lapsen ja yksi yhden, tehdään kaikki samaa työtä joten palkka on sama.
Mulla on kaksi lasta ja mies, kyllä me saadaan tarkkaan miettiä mitä ostetaan vaikka ns normaaliin riittää rahat hyvin (eli asumiskuluihin, ruokaan tms). Mutta jos pesukone hajoaa niin suurella todennäköisyydellä muutama kuukausi kituutetaan tai ostetaan osamaksulla. Säästöön yritetään hieman saada ja joskus sieltäkin voidaan ostella.

Nämä YH-äidit, joilla on siis tuloina palkka + lapsilisät + elarit, asumistuesta en tiedä koska en edes tiedä asuvatko vuokralla vai omassa. Mutta joskus kiinnittää huomioita se että vuoden vanha sohva oli tylsä ja kävin ostamassa uuden - mua alkoi typii keittiön kalusteet laitettiin koko keittiö uusiksi - kylppäriremontti - ulkomaan matkat (yksikin reissaa 3 x vuosi ulkomailla kaukomatkoilla ) jne
Ovatko sitten kovin kituttavia normaaleissa ruoka yms kuluissa vai miten rahat riittää?

Kyllä tiedän tasan tarkkaan mitä yh:t saa enemmän kuin muut. Muutaman kympin yksinhuoltajakorotuksen lapsilisään ja ehkä asumistukea.

Itse kärsin lapsena ( ainoana ) siitä, että mutsi oli aina töissä aamuvarhaisesta iltamyöhään. Ei käynyt sossun luukulla.
Se hyöty siitä oli, että opin jo viisivuotiaana pitämään huolta itsestäni, esim. itse laitoin syötävät jääkaapista itselleni. Tuntuu aika hurjalta kun nyt katsoo aikuisena viisivuotiasta...

Äitini sai toisen lapsen ollessani 12, ja yh:ksi päätyi jälleen.
Ei ollut kivaa, kun kaverit kulkivat merkkivaatteissa ja kävivät usein matkoilla perheineen. Mulle sanottiin kysyessäni rahaa leffassa käyntiä verten, ettei ole rahaa.

Mummolla olisi ollut mahdollisuus auttaa, mutta kiitos tätieni ( ei yh ), mummolleni uskoteltiin yh:den "kylpyvän rahassa erilaisten tukien voimin".

No joo, pari tuntemaani yksinhuoltajaa kyllä kehuskelee et miten paljon saavat soskusta rahaa ja kaikki tuet vielä siihen päälle. Vuokraakaan ei tarvii maksaa ite ku alle satanen ku sossu maksaa... On vaikka mitä harrastusta ja reissua ja sossu kuuluu kaikki maksavan.
Että ei oo ainakaan ne yyhoot mitään köyhiä :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äitee:
Siis kertokaahan mistä teillä on tullut nämä tällaiset ajatukset? Onko teillä ihan faktatietoa vai oletteko kuulleet tutun tutun kautta että sossu maksaa sitä ja tätä?
Sitte kuulee näitä juttuja että yh:illä on niin helppoa ku ei oo ketään jota tarttis komennella ja sietää (puolisoa siis tarkoitetaan) ja saa vapaasti päättää asioistaan jne. Ei tarvitse passata ketään...

Se karu totuus kuitenkin on että moni yh on yliväsynyt henkisen "taakkansa" alle. Kaikki asiat pitää osata yksin päättää ja mielellään vielä kerralla oikein kun jospa teet vääriä päätöksiä esim lapsiin koskien niin ollaan osoittelemassa sormella "tuommosia ne yh:t sitte on".
Ihmiseen tutustumatta katsotaan halveksuen pitkin nenän vartta. Lasten hoitovastuu on yh:lla täysin yksin...ei pääse pienelle happihyppelylle jos tuntuu menevän yli hilseen isän jäädessä lasten kanssa kotiin. Olet kipeänä, väsynyt tai mitä tahansa...sinä hoidat lapset.

Ja se rahallinen puoli...halutessasi jäädä hoitovapaalle tulot ovat sitten nälkäkuoleman partaalla eloa. Meidän perheessä alle 1000?/1 aikuinen ja 3 lasta ja tuollaiset teini ikäiset jo kuluttavat hiukan enemmän kuin pikkuvauva. Sosiaalitoimi ei todellakaan yh:ta hyysää...rahallista apua ei tipu koska hoitovapaallahan ei tarvitse olla. Tätä suunnattomasti ihmettelen miten ihmisillä on kuvitelma että yh:t lorvivat kotona ja sossu maksaa kaiken? Kertokaapa minullekin miten ne sen tekee kun en itse ole onnistunut?

noista sun tuloista
lapsilisät on 350+yh korotukset 150 eli 500e
minimi-elatukset 375 eli 875e
hoitotuki on varmaan myös sama ku muille +hoitolisää, kun ei ole niitä miehen tuloja netto 370e eli yhteensä 1200 ja rapiat pelkkiä tukia.
ja pienin noista tukiloista on se kotihoidontuki, joka tietty muuttuu tonniksi jos haluaa sinne töihin mennä..

Kai tässäkin on yleistetty että kun pieni osa niin tekee niin oletetaan että kaikki yh:t tekee niin.Itse kyllä pärjäsin omalla palkalla ja ei ois käynyt mielessäkään että sen lisäksi lähtisin vielä sossusta tuloja kinuamaan

Jaa...
En saa asumistukea, muusta toimeentulotuesta puhumattakaan. Muksun isä maksaa pienintä mahdollista elaria ja on tämän lisäksi kieltäytynyt tapaamasta poikaansa. Että on tää yh:n elämä yhtä rikkauksissa piehtaroimista ja ruusuilla tanssia :whistle: ;)

ihmetteli yhdessä haastattelussa miksi linja auto matkat ei ole ilmaisia yksinhuoltajille. Niinpä keltä se olisi pois.. hoh Sitten tämä neitokainen ilmoitti ettei koulunpenkki kiinnosta, mutta jos pääsisi oppisopimuskoulutukseen niin olisi hyvä. Eikös se oppisopimus ole opiskelua? joo että näin huoh

Niin ja tuloina vielä äidilläni kunnan maksama elatusapu, isäni kun ei maksanut mitään. Summa silloin huima 129?...
En tajua miten joku voi verrata tuollaisia summia parina elävien vanhempien tuloihin, kahteen palkkaan. Tai sitten kyse on TODELLA huonopalkkaisesta hommasta.

No jos joku tollasta kehuu, niin ei kait se tarkoita että KAIKKI yh:t saa tollasia etuja !! Mä en ole IKINÄ saanu mitään muuta kuin elarit, sekä 2 ekaa vuotta ollessani yh sain sitä yh korotusta lapsilisiin, joka sekin lopetettiin kun uusi mies astui kuvioihin ja muutti meille. Sekin on hullua, että siitä "rangaistaan" sillä eihän lapsille tule uutta isää ja maksajaa sillä konstin!!! Meillä vielä niin, ettei exä maksa MITÄÄN muuta kuin elarit, eli kaikki muu jää mulle...ja kaikki neljä lasta harrastaa jotain ja meillä on olevinaan yhteishuoltajuus..just joo.. Mielelläni maksan lasteni harrastuksia ym menoja, todellakin, kismittää vain ja ainoastaa se että miksi toinen vanhemmista pääsee rahallisesti niin paljon helpommalla...ja varaa hänellä siihen olisi..
Mutta kaiken a ja o on se, että mulla on neljä aivan ihanaa lasta !!:)

Ihmettelen tätä miten he saavat sossusta esim hoitovapaalla ollessaan rahaa kun itse kerran ahdingossa kysyin ja tyly vastaus oli MENE TÖIHIN. Kyse ei ole siitä, että odotan saavani sossusta rahaa kuukausittain vaan olen ymmärtänyt että sieltä on mahdollista saada apua vaikeassa tilanteessa joskus. Haluan lapseni hoitaa kotona 3-vuotiaaksi asti joten kituuttelemme ja tämä on oma valintani, siitä ei tarvitse palautetta sen enempää antaa.

työssäkäyvät yh:t jotka sossusta saa milloin mihinkin rahaa, kusettavat kyl jollain lailla tai sit palkka on tosi pieni ja sairauskuluja on paljon. ei sieltä sitä rahaa saa noin vain tai en minä ainakaan saa.. oon aina ihmetellyt sitä että sieltä osa muka suurinpiirtein kottikärryllä sitä rahaa ulos lykkii.

Alkuperäinen kirjoittaja ihme:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äitee:

noista sun tuloista
lapsilisät on 350+yh korotukset 150 eli 500e
minimi-elatukset 375 eli 875e
hoitotuki on varmaan myös sama ku muille +hoitolisää, kun ei ole niitä miehen tuloja netto 370e eli yhteensä 1200 ja rapiat pelkkiä tukia.
ja pienin noista tukiloista on se kotihoidontuki, joka tietty muuttuu tonniksi jos haluaa sinne töihin mennä..

Lapsilisä on kylläkin alle 500? ja se parikymppiäkin tosiaan on isoasia. Vähennä kotihoidontuesta verot niin ollaan lähempänä totuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ihmetteli yhdessä haastattelussa miksi linja auto matkat ei ole ilmaisia yksinhuoltajille. Niinpä keltä se olisi pois.. hoh Sitten tämä neitokainen ilmoitti ettei koulunpenkki kiinnosta, mutta jos pääsisi oppisopimuskoulutukseen niin olisi hyvä. Eikös se oppisopimus ole opiskelua? joo että näin huoh

mut oppisopimuskoulutus on paljon käytännönläheisempää ja ehkä siksi mielekkäämpää kuin koulunpenkin kuluttaminen. lisäks kannattavampaa.

muuhun en ota kantaa..

no ei ois tälläkään tarvetta soskuun(rahallisesti pärjäis ilman soskun tukea) mutta silti hakee sieltä ja antavat sille.

Eli sä tiedät mitä tämä ihminen tienaa? Tiedät hänen menonsa?
Sossusta ei yleensä kyllä saa yhtikäs mitään, ellei tulot ole pienemmät kun pakolliset menot.
Työssäkäyvällä voi olla niin pieni palkka että joutuu hakemaan toimeentulotukea.

Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:

muuhun en ota kantaa..

Eli sä tiedät mitä tämä ihminen tienaa? Tiedät hänen menonsa?
Sossusta ei yleensä kyllä saa yhtikäs mitään, ellei tulot ole pienemmät kun pakolliset menot.
Työssäkäyvällä voi olla niin pieni palkka että joutuu hakemaan toimeentulotukea.

tiedän koska on ite näyttänyt paperit mulle. mä laitan sulle yv.tä...

minun äitini sai sossusta rahaa, mutta se ei ollut syy että oli yh. vaan hän oli alkkis. Hänen puhelinlaskut,sähkölasku ja vuokra maksettiina sossusta.
äitini sai jopa vaaterahaa että pääsi kaverinsa hautajaisiin ( rahana si sen, eikä ostnut niitä vaatteita)
tiesivät että juo kaiki rahat.

Yhteistyössä