Minkä ihmeen takia ihmisillä on yleinen harhakuvitelma että yh:itä hyysätään rahallisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolmen äitee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo olen kanssa huomannut tuon saman että kuvitellaan että yh:t saavat kaiken tuosta vaan ja muutenkin katotaan yh-äitejä nenänvartta pitkin kun luullaan että he eivät osaa kasvattaa lapsia jos lapset vähän innostuvat riehumaan ym. Ite en saa sossusta mitään kun tulot heidän mittapuunsa mukaan pitäisi riittää elämiseen, enkä kyllä enää ees käy siellä kun tiedän että joudun tappelemaan kaikesta niitten kanssa. Lastensuojelupuolella ollaan vähän inhimillisempiä kuin aikuisten puolella.

Alkuperäinen kirjoittaja Blissss:
Jaa...
En saa asumistukea, muusta toimeentulotuesta puhumattakaan. Muksun isä maksaa pienintä mahdollista elaria ja on tämän lisäksi kieltäytynyt tapaamasta poikaansa. Että on tää yh:n elämä yhtä rikkauksissa piehtaroimista ja ruusuilla tanssia :whistle: ;)

Niinhän sen pitäisi olla että lapset ovat joka toinen viikonloppu isällään ja lomilla pidempiä aikoja mutta meillä isä ei pidä koskaan lapsiaan...tapaavat muutaman kerran vuodessa muutaman tunnin ajan. Tuntuu todella epäreilulta kuunnella kaiken päälle pottuilua yh:n luksuselämästä ja isässä sitten ei ole mitään vikaa. Se muutaman viikonlopun isän jääkaapilla käyntikin on aika iso asia taloudessa. Jopa lasten isältä saa kuulla että meillä kyllä on rahaa kun saadaan lapsilisät ja elatustuet...nojuu mutta on noita suita ruokittavana, puettavana ja harrastetoimintaakin pitäisi olla. Lisäksi teini ikäiset tarvitsisivat sitä taskurahaakin...onhan sitä tässä todellakin mistä jakaa vaikka muillekin.

juu siis olin laskenu kotihoidon tuki +hoitolisä -20% veroa. ja luulis että se surkea yh saa täyden hoitolisä kun ei ole sitä miestä eikä tuloja, koska minäkin saan hoitolisää vaikka on se mies joka "tienaa"...

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ihmetteli yhdessä haastattelussa miksi linja auto matkat ei ole ilmaisia yksinhuoltajille. Niinpä keltä se olisi pois.. hoh Sitten tämä neitokainen ilmoitti ettei koulunpenkki kiinnosta, mutta jos pääsisi oppisopimuskoulutukseen niin olisi hyvä. Eikös se oppisopimus ole opiskelua? joo että näin huoh

mut oppisopimuskoulutus on paljon käytännönläheisempää ja ehkä siksi mielekkäämpää kuin koulunpenkin kuluttaminen. lisäks kannattavampaa.

mutta on siinä sitä teoriaakin, joten lukematta et sitä koulua läpi pääse.

En väitä että sen kummemmin hyysättäisiin mutta tosiasiahan se on että yksinhuoltajille on erilaisia rahallisia tukimuotoja korvaamaan sen toisen puoliskon tuloja -olipahan kyse mies- tai naispuolisesta yksinhuoltajasta. Tottakai tämä näkyy myös mm. päivähoitomaksuissa ym. kun henkilöitä joilta tulot otetaan huomioon hoitomaksua määritellessä on vain yksi jne. Lisäksi sitten löytyy niitä jotka ihan oikeasti osaavat ottaa yhteiskunnan tuista kaiken irti (ei koske vain yksinhuoltajia) ja osaavat näistä suureen ääneen kailottaa.

Sitten miehet ajattelee, et yh on helppo nakki kun vähän lepertelee ja naiset ovat varpaillaan ettei epätoivonen yh vie heidän miestä!
YH_äitihän antaa kaikille joten syytä onkin varattujen akkojen olla huolissaan.Koskaan ei voi tietää minkä kulman takana YH-äiti on vaanimassa.

Eikä yh:lla ole oikein aikaa ja rauhaa opiskeluun että toden näköisesti hänkin tarkoitti tässä sitä. Oppisopimuksella pääsee kuitenkin huomattavasti vähemmällä lukemisella.

Sitten miehet ajattelee, et yh on helppo nakki kun vähän lepertelee ja naiset ovat varpaillaan ettei epätoivonen yh vie heidän miestä!

hehee...viimeiseksi tässä miehet on mielessä saati niille aikaa, mutta ikävä tosiasia on kyllä se, että tuttavanaiset eivät tule kyläilemään miehensä kera esim minun luo ja todellakaan en missään kohtaa KOSKAAN ole yrittänyt heidän miehiään vikitellä.

Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
tosiasiahan se on että yksinhuoltajille on erilaisia rahallisia tukimuotoja korvaamaan sen toisen puoliskon tuloja ....Tottakai tämä näkyy myös mm. päivähoitomaksuissa ym.

Kerrotko kiltti, mitä ne rahalliset tukimuodot ovat, jos ne ovat yksinhuoltajille yleisemminkin jaossa.

Maksan muuten korkeinta päivähoitomaksuakin, miten saisin sen minimiin kun ei ole kuin nämä yhdet tulot tässä perheyksikössä.

Ite oon kanssa kotihoidontuella ja yh, sossusta ei saa mitään pyytämälläkään. Perheneuvolasta järjestettiin kokous jossa sossu mukana, ajatuksella että saisi tuoreen eron jälkeen vaikka lasten harrastuksiin tms. lasten hankintoihin rahaa...Sossu sanoi että voihan sitä anoskella - anoskeleehan ne muutkin kaikenlaista, mutta tuskimpa tulee.

No en anoskellut.

en saa kyl penniäkä sossusta.ainoo kerta ku sain oli se ku muutin ukosta erilleni ja tarvi saada kuun eka vuokra maksettua.(takuun jouduin ite maksamaan) mulla siis 4 pientä lasta.viime kuussa laskin että ku oli sähkölasku ym nii vajetta tuli vajaa 20? joten en edes vaivaudu hakemaan tollasta summaa..ja mä en edes sinne menis kerjäämäänkä ku jos ei olis pakko eli tulis sitä vajetta enempi.

no kyllä mä tiedän että yh:t on ihan hyvin toimeentulevia vaikka kotosalla ovatkin lasten kanssa.kyllä se sosku maksaa..kaiken mikä jää miinukselle..ja se on aika paljon se:)ihan turha väittää ap tollasta...itehän kai oot valinnu olevas yksin..sitäpaitsi kyl mä ainakin joudun silti olemaan kovilla lasten kaa vaik en vielä yksin ookkaan..siis tarkotan tuo päätöksenteko ja muu..

Alkuperäinen kirjoittaja ++:
no kyllä mä tiedän että yh:t on ihan hyvin toimeentulevia vaikka kotosalla ovatkin lasten kanssa.kyllä se sosku maksaa..kaiken mikä jää miinukselle..ja se on aika paljon se:)ihan turha väittää ap tollasta...itehän kai oot valinnu olevas yksin..sitäpaitsi kyl mä ainakin joudun silti olemaan kovilla lasten kaa vaik en vielä yksin ookkaan..siis tarkotan tuo päätöksenteko ja muu..

Eipä kuule maksa vaikka jäis miten miinukselle jos hoitovapaalla haluaa olla. Minä voin väittää kun tiedän asian.

Onko yh aina valinnut itse yksinolonsa? Taitaa joskus olla niin, että se onkin joku muu nainen kuin yh joka toisten miehiä vikittelee. Joskus myös on väkivaltainen puoliso tai alkoholisti tai muita vaikeuksia. Ei pidä ajatella ihan niin mustavalkoisesti kuitenkaan ja kyse tässä ei ollut siitä halusinko MINÄ JÄÄDÄ YKSIN LASTEN KANSSA vaan siitä yleisestä harhakuvitelmasta miten yh:itä hyysätään rahallisesti. Se pistää potuttamaan kun katsotaan pitkin nenän vartta. Voi tulla kokeilemaan elämään tätä elämää ja kertoa sitten oliko kadehdittavaa kaikki tukiaiset joita saamme ja niin edelleen. Miksi ei osata vastata siihen mitä kysytään vaan aletaan tonkimaan kaikkea ylimääräistä? Kysyn kyllä mielipidettä erikseen sitten jos siltä tuntuu vaikka siitä asiasta menenkö töihin vai olenko hoitovapaalla tai etsinkö itselleni jonkun rikkaan ukon joka maksaa koko elämiseni....hohhoijaa...

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äitee:

Eipä kuule maksa vaikka jäis miten miinukselle jos hoitovapaalla haluaa olla. Minä voin väittää kun tiedän asian.

kyllä maksaa!!!!

Minäkään en yh-aikanani saanut mitään muita tukia kuin lapsilisän yh-korotusen ja lapsen isän maksaman elarin. Maksoin täydet päivähoitomaksut ja vuokra-asunto oli kallis vapailta markkinoilta, kun ei ollut oikeutta edes tuettuihin vuokra-asuntoihin.

Lapsen isä piti ja pitää lasta edelleen joka toinen viikonloppu, joten minulla oli kyllä hengähdystaukoja ja samaan aikaan kova ikävä ilman lasta, ei oikein osannut olla ilmankaan. Tavallisena arkena aina lapsen viemiset ja hakemiset, ruuanlaitto, siivous, ne miesten työt (korjauset, porauksen, huonekalujen kasaamiset, auton huollosta huolehtiminen jne. jne.), nurtsin leikkuut, haravoinnit, pankkiasiat, ihan kaiken huolehdit aina itse. Lapsen hoitopäivä tietysti pidempi, kun itse viet ja haet ja välissä on oltava 8 tuntia töissäkin + työmatkat.

Mutta joka tapauksessa siinä tilanteessa minun oli kyllä huomattavasti parempi kaksin lapsen kanssa, vaikka rahaa ei normaaliin elämään jäänyt läheskään niitä summia, kuin silloin, kun maksajia oli kaksi.

Vaikka tästä aina täällä tappelu tuleeki ni ei se sossu kyllä mitään yh bonuksia maksa. Jos on normivajetta sen saa kuka tahansa - myös perheelliset siis.

Ja aika harvassa taitaa olla ne jotka tietoisesti alkaa yksinhuoltajiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja 123:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äitee:

kyllä maksaa!!!!

No eipä kuule maksa ainakaan meidän kotikunta.

Köyhyys oli stm:n vuoden 2006 selvityksessä lisääntyny eniten alle 30-v. yksin asuvien (lue: opiskelijoiden) keskuudessa. Hyvänä kakkosena tuli yksinhuoltajat. Eli joko yksinhuoltajuus lisääntyy tai yksinhuoltajien sosiaalituilla eläminen lisääntyy. Ehkä molemmat.

Mun äiti on yksin kasvattanut viisi lasta...
Hän on jopa sairas ja lääkkeisiin kuluu todella paljon rahaa joka kuukausi (jos niitä söisi)
Ei se sosku koskaan silloin auttanut kun oikee tarvis olis ollut...
Onneks äiti saanut nyt opiskeltuu vähän ja uuden työpaikan:)
Oon ylpee:)

Mun tuttavapiirissäni on paljon yksinhuoltajia, mutta vain yksi heistä on sossun asiakas. Ja tämä yksi on suurperheellinen. Kaikki muut käyvät töissä siinä missä muutkin ihmiset ja suurin osa heistä on lisäksi ihan hyvin toimeentulevia eli on esim varaa matkustaa joka vuosi ulkomaille, asuvat omistusasunnoissa jne.

Tuttavapiiriini ei myöskään kuulu näitä ap:n mainitsemia "monia" vaan tuntemani yh:t ovat ihan tyytyväisiä elämäänsä eivätkä koe yksinhuoltajuutta mitenkään raskaana asiana. Luonnekysymys varmaan, sillä heistä lähes jokainen on työssä, jossa edellytetään nopeita, itsenäisiä päätöksiä, eikä päätösten teko kysymättä muiden mielipidettä ole heistä lainkaan vaikeaa.

Yhteistyössä