Minkä hiton takia toiset koiran omistajat eivät OSAA pysyä poissa!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Battimanni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Battimanni

Aktiivinen jäsen
14.08.2009
3 594
0
36
Vaikka kuinka niille sanot jos tulee vastaan ja lähet ite kiertään ja koitat opettaa omaa koiraas..
silti tungetaan perässä ja kyllähän se nyt voi meidän pieni murre mirre tulla morjestaan yms..

tänää palo meinaan hihat ku koita tota omaa opettaa olemaan vauhkoontumatta toisen koiran nähdessään ja hyvinkin tehoo et istuu käskystä paikalleen ja on siinä jos se koira ja omistaja menee ohi mutta sit se menee ihan täysin löperiks ku aletaan tunkea siihen ärisevän koiran kans.

...allekirjoitan sanomasi, tosin itseäni risovat vielä enemmän koiransa kanssa edellä kävelevät, jotka sitten ystävällisesti pysähtyvät odottelemaan että tullaan tervehtimään vaikka selkeästi huomaa että koitan tarkoituksella hidastella ja kiertää! "mutta ku meidän Murre..."

JOO SAMA HOMMA!
Niillä helvetin pikku räksyillä on flexit, ja niitä ei sitte yhtään osata käyttää!
Tänään mentiin ison koirani kanssa ihan normisti, itse yritän opettaa samaa koiralleni eli ei vauhkoontuisi muista. Ni ei ku tämän pikku räksyn omistaja päästi flexin kanssa oikein meidän lähelle-.- Ja sama koira meinasi jäädä tyttäreni skootterin alle kuulemma kun oli flexi ja taas huolittomasti päästettiin se pitkäksi

Samaa ongelmaa, varsinkin yks mummeli oli oikea maanvaiva fifinsä kanssa.

Vuosi sitten meidän koiralla oli paha nenäpunkkitartunta. Haettiin lekurilta häätöpiikki. Siinä on vain kaksi viikkoa varoaikaa, jona aikana tartunnan saanut koira saattaa muita koiria edelleen tartuttaa. Noh, sattuipa tuo mummeli vastaan tulemaan ja vaikka kielsin koiraa päästämästä meidän koiran luo päästi. Kerroin sitten, että meidän koiralla on nenäpunkkeja ja saattaa edelleen niitä muille koirille tartuttaa, vaikka onkin häätöpiikin saanut. Ja punkit tarttuvat nimenomaan kuonokontaktissa. Ja samalla mummelin fifi nuoli meidän koiran kuonoa... Kehoitin viemään lekurille koiran, jos alkaa niiskuttaa (piikki maksaa n.80e/kerta) Juuh, ei ole meillä nyt ollut vaivaa nenäpunkeista ja mummelikin pitää fifinsä kaukana meidän koirasta...

Välillä miettinyt, että pitäiskö joillekin koiranomistajille kertoa samaa tarinaa, vaikkei oikeasti niitä punkkeja olisikaan ;)

Tällaisilla koiranomistajilla on lähes poikkeuksetta pikkukoiria.

Tulee ite törmättyä ihan isoihinkin koiriin,osa on mitkä ei hauku ja osa on sellaisia murisevia SILTI pitää yrittää et jos se tykästyykin kun meillä on pentu.
Tänään jouduin vähän ärähtäen sanomaan että vie se koira pois kun kerta pyysin ettei tule meidän koulutuksesta yhtään mitään..
Tuo hyvin muuten oppinut sen että ei noteeraa vaan istuu nätisti ja odottaa että menee ohi ja tyytyväisenä kehujen jälkeen lähtee perään katsomatta jatkamaan matkaa,sitten noi jotka väen väkisin tunkee siihen viereen ja päästää omaan haisteleen pyynnöistä huolimatta saa ton ihan sekasin et hei miksei toi mee ohi ja mä joudun yrittää istua tässä ku toinen on ahterissa kii..

on tuo väkisin tuppautuminen. Varsinkin kun itellä monta koiraa hallittavana.

Toinen mikä risoo on se, että paikalleen pysäytetyn koiran annetaan tuijottaa ohittavaa koiraa. Pyytäisin kauniisti, että näissä tilanteissa se pysäytetyn pitelijä ohjaa koiransa huomion johonkin muuhun...

Sano niille että sun koiralla on kirppuja. Se tehoaa melko hyvin :D

Joskus tuolla pihalla tulee joku sellainen ihminen vastaan joka haluaisi päästää koiransa koirani luo leikkimään, mutta mä olen sanonut aina, että ei saa päästää lähelle. Jos ei mene puhe perille, niin mä osaan kyllä myös huutaa sen melko kauniisti... "älä saatana päästä sitä koiraa lähelle, etkö ymmärrä".

Silloin oli paaaljon helpompaa kun remminpäässä oli rotikka. Tasan kerran on joku yrittänyt lähelle. Se oli humalainen mies joka halusi ottaa mittaa koirastani. Tuolloin mun oli pakko perääntyä, sillä miehellä ei olisi ollut mitään saumaa koiraa vastaan ja mä olisin joutunut maksumieheksi.

hmm... Mä taidan sitten olla ihan idiootti, kun olen yrittänyt opettaa pentuani tervehtimään toisia koiria nätisti. Siis sellaisia, ketä tässä näkee usein, naapureiden yms. Koska jotenkin mä ainakin ajattelen että on vähän sääli jos koira ei saa koskaan haistella muita koiria, meillä kun ei ole täällä landella koirapuistoakaan.

Toki kyllä mäkin huomioin jos joku selkeästi ei halua että mennään tutustumaan, ja silloin en tietenkään päästä koiraani haistelemaan.

Tosiaan ärsyttää tuo lähelle päästäminen. MUTTA ärsyttää myös se että jäädään istumaan paikalleen ja makuuttamaan... ja odotetaan että toinen menee ohi.
Eikö se koira kannattaisi opettaa ohitukseen liikkeessä... jos ei onnistu niin harjoitella sitten ohituksia ennalta sovittujen koirien kanssa.
Entä kaksi tämmöistä istumalla ohitukseen opetettavia sattuu kohdakkain, niin istutteko niiden kanssa sitten vaikka maailmaan tappiin paikallaan, kun kumpikaan ei ohi pääse.

Mutta meitä koiranomistajia on erilaisia, yhtä paljon kuin koiriakin ;)

Onhan se ärsyttävää. Toisaalta ärsyttävää on myös se, että jäädään kyttäämään siihen paikalleen. Istumaan tai makaamaan, mutta kyttämään eli joskus näyttää ihan siltä, että jää vaanimaan. Eipä ne ohittavat koirat oikein siitäkään tykkää.

Ja mä olen monesti huvittuneena miettinyt, että mitähän tapahtuu, jos kaksi tällaista istualtaan "ohittavaa" koiraa kohtaa. Kököttääkö ne siinä koko illan?

Alkuperäinen kirjoittaja erittäin raivostuttavaa;22374417:
on tuo väkisin tuppautuminen. Varsinkin kun itellä monta koiraa hallittavana.

Toinen mikä risoo on se, että paikalleen pysäytetyn koiran annetaan tuijottaa ohittavaa koiraa. Pyytäisin kauniisti, että näissä tilanteissa se pysäytetyn pitelijä ohjaa koiransa huomion johonkin muuhun...

No se vielä menisi jos pelkästään tuijottaisi mutta kun ne yleensä vielä hyökkäävät kohdalla. Itselläni siis pikkukoiria mutta niitä on kolme ja jos menemme ohitse niin perkelettäkö siihen pitää jäädä pönöttämään ja antaa koiran hyökätä niin pitkälle kuin remmi yltää. Totta helvetissä pikkukoirat rääkyy kun tullaan sentin päähän räyhäämään.

Sitten on vielä tämä vanha nainen joka ulkoiluttaa miehensä weimarinseisojaa, aina saa olla paska jäykkänä milloin se pääsee mummelilta irki. Sellaista raivoa en olekaan aikoihin nähnyt koirassa kun se näkee kaukaakin minun koirat. Jokainen joka minut tuntee, tietää etten aina koirieni räksyttää eli siitä se ei voi johtua.

Samaa ongelmaa, varsinkin yks mummeli oli oikea maanvaiva fifinsä kanssa.

Välillä miettinyt, että pitäiskö joillekin koiranomistajille kertoa samaa tarinaa, vaikkei oikeasti niitä punkkeja olisikaan ;)

Mie oon tehnyt tätä vaikkei koiralla koskaan oo ollut nenäpunkkeja. :D Otti vaan niin kovin pattiin kun omaa pentua ulkoiluttaessa moni oli tuomassa omaa sesseään pyytämättä iholle.
Samoin se toimii, kun kertoo (olemattomasta) vatsataudista. :D

Meil ollu vähän samoja ongelmia. Valjakkohommissa kun ohitukset on tärkeitä, ni ei oo kovin helppoa ollu opettaa koiria ohittamaan muita koiria kun ne muut saa käyttäytyä miten haluaa ja koittaa tulla tutustumaan vaikka kuin omistajille sanoo, et meillä on treenit menossa. Sit on pitäny ärähtää ihan kunnolla, et on menny perille.

Alkuperäinen kirjoittaja pönttö vissiin...;22374432:
hmm... Mä taidan sitten olla ihan idiootti, kun olen yrittänyt opettaa pentuani tervehtimään toisia koiria nätisti. Siis sellaisia, ketä tässä näkee usein, naapureiden yms. Koska jotenkin mä ainakin ajattelen että on vähän sääli jos koira ei saa koskaan haistella muita koiria, meillä kun ei ole täällä landella koirapuistoakaan.

Toki kyllä mäkin huomioin jos joku selkeästi ei halua että mennään tutustumaan, ja silloin en tietenkään päästä koiraani haistelemaan.

Tuossa remmissä tervehtimisessä on 2 ongelmaa. Ensinnäkin se remmi ja toisekseen kun koiralle pitäisi opettaa asioita johdonmukaisesti.

Jos koirilla on remmit, niillä ei ole mahdollisuutta lähteä pakoon, jos se toinen koira päättääkin yhtäkkiä hyökätä. Koirat eivät kykene toimimaan remmissa samoin, kuin ilman remmiä joka tuotattaa konfliktitilanteita.
Ja varsinkin pentu on altis vanhempien koirien höykytyksille, joten pentue ei meillä mene misään nimessä remmin kanssa yhdenkään koiran lähelle. Vapaana sen sijaan koirat saavat leikkiä keskenään, sillä tuolloin niillä on aina se pakomahdollisuus.

Ja toinen asia oli se johdonmukaisuus. Jos pääsääntöisesti päästät koiran nuuskimaan vastaantulijaa, se odottaa ja olettaa pääsevänsä tekemään sitä aina. Mä ainakin olen niin laiska ihminen, että ennemmin ohitetaan kaikki koirat ja saadaan lenkki reippaasti kävelty, kuin että jäädään jokaisen vastaantulevan koiran kanssa vartiksi leikkimään.
Toki koiralle voi opettaa milloin mennään ohi ja milloin voi jäädä leikkimään, mutta käytännöntasolla hyvin harva omsitaja saa koiransa ohittamaan nätisti, ihan vain ilmoittamalla koiralle, että tällä kertaa emme jää peuhaamaan.

Mun koirilla on oletuksena se, että peuhaamaan ei mennä, joten he eivät muiden koirien luokse myöskään pyri. Lenkkeilen ilman remmejä, eikä koiria voisi vähääkään kiinnostaa jos meitä vastaan tulee ihminen koiran kanssa, tai ilman. Tämä ei olisi ikinä mahdollista, jos koirien oletuksena olisi se, että leikkimään voi mennä. Tai toki voisin niitä sivulle käskyttää, mutta jälleen tulee se laiskuus esiin...miksi tehdä elämästä niin hankalaa, kun helpommallakin pääsee?

[QUOTE="vieras";22374436]Onhan se ärsyttävää. Toisaalta ärsyttävää on myös se, että jäädään kyttäämään siihen paikalleen. Istumaan tai makaamaan, mutta kyttämään eli joskus näyttää ihan siltä, että jää vaanimaan. Eipä ne ohittavat koirat oikein siitäkään tykkää.

Ja mä olen monesti huvittuneena miettinyt, että mitähän tapahtuu, jos kaksi tällaista istualtaan "ohittavaa" koiraa kohtaa. Kököttääkö ne siinä koko illan?[/QUOTE]

meinaan opettaa tuolle sen ohituksen nätisti mutta ensin opetellaan ihan perusjuttuja vasta,kuitenkaan ikää ole paljoa vielä.
siks olis hienoa kun olis se työrauha tavallaan et ihmiset uskois mitä niille sanoo..

taidan ottaa ton meillä on kirppuja käyttöön :)

No se vielä menisi jos pelkästään tuijottaisi mutta kun ne yleensä vielä hyökkäävät kohdalla. Itselläni siis pikkukoiria mutta niitä on kolme ja jos menemme ohitse niin perkelettäkö siihen pitää jäädä pönöttämään ja antaa koiran hyökätä niin pitkälle kuin remmi yltää. Totta helvetissä pikkukoirat rääkyy kun tullaan sentin päähän räyhäämään.

Sitten on vielä tämä vanha nainen joka ulkoiluttaa miehensä weimarinseisojaa, aina saa olla paska jäykkänä milloin se pääsee mummelilta irki.
Sellaista raivoa en olekaan aikoihin nähnyt koirassa kun se näkee kaukaakin minun koirat. Jokainen joka minut tuntee, tietää etten aina koirieni räksyttää eli siitä se ei voi johtua.

Juu nämä on tosi kivoja, joskus oman koiran kans piti juosta alta pois kun sekarotunen norsun kokonen meinas tulla täydellä höyryllä päälle ja se mummo oli vaan pienenä painona siellä hihnan päässä, siis onneks meillä oli tuota välimatkaa et ennätti toiseen suuntaan alta pois : /

Meidän edesmennyt koira ei voinut sietää näitä jalkavammaisia koiria, jotka jää pönöttämään omistajan koulutuksen tuloksena tien reunaan. Tai ei siinä mitään, jos se koira tosiaan keskittyy sitten vaikka omistajaansa, mutta että se kyylää ja kyttää niska kyttyrässä jo monen sadan metrin päästä - koirien kielellä tämä tarkoittaa vaanimista, ja tykkäisikö kukaan itse, että kun on lenkillä niin naapurin isäntä vaanisi postilaatikolla tuijottaen? En minä ainakaan, nostaisin semmoisen metakan, että kuulisi muutkin. Ja niinhän ne koiratkin tekee. Sitten näiltä pönöttäjien omistajat kauhistelevat vihaista koiraa. Usein olenkin omille koirille sanonut kovaan ääneen ohitustilanteessa, että "Mennäänpä reippaasti, meidän jalat toimii vielä."

Vähän monttu auki luen näitä.
Mistä te tämmöisiä avuttomia koirankusettajia oikein löydätte?
minulla on ollut iso koira ja nyt pieni koira eikä ole ollut mitään ongelmaa, koirat käyttäytyvät kuin unelmat ja ihan tämä omistajakin osaa lukea vähän tilanteita (en tod. änkee jos joku kouluttaa) ja osaan myös avata suuni kysyäkseni saako koirat tervehtiä.
Itse pääsäntöisesti tervehdimme vastaantulijoita (siis jos heille käy) mutta ei se aiheuta koirassa huonoa käytöstä, koira on opetettu katsomaan lauman johtajalta lupa, kaikkeen.

Sain taannoin suorastaan kuulla kunniani naapurin ämmältä, kun kielsin päästämästä saksanpaimenkoiraansa koirani lähelle. Koirani on ns. pelkopurija eli saattaa näyttää ensin ystävälliseltä ja heiluttaa häntää jne. mutta kun vieras koira tulee lähemmäs, se yhtäkkiä alkaa haukkua raivokkaasti ja näyttää hampaitaan. "Tolleen sä just opetat sen pelkäämään" se ämmä länkytti kun sanoin, että älä päästä lähelle. Miten niin opetan? Mun koiralle ovat juuri sakemannit olleet se ns. punainen vaate, sen jälkeen kun kotonamme koiraani puri tosi pahasti sakemanni-husky -ristetytys. Se hyökkäsi koirani kimppuun täysin varoittamatta ja tosiaan puri pahasti. Jaa että mä oikein opetan koiraani pelkäämään? Niin kai sitten :/

Toi on tosi rasittavaa :( Onneks meidän koira on nyt oppinut kun kiihdytän askelia, kiristän hihnan ja sanon OHI, niin se menee aika hyvin muiden koirien ohi. Välillä on vaan niitä taulapäitä jotka hyökkää eteen :mad:

Yhteistyössä