Alkuperäinen kirjoittaja pönttö vissiin...;22374432:
hmm... Mä taidan sitten olla ihan idiootti, kun olen yrittänyt opettaa pentuani tervehtimään toisia koiria nätisti. Siis sellaisia, ketä tässä näkee usein, naapureiden yms. Koska jotenkin mä ainakin ajattelen että on vähän sääli jos koira ei saa koskaan haistella muita koiria, meillä kun ei ole täällä landella koirapuistoakaan.
Toki kyllä mäkin huomioin jos joku selkeästi ei halua että mennään tutustumaan, ja silloin en tietenkään päästä koiraani haistelemaan.
Tuossa remmissä tervehtimisessä on 2 ongelmaa. Ensinnäkin se remmi ja toisekseen kun koiralle pitäisi opettaa asioita johdonmukaisesti.
Jos koirilla on remmit, niillä ei ole mahdollisuutta lähteä pakoon, jos se toinen koira päättääkin yhtäkkiä hyökätä. Koirat eivät kykene toimimaan remmissa samoin, kuin ilman remmiä joka tuotattaa konfliktitilanteita.
Ja varsinkin pentu on altis vanhempien koirien höykytyksille, joten pentue ei meillä mene misään nimessä remmin kanssa yhdenkään koiran lähelle. Vapaana sen sijaan koirat saavat leikkiä keskenään, sillä tuolloin niillä on aina se pakomahdollisuus.
Ja toinen asia oli se johdonmukaisuus. Jos pääsääntöisesti päästät koiran nuuskimaan vastaantulijaa, se odottaa ja olettaa pääsevänsä tekemään sitä aina. Mä ainakin olen niin laiska ihminen, että ennemmin ohitetaan kaikki koirat ja saadaan lenkki reippaasti kävelty, kuin että jäädään jokaisen vastaantulevan koiran kanssa vartiksi leikkimään.
Toki koiralle voi opettaa milloin mennään ohi ja milloin voi jäädä leikkimään, mutta käytännöntasolla hyvin harva omsitaja saa koiransa ohittamaan nätisti, ihan vain ilmoittamalla koiralle, että tällä kertaa emme jää peuhaamaan.
Mun koirilla on oletuksena se, että peuhaamaan ei mennä, joten he eivät muiden koirien luokse myöskään pyri. Lenkkeilen ilman remmejä, eikä koiria voisi vähääkään kiinnostaa jos meitä vastaan tulee ihminen koiran kanssa, tai ilman. Tämä ei olisi ikinä mahdollista, jos koirien oletuksena olisi se, että leikkimään voi mennä. Tai toki voisin niitä sivulle käskyttää, mutta jälleen tulee se laiskuus esiin...miksi tehdä elämästä niin hankalaa, kun helpommallakin pääsee?