minispinaalista kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -molla-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

-molla-

Jäsen
19.01.2005
31
0
6
Juttelin kätilön kanssa. Ehdotti että tältä kakkoselta ottaisin minispinaalipuudutuksen. Esikoiselta mulla oli epiduraali. Toimi ihan hyvin, mut aina supparin tullessa tuli kamala ponnistamisen tarve. Kertokaahan kokemuksia tästä minispinaalista?! Kiitos!

Itsellä oli esikoisella epiduraali ja vei kaikki tuntemukset. Toisella otin minispinaalin kun ikokaasu ei enään tehonnut itse koin sen hyväksi, kun se tehosi kipuihin heti laittamisen jälkeen.

kuopusta tehdessä viime viikon maanantaina sain spinaalin, joka tehosi helpottavasti vain vajaan tunnin, ehkä 45min. mutta loppuvaiheen kärsin siis tuskissani koska sain spinaalin liian aikaisin koska kukaan ei osannut arvata että vaikutusaika noin lyhyt. yleensä vaikutus kestää n. 2 tuntia, eli hyvä puudute muuten, mutta ei kannata liian aikaisessa vaiheessa pyytää.

Sitä en tiedä voiko sen antaa uudestaan jäi sellainen käsitys että ei, mut en mene takuuseen voin muistella väärin. Itsellä vaikutus kesti kyllä sen parisen tuntia just sen aikaa kun piti ruveta ponnistelee.

olisi saanut uudelleen spinaalin, mutta ei alettu antaa kun olin jo 8-9cm auki vaikutuksen hävittyä. äikkiä vaan annettiin paracervikaali (sitä kun ei oikein onnistu laittamaan jos paikat jo liian auki), mutta senkin vaikutus aika oli vain puolisen tuntia.... sitten ei enää voitu antaa mitään...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.06.2005 klo 22:20 Vuuti kirjoitti:
Eikö spinaalia voi saada toisen kerran kun edellinen on lakannut vaikuttamasta? Onko muilla kokemuksia spinaalin vaikutusajasta???

Spinaali laitetaan aika myöhäisessä vaiheessa ja se laitetaan vain kerran. Minulla spinaalin vaikutus kesti n. 2,5 h, onneksi se vaikutus loppui ponnistusvaiheen aikana. Ponnistusvaiheen aikana eivät useimmat tarvitse kipulääkettä, kun ei kpua tunne ponnistamisen tarpeelta.

Toista kertaa en ikinä halua spinaalia laitettavan. Se vei kaiken tunnon pois. En tuntenut supistuksia, en edes kätilön tutkimuksia ja katetrointia. Takapuoli ja jalkapohjat puutuivat ihan tunnottomiksi. Kun ponnistusvaihe alkoi en tuntenut millon supistus tulee, käyrältä piti katsoa "ai, nyt pitäisi vissiin ponnistaa". Oksitosiinitippa piti laittaa ja lopulta se tippui maksimiannoksella lääkärin määräyksestä. Ponnistusvaihe pitkittyi osittain spinaalin ansiosta,ollen lopulta 1h 45min. Lääkäri kävi paikalla 10min välein ja mainittiin mahdollinen sektio.

Minulle lääkäri sanoi äitipolilla, että ei ole estettä laittaa spinaalia uudestaan mutta jälki päänsäryn riski on silloin tietenkin suurempi.
Minä nimittäin haluan spinaalin nimenomaan ponnistusvaiheen pistävää, repivää kipua varten.

Hmm...Jos voit väittää ettei ponnistusvaiheessa kipua tunne, on spinaali 100% varmasti vielä vaikuttanut. Itse haluan spinaalin juuri tuon ponnistusvaiheen vuoksi...

Yhteistyössä